Benzino 10 Anmeld indhold Skrevet April 8, 2007 Jeg skal på bolig fremvisning. Umiddelbart lader boligen til at være i ret god stand med nyt køkken og toilet. Har i nogle gode råd til hvad man bør være opmærksom på? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Fagerborn 10 Anmeld indhold Besvaret April 8, 2007 Tommelfingerregel: Kig bag de steder hvor du normalt ikke ville kigge. Løft på måtterne for at konstatere om der er ridser i parketten der hvor du ikke vil have dem. Skyl igennem vasken og se om afløbet klarer vandet. Åbn køkkenskabet, tag en dyb indåndning og mærk om det lugter mere end almindeligt surt eller muggent. Samme fremgangsmåde på badeværelset. Har de f.eks. sat stærk lavendelduft ind nogen steder ville jeg be om en ny fremvisning en anden dag. Uden kunstige duftmidler. Prik og bank lidt på væggene og stil spørgsmål til mægleren om hvem der har sat køkkenet, badeværelset op og om garantien gælder. Så har du udført din ''undersökningsplikt'' som boligspekulant, ihvertfald hvis det er en lejlighed. Hvis der så senere hen skulle dukke såkaldt skjulte fejl op (dolda fel) skal de reguleres over forsikringen eller ejerforeningen. Hvis det er et hus kan du gøre på samme måde på fremvisningen, men er du rigtigt interesseret skal du nok også have fat i en byggesagkyndig til at gå igennem huset. Men det kan mægleren / andre her på foraet fortælle mere om. Det har jeg ingen erfaring med, derimod har jeg købt ejerlejlighed i Sverige fire gange i årenes løb. Held og lykke! Forresten, du kan også undersøge lidt om hvad lejligheden klarer af el, hvad der er af internet og kabeltv og sådan nogen ting. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Markowitch 12 Anmeld indhold Besvaret April 8, 2007 Har de f.eks. sat stærk lavendelduft ind nogen steder ville jeg be om en ny fremvisning en anden dag. Uden kunstige duftmidler. Husk bare at spekulationsobjektet kan blive solgt rimeligt hurtigt efter fremvisningen, så det er ikke altid man lige har den luksus at kunne komme igen. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Stokholm 10 Anmeld indhold Besvaret April 8, 2007 Markedet i Malmø er desværre ikke købers i øjeblikket. Så det er nok svært at komme med nogen krav mht udbedrelse af evt. fejl i lejligheder. Der er mange der vil købe, og er man "besværlig" går boligen sandsynligvis til en anden køber. Medmindre man gir et meget attraktivt bud hvor sælger har god grund til at udbedre evt. fejl. Da jeg har købt i kbh, for nylig, fandt jeg ud af at man køber mere eller mindre som beset, dvs. uden mulighed for at klandre sælger for fejl og mangler, medmindre det er store fejl. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Benzino 10 Anmeld indhold Besvaret April 8, 2007 Husk bare at spekulationsobjektet kan blive solgt rimeligt hurtigt efter fremvisningen' date=' så det er ikke altid man lige har den luksus at kunne komme igen.[/quote'] Ja det er også mit indtryk. Tror denne lejlighed er solgt indenfor nogle dage. Derfor ville jeg lige have nogle fifs med. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Benzino 10 Anmeld indhold Besvaret April 8, 2007 Tommelfingerregel: Kig bag de steder hvor du normalt ikke ville kigge. Løft på måtterne for at konstatere om der er ridser i parketten der hvor du ikke vil have dem. Skyl igennem vasken og se om afløbet klarer vandet. Åbn køkkenskabet, tag en dyb indåndning og mærk om det lugter mere end almindeligt surt eller muggent. Samme fremgangsmåde på badeværelset. Har de f.eks. sat stærk lavendelduft ind nogen steder ville jeg be om en ny fremvisning en anden dag. Uden kunstige duftmidler. Prik og bank lidt på væggene og stil spørgsmål til mægleren om hvem der har sat køkkenet, badeværelset op og om garantien gælder. Så har du udført din ''undersökningsplikt'' som boligspekulant, ihvertfald hvis det er en lejlighed. Hvis der så senere hen skulle dukke såkaldt skjulte fejl op (dolda fel) skal de reguleres over forsikringen eller ejerforeningen. Hvis det er et hus kan du gøre på samme måde på fremvisningen, men er du rigtigt interesseret skal du nok også have fat i en byggesagkyndig til at gå igennem huset. Men det kan mægleren / andre her på foraet fortælle mere om. Det har jeg ingen erfaring med, derimod har jeg købt ejerlejlighed i Sverige fire gange i årenes løb. Held og lykke! Forresten, du kan også undersøge lidt om hvad lejligheden klarer af el, hvad der er af internet og kabeltv og sådan nogen ting. Tak for de gode råd. 4 gange var ikke så lidt. Den med lavendel duften lyder som et trick du har været ude for :) Skal det give et indtryk af nyere parket gulve eller hvad? Lad os sige jeg vinder budrunden, men har fundet nogle mangler og fejl. Kan jeg kræve pris reduktion eller om at få fejlene udbedret? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Stokholm 10 Anmeld indhold Besvaret April 8, 2007 Lad os sige jeg vinder budrunden, men har fundet nogle mangler og fejl. Kan jeg kræve pris reduktion eller om at få fejlene udbedret? Se mit svar, det tror jeg ikke ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Fagerborn 10 Anmeld indhold Besvaret April 9, 2007 Tak for de gode råd. 4 gange var ikke så lidt. Den med lavendel duften lyder som et trick du har været ude for :) Skal det give et indtryk af nyere parket gulve eller hvad? Lad os sige jeg vinder budrunden, men har fundet nogle mangler og fejl. Kan jeg kræve pris reduktion eller om at få fejlene udbedret? Lavendelduften var jeg ude for i et garderobeskab der var meget indelukket. Der bestemte jeg med mig selv at det kunne jeg leve med enten ved at bore huller ud til de omliggende værelser (jeg har katte der ville elske at kunne krybe ind i sådan et mørkt og lukket rum), ved at lade garderobedøren stå åben, eller måske sætte et forhæng op. Indtil videre står døren mest åben. Hvis der er små fejl og mangler, som f.eks. ridser i parketten, så trækker det helhedsindtrykket ned og det bliver en anelse sværere at få mange budgivere, så man kan sige at det er lidt selvregulerende på prisen. Hvis du opdager større fejl og mangler, at emhætten blæser luften ud lige ovenpå køkkenskabene, at der er skæve fliser på badeværelset og borede huller uden silikone (så bliver der fugt i væggen), så kan man jo sige det til mægleren. Enten er der nogen, der lægger bud og ikke ''ser'' manglerne, eller så er du heldig og det har afskrækket andre, og mægleren kan gå til sælgeren med det budskab at folk ikke kunne lide de ting der så hjemmelavede ud, men at der var én der måske var interesseret hvis prisen var lavere (dvs. at du selv bruger penge på at udbedre det). Men hav is i maven og hop ikke på den første og bedste lejlighed. Der kommer flere. Til sidst, når alting er overstået, skal du helst sidde i en lejlighed du virkelig kan lide og vil have, og hvor du føler at pengene er givet godt ud selv om der måske er et par ting der lige skal udbedres. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Fagerborn 10 Anmeld indhold Besvaret April 9, 2007 Se mit svar' date=' det tror jeg ikke ;)[/quote'] Det tror jeg heller ikke, medmindre man er den eneste der lægger et bud. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Benzino 10 Anmeld indhold Besvaret April 11, 2007 Jeg kan fortælle at der som forventet var stor interesse for boligen. 7 forskellige endte med at byde på den og boligen som havde en startpris på 900.000 se kr blev solgt til 1.4 mil se. kr! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Markowitch 12 Anmeld indhold Besvaret April 11, 2007 Jeg kan fortælle at der som forventet var stor interesse for boligen. 7 forskellige endte med at byde på den og boligen som havde en startpris på 900.000 se kr blev solgt til 1.4 mil se. kr! Præcist det samme skete herude i Kroksbäck. En 2 værelses blev sat til 645.000 som udgangspris og på to dage budt op til 920.000 SEK! Enten er mæglerne dårlige til at gætte markedsprisen eller også er alt bare lokke priser! Bare synd for dem der tror at priserne på hemnet og bovision giver en nogenlunde indikation af prisniveauet i Malmø! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Benzino 10 Anmeld indhold Besvaret April 11, 2007 Jeg tror mæglerne gør det helt bevidst. I mit tilfælde er der tale om en stigning på en halv milion svenske kroner (65 % af startprisen) Der bør være en lov som straffer mægleren for den slags. Jeg føler mig lidt sydt. Den sidste lejlighed jeg kiggede på ved Pildammerna røg fra 1.3 mil til 1.75. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Stokholm 10 Anmeld indhold Besvaret April 11, 2007 Jeg tror mæglerne gør det helt bevidst. I mit tilfælde er der tale om en stigning på en halv milion svenske kroner (65 % af startprisen) Der bør være en lov som straffer mægleren for den slags. Jeg føler mig lidt sydt. Den sidste lejlighed jeg kiggede på ved Pildammerna røg fra 1.3 mil til 1.75. Det er da et ok trick. Prøv bodirekt, de sætter høje priser for netop at undgå budrunder. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites