Jump to content
millis

Kalder Lund

Recommended Posts

hej.. er der nogen herinde der bor i lund??? vi har overvejet at flytte fra vores lejlighed i oxie til større hus i lund.. men ville lige vide omhvordan turen fra lund til malmø ser ud..?? altså tager det lang tid?? kan det betale sig at pendle derfra?? bus eller bil??? osv... hvad med byen?? er den stor eller bare landsby agtigt??? JA JEG HAR ALTSÅ ALDRIG VÆRET DER... nå men håber at kunne høre lidt om jeres erfaringer med den del af sverige.. millis

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Supermule

E22'eren mod Malmø er plaget om morgenen....:( Desuden sker der rigtigt mange underlige ulykker på den vej.....Hver og hveranden dag, læser man om biler der ligger 200m inde på marken, 10 biler i et harmonika sammenstød osv.....Ikke en vej jeg ville være afhængig af.....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
E22'eren mod Malmø er plaget om morgenen....:( Desuden sker der rigtigt mange underlige ulykker på den vej.....Hver og hveranden dag, læser man om biler der ligger 200m inde på marken, 10 biler i et harmonika sammenstød osv.....Ikke en vej jeg ville være afhængig af.....
Du kører jo så stærkt så du ville jo ikke lægge mærke til dem alligevel :rolleye:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Supermule

Nøgleordet her er "kører"......Ikke "flyver"......Ergo er det svært, selv for mig, at komme frem såfremt vejen er spærret af biler....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg pendler fra Malmö til Lund, og det tager en halv times tid (sydligste Malmö til nordligste Lund), og ja, der er da af og til større eller mindre uheld, busserne bliver heldigvis advaret om dette (tager bus om vinteren) og de tager så den gamle vej, udenom motorvejen, men man kan vel også høre radio og være heldig at blive advaret, når trafikken er gået i stå, men det skal da ikke være det som fraholder jer fra at flytte til Lund, så ofte er det heller ikke (priserne burde være mere oplagte...:rolleye:). Jeg har pendlet i 3 år af den rute og er vel blevet fanget i kø en 2-3 gange. Kørt omvejen med bussen i hvertfald 5-10 gange. Her er snevejret ofte synderen... Ang. busser er der i hvertfald 3 ruter som pendler mellem Malmö og Lund, de går hele tiden i myldretiderne og er altid propfulde (i hvertfald fra Malmö-Lund), men det tager et kvarters tid fra Värnhem til første stop i Lund. Men som BS siger, tag dog et smut derop og kig jer omkring. Det er en hyggelig by, MEN en studenterby! Det er cyklisterne som har magten og der er total dødt i ferieperioderne. Men det er bare mit indtryk, jeg bor der trods alt ikke:)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Men sanne. Forskellen er vel også at du tager fra Malmö og TIL Lund. De spørger på det modsatte, som jeg læser det. Så hvis du kigger over i den modsatte bane. Hvordan ser der så ud der :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej, jeg synes, Lund er en skøn by, men ikke med så megen aktivitet som Malmö. Den er charmerende med gamle bygninger, caféer, gode fritidstilbud, multikulturel mmm. Boede der 10 måneder i 2002-03 (flyttede derefter til Eslöv), og arbejdede der indtil dec. 2006. Kører på E22 strækningen ml. Lund og Malmö (mod Kbhvn.) hver dag, og der er fin plads på vejen ml. kl. 6-7. De dage jeg har kørt omkring kl. 8 har også været helt fint. Ved dog ikke hvor trængt der er på vejen ind mod Malmö. Med toget er det også ok ang. siddepladser til Malmö, da mange som kommer fra Kristianstad/nordfra stiger af i Lund. Kender ikke til forholdene med bus. /Lisa

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Men sanne. Forskellen er vel også at du tager fra Malmö og TIL Lund. De spørger på det modsatte' date=' som jeg læser det. Så hvis du kigger over i den modsatte bane. Hvordan ser der så ud der :D[/quote'] Ja ja, det er jeg da godt klar over, håbede også det fremgik af mit indläg, men mon ikke bilister er lige store fjolser uanset om de körer fra eller til Malmö;) (=tror ikke der er forskel i antallet uheld om det er den ene eller anden vej...)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg kørt turen Hässleholm-Ballerup (og retur;) ) tre dage om ugen siden midten af december. Ved 7-tiden passerer jeg på motervejen ved Lund og det kører fint. Der er trafik men det er der jo overalt - men ingen kø. Jeg har heller ikke set noget trafikuheld (heldigvis). Måske sker de efter kl. 7 ??? Den anden vej kommer jeg fordi et sted mellem 16 og 18 og har heller ikke været i nogen kø. Men ligesom sømmet/Lisa (i et andet indlæg) kører jeg jo ikke ind til selve Malmö.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ja ja' date=' det er jeg da godt klar over, håbede også det fremgik af mit indläg, men mon ikke bilister er lige store fjolser uanset om de körer fra eller til Malmö;) (=tror ikke der er forskel i antallet uheld om det er den ene eller anden vej...)[/quote'] Nej men der er forskel på mængden af trafik i den ene og anden retning. Jeg vil langt hellere køre Kbh Roskilde om morgenen end Roskilde kbh :rolleye:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nej men der er forskel på mængden af trafik i den ene og anden retning. Jeg vil langt hellere køre Kbh Roskilde om morgenen end Roskilde kbh :rolleye:
Ja, det kan du ha ret i, men jeg tror faktisk det er nogenlunde det samme i dette tilfälde:)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Lund På www.lund.se kan du måske finde info ang. at bo i Lund samt trafik. Trafikken til Malmø er meget afhængig af, hvad tid du behøver køre turen samt hvorfra i Lund. Vi kører turen på 20minutter udenfor myldretid. På www.skanetrafiken.se kan du selv regne rejsetiden ud med det offentlige. Jeg bor og arbejder i Lund på 3. år og det mærkes i trafikken indenfor bygrænsen, at der er bygget 100vis om ikke 1000vis af boliger de sidste par år, og der bygges i stor stil stadigvæk både lejligheder samt huse. Jeg er godt tilfreds med miljøet - det internationale, svenske og grønne miljø her i byen. Det er en kommune, der indtil nu har satset på uddannelse, hvilket er værd mange overvejelser hvis man har børn, der skal i skole. Håber det fortsætter. Men huspriserne er nu heller ikke lave her i byen eller kommunen synes jeg. Kom og kig og døm selv. Lund er andet end centrum og Ideon. Kom i bil og kør rundt. Mvh

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det er en hyggelig by' date=' MEN en studenterby! Det er cyklisterne som har magten og der er total dødt i ferieperioderne. Men det er bare mit indtryk, jeg bor der trods alt ikke:)[/quote']Jeg har boet i Lund i 2 måneder og syntes det er en dejlig og by, men rigtig nok en studenterby, men det syntes jeg nu er meget hyggeligt, her er gudskelov ikke det "big city" over det, men det er jo smag og behag. Ang. cykellisterne er det også korekt, magen til dødsforagt skal man lede efter, der bliver hverken kigget bagud eller rakt hånden ud når man drejer. Jeg ved ikke soå meget mht. trafikken på vejene da jeg pendler med toget og bortset fra at jeg skal op før fanden får sko på (tager toget fra Lund C 5.15) fungere det meget fint. Helt enig. Her kan man også se lidt om hvad der sker. http://www.lund.cc/

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har kun været i Lund meget få gange - har dog også prøvet at gå i byen i Lund en enkelt gang for nogen år siden. Lund er jo i meget høj grad præget af at være en universitetsby. Lunds Universitet er faktisk Skandinaviens største. Tjekkede lige lidt fakta på wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/Lund http://sv.wikipedia.org/wiki/Lunds_universitet Lund er en by med små 80.000 indbyggere og Lunds Universitet har omkring 40.600 studerende og 5500 ansatte (Godt nok er nogen placeret på afdelinger i Malmö og Helsingborg, men hovedparten er i Lund). Så jeg vil skyde på omkring 1/3 af byens indbyggere er enten studerende eller har tilknytning til universitetet. Universtitetet kan derfor ikke undgå at at dominere byen markant på godt og ondt. Der er nok langt mere gang i nattelivet i Lund end i Esbjerg (som er næsten samme størrelse med 72550 indbyggere). Til gengæld er byen så nok ret død i ferieperioder - og måske også i eksaminensperioder? Og siden de fleste studerende ikke har råd til bil er der derfor mange cyklister selvom Lund faktisk ikke er helt flad og derfor ikke helt så oplagt at cykle rundt i som mange af de store cykelbyer: København, Amsterdam, München osv.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest carspar

Hvis i flytter fra Oxie til Lund tager det ca. 15 minutter længere. Det er let og der er ikke myldrtrafik. Vi har kørt der i 4½ år men er lige flyttet i nybygget hus i Tygelsjö Lund er en kanon by der går lige i blodet. Det er en kultur i byen i en helt anden åndelig verden end i Malmö. Ikke at fornægte Malmö der er noget større og helt anderledes. Men Lund går lige i blodet. Så glæd jer bare.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har boet i Lund i lidt over 3 år, og er faldet for dens charme. I næsten lige så lang tid har jeg kørt i bil til DK via den før omtalte E22 og har kun ganske få gange haft problemer med fremkommeligheden (ca. 1-2 gange pr. år). Lund er en fed by at være bosat i, og vi har været facineret af byen helt fra dag 1 af i Sverige. Det er forholdsvis let at få en daginstitutionsplads, der er mange forskellige muligheder for idrætsfaciliteter for hele familien, og naturen er lige om hjørnet. Derudover så skulle skolevæsenet fungere helt i top hvilket for et par år siden resulterede i, at skolerne i Lund blev kåret som Sveriges bedste. Om det også er kendetegnende for mine børns skole erfarer jeg først fra og med næste år. Og indkøbsmuligheder er der rigtig mange af. På minussiden er der prisniveauet på boliger - det er lidt for højt, og transporttiden er lige lidt længere end hvis vi havde været bosat i eks. Malmö.:th2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej, Jeg tager mest tog og det tager 45 min. at komme til Danmark (Kastrup) (direkte) - og det tager som sagt 15 min fra Lund til malmø (og malmø til lund ;-) ) Jeg vil også skyde på at det er bedre at være børnefamilie her - næsten ingen problemer med at få institution plads, og det er ikke som i Malmø at de holder øje med hvornår du har fri og kalkulerer med hvornår du så kommer og henter dine børn - eller som i Kævllinge hvor man må tage sit barn ud af institution hvis man er på barsel... Mia

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites