Jump to content
bluee

Ejendomsværdiskat

Recommended Posts

Guest Trine
Min revisor siger jeg skal oplyse prisen på min SE ejendom i DK (og hermed betale ejendomsskat) da jeg ellers ikke kan trække de svenske renteudgifter renter fra. Kan det virkelig passe?
Nej det er ikke korrekt, din bolig bliver jo beskattet i SE...du er kun begrænset skattepligtig i DK, og det gælder din indtægt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Moerke har ret, der skal ikke betales EJENDOMSSKAT til Danmark af en svensk ejendom, men der skal betales EJENDOMSVÆRDISKAT - hvilket nok er det din revisor har henvist til, i forbindelse med dine renteudgifter og indberetning af din svenske ejendom. Se en mere specifik forklaring neden for. Umiddelbart fremgår det af dobbelbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og de nordiskelande, herunder Sverige følgende : Artikel 23 Der er mellem Skatteministeriet og Riksskatteverket enighed om, at den svenske fastighetsskat efter sin art svarer til den danske ejendomsværdiskat og derfor kan fratrækkes i ejendomsværdiskatten efter EVSL § 12. TfS 2000,25. Det vil i praksis betyde, at Danmark beregner ejendomsværdiskat efter dansk gældende regler i Ejendomsværdiskatteloven, men i henhold til artikel 23 skal de credit lempe for betalt fastighedsskat i Sverige. Men det kan ikke overstige hvad den danske ejendomsværdiskat er. Så ja, du skal selvangive din svenske ejendom mht. vurdering mv. - men du får et fradrag for betalt svensk fastighetsskat i den danske beregnet ejendomsværdiskat. Endvider er det almen dansk skattelov, at man ikke kan fratrække en udgift, hvis man ikke også medregner indtægter vedrørende samme, jf. statsskatteloven. Tror mange har misforstået begrebet begrænset skattepligt, som om det kun er lønindtægt i Danmark det omhandler - men det har faktisk en ret bred dækning. Kilder: Ligningsvejledningen; Dobbeltbeskatning 2007-1 http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=102481&vID=201303&i=214&action=close#i102481 Bekendtgørelse af lov om en kommunal og amtskommunal ejendomsværdiskat (ejendomsværdiskatteloven) (Har ikke kunne linke til loven da jeg har brugt www.retsinfo.dk - og deres link timer ud efter 10 min eller noget) Håber dette kan hjælpe dig lidt. Det er meget almindeligt at folk tager fejl af ejendomsskat og ejendomsværdiskat - er sq også tosset af Danmark at indføre to begreber der ordmæssigt ligner så meget hinanden. De skulle have beholdt begrebet lejeværdi af egen bolig, for ejendomsværdiskatten.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine

Ok det er ganske nyt for mig, efter 3 år i Sverige...og jeg kender ingen anden der betaler ejendomsskat eller ejendomsværdiskat i DK. Men om du har ret så har de da en del selvangivelser der skal til ligning...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nu kan det godt være at jeg spørger dumt... men skal der så også betales ejendomsværdiskat i DK af en bostadsrätt?
Nej det skal du IKKE !!!!!! Jeg er ikke enig med Basse for de regler han omtaler omhandler fuldt skattepligtige personer til Danmark, hvilket bekræftes af ejendomsværdiskattelovens §2. Efter denne § skal der betales ejendomsværdiskat af boliger beliggende i Danmark samt af ejendomme i udlandet, der ejes af personer omfattet af kildeskattelovens § 1, altså fuldt skattepligtige personer. Som udgangspunkt ophører folks fulde skattepligt til Danmark ved fraflytning. Dette gælder dog ikke, hvis man stadig ejer helårsbolig i Danmark og/eller at ens centrum for livsinteresser stadig er i Danmark. For personer der sælger sin bolig i Danmark for at flytte til Sverige for at bo, er dermed ikke fuld skattepligtige til DK og skal derfor ikke betale ejendomværdiskat til Danmark - heller ikke selvom man fratrækker renteudgifter mv. på prioritetsgæld på den danske selvangivelse. Ejendomsskat findes ikke i Sverige. Ejendomsskat i Danmark betales på baggrund af boligens grundværdi og betales til kommunen (grundskyld).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Rlarsen: Nej du skal ikke betale ejendomsvardiskat i DK af en bostadsrätt. En bostadsrätt är som en andelslejlighed. Det är din bostadsrättsförening som betalar ejendomsvardiskat. Basse: Var får danska skattemyndigheten info om ejendomsvurderingen i SE ? Jeg tror på följande....eller hoppas på...(se tidigare inlägg, från en Nikolaj tror jag det var) : "Nej, meningen med ejendomsværdiskatten er at få afløst ejendomsskatten. Når man angiver værdien af en udenlandsk ejendom er det med henblik på at udregne dit privatforbrug. F.eks ville det være usandsynligt at en kassedame tog til spanien og købte et sommerhus, medmindre hun i forvejen har ½ - 1 mio kr. i banken . Lidt i stil med dem der går i lædervest, er på bistand og har en mercedes 500 SEL uden for sin villa i Vedbæk. Den danske stat kan ikke beskatte fast ejendom i udlandet. Skattefar kan ikke hente ejendomsværdiskat af en ejendom beliggende uden for rigets grænser. Skattefar kan heller ikke tage ejendomsværdiskat af en dansk andelsbolig, et lejeværelse, eller en campingvogn (endnu).De kan dog muligvis beskatte indtægten du får ved at udleje dit 4 etagers villa-sommerhus ved rivieraen med 5 hektar have og egen strand igennem dobbeltbeskatningsaftaler ... men her er vi så langt ude i regelrytteri at jeg er stået af " www.toldskat.dk: "Ejendomsværdiskat betales af såvel danske som udenlandske ejendomme. Det betyder, at der skal betales ejendomsværdiskat af en ejendom i Danmark, uanset om ejeren er bosat her i landet eller i udlandet. Det betyder også, at en person, der er bosat i Danmark, skal betale ejendomsværdiskat af en udenlandsk ejendom." Eller vad vet jag, jag blir helt förvirrad...... ..kanske skulle man bara slopa all skatt och införa avgifter... ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu tror jeg at der vrøvles her. Den vejledning, som der er citeret fra må være henvendt på personer bosiddende I DANMARK, men som også ejer svensk ejendom. Er man bosiddende udenfor Danmark skal man naturligvis ikke svare ejendomsværdiskat af udenlandske boliger. Al Gore, som lige er blevet betalt for at holde foredrag i Ålborg får jo heller ikke tilsendt en regning fra Skat på ejendomsværdiskat af hans Amerikanske ejendomme. :rolleye: Har lige rodet lidt rundt på retsinfo Læs ejendomsværdiskattelovens §2, der siger sådan her: § 2. 2) Ejendomsværdiskatten påhviler personer, som ejer fast ejendom som nævnt i § 4 beliggende i Danmark. For personer omfattet af kildeskattelovens § 1 omfatter skattepligten også ejendomme beliggende i udlandet, på Færøerne eller i Grønland. Er en sådan person efter en indgået dobbeltbeskatningsoverenskomst hjemmehørende i en fremmed stat, på Færøerne eller i Grønland, skal denne dog kun betale ejendomsværdiskat af fast ejendom beliggende i Danmark. Personer omfattet af kildeskattelovens § 3 er undtaget fra ejendomsværdiskatten. Og personer omfattet af kildeskattelovens §1 er ikke os: Citat fra Kildeskatteloven: § 1. Pligt til at svare indkomstskat til staten i overensstemmelse med reglerne i denne lov påhviler 1. personer, der har bopæl her i landet, 2. personer, der uden at have bopæl her i landet opholder sig her i et tidsrum af mindst 6 måneder, heri medregnet kortvarige ophold i udlandet på grund af ferie eller lignende, 3. danske statsborgere, der uden at være omfattet af bestemmelserne under nr. 1 og 2 gør tjeneste eller varigt opholder sig om bord på skibe med hjemsted her, medmindre de godtgør, at de har bopæl i udlandet, eller at de aldrig har haft bopæl her i landet. Udenlandsk statsborger, der inden sin tjeneste eller sit ophold om bord senest har været skattepligtig her i landet i medfør af bestemmelserne i nærværende paragraf, sidestilles i denne forbindelse med dansk statsborger, 4. danske statsborgere, som af den danske stat eller kommuner er udsendt til tjeneste uden for riget, og som ikke er omfattet af bestemmelserne foran under nr. 1 og 2, samt de med disse personer samlevende ægtefæller og de hos dem hjemmeværende børn, der ikke er fyldt 18 år ved indkomstårets begyndelse, når de pågældende ægtefæller og børn er danske statsborgere, og de ikke er undergivet indkomstbeskatning til fremmed stat efter reglerne for derboende personer. Stk. 2. En person, der anses for hjemmehørende i en fremmed stat, Grønland eller Færøerne efter bestemmelserne i en dobbeltbeskatningsoverenskomst, kan kun fratrække udgifter, der vedrører indtægter, som Danmark efter overenskomsten kan beskatte, jf. dog afsnit I A.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Rlarsen: Nej du skal ikke betale ejendomsvardiskat i DK af en bostadsrätt. En bostadsrätt är som en andelslejlighed. Det är din bostadsrättsförening som betalar ejendomsvardiskat. Basse: Var får danska skattemyndigheten info om ejendomsvurderingen i SE ? Jeg tror på följande....eller hoppas på...(se tidigare inlägg, från en Nikolaj tror jag det var) : "Nej, meningen med ejendomsværdiskatten er at få afløst ejendomsskatten. Når man angiver værdien af en udenlandsk ejendom er det med henblik på at udregne dit privatforbrug. F.eks ville det være usandsynligt at en kassedame tog til spanien og købte et sommerhus, medmindre hun i forvejen har ½ - 1 mio kr. i banken . Lidt i stil med dem der går i lædervest, er på bistand og har en mercedes 500 SEL uden for sin villa i Vedbæk. Den danske stat kan ikke beskatte fast ejendom i udlandet. Skattefar kan ikke hente ejendomsværdiskat af en ejendom beliggende uden for rigets grænser. Skattefar kan heller ikke tage ejendomsværdiskat af en dansk andelsbolig, et lejeværelse, eller en campingvogn (endnu).De kan dog muligvis beskatte indtægten du får ved at udleje dit 4 etagers villa-sommerhus ved rivieraen med 5 hektar have og egen strand igennem dobbeltbeskatningsaftaler ... men her er vi så langt ude i regelrytteri at jeg er stået af " www.toldskat.dk: "Ejendomsværdiskat betales af såvel danske som udenlandske ejendomme. Det betyder, at der skal betales ejendomsværdiskat af en ejendom i Danmark, uanset om ejeren er bosat her i landet eller i udlandet. Det betyder også, at en person, der er bosat i Danmark, skal betale ejendomsværdiskat af en udenlandsk ejendom." Eller vad vet jag, jag blir helt förvirrad...... ..kanske skulle man bara slopa all skatt och införa avgifter... ;)
Skattefar skal have ejendomsværdiskat af udenlandske ejendomme af folk der er fuld skattepligtige i Danmark efter globalindkomstprincippet. Det betyder, at personer der er fuld skattepligtige til Danmark skal betale ejendomsværdiskat af bolig i eksempelvis Spanien eller Sverige. Til gengæld kan du modregne betalt ejendomsværdiskat i udlandet, så man ikke skal betale ejendomsværdiskat 2 gange af samme ejendom. Men dette gælder ikke danskere bosiddende i Sverige der kun er begrænset skattepligtig i Dannmark

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nå - der var nogen' date=' som fk postet før mig. 3 sjæle 1 tanke - så kan det ikke være helt forkert.:th2:[/quote'] Ja det var nok meget godt, at den sag blev lukket inden den kom for godt igang. :laugh:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

For lige at slå den helt til jorden også med hensyn til fradrag. Retten til at fradrage renteudgifter i vores danske skat er fastsat i kildeskattelovens §5A til §5D, som omhandler grænsegængere. Jeg citerer: Afsnit I A Grænsegængere § 5 A. Dette afsnit finder anvendelse på personer, som er skattepligtige efter kildeskattelovens § 2 eller kulbrinteskatteloven, eller som efter en indgået dobbeltbeskatningsoverenskomst er hjemmehørende i en anden stat, i Grønland eller på Færøerne. Hvis indkomst hidrørende fra personligt arbejde og fra selvstændig erhvervsvirksomhed, der kan beskattes her i landet - herunder efter en dobbeltbeskatningsoverenskomst - med tillæg af renteudgifter og kurstab på gæld, der er fradraget i denne indkomst, i et indkomstår udgør mindst 75 pct. af de efter dansk skattelovgivning opgjorte samlede indtægter med fradrag af samtlige udgifter afholdt for at erhverve indkomsten opgjort efter statsskattelovens § 6, litra a, kan den skattepligtige vælge at blive beskattet efter §§ 5 A-D. Tilsvarende gælder i et indkomstår, hvor både den danske indkomst og den samlede indkomst er negativ, hvis den skattepligtige i det seneste indkomstår med dansk positiv indkomst er blevet beskattet efter dette afsnit. Stk. 2. Arbejdsløshedsdagpenge, strejke- og lockoutgodtgørelser samt dagpenge ved sygdom og fødsel medregnes som vederlag for personligt arbejde. Stk. 3. 19) Pensionsudbetalinger, efterløn, overgangsydelse, ventepenge og lign. som nævnt i § 2, stk. 1, nr. 9-11 og 13, medregnes som vederlag for personligt arbejde eller fra selvstændig erhvervsvirksomhed. Hvis indkomst omfattet af 1. pkt. nedsættes i henhold til en lov om indgåelse af en dobbeltbeskatningsoverenskomst eller en lov om indgåelse af en protokol om ændring af en dobbeltbeskatningsoverenskomst, gives fradrag efter dette afsnit, i det omfang de samlede fradragsberettigede udgifter overstiger nedsættelsesbeløbet. Stk. 4. Er indkomståret kortere end 12 måneder, anvendes i stedet kalenderåret ved bedømmelsen af, om en person er omfattet af stk. 1. Stk. 5. 3) Stk. 1-4 finder ikke anvendelse på personer der ansøger om opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7. § 5 B. Ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst gives fradrag efter skattelovgivningens almindelige regler for skattepligtige efter § 1, stk. 1, for følgende udgifter, der vedrører den skattepligtiges familiemæssige og personlige forhold: 1) Udgifter, herunder renteudgifter, vedrørende bolig i egen ejendom, i det omfang de overstiger indtægter af ejendommen, herunder lejeværdi af egen bolig, beregnet efter danske regler. 2) Renteudgifter, stiftelsesprovisioner m.m. af privat karakter. 3) Indbetalinger til pensionsordninger og A-kasse-indbetalinger, der er fradragsberettigede efter pensionsbeskatningsloven. 4) Bidrag til velgørende foreninger, jf. ligningslovens § 8 A. 5) Underholdsbidrag, jf. ligningslovens §§ 10 og 11. 6) Obligatoriske udenlandske sociale bidrag, forudsat at den pågældende er omfattet af social sikringslovgivning i udlandet, jf. § 7, stk. 3 eller 4, i lov om en arbejdsmarkedsfond. Stk. 2. 8)11) Ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst gives fradrag på 2,5 pct., jf. dog 2. pkt., af vederlag m.v. som nævnt i § 8, stk. 1, litra a, b, d, e og g, og § 10 i lov om en arbejdsmarkedsfond med fradrag af bidrag og præmier til pensionsordninger m.v. omfattet af § 18 i pensionsbeskatningsloven, forudsat at den pågældende er omfattet af social sikringslovgivning i udlandet, jf. § 7, stk. 3 eller 4, i lov om en arbejdsmarkedsfond. Såfremt beregningen medfører, at fradraget er negativt, sættes fradraget til 0 kr. for det pågældende indkomstår. Fradraget opgjort efter 1. og 2. pkt. kan sammen med et eventuelt fradrag opgjort efter ligningslovens § 9 J højst udgøre et grundbeløb på 4.350 kr. Grundbeløbet reguleres efter personskattelovens § 20. Stk. 3. 17) Lønmodtagere omfattet af kildeskattelovens § 48 B, § 9, stk. 1, i lov om beskatning af søfolk eller kulbrinteskattelovens § 21, stk. 2, kan endvidere fratrække udgifter, der vedrører indkomsterhvervelsen. Stk. 4. Ligningslovens § 9 F finder ikke anvendelse. § 5 C. Skattepligtige, der er omfattet af kildeskattelovens § 2 eller kulbrinteskatteloven, får beregnet skatten på samme måde som skattepligtige omfattet af kildeskattelovens § 1. Stk. 2. Er den skattepligtige gift, og havde ægtefællerne ved udgangen af indkomståret samme bopæl, anses ægtefællen ved skatteberegningen som værende fuldt skattepligtig efter kildeskattelovens § 1. Ved skatteberegningen tages hensyn til ægtefællens samlede indkomst opgjort efter danske regler, medmindre ægtefællen selv vælger beskatning efter dette afsnit. Der overføres kun underskud mellem ægtefællerne i henhold til personskattelovens § 13, stk. 2 og 4, samt virksomhedsskattelovens § 13, såfremt begge ægtefæller, i det indkomstår underskuddet er opstået, vælger beskatning efter dette afsnit. Er begge ægtefæller skattepligtige efter kildeskattelovens § 1, finder 1.-3. pkt. ikke anvendelse. § 5 D. 21) Den skattepligtige skal ved indgivelse af selvangivelse for et indkomstår tilkendegive, om der skal foretages beskatning efter dette afsnit. Den skattepligtige kan omgøre beslutningen. Tilkendegivelse herom skal ske til told- og skatteforvaltningen senest den 30. juni i det andet kalenderår efter indkomstårets udløb. Stk. 2. Ved tilkendegivelse af, at der ønskes beskatning efter dette afsnit, skal der samtidig indsendes selvangivelse for en eventuel ægtefælle. Så alt i alt: Bluee! - din revisor har vrøvlet! Sig til ham at han skal putte almidelig tobak i piben i stedet for andre "sjove planter fra haven" eller lign.:laugh:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fik det her svar tilbage fra min revisor da jeg sendte ham det i skrev: 1: Det fremgår at Kildeskattekloven, at såfremt du vil anses for fuld skattepligtig i Danmark (med fuld personfradrag og fradrag for renteudgiften) skal der betales ejendomsværdiskat i Danmark. Jeg er snart helt blank

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
1: Det fremgår at Kildeskattekloven, at såfremt du vil anses for fuld skattepligtig i Danmark (med fuld personfradrag og fradrag for renteudgiften) skal der betales ejendomsværdiskat i Danmark.
Som bosiddende i Sverige er man ikke fuld skattepligtig i Danmark, men begrænset skattepligtig (og efter grænsegænger-reglen).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Som bosiddende i Sverige er man ikke fuld skattepligtig i Danmark' date=' men begrænset skattepligtig (og efter grænsegænger-reglen).[/quote'] Men hvad nu hvis Credde har en bibeholdt fuldtidsbolig i DK, så er han vel stadigväk fuld skattepligtig til DK, på trods af at han bor i Sverige. Eller er det muligt at kun väre begränset skattepligtig i DK, når man har en bibeholdt fuldtidsbolig i DK?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Men hvad nu hvis Credde har en bibeholdt fuldtidsbolig i DK' date=' så er han vel stadigväk fuld skattepligtig til DK, på trods af at han bor i Sverige. Eller er det muligt at kun väre begränset skattepligtig i DK, når man har en bibeholdt fuldtidsbolig i DK?[/quote'] Så vidt jeg husker:rolleyes: skal man have udlejet sin bolig uopsigeligt i 3 år, hvis man skal undgå fuld skattepligt til DK.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Et år rækker, nej det gør ej - det er tre år, der gælder. Om man er fuldt skattepligtig eller begrænset skattepligtig kommer i øvrigt ud på et. Som grænsegænger har man alle de muligheder for fradrag, som enhver almindelig fuldt skattepligtig dansker, og den skat, der knytter sig til den faste ejendom, skal man under alle omstændigheder betale til Danmark uanset status.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Men hvad nu hvis Credde har en bibeholdt fuldtidsbolig i DK' date=' så er han vel stadigväk fuld skattepligtig til DK, på trods af at han bor i Sverige. Eller er det muligt at kun väre begränset skattepligtig i DK, når man har en bibeholdt fuldtidsbolig i DK?[/quote'] Hvis jeg fx. har bibeholdt en fuldtidsbolig i DK, så kan jeg ikke bo i Sverige, da der er bopælspligt i Danmark og man skal have sin adresse i DK medmindre jeg har udlejet boligen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Et år rækker. Om man er fuldt skattepligtig eller begrænset skattepligtig kommer i øvrigt ud på et. Som grænsegænger har man alle de muligheder for fradrag' date=' som enhver almindelig fuldt skattepligtig dansker, og den skat, der knytter sig til den faste ejendom, skal man under alle omstændigheder betale til Danmark uanset status.[/quote'] Du siger man skal betale ejendomsværdiskat eller ikke?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Du siger man skal betale ejendomsværdiskat eller ikke?
Uanset om man er begrænset, fuldt, dobbelt eller eventuelt tredobbelt skattepligtig skal man betale ejendomsværdiskat som andre danskere. Det indebærer så også, at man ikke betaler ejendomsværdiskat for de perioder, hvor boligen er udlejet. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Et år rækker. Om man er fuldt skattepligtig eller begrænset skattepligtig kommer i øvrigt ud på et. Som grænsegænger har man alle de muligheder for fradrag' date= som enhver almindelig fuldt skattepligtig dansker, og den skat, der knytter sig til den faste ejendom, skal man under alle omstændigheder betale til Danmark uanset status.http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=119286&vID=200883&i=4#i119286
Det ene år ved jeg ikke lige hvor du har fra:confused: For mit eget vedkommende måtte jeg skrive under på papirer fra Skat, at jeg ikke havde råderet over bolig, dvs. enten havde solgt eller fremlejet uopsigeligt i 3 år, før de ville betragte min skattepligt som ophørt. Forklaringen ligger måske i, at jeg IKKE er grænsegænger af den ene eller andet art, men "alm." udlandsdansker, da jeg arbejder for en udenlandsk arbejdsgiver uden fast driftsted i DK?? Men spørgsmålet er, hvorvidt andre også er omfattet af nedenstående 3 års regel?!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites