Jump to content
snoresus

Ejerskifteforsikring

Recommended Posts

Hej, Vi har netop købt hus i Käglinge, og har i den forbindelse sagt til ejendomsmæglernen, at vi gerne vil have lavet en ejerskifteforsikring, men har netop modtaget tilbud på en for mig at se almindelig husforsikring! Bruger man ikke ejerskifteforsikring som i DK, hvor køber og sælger betaler halvdelen af udgiften til denne? Prøvede at søge på ejerskifteforsikring herinde, og syntes ikke, at jeg kunne finde et svar på om en sådan findes i SE. På forhånd TAK. Mvh. Susanne

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Mindes at have set i et par tråde at det ikke er noget man gør sig i herovre. Derimod findes der Anticimex som du kan få til at lave en besiktning af huset. Ud fra den kan der så handles om den endelige pris. Derudover snakkede anticimes damen om at man kunne få noget forsikring. Forstod ikke helt hvordan det hang sammen . Ud over det SKULLE mindst være en nivå 2 besiktining de udførte. http://www.anticimex.se/default.asp?objectid=3643

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Man bruger ikke ejerskifteforsikring i Sverige. Sælgeren kan evt. tegne en forsikring (der gælder i 10 år) som dækker SKJULTE fejl og mangler. Dvs. fejl som I ikke har opdaget eller ikke kunne opdage i forbindelse med et syn af huset. Det er en god idé at få foretaget et sådant inden man køber, da køberen har pligt til at undersøge huset. Se evt. denne tråd: http://debat.sunddebat.com/showthread.php?t=5171&highlight=besiktning

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak for svaret

Man bruger ikke ejerskifteforsikring i Sverige. Sælgeren kan evt. tegne en forsikring (der gælder i 10 år) som dækker SKJULTE fejl og mangler. Dvs. fejl som I ikke har opdaget eller ikke kunne opdage i forbindelse med et syn af huset. Det er en god idé at få foretaget et sådant inden man køber, da køberen har pligt til at undersøge huset. Se evt. denne tråd: http://debat.sunddebat.com/showthread.php?t=5171&highlight=besiktning
Hvis sælgerne ikke laver en forsikring som dækker skjulte fejl og mangler, hvem skal så betale, hvis der er noget galt med huset som besigtningsmanden ikke umiddelbart har kunnet få øje på. Hvad er der af fordele for sælgeren i at lave en sådan forsikring! Jeg tror, at jeg må have fat i ejendomsmægleren, så han kan fortælle mig, hvordan vi står. Hilsen Susanne

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvis sælgerne ikke laver en forsikring som dækker skjulte fejl og mangler, hvem skal så betale, hvis der er noget galt med huset som besigtningsmanden ikke umiddelbart har kunnet få øje på. Hvad er der af fordele for sælgeren i at lave en sådan forsikring! Jeg tror, at jeg må have fat i ejendomsmægleren, så han kan fortælle mig, hvordan vi står. Hilsen Susanne
Når I har købt huset, er det jo for sent at forsikre. Det er sælger, der skal tegne den svenske udgave af en ejerskifteforsikring. Fordelen for sælger ved at tegne en skjulte-fejl-forsikring er, at han slipper for at få en regning, hvis der viser sig noget i løbet af ti år efter salget - som er dækket af forsikringen. :cool: Fordelen for køber er til at overse. Hvis man finder en fejl ved huset, er det et forsikringsselskab, man skal slås med og ikke sælger selv. Forsikringsselskabet giver ikke bare en masse penge til køber, fordi de har så mange, men vil formentlig som udgangspunkt prøve at argumentere for, at køber skulle have fundet fejlen før købet. Uanset forsikring gælder sælgers oplysningspligt og købers undersøgelsespligt - de sættes ikke ud af kraft af nogen forsikring. Sælger skal oplyse om fejl, han kender til. Køber kan ikke klage over fejl, som burde være fundet ved en nøje gennnemgang/besiktning.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites