Jump to content
Audii

Kones Fradrag

Recommended Posts

I flere indlæg står der, at man er fradragsberettiget hvis ens partner i Sverige ikke har nogen form for indkomst. Men er det et krav, at partneren skal have NUL i løn i Sverige eller hvad? Findes der nogle deadlines i alt det her? Fx. skal man søge om ÆF-fradrag før en bestemt dato?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har læst stort set alt som folk skriver her i forumet om emnet og haft mindst 3 samtaler med skat om emnet, og er stadig forvirret. Det eneste jeg ved med sikkerhed er at du kan få sambeskatning med din ægtefælle, hvis denne ingen indkomst har i DK eller noget andet land. I denne situation får du cirka 40000 mere i fradrag. Der hvor jeg er i tvivl er hvad der sker hvis ægtefællen har indkomst i Sverige eller et andet land, i denne situation mener nogle at man stadig kan få fradraget, men i så fald ikke kan fratrække andre ting som renteudgifter, andre siger at det ikke forholder sig sådan og at man kan benytte fradraget og trække alt andet fra så længe ægtefællen ingen indkomst har i DK! Mht frist, er der ingen frist andet end at det selvfølgelig er smart at få det med på årsopgørelsen første gange, så du ikke skal "slås" med SKAT, du kan så vidt jeg ved få ændret din skat i ind til 5 år efter indkomståret, både den ene og den anden vej. Held og lykke.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg har læst stort set alt som folk skriver her i forumet om emnet og haft mindst 3 samtaler med skat om emnet, og er stadig forvirret. Det eneste jeg ved med sikkerhed er at du kan få sambeskatning med din ægtefælle, hvis denne ingen indkomst har i DK eller noget andet land. I denne situation får du cirka 40000 mere i fradrag. Der hvor jeg er i tvivl er hvad der sker hvis ægtefællen har indkomst i Sverige eller et andet land, i denne situation mener nogle at man stadig kan få fradraget, men i så fald ikke kan fratrække andre ting som renteudgifter, andre siger at det ikke forholder sig sådan og at man kan benytte fradraget og trække alt andet fra så længe ægtefællen ingen indkomst har i DK! Mht frist, er der ingen frist andet end at det selvfølgelig er smart at få det med på årsopgørelsen første gange, så du ikke skal "slås" med SKAT, du kan så vidt jeg ved få ændret din skat i ind til 5 år efter indkomståret, både den ene og den anden vej. Held og lykke.
Ud fra hvad jeg kan læse så er vi i samme situation, både mht. hustruens indkomst og især mht den manglende forståelse af reglerne. Det giver mig stress og sved på panden hvert år når mine fradrag skal ordnes :rolleye:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man bor i Sverige og arbejder i Danmark er man begrænset skattepligtig til Danmark. Hvis man benytter de almindelige regler om begrænset skattepligt, skal man beskattes i Danmark af sin løn, og der er fradrag for A-kasse, fagforening og befordring. Desuden er der mulighed for at få et yderligere ligningsmæssigt fradrag, hvis man er gift og ægtefællen ikke udnytter sit personfradrag i Danmark. Fradraget er satsreguleret, og fradraget er tilfældigvis på størrelse med et personfradrag, så der er altså ca. 40.000 kr. mere i ligningsmæssigt fradrag, hvis man er gift og ægtefællen ikke udnytter sit personfradrag i Danmark. Hvis man kun er begrænset skattepligtig til Danmark fra 1. juli til 31. december, er der kun 1/2 ægtefællefradrag. Hvis man vil have fradraget, skal man være gift og samlevende den 31. december. Hvis man ønsker at fratrække renteudgifter i Danmark, skal man opfylde grænsegængerreglerne, der groft sagt siger, at man skal have 75 % eller mere af sin indkomst fra Danmark. Grænsegængerreglerne udvider fradragsretten, så fx renteudgift kan fratrækkes. Virkningen er dog også at ens ægtefælle skal oplyse sine indkomster og fradrag, så der kan tages stilling til om man kan overføre uudnyttet personfradrag og uudnyttet bundfradrag i mellemskatten. Hvis ægtefællen ingen indkomst har, får man altså overført personfradraget, der er ca. 40.000 kr. Et overført personfradrag er mere værd end et ligningsmæssigt fradrag. Hvis ægtefællen har indkomst på 75.000 i andre lande end Danmark, er der intet personfradrag at overføre, men det uudnyttede bundfradrag i mellemskatten kan overføres. Men om det er mere værd end ægtefællefradraget er et godt spørgsmål... Så med mindre jeres situation er sort/hvid, er der altså god grund til at sætte sig sammen med SkatØresund og kigge på sine og ægtefællens indkomster og fradrag, før man selvangiver...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites