Mr. Kubik 10 Anmeld indhold Skrevet March 13, 2007 Hej, er der nogen som kender procent og beløbsgrænser for beskatning af udbytte? Note. Grænsegængerstatus Er det muligt at bruge sit svenske personfradrag? Venlig hilsen Mr. Kubik Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mr. Kubik 10 Anmeld indhold Besvaret April 10, 2007 Hej, her er så lidt viden som I får ganske gratis - et lille hyggemøde med KMPG kostede kr. 10.000 Udbytte: Danmark: Dansk skattevæse beskatter hele udbyttet, men der skal kun betales 15% jvf. den nordiske skatteaftale. Skat har en blankte for du kan få den skat tilbage som er over 15%. De 15% er ubegrænset størrelse på udbytte. Sverige: Her er det lidt mere kompliceret. 0-65.000 Skr beskattes med 20% minus de danske 15% = 5% 65.001 -306.000 Skr beskattes med 32% minus de danske 15% = 17% 306.001 - Skr beskattes med 52% minus de danske 15% = 37% Venlig hilsen Mr. Kubik Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
thomas_lund 10 Anmeld indhold Besvaret May 10, 2007 Så lige for at skære det ud i pap til mig. Så vil det være en del billigere for "os" op til de 306k SEK. Ren dansk beskatning er vel 28% op til ~40k kr (~80k hvis man er gift og udnytter dette), og derefter er beskatningen 43% ubegrænset. Korrekt? Fik du nogensinde et svar på, om man så kunne bruge sit svenske fradrag til udbyttebeskatningen på den svenske side? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mr. Kubik 10 Anmeld indhold Besvaret May 10, 2007 Så lige for at skære det ud i pap til mig. Så vil det være en del billigere for "os" op til de 306k SEK. Ren dansk beskatning er vel 28% op til ~40k kr (~80k hvis man er gift og udnytter dette), og derefter er beskatningen 43% ubegrænset. Korrekt? Fik du nogensinde et svar på, om man så kunne bruge sit svenske fradrag til udbyttebeskatningen på den svenske side? Hej! Det er også min konklusion :th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
stenmann 10 Anmeld indhold Besvaret August 14, 2007 Mulighed for at foretage fradrag for renteudgifter? Udbetaler man så et udbytte på 100.000 DKK - så skal der 15% til danske skattefar. Derefter skal man så huske at selvangive i Sverige at man har fået 100.000 DKK ud i udbytte. Vil man kunne modregne sine svenske renteomkostninger i beløbet på de 100.000 DKK (85.000 DKK når den danske skat fratrækkes)? Starter man med at betale 30% i skat i DK og får man så skatten retur når man viser at man har betalt skat i SE, siden det nævnes at der findes en blanket til at søge beløbet tilbage? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
thomas_lund 10 Anmeld indhold Besvaret August 15, 2007 Jeg er midt i at fikse mine udbyttebeskatninger med tilbagevirkende kraft. Hvis jeg har forstået systemet korrekt (det er min revisor som har fået "low" til at sætte sig ind i reglerne), så betaler man sin almindelige udbytteskat til DK. Så udfyldes en formular i 3 eksemplarer ( en til dk, en til S og en til dig selv) som kan findes på skat.dk om at tilbagebetale udbytteskatten, så man i DK har betalt 15%. Den skal attesteres af de lokale (svenske) skattemyndigheder, om at man faktisk bor i Sverige, og så sendes til SKAT. Derefter skal man kontakte skattevärket og sørge for at få betalt den svenske del af skatten. Jeg er p.t. kun nået til formularen, og ved derfor ikke hvordan man konkret kommer til at betale den svenske del - via selvangivelse eller specielt. Formularen hedder "Ansøgning om fritagelse for dansk udbytteskat" og har 2 numre nede i venstre side. 2007.03 og 06.003. Håber det hjælper lidt! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mr. Kubik 10 Anmeld indhold Besvaret August 15, 2007 Det lyder rigtig spændende, er du ikke venlig at holde os opdateret? Hvis du vælger at blive beskattet efter 15/15 reglen, d.v.s som kapital indkomst i Sverige, skal du være opmærksom på at de arbejde med det de kalder et "Fåmans bolag" som betyder at der er kun ganske få aktionære somregl kun ejeren. Det betyder at man skal beskattes som lønmodtager. Fra skatteverket "Om du är bosatt i Sverige och får utdelning från ett danskt bolag är utdelning skattepliktig i Sverige under inkomst av kapital. Om du totalt sett har överskott av kapital kommer kapitalskatt om 30 % att tas ut på överskottet. Om du har underskott av kapital får du istället en skattereduktion om 30 % av underskottet (21 % på den del av underskottet som överstiger 100 000) I det fall beskattning skett i Danmark kan du begära avräkning av den skatt som betalats i Danmark, dock högst med 15 %. Om du har underskott av kapital kan du endast få avräkning med 100 SEK. Vid underskot av kapital kan du istället begära avdrag för den skatt som betalats i Danmark, avdrag görs i samma ruta som avdrag för ränteutgifter. I svaret oven utgår vi från att det inte rör sig om aktier i ett fåmansbolag." SLUT Her er lidt om fåmansbolag "Fåmansbolagsreglerna (eller 3:12-reglerna) gör att avkastningen på investeringar i eget företagande kan beskattas hårdare än avkastningen från placeringar på börsen. Reglerna är till för att förhindra att företagare i stället för lön tar ut överskottet som utdelning eller vinst vid försäljning av företaget, med lägre skatt. " se mere hele beskrivelsen her http://www.foretagarna.se/sverige/contentpagea____651.aspx Hilsen Mr. Kubik Til slut :-) man kan også bare lege uviden og håbe på at de har fået for meget snaps hos skatteverket :p Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
thomas_lund 10 Anmeld indhold Besvaret August 15, 2007 Aha - det var da en underlig regel. Så det er egentlig helt op til svenske skattefar, om man skal beskattes efter "normale" regler eller 30% (minus de 15% man betaler i dk)? Generelt så kan jeg forstå på min revisor, at man ikke har et valg. Skatteaftalen i norden gør, at man skal køre efter reglen med skat i de 2 lande. Siger jeres det samme? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mr. Kubik 10 Anmeld indhold Besvaret August 15, 2007 jaaa jooo måske :-D Den nordiske skatteaftale siger ikke hvor meget du skal betale i Sverig, blot at du skal betale 15% i DK og så kan jeg ikke lige huske om der står at man kan trække dem fra i Sverige. Hvis Skatteverket ikke spørger ind til virksomheden er der jo frit spil, ellers er der kun den tunge vej Men det kunne jo være spændende at regne lidt på. Jeg fik lavet et regnstykke hos KMPG i tidernes morgen og det sagde at hvis jeg havde et overskud på 1. mill vil jeg få udbetalt ca. 50% når diverse skatteinstanser har taget deres del. Den svenske del var beregnet som lønindkomst og ikke kapitalinkomst. Men der jo netop derfor, at vi skal splejse til en skatteexpert Jvf. mit indlæg "Rådgivning - Rabat :-)" Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
thomas_lund 10 Anmeld indhold Besvaret August 15, 2007 hehe I de formularer som skal udfyldes for at du kan "slippe med 15% i Danmark" ryger der automatisk en kopi til fætter svensk skattevärket. Så de skal kigge ualmindeligt dybt i glasset hvis de skal undgå at opdage en potentiel indkomst lige der :-) oh - og jeg har jo ikke sagt fra mht rådgivning. Venter på, at der bliver en form for enighed eller lign :-D Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mr. Kubik 10 Anmeld indhold Besvaret August 15, 2007 Super, sender snart mail rundt igen - skal lige have folk tilbage fra ferie Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
stenmann 10 Anmeld indhold Besvaret August 20, 2007 Beskatning efter reglerne omrking: Fåmansbolagsreglerna Blot lidt info omrking gældende regler fra 2007. Er det selskab du ejer et A/S eller Aps som har 4 eller færre ejere så betragtes selskabet som et "Fåmansbolag". Det betyder at man er nødt til at kigge på om det overskud der tages ud ikke er et forsøg på at udbetale løn som udbytte. Der er 2 metoder. 89.000 SEk kan ca. tages ud til 20% i Skat (hvoraf 15% er betalt i DK) Ønsker man at udtage mere end 89000 SEK, så skal der laves en avancerede beregning: Mycket förenklat räknas utdelningsutrymmet som får beskattas med 20 % fram enligt följande modell: Anskaffningspriset för aktierna x statslåneräntan + 9 % och ett löneunderlag på 25 % av alla kontanta löner upp till 890 000 kr + 25 % av lönerna över 2 670 000 kr. Om utrymmet inte utnyttjas ett år får det sparas till kommande år och räknas upp med statslåneräntan plus 3 procentenheter. Eks. APS med indksud på 62500 DKK (2 ejere): 78125 SEK * (4% + 9%) = ca. 10.000 SEK Er der lønudbetalinger i firmaet for 800.000 DKK - så tager man max beløb ud med 25% af 890.000 SEK = 225.000 SEK. Dvs. at så kan man udtage 235.000 SEK med 20% (fratrækkes 15% i DK) dvs. 5% og det er ganske godt. Er samlede lønninger i firmaet lavere - så skal man tage højde for dette. Udbytte over 235.000 SEK skal beskattes som Svensk lønindkomst og her er problemet nok at man ikke vil få godskrevet de 15% man allerede har betalt i DK. Eller er det ok - da man jo ikke har nogen indtægt i Sverige. Men det skal undersøges nærmere om man får sine 15% modregnet. Et andet problem er ofte at man lader sit aktive Aps/AS ejes af et andet APS/AS og derved er der ingen lønudgifter i det APS/AS hvor man får sit udbytte fra, og så kommer man ind i reglerne for beskatning som lønindkomst. Så der er spørgsmål nok at søge svar på.... Info fra INwema: Indkomstskat i Sverige: Al lønindkomst i Sverige beskattes med Kommuneskatten der typisk udgør ca. 31,6 % (30,12 i Stockholm). Ligeledes beskattes lønindkomst med progressive skattesatser der udgør 0 % op til en indkomst på 316,700 SEK, 20 % fra 316,701 SEK til 476,700 SEK og 25 % for indkomst over 476,700 SEK. http://www.inwema.dk/article.107.html Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
coolio 10 Anmeld indhold Besvaret August 25, 2007 Nogen af jer som har tænkt på dennne løsning? Hvad med denne løsning som jeg faldt over i går da jeg sad og surfede lidt rundt på nettet, www.dintryghed.dk den er fuldt lovlig hævder de, og lige noget for personer som ønsker at leve af at købe og sælge aktier. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites