Jump to content
Kay

Jeg er med i budrunde! Men hvordan skal det spilles?

Recommended Posts

Hej gut og gutinder. Så har jeg været i Malmø et par gange, og har omsider fundet min drømmebolig. I går var jeg på visning i nogle lejligheder, og der var en, som jeg godt kunne lide. Jeg fik snakket med mægleren, og er nu med i budrunden – og han lovede, at han vil følge mig op på budene, dog kunne han ikke garantere hvor længe ”auktionen” løb, da det var helt op til sælgeren. Men nu hænder det sådan, at det er mit førstegangskøb – og jeg har bestemt ikke et stort overblik over, hvordan det foregår derover, og hvordan man bør bære sig ad under en budrunde. Huset udgangspris er de 800.000 SEK. Og mit budget er 950.000 SEK. Alle pengene har jeg liggende klar i en bankkonto – så der skal ikke foretages noget banklån. Men han skrev så til mig her til morges, at der kommet et bud. Og spurgte om jeg vil byde. Da min familie også gerne vil se lejligheden spurgte jeg om der var mulighed for at se den i næste uge, men han sagde at han ikke vil kunne garantere at den stadig var der i næste uge. Men som jeg kan se, sker selve tiltrædelsen først i juni måned (så hvorfor skulle det haste sådan). Men jeg kan også sagtens arrangere en tur i denne uge, så det er ikke så meget det som er problemet. OK men mit spørgsmål er, hvordan jeg bør bære mig ad i en budrunde? Jeg ved det er meget forskelligt fra situation til situation, men er der nogle generelle tommelfinger regler, der gode at have i baghovedet? Skal jeg tage det med ro? Og se hvordan det forløber? Eller kan jeg godt regne med at han er reel, og bare byde op, indtil mit budget er nået – og så siger jeg bare stop? Jeg vil helst ikke blive taget på røven, fordi jeg er dansker og uvidende. Jeg har gjort stort research, så vil mene jeg har ret styr på hvordan betaling osv. foregår, men bør man snakke meget frem og tilbage med mægleren, eller er det fint nok bare byde op uden at spørge dyb ind – viser det måske useriøsitet? Jeg håber der er nogle herinde, som har nogle gode råd, jeg kan få på min vej =). Jeg synes lejligheden var ret flot og i fin stand. Hvor relevant er en besiktningsmand i denne situation? Men hvornår skulle han komme ind på billedet hvis det skulle være? Tak på forhånd.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lige købt lejlighed i Helsingborg, også i en budrunde - og der var ikke de store ben i det som sådan. Jeg havde lagt et max bud(privat i mit eget hoved), altså en pris jeg ikke ville byde over - hvilket nok er meget smart, da man nemt at komme til at blive fanget lidt i eufori. I sverige er mægler både sælgers og købers mand - så tror man er ok sikret imod falske bud. Spørg din mægler om du får en liste og alle budgivere, hvis du "vinder" budrunden - på den måde kan du tjekke om sælger eller anden uvildig person har prøvet at presse prisen op. Sælger vælger helt og holdent hvornår, hvem og pris der skal sælges til - det behøver ikke ikke være ham med det største bud der vinder, hvis sælger bedre kan li nummer 2 budgiver - groft sagt. Så derfor kan der godt være lidt hastværk, for sælger kan jo blive nervøs når prisen stiger i en budrunde - og vælge at sikre sig et salg hurtigt, fremfor at tage chancen og lade budrunden gå over længere tid. Og går der for lang tid kan de forskellige budgivere jo evt. falde fra og købe andet. Og lad vær med at gå amok med dine bud - men du skal heller ikke være nærrig med dem tror jeg - det er en balancegang. Men bud på +1000kr er der nok mange der anser som værende useriøse, når vi snakker køb i 800.000 sek klassen. Min lejlighed startede på 325.000, og vi lagde 25.000 skr forøgninger op til 400.000, herefter kun 10.000 skr. Det er en smagssag, hvordan man byder :-) Jeg ved ikke hvor vigtig en besiktighetsman er, når man køber bostadsrätt - jeg har ikke brugt en i hvert fald - havde dog min fader med ude og se på lejligheden, og fik ham til at gå igennem alle synlige rør mv. og andre ting og sager. Han har forstand på den slags. Men hvis jeg købte villa(hus) ville jeg 100% have en fagmand med ude og lave en rapport. Det koster vidst i omegnen af 4.000 sek. Men hvis du skulle bruge en sådan fagmand, skal det være inden du skriver under på det endelige køb - om du vil ha en ud før du ligger handpenning(udbetaling, 10% for det meste) er en smagssag - men hopper du fra efter du har lagt udbetalingen mener jeg du mister din udbetaling, eller en %-del heraf. Er selv første gangskøber - jeg undersøgte priser i nærområdet kontra min drømmebolig, så jeg kunne få en ide om hvad de gik til normalt. Heldigvis var mit køb ikke engang i nærheden af mit max beløb, så jeg er en glad mand :-) Husk at undersøge området evt. om der kommer en motorvej eller lignende lige forbi din ejendom og andre byplanlægningsting. Og søgefunktionen i forumet vil også give en del hits på dit spørgsmål - ved jeg har brugt det en hel del. Håber dette kan hjælpe dig lidt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg har lige købt lejlighed i Helsingborg, også i en budrunde - og der var ikke de store ben i det som sådan. Jeg havde lagt et max bud(privat i mit eget hoved), altså en pris jeg ikke ville byde over - hvilket nok er meget smart, da man nemt at komme til at blive fanget lidt i eufori. I sverige er mægler både sælgers og købers mand - så tror man er ok sikret imod falske bud. Spørg din mægler om du får en liste og alle budgivere, hvis du "vinder" budrunden - på den måde kan du tjekke om sælger eller anden uvildig person har prøvet at presse prisen op. Sælger vælger helt og holdent hvornår, hvem og pris der skal sælges til - det behøver ikke ikke være ham med det største bud der vinder, hvis sælger bedre kan li nummer 2 budgiver - groft sagt. Så derfor kan der godt være lidt hastværk, for sælger kan jo blive nervøs når prisen stiger i en budrunde - og vælge at sikre sig et salg hurtigt, fremfor at tage chancen og lade budrunden gå over længere tid. Og går der for lang tid kan de forskellige budgivere jo evt. falde fra og købe andet. Og lad vær med at gå amok med dine bud - men du skal heller ikke være nærrig med dem tror jeg - det er en balancegang. Men bud på +1000kr er der nok mange der anser som værende useriøse, når vi snakker køb i 800.000 sek klassen. Min lejlighed startede på 325.000, og vi lagde 25.000 skr forøgninger op til 400.000, herefter kun 10.000 skr. Det er en smagssag, hvordan man byder :-) Jeg ved ikke hvor vigtig en besiktighetsman er, når man køber bostadsrätt - jeg har ikke brugt en i hvert fald - havde dog min fader med ude og se på lejligheden, og fik ham til at gå igennem alle synlige rør mv. og andre ting og sager. Han har forstand på den slags. Men hvis jeg købte villa(hus) ville jeg 100% have en fagmand med ude og lave en rapport. Det koster vidst i omegnen af 4.000 sek. Men hvis du skulle bruge en sådan fagmand, skal det være inden du skriver under på det endelige køb - om du vil ha en ud før du ligger handpenning(udbetaling, 10% for det meste) er en smagssag - men hopper du fra efter du har lagt udbetalingen mener jeg du mister din udbetaling, eller en %-del heraf. Er selv første gangskøber - jeg undersøgte priser i nærområdet kontra min drømmebolig, så jeg kunne få en ide om hvad de gik til normalt. Heldigvis var mit køb ikke engang i nærheden af mit max beløb, så jeg er en glad mand :-) Husk at undersøge området evt. om der kommer en motorvej eller lignende lige forbi din ejendom og andre byplanlægningsting. Og søgefunktionen i forumet vil også give en del hits på dit spørgsmål - ved jeg har brugt det en hel del. Håber dette kan hjælpe dig lidt.
Tak for et utroligt godt svar. Det kunne jeg bruge. Og tillykke med din nye lejlighed. OK de ting vil jeg have i hovedet, når jeg tager derud. Jeg tror også min far har ret styr på de ting, så jeg skal også have ham med en tur her snart. Ja jeg har prøve søgefunktionen, der var også en del læsestof, men vil se om der var nye inputs. Men igen TAK.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har lige købt hus i Malmø, og inden købet var på plads var vi med i 2 andre budrunder. Alle endte over vores max beløb. Bød konsekvent minimumsbeløbet over hver gang (der var sat et af mægler første gang var det 10.000 anden gang var det 25.000) - indtil vi ramte loftet. Husene vi bød på var hhv. udbudt til 2,7 mio og 2,9 mio - blev budt mere end en ½mio budt op inden vi sprang fra - og vi ved ikke hvad de endte på. Budrunden foregik den ene gang i løbet af en dag, hvor mægler på skift ringede rundt til de interesserede indtil der kun var 1 tilbage. Anden budrunde strakte sig over 1 uge hvor mægler også kontaktede de interesserede, men ikke med samme hast som den første mægler. Det hus vi endte med at købe, var vi de eneste der var interesserede i - hvor utroligt det end lyder - men det betød også at vi kunne presse prisen med 100.000 kr :th2: Så det er svært at sige noget generelt om budrunder, men sørg for at:

• Sætte et max beløb - og sørge for at stå ved det
  • Byde lidt over ad gangen - det ville være ærgeligt at byde en lejlighed 100.000 op, for blot at se at alle andre ikke byder - måske havde 10.000 været nok

Sidste men ikke mindst, husk at undersøgelsespligten er din, og derfor er en besigtningsmand altid en god investering. Medmindre der allerede ligger en nyere rapport på lejligheden. Besigtningen kan godt ske efter kontrakten er underskrevet - blot sørg for at få det med i kontrakten, så du kan ophæve købet hvis besigtningsmanden skulle finden noget alarmerende. Held og lykke med budrunden.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Vi har lige købt hus i Malmø, og inden købet var på plads var vi med i 2 andre budrunder. Alle endte over vores max beløb. Bød konsekvent minimumsbeløbet over hver gang (der var sat et af mægler første gang var det 10.000 anden gang var det 25.000) - indtil vi ramte loftet. Husene vi bød på var hhv. udbudt til 2,7 mio og 2,9 mio - blev budt mere end en ½mio budt op inden vi sprang fra - og vi ved ikke hvad de endte på. Budrunden foregik den ene gang i løbet af en dag, hvor mægler på skift ringede rundt til de interesserede indtil der kun var 1 tilbage. Anden budrunde strakte sig over 1 uge hvor mægler også kontaktede de interesserede, men ikke med samme hast som den første mægler. Det hus vi endte med at købe, var vi de eneste der var interesserede i - hvor utroligt det end lyder - men det betød også at vi kunne presse prisen med 100.000 kr :th2: Så det er svært at sige noget generelt om budrunder, men sørg for at:
  • Sætte et max beløb - og sørge for at stå ved det
  • Byde lidt over ad gangen - det ville være ærgeligt at byde en lejlighed 100.000 op, for blot at se at alle andre ikke byder - måske havde 10.000 været nok

Sidste men ikke mindst, husk at undersøgelsespligten er din, og derfor er en besigtningsmand altid en god investering. Medmindre der allerede ligger en nyere rapport på lejligheden. Besigtningen kan godt ske efter kontrakten er underskrevet - blot sørg for at få det med i kontrakten, så du kan ophæve købet hvis besigtningsmanden skulle finden noget alarmerende. Held og lykke med budrunden.

Ok det var blandede oplevelser må man sige. Men det lyder jo godt at i i sidste ende fik jer en lejligheden, det må helt sikkert være en god fornemmelse, at få skrevet under den kontrakt og været kommet over åen :).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Men hvis man har underskrevet en kontrakt og betalt 10% handpenning' date=' kan sælger trække sig?[/quote'] Ja, men så bør der stå i kontrakten at det vil få økonomisk konsekvens (det gjorde der ihvertfald i min).... Og, der skal være en usandsynlig god grund til at sælger skulle trække sig... I praksis har jeg svært ved at forestille mig at det ville ske

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved alm salgkontrakt.. I en alm salgskontrakt kan sälger ikke träkke sig tilbage. Da vi köbte dette hus tilböd sälger os 100.000 for at rive kontrakten i stykker. Hun havde kontaktet advokat for at höre om hun kunne göre noget, og det kunne hun ikke:)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
I sverige er mægler både sælgers og købers mand - så tror man er ok sikret imod falske bud. Spørg din mægler om du får en liste og alle budgivere, hvis du "vinder" budrunden - på den måde kan du tjekke om sælger eller anden uvildig person har prøvet at presse prisen op.
Så vidt jeg er orienteret, så SKAL mægler udlevere listen med bud/budgivere til hvem der måtte ville have den - ellers kan han jo i princippet bare selv byde op...!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Uddeling af lister over andre budgivere skal kun gives på forespørgsel. Dvs at alle som deltager i en budgivning kan kræve at få udleveret listen. Denne regel er forresten ganske ny i Sverige, i det hele er svensk ejendomshandel meget forældet og er ikke tilpasset den dynamik der ligger i dagens marked. Hele ideen om at køber, efter at have vundet budgivningen, skal fremsette krav om prisreduktion på grund af identificerede fejl og mangler er ulogisk.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Denne regel er forresten ganske ny i Sverige' date=' i det hele er svensk ejendomshandel meget forældet og er ikke tilpasset den dynamik der ligger i dagens marked. Hele ideen om at køber, efter at have vundet budgivningen, skal fremsette krav om prisreduktion på grund af identificerede fejl og mangler er ulogisk.[/quote'] Ikke enig. Du er da velkommen til at komme med din 'besiktningsman' inden du afgiver bud. Men hvis der er 10 der er med i budrunden som hver skal have en 'besiktingsman' så kommer man aldrig igang med budrunden. Og som der er skrevet mange gange her, så kigger du på boligen ved visningen og gør op med dig selv hvor meget du vil byde. Vinder du og 'besiktingsmannen' finder alvorlige fejl har du enten sikret dig at du kan sige "Nej tak" eller at der bliver lavet afslag i prisen. Og det sidste er jo ikke så meget forskelligt fra i DK. Husk også at sælger har vedligeholdelsespligten indtil boligen overtages. På Konsumentverkets hjemmeside findes der en god vejledning i Hvad, Hvem, Hvordan og såvidere når man køber bolig. http://www.boende.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1348&lngArticleId=2895

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites