repeat 0 Anmeld indhold Besvaret April 25, 2007 Takker Kasper, nu giver det faktisk mening for mig. Min kone arbejder nemlig hverken i Dk el SE, og kunne ikke rigtig se fordelen ved at gå over som grænsegænger reglen, og så gå glip af at trække rente udgifterne fra. Men nu er jeg med:th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kasper 10 Anmeld indhold Besvaret April 25, 2007 Takker Kasper' date=' nu giver det faktisk mening for mig. Min kone arbejder nemlig hverken i Dk el SE, og kunne ikke rigtig se fordelen ved at gå over som grænsegænger reglen, og så gå glip af at trække rente udgifterne fra. Men nu er jeg med:th2:[/quote'] Hvis det er dig der har alle indtægter samt udgifter vil det i det fleste tilfælde være bedst at være grænsegænger samt begrænset skattepligtig til Danmark. Det giver dig mulighed for flest fradrag på din danske indkomst. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Homer 10 Anmeld indhold Besvaret April 25, 2007 For at gøre det administrativt let, har vi valgt at hun tager alle svenske rentefradrag, da jeg ikke har nogen indtægt i Sverige. Hun kan vel ikke "tage" svensk rentefradrag hvis fradraget reelt "tilhører" dig? Hvis gælden er noteret 100% i konens navn kan det lade sig gøre - ellers ikke.. Eller hur?? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kasper 10 Anmeld indhold Besvaret April 25, 2007 Ja/Nej I ovenstående tilfælde drejer det sig om en svensk bolån hvor vi står som 50/50 %, Skatteverket meddelte at idet vi var gift selv kunne vælge hvem der tof fradraget, sålænge vi begge to hæfter og er betalende på lånet. Hvis jeg eksempelvis oprettede et svensk billån i mit navn, tvivler jeg på hun kan få fradrag på det :D Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Homer 10 Anmeld indhold Besvaret April 25, 2007 I ovenstående tilfælde drejer det sig om en svensk bolån hvor vi står som 50/50 %, Skatteverket meddelte at idet vi var gift selv kunne vælge hvem der tof fradraget, sålænge vi begge to hæfter og er betalende på lånet. Hmm - interessant... Kan man som "begrænset skattepligtig" få rentefradrag for renteudgifter i Danmark? (ja, det er sikkert beskrevet et eller andet sted dybt nede i en tråd, men jeg har altså et atomkraftværk at holde øje med, så jeg orker ikke at lede!! :) ) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
mrode 10 Anmeld indhold Besvaret April 25, 2007 Hmm - interessant... Kan man som "begrænset skattepligtig" få rentefradrag for renteudgifter i Danmark? (ja, det er sikkert beskrevet et eller andet sted dybt nede i en tråd, men jeg har altså et atomkraftværk at holde øje med, så jeg orker ikke at lede!! :) ) Nej, det kan man ikke medmindre det relaterere sig til sin skattepligtige indkomst (hvilket blandt andet renterne på et boliglån ikke gør). "Man vil kun få adgang til fradrag for udgifter, der er direkte relateret til den skattepligtige indkomst i Danmark, f.eks. transportudgifter, rejseudgifter der ikke betales af arbejdsgiver og fagforeningsafgifter. Man har som begrænset skattepligtig desuden adgang til et personfradrag. Der knytter sig andre fradragsregler til det at være grænsegænger." Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kasper 10 Anmeld indhold Besvaret April 25, 2007 Kan man godt bare ikke i Danmark. Feks. Hvis jeg havde et billån i Nordea Danmark, så vil jeg i og med at denne udgift ikke knytter sig til min danske skattepligtige indkomst, kunne få dansk fradrag på dette. Dog vil jeg kunne få fradrag for denne renteudgift i Sverige, det kræver så bare jeg har en indtægt i Sverige(hvilket kan give helt andre problemer) for at udnytte fradraget. Ovenstående gælder hvis man er begrænset skattepligtig og ikke grænsegænger. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
cbpwr 10 Anmeld indhold Besvaret April 25, 2007 Nu er jeg forviret... mine spørgsmål er simple. kan jeg få konens fradrag hvis hun ikke har en indtægt i danmark og jeg kun har indtægt i danmark? Skat i danmark kan vel være lige glade men min kones evt. indtægt i sverige. -Claus- Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
mrode 10 Anmeld indhold Besvaret April 25, 2007 Nu er jeg forviret... mine spørgsmål er simple. kan jeg få konens fradrag hvis hun ikke har en indtægt i danmark og jeg kun har indtægt i danmark? Skat i danmark kan vel være lige glade men min kones evt. indtægt i sverige. -Claus- Det kommer an på om du vil beskattes efter reglerne for begrænset skattepligtige eller de specielle regler for grænsegængere. Du kan få fradraget hvis du vælger at blive beskattet efter reglerne for begrænset skattepligtige, men ikke efter reglerne for grænsegængere. Dvs. du kan få fradraget mod at give køb på fx. rentefradrag. Så hvis din kone kan fradrage alle renteudgifter i sin indtægt i sverige, så ville du kunne optimere din skattebetaling ved at bruge reglerne for begrænset skattepligtige og få fradrag for din kone, mod at give afkald på rentefradraget. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
cbpwr 10 Anmeld indhold Besvaret April 26, 2007 hmmm... hvorfor dog det ? Det med ægtefældes fradrag er ikke noget specielt for os der bor i udlandet men arbjeder i Danmark. Alle der er gift og bor sammen kan få ægtefældes u-udnyttede fra personfradrag, så hvorfor har det noget med den ene eller anden beskatningsform at gøre ? Men ok er jo ingen ørn til skat, men tror bare jeg tager alle papire med til skat i dk så må de finde ud af det -Claus- Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
patbateman 10 Anmeld indhold Besvaret June 25, 2007 Jeg er i samme båd som flere andre her, men har endnu nogle problemer med at bestemme meg hvad der er bedst for meg - grænsegænger eller begrænset skattepligt: Situation: Gift, kone der arbejder i Sverige og jeg arbejder i DK. Som jeg forstår, er den grundlæggende forskellen enkel: 1) Vælger jeg at blive beskattet som grænsegænger, så får min kones fradrag i DK. Men jeg får ikke fradrag for mine svenske renteudgifter. 2) Vælger jeg at blive beskattet som begrænset skattepligtig, får jeg alle "normale" fradrag, men ikke ægtefælleafdrag. Mit spørgsmål er så - hvad er ægtefælleafdrag? Dvs. hvilke fordele giver alternativ 2? F.eks. hvis vort rentefradrag er 50.000 - vil det betale seg at vælge 1) eller 2)?? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kasper 10 Anmeld indhold Besvaret June 25, 2007 Jeg er ikke grænsegænger men alene begrænset skattepligtigt. Dvs. jeg får "fradrag" for konen i Danmark. Praktisk betyder det at alle rente udgifter skal fradrages i Sverige, hvor jeg ikke har nogen indtægt, hvilket ikke er smart. Men men, iht. svensk skettelovgivning kan man, hvis begge står på lånet, selv vælge hvem der tager afdraget og hvor meget. Så dvs. vores tilfælde tager konen alt skattefradrag for rente udgifter og jeg ingenting. Skatteverket checker at jeg rent faktisk har sat et "0" i min selvafgivelse under renteudgifter. Jeg kender nogle der tænkte; "oj vi er gift så det betyder ingenting hvem der står på lånet" Den gik ikke! Husk begge SKAL stå på lånet. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Amer 10 Anmeld indhold Besvaret June 26, 2007 men når du bliver beskattet som grænsegænger, får du så hendes fulde fradrag, eller er det fradrag minus hendes svenske indtægt? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret June 26, 2007 men når du bliver beskattet som grænsegænger' date=' får du så hendes fulde fradrag, eller er det fradrag minus hendes svenske indtægt?[/quote'] Nu er der så lige blevet byttet om på begreberne i denne ellers informative tråd. Det er når man er grænsegænger, man kan trække renter fra sin danske indkomst, men ikke bruge ægtefællefradraget. Og det er når man vælger ikke at være grænsegænger, at man kan fradrage konens bundfradrag på ca. 38.000, såfremt hun ikke har dansk indtægte. Til gengæld har man kun fradrag for udgifter, der vedrører det danske arbejde og altså ikke for renteudgifter. Om man som almindeligt begrænset skatttepligtig og ikke-grænsegænger kan udnytte ægtefællefradraget delvist, når konen har haft en må det så være ganske lille indtægt i Danmark, ved jeg ikke på siddende fod. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Homer 10 Anmeld indhold Besvaret June 26, 2007 Om man som almindeligt begrænset skatttepligtig og ikke-grænsegænger kan udnytte ægtefællefradraget delvist, når konen har haft en må det så være ganske lille indtægt i Danmark, ved jeg ikke på siddende fod. Det kan man - men det nedskrives forholdsmæssigt med indtægtens størrelse Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
anton 0 Anmeld indhold Besvaret June 27, 2007 Er man begrænset skattepligtig og ikke-grænsegænger og vil man benytte sig af ægtefællefradraget, bortfalder retten til at benytte sig af ægtefællefradraget, hvis ægtefællen har haft blot én krone i indkomst i Danmark. Venlig hilsen Anton Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Homer 10 Anmeld indhold Besvaret June 27, 2007 Er man begrænset skattepligtig og ikke-grænsegænger og vil man benytte sig af ægtefællefradraget, bortfalder retten til at benytte sig af ægtefællefradraget, hvis ægtefællen har haft blot én krone i indkomst i Danmark. Venlig hilsen Anton Det var ikke det svar jeg fik da jeg henvendte mig til skatteforvirringen! Men jeg er ikke overrasket!! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
patbateman 10 Anmeld indhold Besvaret June 28, 2007 Hmm, dette er fortsat noget uklart for meg. Men ifølge Niels' indlæg, gælder følgende for meg: Vælger jeg grænsegænger, får jeg 38.000 i ægtefællefradrag, men ikke fradragfor renteudgifter knyttet til bolig. Min kone, der kun har indtægt i Sverige, kan dog kræve fradrag for alle vore renteudgifter i sin selvangivelse. Vælger jeg begrænset skattepligt, får jeg fradrag for min andel af renteudgifterne, men ikke ægtefællefradrag. Nogle konkrete spørgsmål: 1) Som grænsegænger - er der ingen andre fordele end de 38.000? Er alle skattesatser de samme ved de to valg? Dvs. at hvis min andel af renteudgifterne er 38.000 DKK, så er de to valg "ligeværdige" for meg? 2) Gøres ægtefællefradraget på samme måde som renteudgifterne? Dvs kun i beregningen af kommuneskat? 3) Er "bundfradragerne" i mellemskat (265.500) og topskat (318.700) de samme for grænsegængere og begrænset skattepligt? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mette 0 Anmeld indhold Besvaret June 28, 2007 1) Du kan som grænsegænger fratrække a kasse, det kan du ikke som begrænset skattepligtig http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1521237&vId=0&search=grænsegænger¤fradrag Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kasper 10 Anmeld indhold Besvaret June 28, 2007 Jo du kan.. Men kun i et land. Søg og læs. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
anton 0 Anmeld indhold Besvaret June 28, 2007 Hmm, dette er fortsat noget uklart for meg. Men ifølge Niels' indlæg, gælder følgende for meg: Vælger jeg grænsegænger, får jeg 38.000 i ægtefællefradrag, men ikke fradragfor renteudgifter knyttet til bolig. Min kone, der kun har indtægt i Sverige, kan dog kræve fradrag for alle vore renteudgifter i sin selvangivelse. Vælger jeg begrænset skattepligt, får jeg fradrag for min andel af renteudgifterne, men ikke ægtefællefradrag. Nogle konkrete spørgsmål: 1) Som grænsegænger - er der ingen andre fordele end de 38.000? Er alle skattesatser de samme ved de to valg? Dvs. at hvis min andel af renteudgifterne er 38.000 DKK, så er de to valg "ligeværdige" for meg? 2) Gøres ægtefællefradraget på samme måde som renteudgifterne? Dvs kun i beregningen af kommuneskat? 3) Er "bundfradragerne" i mellemskat (265.500) og topskat (318.700) de samme for grænsegængere og begrænset skattepligt? Grænsegængere kan ikke få ægtefællefradrag. Grænsegængere kan trække renteudgifter fra. Almindeligt begrænset skattepligtige, der ikke vælger beskatning efter grænsegængerreglerne, kan ikke trække renteudgifter fra. Almindeligt begrænset skattepligtige, der ikke vælger beskatning efter grænsegængerreglerne, kan få ægtefællefradrag. Skatteværdien af et fradrag på 38.000 i renteudgifter og 38.000 i ægtefællefradrag er den samme. Bundgrænserne er de samme, grænsegænger eller begrænset skattepligtig. Umiddelbart vil jeg sige, at patbateman skal vælge almindelig begrænset skattepligt, da han her kan trække A-kasse, fagforening, befordring og konen fra. Konen kan så trække alle renteudgifter fra i Sverige. Skatteværdien af renteudgifter er i DK 32 %, mens den i Sverige er 30 % (så hudt jeg visker). Så har man vældigt store renteudgifter, "mister" man altså et par procent ved at trække renteudgifterne fra i Sverige, men så kan man jo skrive den dansk skattepligtige på hele lånet. Renteudgifterne skal vel så have en anseelig størrelse for at opveje tabet af ægtefællefradraget... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
anton 0 Anmeld indhold Besvaret June 28, 2007 Mettes link til dommen fra Landsskatteretten gælder indkomståret 2001... Man kan nu fratrække A-kasse i dansk indkomst, når man er begrænset skattepligtig. Vh Anton Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
patbateman 10 Anmeld indhold Besvaret June 28, 2007 tak Anton, nu forstår jeg lidt mere. det som er specielt, er at jeg allerede har pendlet i 4 år, men først nu begynt at kikke nærmere på detaljerne.. Skræmmende. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Zidane 10 Anmeld indhold Besvaret September 17, 2007 Kan man få kones fradrag i denne situation? Manden arbejder i Sverige, konen uden job....manden har fradrag på 30.000 SEK (det har alle som arbejder i Sverige?).........Kan han også få konens fradrag på 30.000 SEK??? Tak, tak, tak, tak.................. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret September 17, 2007 Man kunne ikke for 11 år siden Man kunne ikke for 11 år siden, men det er ändret. Tror det ikke. Kan man få kones fradrag i denne situation? Manden arbejder i Sverige, konen uden job....manden har fradrag på 30.000 SEK (det har alle som arbejder i Sverige?).........Kan han også få konens fradrag på 30.000 SEK??? Tak, tak, tak, tak.................. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites