mrode 10 Anmeld indhold Besvaret April 5, 2007 Hvis man indtaster overførslen inden frokost så er den på den svenske konto om eftermiddagen. Jeg har glemt skæringstidspunktet' date=' tror det er omkring kl 14, men du kan sagtens have dem overført samme dag..[/quote'] Jeg har testet det lidt frem og tilbage. Jeg har en automatisk overførsel hver måned til at dække mine faste omkostninger. Hvis jeg overfører i DKK til min svenske konto, så står kan jeg først se pengene om aftenen (da de skal vente på dagens middelkurs). Hvis jeg overfører i SEK til min svenske konto, så kan jeg se pengene næsten med det samme på min svenske konto. Til gengæld bliver beløbet som hæves på min danske konto først vist om aftenen. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
mfe 10 Anmeld indhold Besvaret April 5, 2007 Hvis man indtaster overførslen inden frokost så er den på den svenske konto om eftermiddagen. Jeg har glemt skæringstidspunktet' date=' tror det er omkring kl 14, men du kan sagtens have dem overført samme dag..[/quote'] Lyder perfekt :th2: Vi flytter til Sverige til sommer (omkring 1/7) men har endnu ikke valgt om vi fortsætter med Danske Bank som vi har nu og dermed Skåne Provinsbank i Sverige eller Nordea i begge lande. Men dit svar kan være medvirkende til at vælge Nordea - samt at den svenske afdeling af Nordea virker mere professionel end Skåne Provinsbank. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret April 5, 2007 Ja ja sorry.... er nationalbankens middelkurs 79,80 betaler man 0,20 mere pr krone...dvs 80,00. Undskyld Moerke, men her kan jeg ikke holde min indre matematiske nørd tilbage, og er lige nødt til at korrigere.:) 1 basispoint er blot en hundredel procent. Dermed er 20 basispoint lig med 0,20%. 0,20% af 79,80 er ikke helt 0,2. Det er derimod lig med 0,2*79,80/100 = 0,1596. Så kursen er sådan cirka 16 øre højere - dvs at man bliver vekslet om på 79,96, hvis middelkursen er 79,80, når man veksler fra DKK til SEK - og ikke 80,00. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Benzino 10 Anmeld indhold Besvaret April 5, 2007 Jeg har også Nordea i DK - og de overfører gratis een gang om måneden det beløb jeg har valgt, til hvilken som helst bank i sverige, bare de har swift/iban oplysninger fra dig på din svenske bank. Det er hvad jeg fik oplyst hos min bankrådgiver. For nemhedens skyld har jeg bare valgt nordea i sverige også, for danske nordea laver en kreditvurdering på mig, og sender så en forhåndsgodkendelse over til nordea sverige - så jeg eftersigende skulle have nemmere ved at få kreditter i svenske nordea. Ergo Danske Nordea skriver at de står inde for mig, sån var det vist min danske rådgiver sagde. Om det har nogen betydning i virkeligheden ved jeg ikke, men det koster mig ikke noget i hvert fald hehe. Nordea vil også være mit udgangspunkt. Men jeg overvejer at indhente tilbud på lånet i flere banker, bare for at se om der er noget at hente. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Benzino 10 Anmeld indhold Besvaret April 5, 2007 Husk Nordea har fjernet gebyret på internetbank transaktioner fra Nordea til Nordea. Så nu kan man overføre så mange gange man vil og selv styre beløbets størrelse.. SBAB er så vidt jeg ved ikke en bank men et finansieringsselskab, ved ikke om de har andre ydelser ligesom visse forsikringsselskaber f.eks. http://www.sbab.se/sbab/jsp/polopoly.jsp?d=149&a=144&WT.ac=Läs%20fakta%20om%20SBAB%20(DVD) Det lyder fedt nok at der ikke er et gebyr mellem Nordea. Mht SBAB regner jeg med at afdrag sker direkte via min danske netbank. De kommer kun på tale, hvis jeg ikke kan betale de 10 % i udbetaling, men er de 10 % egentlig et fast tal man ikke kan ændre på? Virker lidt underligt. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Trine Anmeld indhold Besvaret April 5, 2007 Undskyld Moerke, men her kan jeg ikke holde min indre matematiske nørd tilbage, og er lige nødt til at korrigere.:) 1 basispoint er blot en hundredel procent. Dermed er 20 basispoint lig med 0,20%. 0,20% af 79,80 er ikke helt 0,2. Det er derimod lig med 0,2*79,80/100 = 0,1596. Så kursen er sådan cirka 16 øre højere - dvs at man bliver vekslet om på 79,96, hvis middelkursen er 79,80, når man veksler fra DKK til SEK - og ikke 80,00. Tja dit snit var vel også højere end mit:) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Trine Anmeld indhold Besvaret April 5, 2007 Det lyder fedt nok at der ikke er et gebyr mellem Nordea. Mht SBAB regner jeg med at afdrag sker direkte via min danske netbank. De kommer kun på tale, hvis jeg ikke kan betale de 10 % i udbetaling, men er de 10 % egentlig et fast tal man ikke kan ændre på? Virker lidt underligt. Jeg tror ikke på det kan betale sig at betale regninger fra en dansk bank. Bare et udenlands girokort koster så vidt jeg husker 250 kr i gebyr. Hvis du skal bo i SE skal du have en svensk konto til regninger og anden krims krams.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Benzino 10 Anmeld indhold Besvaret April 5, 2007 Aha så er det vel bare at oprette en konto hos Svensk Nordea og betale dem derfra. Kom også i tanke om at der nok også vil være andre regninger jeg kommer til at betale. Den månedlige hyre, internet, tv osv... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
mfe 10 Anmeld indhold Besvaret April 6, 2007 Det lyder fedt nok at der ikke er et gebyr mellem Nordea. Mht SBAB regner jeg med at afdrag sker direkte via min danske netbank. De kommer kun på tale, hvis jeg ikke kan betale de 10 % i udbetaling, men er de 10 % egentlig et fast tal man ikke kan ændre på? Virker lidt underligt. Nej de 10% er ikke fast og kan sagtens forhandles. De 10% er en tommerfingerregel for pengeinstitutterne i Sverige og skal ses som en sikkerhed for at låntager har lidt kapital i ejendommen til at stå imod med, hvis nu ........ Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mette 0 Anmeld indhold Besvaret April 6, 2007 Benzino: Vi har Danske Bank i Danmark og Skånes Provinsbank i Sverige og er yderst tilfredse både med professionaliteten og servicen på begge sider. Vi får fast overført et beløb en gang om måneden gratis og har vi yderligere overførsler en gang imellem koster det heller ingenting. Du nævner i starten af dit indlæg 30 års lån: det er ikke noget man bruger i Sverige. Som regel er 10/12 års fastforentet lån = længste bindingstid. De fleste banker foreslår at du deler lånet op i 2-3 dele, en del variabelt lån og 1-2 dele fast forrentet; f.eks. 2 år og 5 år. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret April 6, 2007 De magiske 10 Man kan selvfølgelig låne det, banken vil låne en, til "den bedst mulige rente". Det letter dog samtalen, hvis man selv stiller med lidt. Det interessante ved de 10 procent er, at de skal betales samtidig med, at man skriver under på en købskontrakt og dermed sikrer sig den bolig, man vil have. Som køber indgår man handlen ved 1) at sætte sin underskrift på kontrakten og 2) indbetale "handpenningen" på 10 procent af købsprisen. I princippet foregår det samtidig - i praksis har man en kort frist til at overføre pengene. Man skal altså have "håndpengene" i hånden for at kunne købe boligen, så derfor kan det være meget rart at have dem. Hvis banken har lovet at have dem parat til en, er det næsten ligeså godt. Resten af prisen - altså 90 procent - betaler man kontant på overtagelsesdagen, som kan være 14 dage eller et par måneder senere, så der har man så et pusterum til at strikke et lån sammen - eventuelt shoppe lidt rundt. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Benzino 10 Anmeld indhold Besvaret April 6, 2007 Nej de 10% er ikke fast og kan sagtens forhandles. De 10% er en tommerfingerregel for pengeinstitutterne i Sverige og skal ses som en sikkerhed for at låntager har lidt kapital i ejendommen til at stå imod med' date=' hvis nu ........[/quote'] Oki kunne heller ikke forestille mig andet. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Benzino 10 Anmeld indhold Besvaret April 6, 2007 Benzino: Vi har Danske Bank i Danmark og Skånes Provinsbank i Sverige og er yderst tilfredse både med professionaliteten og servicen på begge sider. Vi får fast overført et beløb en gang om måneden gratis og har vi yderligere overførsler en gang imellem koster det heller ingenting. Du nævner i starten af dit indlæg 30 års lån: det er ikke noget man bruger i Sverige. Som regel er 10/12 års fastforentet lån = længste bindingstid. De fleste banker foreslår at du deler lånet op i 2-3 dele, en del variabelt lån og 1-2 dele fast forrentet; f.eks. 2 år og 5 år. Det med de over de 30 års lån var noget jeg hørte fra nogen, der bor i Malmø. Men der kan være sket en misforståelse... Hvad er så loftet for bindingstiden på den variable del? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Benzino 10 Anmeld indhold Besvaret April 6, 2007 Man kan selvfølgelig låne det, banken vil låne en, til "den bedst mulige rente". Det letter dog samtalen, hvis man selv stiller med lidt. Det interessante ved de 10 procent er, at de skal betales samtidig med, at man skriver under på en købskontrakt og dermed sikrer sig den bolig, man vil have. Som køber indgår man handlen ved 1) at sætte sin underskrift på kontrakten og 2) indbetale "handpenningen" på 10 procent af købsprisen. I princippet foregår det samtidig - i praksis har man en kort frist til at overføre pengene. Man skal altså have "håndpengene" i hånden for at kunne købe boligen, så derfor kan det være meget rart at have dem. Hvis banken har lovet at have dem parat til en, er det næsten ligeså godt. Resten af prisen - altså 90 procent - betaler man kontant på overtagelsesdagen, som kan være 14 dage eller et par måneder senere, så der har man så et pusterum til at strikke et lån sammen - eventuelt shoppe lidt rundt. :) Det er faktisk ret smart. Så undgår man en masse unødvendigt tidspres. Jeg får jo tid til shopping. Der skal købes møbler og andet guf. Jeg forestiller mig at man køber sine møbler i IKEA. IKEA er jo hovedstaden i Sverige har jeg hørt. Det eneste, der bekymrer mig er at de skal have pengene kontant. Hvorfor ikke bare overføre dem til sælgerens konto? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret April 6, 2007 Udtrykket "kontant" skal ikke forstås som "i små, brugte, umærkede sedler i ikke fortløbende numre i en Ica-pose" - man kan godt overføre dem elektronisk. :D Det med løbetid er jo irrelevant i dette land, for det koster "ikke noget" at lægge et lån om. Svensk løbetid er uendelig (vufvuf :p ) Ligeså irrelevant er "fast rente", som jo er standard i Danmark. I Sverige kan man ikke få fast rente i lånets løbetid, men højst i ti-tolv år, og det betaler man solid overrente for. Så tag variabel rente og betal noget mere af, det kan bedst betale sig. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
J.B.S. 10 Anmeld indhold Besvaret April 6, 2007 Udtrykket "kontant" skal ikke forstås som "i små, brugte, umærkede sedler i ikke fortløbende numre i en Ica-pose" - man kan godt overføre dem elektronisk. :D Det med løbetid er jo irrelevant i dette land, for det koster "ikke noget" at lægge et lån om. Svensk løbetid er uendelig Ligeså irrelevant er "fast rente", som jo er standard i Danmark. I Sverige kan man ikke få fast rente i lånets løbetid, men højst i ti-tolv år, og det betaler man solid overrente for. Så tag variabel rente og betal noget mere af, det kan bedst betale sig. :) Vi har taget variable rente i svensk Swedbank med afdragfri-lån, men jeg kan ikke overføre nogle ekstra penge på den konto gennem vores netbank!? Pengene kan godt overføres til de andre konti men ikke til den. Det irriterer mig rigtigt meget.... Hvorfor kan man ikke gøre det (variable rente)? Kom Niels med et fornuftigt svar:D PS: Hvis man har en fast rente i 10 år, betyder det at man ikke kan overføre nogle ekstra penge på det konto i næste 10 år? Banken siger at man ikke skal sælge sit hus i næste 10 år pga. fast rente, ellers bliver det dyrt!? Gælder det også med lån på bilen? Man køber en ny bil med fast rente i 10 år så skal man have den bil i næste 10 år? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret April 6, 2007 Du kan jo ikke forvente at du bare kan betale ind på et afdragsfrit lån som på en konto - det må jo være efter aftale, du afdrager ekstraordinært. Jeg ved ikke, hvor frække de banker er, når det drejer sig om at komme ud af en låneaftale med en fast tidshorisont, for jeg ville aldrig gå ind i sådan en aftale. Hvis man indfrir før tid, skal man betale erstatning til banken, fordi den går glip af den fede forretning, den har lokket en ud i. Det gælder vel også løse afdrag - det må jo også være indfrielse. Den givne faste rente er jo betinget af en bestemt løbetid. Du får den og den rente fordi lånet har den og den løbetid. Når man så ensidigt ændrer løbetiden gennem indfrielse eller delvis indfrielse, kan banken tage sig betalt for det. Sådan er princippet, men lige hvordan det foregår i praksis eksempelvis ved ejerskifte ved jeg ikke. Dagens Industri har i dag denne interessante artikel. Det har altså kostet 160.000 ekstra i eksemplet at have bundne lån, men i dag er situationen heeeeelt anderledes, fortæller bankernes "eksperter" - og de anbefaler stæææærkt bundne lån. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
mfe 10 Anmeld indhold Besvaret April 7, 2007 Du kan jo ikke forvente at du bare kan betale ind på et afdragsfrit lån som på en konto - det må jo være efter aftale, du afdrager ekstraordinært. Jeg ved ikke, hvor frække de banker er, når det drejer sig om at komme ud af en låneaftale med en fast tidshorisont, for jeg ville aldrig gå ind i sådan en aftale. Hvis man indfrir før tid, skal man betale erstatning til banken, fordi den går glip af den fede forretning, den har lokket en ud i. Det gælder vel også løse afdrag - det må jo også være indfrielse. Den givne faste rente er jo betinget af en bestemt løbetid. Du får den og den rente fordi lånet har den og den løbetid. Når man så ensidigt ændrer løbetiden gennem indfrielse eller delvis indfrielse, kan banken tage sig betalt for det. Sådan er princippet, men lige hvordan det foregår i praksis eksempelvis ved ejerskifte ved jeg ikke. Dagens Industri har i dag denne interessante artikel. Det har altså kostet 160.000 ekstra i eksemplet at have bundne lån, men i dag er situationen heeeeelt anderledes, fortæller bankernes "eksperter" - og de anbefaler stæææærkt bundne lån. Ja de anbefaler, at man idag tager fastforrentet lån og ikke variabelt lån, da den variable rente forventes at stige - men ingen ved jo hvor meget. Men de forventede rentestigninger er jo allerede afspejlet i de fastforrentede lån. Iflg. Nordeas hjemmeside koster den rörlige rente pt. 3,95% og den faste rente (8 år) 4,92%. Renten kan altså stige over 1% før den rörlige rente er dyrere. Så hvis ens forventninger er store rentestigninger så tag den faste ellers den rörlige. Hvis du tager den faste får du altså lov til at betale for de forventede rentestigninger, men som der stod i artiklen ved ingen hvor store de bliver. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret April 7, 2007 Ja de anbefaler' date=' at man idag tager fastforrentet lån og ikke variabelt lån, da den variable rente forventes at stige - men ingen ved jo hvor meget. Men de forventede rentestigninger er jo allerede afspejlet i de fastforrentede lån. Iflg. Nordeas hjemmeside koster den rörlige rente pt. 3,95% og den faste rente (8 år) 4,92%. Renten kan altså stige over 1% før den rörlige rente er dyrere. Så hvis ens forventninger er store rentestigninger så tag den faste ellers den rörlige. Hvis du tager den faste får du altså lov til at betale for de forventede rentestigninger, men som der stod i artiklen ved ingen hvor store de bliver.[/quote'] Næ renten skal stige mere end en procentenhed, for at gøre det lån til en god forretning, for hvis jeg optager det otteårige lån i dag til fem procent, kender jeg jo den rörlige/variable rente i hvert fald et stykke tid frem. Den er fire procent - altså en procentenhed lavere. Jeg betaler med åbne øjne en overrente på en procent, og for at det skal retfærdiggøres skal renten på et senere tidspunkt stige mere end en procentenhed. Med forudsætning af en jævn stigning, skal jeg forvente en rentestigning på to procentenheder, for at det kan betale sig. Den variable rente vil så om fire år være steget til 5, og om otte år er den steget til 6. Så har jeg gjort en god forretning. Ellers ikke. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
mfe 10 Anmeld indhold Besvaret April 8, 2007 Næ renten skal stige mere end en procentenhed' date=' for at gøre det lån til en god forretning, for hvis jeg optager det otteårige lån i dag til fem procent, kender jeg jo den rörlige/variable rente i hvert fald et stykke tid frem. Den er fire procent - altså en procentenhed lavere. Jeg betaler med åbne øjne en overrente på en procent, og for at det skal retfærdiggøres skal renten på et senere tidspunkt stige [b']mere end en procentenhed. Med forudsætning af en jævn stigning, skal jeg forvente en rentestigning på to procentenheder, for at det kan betale sig. Den variable rente vil så om fire år være steget til 5, og om otte år er den steget til 6. Så har jeg gjort en god forretning. Ellers ikke. :) Ja alt afhængig af hvor meget renten stiger, hvornår den stiger og hvornår ets lån udløber - ellers har du fuldstændig ret. Og min pointe var netop også at man pt. betaler en overrente på 1 procentpoint ved at tage et lån med fastrente men da ingen kender den fremtidige renteudvikling er det umuligt at fastsætte om den rörlige eller faste rente er den bedste forre(n)tning. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Benzino 10 Anmeld indhold Besvaret April 9, 2007 Er bankerne åbne i dag i Malmø? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Benzino 10 Anmeld indhold Besvaret April 9, 2007 Ingen der ved om de er åbne? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Trine Anmeld indhold Besvaret April 9, 2007 Mandag er en rød dag, bankerne har så vidt jeg ved ikke åbent. Du kunne jo evt kigge på deres hjemmesider og se efter åbningstider...eller ringe på deres servicenummer... verden er fuld af muligheder også udenfor debatten:) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Benzino 10 Anmeld indhold Besvaret April 9, 2007 Jeg havde ringet før jeg kom herind, men skulle indtaste mit personnummer før jeg kunne komme videre. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites