Jump to content
Audii

ID-Kort

Recommended Posts

Hej Det er sådan så at jeg gerne vil have lavet et id kort til mig (svensk) - Dertil har jeg fundet ud af at man skal have intyg fra familien hvis man vil få lavet sådan en - Mit problem er at jeg ikke har noget familie i sverige? Hvordan gør jeg så? :confused:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hej Det er sådan så at jeg gerne vil have lavet et id kort til mig (svensk) - Dertil har jeg fundet ud af at man skal have intyg fra familien hvis man vil få lavet sådan en - Mit problem er at jeg ikke har noget familie i sverige? Hvordan gør jeg så? :confused:
jeg fik lavet et gennem min bank, Nordea SE. det gik ca 5uge og jeg fik brev at jeg kunne hente min Svensk ID kort. det koster 250kr. for kunde i nordea..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Desværre er det ikke så nemt mere. :( Du skal faktisk have en svensker med til banken/kassaservice for at bevidne at du er den du er. Synes også at jeg har set det i en eller anden tråd herinde. Søg evt. på id-kort. I søndags var der en artikel i Sydsvenskan om dette problem. http://sydsvenskan.se/sverige/article235268.ece

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Desværre er det ikke så nemt mere. :( Du skal faktisk have en svensker med til banken/kassaservice for at bevidne at du er den du er. Synes også at jeg har set det i en eller anden tråd herinde. Søg evt. på id-kort. I søndags var der en artikel i Sydsvenskan om dette problem. http://sydsvenskan.se/sverige/article235268.ece
Nu er det jo ikke nok at han er svensker, i skal også være i familie og en kæreste er ikke godt nok ifølge svensk kasseservice:(

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er et velkendt problem som er opstået 1. januar med nye regler. Har man ingen familie i Sverige må man faktisk bede en medarbejder fra Migrationsverket følge med på Svensk Kassaservice for at 'intyga' at man er den, man er. Længe leve det svenske bureaukrati!:rolleye:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

hmmmm Hej Audii, Er det din bank du har fået sådan et svar fra? Her i februar måned, da jeg skulle begynde at gå til jordemoderen i Sverige, skulle både min kæreste og jeg også have ID-kort. Det købte vi faktisk temmeligt smertefrit i vores bank. Det tog godt nok en små 5 uger før vi havde det - men der blev nu aldrig stillet nogen spørgsmål. Og vi skulle altså ikke medbringe andre svenskere. Ved ikke hvilken bank du har, vi har selv Skånes Provinsbank. Sjovt nok har jeg siden hen viftet med mit nyerhvervede ID-kort sidst jeg var ude med nogle af mine svenske kunder - og her fandt jeg overraskende nok ud af at det langt fra er alle svenskere som besidder et sådan. De bruger bare deres kørekort. Mit råd, prøv i din bank. :th2: Smil, Winnie

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Mogens

Spild af tid...

Jeg har nordea :) - Jeg prøver hos dem :/
Skåne Bank - og det var meget svært og total spild af tid, fordi: 1. gang det skulle i anvendelsen hos "Olséns" ifm. anvendelse af kreditkort, forlangte ekspedienten underskyldende, at min kære viv skrev sit personnummer på talonen...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Skåne Bank - og det var meget svært og total spild af tid, fordi: 1. gang det skulle i anvendelsen hos "Olséns" ifm. anvendelse af kreditkort, forlangte ekspedienten underskyldende, at min kære viv skrev sit personnummer på talonen...
Hej Mogens, Jeg beklager men jeg forstår ikke helt dit indlæg. Er det en kritik af banken eller...? Hvad er det du siger her - står hendes personnummer ikke på ID-kortet??? Og banken du nævner - er det Skånes Provinsbank du mener eller er der også noget der hedder Skåne Bank?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ved ikke hvilken bank du har, vi har selv Skånes Provinsbank. Mit råd, prøv i din bank. :th2:
Jeg har også Skånes Provinsbank og der ville min bankrådgiver ikke hjælpe mig - hun kunne jo ikke vide om jeg var mig :sick: (hun havde ellers lige lånt mig penge til en lejlighed på baggrund af mit pas) - lorte rådgiver :fight: Tror det kommer an på hvilken bankrådgiver man har.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg har også Skånes Provinsbank og der ville min bankrådgiver ikke hjælpe mig - hun kunne jo ikke vide om jeg var mig :sick: (hun havde ellers lige lånt mig penge til en lejlighed på baggrund af mit pas) - lorte rådgiver :fight: Tror det kommer an på hvilken bankrådgiver man har.
Hej Malene, NÅ! Det lyder jo helt sort! Vi mailede da bare vores rådgiver og så gik det fint derfra. Meget mærkeligt. Hvad har du så gjort?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Mogens
Jeg beklager men jeg forstår ikke helt dit indlæg. Er det en kritik af banken eller...? Hvad er det du siger her - står hendes personnummer ikke på ID-kortet??? Og banken du nævner - er det Skånes Provinsbank du mener eller er der også noget der hedder Skåne Bank?
Du skal ikke beklage - fejlen ligger på min side :) Det er en kritik af systemet med ID-kort - og kortets effektivitet i handelsøjeblikket. Hvad er der ved, at spendere oceaner af tid (fridage) på at få kreeret et ID-kort i Skånes Provinsbank (undskyld), hvis de handlende alligevel har så ringe tillid til ID-kortet, at de beder køberen skrive sit personnummer på talonen (mens sælger havde ID-kortet i hånden). Det er ren til grin, og det måtte jeg så liiige fortælle sælgeren i butikken. Hun gav os ret og var endvidere pinligt berørt, men sådan var det hos dem... (de har været udsat for meget svindel, fortalte hun - vi ligner nok svindlere). Helt morsomt blev det efterfølgende, da vi entrede Olséns filial for mænd 2 husnumre længere henne ad gaden og købte for et rimeligt beløb. Behøver jeg at nævne, at jeg købte ind på mit glatte ansigt med et VISA/DK-kort uden billede og uden at vise ID eller andet!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvad har du så gjort?
Ingenting - jeg har ikke et svensk ID-kort efter snart 2 år i sverige, bruger bare mit kørekort - men reglerne som trådte i kraft pr. 1. januar har gjort det mere besværligt bare at bruge kørekort, skal nu også have et personbevis på mig fra skatteverket. Måske jeg bare skulle skifte rådgiver - hvilken rådgiver har I?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Du skal ikke beklage - fejlen ligger på min side :) Det er en kritik af systemet med ID-kort - og kortets effektivitet i handelsøjeblikket. Hvad er der ved, at spendere oceaner af tid (fridage) på at få kreeret et ID-kort i Skånes Provinsbank (undskyld), hvis de handlende alligevel har så ringe tillid til ID-kortet, at de beder køberen skrive sit personnummer på talonen (mens sælger havde ID-kortet i hånden). Det er ren til grin, og det måtte jeg så liiige fortælle sælgeren i butikken. Hun gav os ret og var endvidere pinligt berørt, men sådan var det hos dem... (de har været udsat for meget svindel, fortalte hun - vi ligner nok svindlere). Helt morsomt blev det efterfølgende, da vi entrede Olséns filial for mænd 2 husnumre længere henne ad gaden og købte for et rimeligt beløb. Behøver jeg at nævne, at jeg købte ind på mit glatte ansigt med et VISA/DK-kort uden billede og uden at vise ID eller andet!
Ja, det lyder da også helt vanvittigt. :sick: Giver jo ingen mening. Hvor tit er det egentlig lige man render rundt med et ID-kort, med et dårligere billede end det man har i sit pas, et påtrykt personnummer og et i øvrigt temmelig professionelt kort med bankens navn... fordi man vil svindle?!? Jeg synes i hvert fald det er temmelig godt gået hvis man selv skulle kunne hjemmefuske sådan et kort. :rolleye: Du har ret - effektivt kan man vist ikke kalde det.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ingenting - jeg har ikke et svensk ID-kort efter snart 2 år i sverige, bruger bare mit kørekort - men reglerne som trådte i kraft pr. 1. januar har gjort det mere besværligt bare at bruge kørekort, skal nu også have et personbevis på mig fra skatteverket. Måske jeg bare skulle skifte rådgiver - hvilken rådgiver har I?
har sendt dig PM :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Mogens
Hvor tit er det egentlig lige man render rundt med et ID-kort, med et dårligere billede end det man har i sit pas, et påtrykt personnummer og et i øvrigt temmelig professionelt kort med bankens navn... fordi man vil svindle?!?
Vi har oplevet, at handleren ikke ville godtage et pas som dokumentation. DA måtte jeg altså skrige af grine og spørge ham om, hvad han havde tænkt sig, et pas skulle bruges til - legitimation måske. Han gennenmførte så handelen med os - ROFL! :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg har nordea :) - Jeg prøver hos dem :/
Vi har Nordea inde på södre forstadsgatan og der vandrede vi bare ind med vores pas og personbevis fra skattevärket og fik kortet uden problemer:th2: Det skal dog siges at det var i oktober og de nye regler er kommet i mellemtiden... Men kan ikke forestille mig at det skulle gøre den store forskel - but you never know;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites