Jump to content
VeNoM3001

Total forvirring, hjælp !!

Recommended Posts

OK, jeg er ret ny her så jeg tillader mig allerede nu at sige "beklager mit dumme spørgsmål", men jeg har brugt flere timer på at læse om den underlige beskatning sverige har når man sælger en dansk bolig og jeg syntes ikke at der står noget om hvad der sker når man sælger sin andelsbolig. Situationen er at jeg under min studietid stod i den uheldige situation at jeg, som så mange andre, manglede en bolig. Heldigvis fik jeg indefor kort tid fat i en andelslejlighed på størrelse med en tændstikæske. Kort tid efter mødte jeg min dejlige kæreste som bor til leje i malmö i en meget lækkert 150 kvm lejlighed, jeg tog en tur op til svenskerne og faldt med det samme for den dejlige by. Noget tid efter, rykkede jeg med damen op til malmö. Samtidigt, forhøjede jeg mit andelsboliglån og købte en bil (banken tror dog at det gik til fobedringer af lejligheden :laugh: ). Sagen er så at jeg nu står i den skiide uheldige situation at jeg fik en pludselig åbenbaring da jeg rent tilfældigt faldt over "øresundsdebatten". Herinde læste jeg flere tråde om hvordan den svenske stat skal have 30 % af fortjenesten ved salg af bolig i DK. Tingen er så bare... jeg sidder jo med en lejlighed som reelt er mindre værd end mit lån... dog går det hele op i en enhed når jeg sælger da den jo er steget. Mit spørgsmål er så kan den svenske stat stadig beskatte noget som jo reelt tilhører banken? Altså kan de stadig beskatte det som jeg nu har tjent på min lejlighed, hvis f.eks. banken har pant i min lejlighed? og hvad er chancerne for at skattevärket finder ud af man har tjent noget i DK? Jeg bor i Malmö på andet år og har sjovt nok aldrig hørt om den regel, checkede også skatteverket.se og fandt intet. Jeg håber på at jeg kan slippe, men ellers må man jo bide i det sure æble... that's life... men på forhånd tak for jeres hjælp venner, genialt forum !! :new:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
OK, jeg er ret ny her så jeg tillader mig allerede nu at sige "beklager mit dumme spørgsmål", men jeg har brugt flere timer på at læse om den underlige beskatning sverige har når man sælger en dansk bolig og jeg syntes ikke at der står noget om hvad der sker når man sælger sin andelsbolig. Situationen er at jeg mens jeg studerede stod i den uheldige situation at jeg, som så mange andre, manglede en bolig og fik heldigvis fat i en andelslejlighed på størrelse med en tændstikæske. Kort tid efter mødte jeg min dejlige kæreste som bor til leje i malmö i en meget lækkert 150 kvm lejlighed, jeg tog en tur op til svenskerne og faldt med det samme for den dejlige by. Noget tid efter, rykkede jeg med damen op til malmö, jeg forhøjede samtidigt mit andelsboliglån og købte en bil (banken tror dog at det gik til fobedringer af lejligheden :laugh: ). Sagen er så at jeg nu står i den skiide uheldige situation at jeg fik mig en åbenbaring herinde som hedder at "den svenske stat" skal have 30 % af fortjenesten. Tingen er så bare... jeg sidder jo med en lejlighed som reelt er mindre værd end mit lån... dog går det hele op i en enhed når jeg sælger da den jo er steget, mit spørgsmål er så kan den svenske stat stadig beskatte noget som jo reelt tilhører banken? altså kan de stadig beskatte de som jeg nu har tjent på min lejlighed? og hvad er chancerne for at skattevärket finder ud af man har tjent noget i DK? jeg bor i Malmö på 2. år. Jeg håber på at jeg kan slippe, men ellers må man jo bide i det sure æble... that's life... men på forhånd tak for jeres hjælp venner !! :new:
Du slipper ikke for skatten :thumbdown , men du har mulighed for at søge "uppskov" (udsættelse) såfremt visse betingelser er opfyldt. Nedenstående link giver dig svar på dit spørgsmål. Du kan også læse mere om uppskov på Skatteverkets hjemmeside. http://www.nordisketax.net/main.asp?url=/vto/program/issue_view.asp&c=sve&l=dan&s=1&w=3&m=00&ID=258&CATE=3

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
OK, jeg er ret ny her så jeg tillader mig allerede nu at sige "beklager mit dumme spørgsmål", men jeg har brugt flere timer på at læse om den underlige beskatning sverige har når man sælger en dansk bolig og jeg syntes ikke at der står noget om hvad der sker når man sælger sin andelsbolig. Situationen er at jeg mens jeg studerede stod i den uheldige situation at jeg, som så mange andre, manglede en bolig og fik heldigvis fat i en andelslejlighed på størrelse med en tændstikæske. Kort tid efter mødte jeg min dejlige kæreste som bor til leje i malmö i en meget lækkert 150 kvm lejlighed, jeg tog en tur op til svenskerne og faldt med det samme for den dejlige by. Noget tid efter, rykkede jeg med damen op til malmö, jeg forhøjede samtidigt mit andelsboliglån og købte en bil (banken tror dog at det gik til fobedringer af lejligheden :laugh: ). Sagen er så at jeg nu står i den skiide uheldige situation at jeg fik mig en åbenbaring herinde som hedder at "den svenske stat" skal have 30 % af fortjenesten. Tingen er så bare... jeg sidder jo med en lejlighed som reelt er mindre værd end mit lån... dog går det hele op i en enhed når jeg sælger da den jo er steget, mit spørgsmål er så kan den svenske stat stadig beskatte noget som jo reelt tilhører banken? altså kan de stadig beskatte de som jeg nu har tjent på min lejlighed? og hvad er chancerne for at skattevärket finder ud af man har tjent noget i DK? jeg bor i Malmö på 2. år. Jeg håber på at jeg kan slippe, men ellers må man jo bide i det sure æble... that's life... men på forhånd tak for jeres hjælp venner !! :new:
Hvis der er en fortjeneste på lejligheden, så kan og vil sverige beskatte den. At du har belånt fortjenesten fjerner jo ikke fortjenesten. Desværre. Men har i købt lejlighed herovre?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvis der er en fortjeneste på lejligheden, så kan og vil sverige beskatte den. At du har belånt fortjenesten fjerner jo ikke fortjenesten. Desværre. Men har i købt lejlighed herovre?
Nej vi bor til leje... men hvordan kan skatteverket så finde ud af det? Kontakte DK skatteverket eller hur? Tak for svarene :th2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Du slipper ikke for skatten :thumbdown , men du har mulighed for at søge "uppskov" (udsættelse) såfremt visse betingelser er opfyldt. Nedenstående link giver dig svar på dit spørgsmål. Du kan også læse mere om uppskov på Skatteverkets hjemmeside. http://www.nordisketax.net/main.asp?url=/vto/program/issue_view.asp&c=sve&l=dan&s=1&w=3&m=00&ID=258&CATE=3
hmmm... tak for linket... men hvad så med forbedringer osv... det kan vel trækkes fra, så hvis f.eks. jeg tjener 100.000 og der er lavet forbedringer for det samme så er der jo ikke noget for den svenske stat at komme efter?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
hmmm... tak for linket... men hvad så med forbedringer osv... det kan vel trækkes fra' date=' så hvis f.eks. jeg tjener 100.000 og der er lavet forbedringer for det samme så er der jo ikke noget for den svenske stat at komme efter?[/quote']Ikke hvis du har kvitteringer på forbedringerne, og de falder ind under forbedringer der kan trækkes fra.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ikke hvis du har kvitteringer på forbedringerne' date=' og de falder ind under forbedringer der kan trækkes fra.[/quote'] Cool... så skal jeg jo bare have fat i kvitteringer, mine forbedringer blev lavet sort... duh... nå men hvad så hvis man "ikke er klar over beskatningen" og "glemmer" at indberette den? Får man så et brev fra skatteverket med at man skylder penge? eller får man bare et skattesmæk uden varsel... hvordan finder den svenske stat i det hele taget ud af at man har solgt en lejlighed i DK??? Tusind tak for jeres hurtige svar, SUPERB helpdesk :thumbup:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kender ikke til hvordan den svenske stat evt. får kendskab til at du har solgt din eiendom/leilighed. Måske er sandsynligheden lille for at det sker, hvis du selv ikke indrapporterer det. Hvis du så ender op med at betale skat af gevinsten, får du som andre har nævnt afdrag i gevinsten for renoveringer (forbedringer). Det er imidlertid inget krav til at du skal lægge ved kvitteringer i udgangspunktet, men på forespørgsel skal du kunne dokumentere afdragerne.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg kender ikke til hvordan den svenske stat evt. får kendskab til at du har solgt din eiendom/leilighed. Måske er sandsynligheden lille for at det sker, hvis du selv ikke indrapporterer det. Hvis du så ender op med at betale skat af gevinsten, får du som andre har nævnt afdrag i gevinsten for renoveringer (forbedringer). Det er imidlertid inget krav til at du skal lægge ved kvitteringer i udgangspunktet, men på forespørgsel skal du kunne dokumentere afdragerne.
Hmmm... ja jeg er nu nysgerrig mht hvor mange danskere reelt laver den fidus med "glemme" at indrapportere det. Men tak for svarene allesammen. Det er dejligt at man altid kan få hjælp herinde, skal nok blive en aktiv bruger af dette forum :laugh: hygge !!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hmmm... ja jeg er nu nysgerrig mht hvor mange danskere reelt laver den fidus med "glemme" at indrapportere det.
Jeg ville være lidt forsigtig, fordi hvis det bliver opdaget, forhøjer de automatisk afgiften med 40 %!!! :scared:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror vi skal undlade at opfordre til skatteunddragelse o.l. - det er ikke dét debatten er her for. Venom: Jeg synes du skal følge reglerne, og oplyse de relevante myndigheder om det de kræver - og så ellers glæde dig over at være en af dem med rent mel i posen ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites