Jump to content
Mohlin

Advokatråd ang testamente.

Recommended Posts

Finns det en advokat eller annan som kan det här med testamente? Jag har en del av en större bit mark, som jag ärvde av min far. Den är inte värd något nu, jag betalar ingen skatt på den, men om 50 år kanske det bli nåt :) . Den ligger i Hofterup, Bjuv. Uppe vid Landskrona. Själv bor jag i Taastrup. Danmark alltså! Nå. Jag har inga barn, så om (öh...när) jag dör så skulle jag vilja att den ärvs av min kusins barn, så att det stannar i familjen. (Den delen av familjen har redan ärvt andra delar av den här marken). Ska detta skrivas in i min och min mans testamente som vi har här i Danmark? Eller ska det skrivas ett svensk - separat - testamente angående detta? Jag har ju i övrigt inga tillgångar i Sverige, och jag vet inte om en dansk advokat och testamente "gäller" i Sverige? Alla tillgångar i Danmark går till ideella föreningar, det är bara det här som ska till en speciell person(er).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror jeg ville få lavet enslydende testamenter både i Sverige og Danmark med bestemmelsen for en sikkerheds skyld, måske er der også behov for ægtepagter hvis i har fælleseje og særbørn.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Finns det en advokat eller annan som kan det här med testamente? Jag har en del av en större bit mark, som jag ärvde av min far. Den är inte värd något nu, jag betalar ingen skatt på den, men om 50 år kanske det bli nåt :) . Den ligger i Hofterup, Bjuv. Uppe vid Landskrona. Själv bor jag i Taastrup. Danmark alltså! Nå. Jag har inga barn, så om (öh...när) jag dör så skulle jag vilja att den ärvs av min kusins barn, så att det stannar i familjen. (Den delen av familjen har redan ärvt andra delar av den här marken). Ska detta skrivas in i min och min mans testamente som vi har här i Danmark? Eller ska det skrivas ett svensk - separat - testamente angående detta? Jag har ju i övrigt inga tillgångar i Sverige, och jag vet inte om en dansk advokat och testamente "gäller" i Sverige? Alla tillgångar i Danmark går till ideella föreningar, det är bara det här som ska till en speciell person(er).
Hvis i er bosiddende i danmark, altså med danske personnumre, så skal i lave testamentet i DK. Du/I kan selv lave det, det er ikke svært. I kan så vælge at få det noteret hos skifteretten hvor i bor. (taastrup) I det tilfælde at du dør, vil testamentet automatisk komme frem til boet efter dig. Du kan også vælge at få det attesteret af vidner og lade testamentet opbevare af disse vidner som så skal præsentere det ved din død. http://borger.dk/forside/aeldre/testamente http://www.familieadvokaterne.dk/Emner/852.html http://www.familieadvokaterne.dk/Emner/853.html

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites