Kasper 10 Anmeld indhold Besvaret April 3, 2007 Nu er jeg ikke lige stiv i det her, men det lyder liiiidt rosenrødt. Er der ikke noget med at hvis man får ægtefællefradrag, så mister man samtidig retten til sit fagforeningsfradrag samt fradrag for sine renteudgifter? Synes jeg bare der er nogen der har omtalt tidligere, og i så fald skal det vel lige med i regnestykket ;) Som du skriver det, "ca. 38500,- ekstra i fradrag", så lyder det jo nærmest som en stor gave, uden nogen bagside :) Hvis det er mig der er totalt galt på den, så er det vel bare ud og finde sig en der ikke arbejder i DK Til forskel fra Danmark kan man i Sverige, hvis man er gift, selv bestemme hvem der tager rentefradraget. Dog med den betingelse at begge personer hæfter for lånet. Det står faktisk på den vejl. skatteverket har udsendt eller udsender for 2007. Kort sagt betyder det for min hverdag at jeg ikke kan få rentefradrag for evt. svenske lån, men hvad betyder det når konen kan tage hele afdraget. A-kasse fradraget har man stadig, det er jo i Danmark. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Trine Anmeld indhold Besvaret April 3, 2007 Til forskel fra Danmark kan man i Sverige, hvis man er gift, selv bestemme hvem der tager rentefradraget. Dog med den betingelse at begge personer hæfter for lånet. Det står faktisk på den vejl. skatteverket har udsendt eller udsender for 2007. Kort sagt betyder det for min hverdag at jeg ikke kan få rentefradrag for evt. svenske lån, men hvad betyder det når konen kan tage hele afdraget. A-kasse fradraget har man stadig, det er jo i Danmark. Men du har ikke ret til A-kasse fradrag i DK hvis du tager ægtefællefradrag. Så er du kun begrænset skattepligtigt men ikke under grænsegænderreglerne. Det er kun udgiften til fagforening der er fradragsberettiget. Men det kan da sikkert betale sig alligevel... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kasper 10 Anmeld indhold Besvaret April 3, 2007 Men du har ikke ret til A-kasse fradrag i DK hvis du tager ægtefællefradrag. Så er du kun begrænset skattepligtigt men ikke under grænsegænderreglerne. Det er kun udgiften til fagforening der er fradragsberettiget. Men det kan da sikkert betale sig alligevel... Du tager fejl "Begrænset skattepligt og grænsegængerreglen Almindelig begrænset skattepligt Når du bor i Sverige, er du begrænset skattepligtig til Danmark af dine danske indtægter. Som begrænset skattepligtig kan du få skattefradrag for: 1. transport mellem hjem og arbejde, hvis du ikke har fri transport 2. kontingent til dansk fagforening 3. A-kasse, hvis beløbet ikke kan fratrækkes i Sverige eller andre lande. 4. 4ægtefællefradrag, hvis du er gift, og din ægtefælle ikke har indtægter fra Danmark" http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=1536376 Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
CAC 10 Anmeld indhold Besvaret April 6, 2007 midt i min frustration over min manglende forståelse af systemet, så undres jeg over dette skema http://www.oresunddirekt.com/article.aspx?type=article&id=46188 Hvad pokker betyder dem med fed i højre spalte? Jeg er nu i flg situation jeg har job i dk jeg kører til dk hver dag jeg er gift, men min kone har ingen indkomst, heller ikke i 2006 jeg har boliglån og billån i Sverige jeg har studielån i dk Skat har fortalt mig at jeg er begrænset skattepligtig Så tænker jeg når jeg ser den side at jeg vel bare skal ind under Grænsegængerreglen. Jeg skal bare have mit rod på plads, men nu er jeg da 24 karats forvirret. Er der andre i samme situation, rent skattemæssigt som mig (måske lige bortset fra det med studielånet) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret April 6, 2007 Hvis du er svensk bosat med dansk arbejde vil du automatisk være begrænset skattepligtig til Danmark. Det indebærer, at du betaler skat til Danmark af din danske løn og kan fradrage udgifter, der vedrører arbejdet. Du har renteudgifter, som du ikke rigtig kan trække fra andre steder, så derfor skal du vælge at blive grænsegænger. Som grænsegænger er du stadig begrænset skattepligtig, men får samme muligheder for fradrag som en dansk dansker i Danmark. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Companera 10 Anmeld indhold Besvaret April 7, 2007 Men kan CAC ta hela rentefradraget för boliglånet hvis han og hans kone hæfter 50-50 for gælden ? Är det inte något med att man kun kan få fradrag for den del af gælden man hæfter ? Hvis konen ikke har nogen inkomst mister man 50% af rentefradraget...eller...det blir i hvert fald uppskjuten...negativ kapital.... ...som vanligt forvirred..... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret April 7, 2007 Men kan CAC ta hela rentefradraget för boliglånet hvis han og hans kone hæfter 50-50 for gælden ? Är det inte något med att man kun kan få fradrag for den del af gælden man hæfter ? Hvis konen ikke har nogen inkomst mister man 50% af rentefradraget...eller...det blir i hvert fald uppskjuten...negativ kapital.... ...som vanligt forvirred..... Jeg vil tro, at hvis man er et ægtepar, hvor kun den ene part er grænsegænger, så kan grænsegængeren kun fratrække det halve af renteudgifterne, hvis parterne hæfter for lånet 50/50. Men hvis grænsegængeren alligevel betaler hele ydelsen på lånet, vil det jo ikke være ulogisk at få det ændret formelt, så grænsegængeren hæfter for hele lånet. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
mfe 10 Anmeld indhold Besvaret April 7, 2007 Jeg vil tro' date= at hvis man er et ægtepar, hvor kun den ene part er grænsegænger, så kan grænsegængeren kun fratrække det halve af renteudgifterne, hvis parterne hæfter for lånet 50/50. Men hvis grænsegængeren alligevel betaler hele ydelsen på lånet, vil det jo ikke være ulogisk at få det ændret formelt, så grænsegængeren hæfter for hele lånet. :) Man kan jo mellem ægtefæller overføre formue uden skatte- og afgiftsmæssige konsekvenser, så i princippet er det jo bare at den ene part af gælden overføres til den anden og det mener jeg, at du bare kan gøre på selvangivelsen, så den ene part skriver 100% af renteudgiften på sin selvangivelse og den anden 0. Men få det endelig bekræftet af SKAT. Det har jeg også set gjort i andre situationer - for eksempelvis hvis manden har en restskat og konen overskydende skat. I stedet for at betale en højere rente i restskat end renten på den overskydende skat så flyttes konens renteudgift bare over til manden og så reducereres den overskydende skat og restskatten og dermed renteforskellen. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret April 7, 2007 Man kan jo mellem ægtefæller overføre formue uden skatte- og afgiftsmæssige konsekvenser' date=' så i princippet er det jo bare at den ene part af gælden overføres til den anden og det mener jeg, at du bare kan gøre på selvangivelsen, så den ene part skriver 100% af renteudgiften på sin selvangivelse og den anden 0. [b']Men få det endelig bekræftet af SKAT. Sådan kan et ægtepar gøre normalt, men hvis kun den ene part er grænsegænger, tror jeg, at situationen er en anden. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Companera 10 Anmeld indhold Besvaret April 7, 2007 formalia Jeg vil tro' date= at hvis man er et ægtepar, hvor kun den ene part er grænsegænger, så kan grænsegængeren kun fratrække det halve af renteudgifterne, hvis parterne hæfter for lånet 50/50. Men hvis grænsegængeren alligevel betaler hele ydelsen på lånet, vil det jo ikke være ulogisk at få det ændret formelt, så grænsegængeren hæfter for hele lånet. :) Mm..men det er noget trassel med bankerne DK/SE at få det ændret formelt. I SE kan banken meddela skatteverket at den ene part betaler alle renter og då får den part rentefradraget i sin skattedeklaration. I DK er man ligeglad med at den ene betaler alle renter. I DK er det vem som hæfter for gælden som er intressant. Vilket er mærkligt, även om tex jeg skulle hæfte for gelden 100%...og vi er gifta blir det i slutändan ändå 50-50 (om vi nu inte skrivit ægtefællekontrakt eller vad det heter) Formalia formalia formalia Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret April 7, 2007 Jeg tror det er som mfe skriver, at der i almindelighed ikke er nogen ben i at fordele fradragene ægtefællerne imellem, og at man bare kan gøre det på selvangivelsen. Komplikationerne begynder først, når kun den ene er grænsegænger, for så har ægtefællerne pludselig ikke samme rettigheder, og så bliver formalia vigtigere. Det tror jeg, Skat vil bekræfte, men man kan selvfølgelig også bare trække renterne fra og se hvad der sker. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Companera 10 Anmeld indhold Besvaret April 7, 2007 Ja, det blir til at prøve så må vi se hvad der sker....glæder mig... ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
CAC 10 Anmeld indhold Besvaret April 7, 2007 Hvis du er svensk bosat med dansk arbejde vil du automatisk være begrænset skattepligtig til Danmark. Det indebærer, at du betaler skat til Danmark af din danske løn og kan fradrage udgifter, der vedrører arbejdet. Du har renteudgifter, som du ikke rigtig kan trække fra andre steder, så derfor skal du vælge at blive grænsegænger. Som grænsegænger er du stadig begrænset skattepligtig, men får samme muligheder for fradrag som en dansk dansker i Danmark. :) Tak for svaret Nils. Så skal jeg vil bare forvandle mig til en grænsegænger i stedet, og så burde det jo være på plads. Jeg går ud fra at det er en formalitet? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
jpc 10 Anmeld indhold Besvaret April 9, 2007 Så skal jeg vil bare forvandle mig til en grænsegænger i stedet' date=' og så burde det jo være på plads. Jeg går ud fra at det er en formalitet?[/quote'] Ja, men man skal selv bede om det. Sker ikke automatisk. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret April 9, 2007 Ja' date=' men man skal selv bede om det. Sker ikke automatisk.[/quote'] Ja og husk at være opmærksom på at de rent faktisk gør det. Sidste år havde det kære væsen glemt at taste mit "supplement til selvangivelsen" - det gjorde jo en mindre forskel i Skat's favør når det ikke var med må man sige. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Dil 10 Anmeld indhold Besvaret April 10, 2007 jeg har fik min her for et par dage siden men aner ikke hvordan jeg skal udfylde den der står allerede hvad jeg har tjent og hvad jeg har fået i su.. men jeg skal regne min befordring ud og hvordan gør jeg så det? jeg var inde i min skattemappe for at udfylde den der men den ville ikke godtage min svenske adresse, andre der har været ude for det? og hvis jeg skal skrive min ægtefælles person nummer på hvor gør jeg det? eller skal den skrives på da vi bor i sverige og han ikke tjener noget i dk Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
millis 10 Anmeld indhold Besvaret April 10, 2007 så fik jeg den og jeg er stadig lige så blank som da jeg startede med at spørge.. heldigvis er min veninde revisor så nu må hun lige tage et kig på den... jeg har også modtaget en svensk en.. hvad gør jeg med den??? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites