Jump to content
mach3

Hvornår er det proforma?

Recommended Posts

Det er ikke gået mig forbi, at folk tænker på om der flyttes til Sverige for at få en bil til en favorabel pris. Det er der dog ikke noget favorabelt over, efter min mening. Nettopris for at pendle ma-fr Malmø - København (ca 46km) tur retur står på 3320kr per måned (indeholder omkostninger til bro og benzin minus nettofradraget på 30% af fradragets størrelse). Dette giver over en periode på fem år 200000kr. Prisforskellen på en bil i Danmark og samme bil i Sverige for en almindelig bil (eksempelvis astra, golf, polo) er måske 120000kr. På fem år har man altså betalt mere for bilen i Sverige end en tilsvarende i Danmark. Derudover har man en bil som har kørt 112800km. Bor man i København og cykler frem og tilbage til arbejde kan man nøjes med at bruge bilen når familien skal besøges og man skal på stranden om sommeren. Denne bil kører måske 10000km på samme fem-årige periode med tilsvarende mindre slid og færre omkostninger til service og udskiftning af dæk og lignende. Egentligt kan man godt nøjes med færre krav til bilen i Danmark, da der ikke skal pendles i den, eksempelvis kan motoren være lidt mindre. Men for sammenligningens skyld tages udgang i samme bil i begge lande. Det forudsætter dog, at alt andet er lige, dvs omkostninger til bolig, mad, forskikringer mm (hvilket jeg ikke har kendskab nok til). Ønsker nogle regnestykket, kan jeg godt poste det herinde.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Dem der flytter over for KUN at få en billig bil er jo som regel også dem der ikke rigtig flytter herover alligevel. Så derved får de jo ikke udgifterne til broen. Dem der så flytter herover og BOR her med den billige bil. Tja det kan godt være de kommer til at betale mere for bilen over de 5 år (iflg dit regnstykke) men har du overvejet besparelse på bolig med i der? For den kan være enorm iforhold til kbh hvilket er alternativet for mange.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jag har bott bägge ställen, och båda har sin charm. Malmö med alla de öppna ytor, naturen, bostäderna (kvaliteén) Västra hamnen om sommaren osv. Köpenhamn med alla dejlige cafeér och værdshus, lägenhetsfester, allt folk som alltid är ute i rörelse. Om jag fick välja så skulle jag välja att bo i malmö men ha köpenhamns byliv här...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Mon ikke de fleste flytter herover pga. boligpriserne og så får de billigere biler med i købet, som en ekstra bonus. Desuden tror jeg ikke de som kun flytter pga. de lavere bilpriser, gør det for at kunne købe en Polo el. Astra, som jo trods alt også kan fås til en overkommelig pris i DK.:) Jeg er da selv bilinteresseret, men flyttede først og fremmest over fordi jeg godt kan li' Sverige og svenskerne, og derfor syntes det kunne være spændende at bo her.

Det er ikke gået mig forbi, at folk tænker på om der flyttes til Sverige for at få en bil til en favorabel pris. Det er der dog ikke noget favorabelt over, efter min mening. Nettopris for at pendle ma-fr Malmø - København (ca 46km) tur retur står på 3320kr per måned (indeholder omkostninger til bro og benzin minus nettofradraget på 30% af fradragets størrelse). Dette giver over en periode på fem år 200000kr. Prisforskellen på en bil i Danmark og samme bil i Sverige for en almindelig bil (eksempelvis astra, golf, polo) er måske 120000kr. På fem år har man altså betalt mere for bilen i Sverige end en tilsvarende i Danmark. Derudover har man en bil som har kørt 112800km. Bor man i København og cykler frem og tilbage til arbejde kan man nøjes med at bruge bilen når familien skal besøges og man skal på stranden om sommeren. Denne bil kører måske 10000km på samme fem-årige periode med tilsvarende mindre slid og færre omkostninger til service og udskiftning af dæk og lignende. Egentligt kan man godt nøjes med færre krav til bilen i Danmark, da der ikke skal pendles i den, eksempelvis kan motoren være lidt mindre. Men for sammenligningens skyld tages udgang i samme bil i begge lande. Det forudsætter dog, at alt andet er lige, dvs omkostninger til bolig, mad, forskikringer mm (hvilket jeg ikke har kendskab nok til). Ønsker nogle regnestykket, kan jeg godt poste det herinde.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Mon ikke de fleste flytter herover pga. boligpriserne og så får de billigere biler med i købet, som en ekstra bonus. Desuden tror jeg ikke de som kun flytter pga. de lavere bilpriser, gør det for at kunne købe en Polo el. Astra, som jo trods alt også kan fås til en overkommelig pris i DK.:) Jeg er da selv bilinteresseret, men flyttede først og fremmest over fordi jeg godt kan li' Sverige og svenskerne, og derfor syntes det kunne være spændende at bo her.
Hvad med familien og omgangskredsen - savner man ikke dem? De skal trods alt betale 2 x 245kr = 490kr (i bil / broafgift, benzin ikke inkluderet) for at besøge Sverige. Det kan godt være de ikke kommer forbi så tit som ellers, hvilket jo er forståeligt nok.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Man flytter jo fordi man SELV gerne vil. Jeg tænkte i hvert fald ikke så meget over famillie og venner - men nu ser jeg så heller ikke famillien konstant i forvejen, og venner vil der altid være tid til. Og for mit vedkommen koster det ikke mine venner en bondegård at besøge mig - Har lige fået lejlighed i helsingborg idag - så det er 50 kr tur/retur med sundbussen for venner og famillie pr. stk :-) Plus man alligevel er i Danmark hver dag, og skulle det være, kan man jo altid crashe på en sofa hos ven eller famillie - hvis de skal besøges i hverdagene. Min famillie og venner kommer alle fra KBH - men alligevel er det kun 1 times transport for mig. Og ikke den vilde udgift - 154kr pr tur med færgen og bil.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvad med familien og omgangskredsen - savner man ikke dem? .....
Det er jo meget individuelt!! Jeg boede i Roskilde og havde al min omgangskreds, samt familie der. Nu har jeg fundet ud af hvem der er venner og hvem der er bekendte. Lidt hårdt sagt og passer måske heller ikke helt, men det er i hvert fald tydeligt hvem der selv spørger om at komme forbi og hvem der skal sparkes forbi :-) Ang. Familien så tror jeg, at jeg har familien ovre ca. 4-5 gange om året max.. og det er inkl. jul og fødselsdagsarrangementer.. Og det er mere end rigeligt for mig :p Derudover ser jeg dem til de mange familiesammenkomster der ellers er. Og så skal man jo også huske at der bor mange dejlige mennesker i Skåne, både danskere og svenskere. Jeg har da fået nogle af mine bedste venner herovre igennem dette forum.. ingen nævnt ingen glemt. Og har da også nogle svenske bekendte. Så det er hvad man selv gør det til.. er du åben møder du mange nye og så "glemmer" du lidt at de andre ikke kommer så tit og nyder bare det mere når du så er sammen med dem.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tilsyneladende er både boliger, biler og almindeligt forbrug billigt i Sverige. Har de mere brugerbetaling end der er i Danmark, eller hvordan kører samfundet rundt? Er der dårligere forhold for arbejdsløse og ældre eksempelvis? Måske ingen SU til de studerende?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tilsyneladende er både boliger, biler og almindeligt forbrug billigt i Sverige. Har de mere brugerbetaling end der er i Danmark, eller hvordan kører samfundet rundt? Er der dårligere forhold for arbejdsløse og ældre eksempelvis? Måske ingen SU til de studerende?
Sverige kører ikke rundt, men er gået i stå for mange år siden på grund af verdens højeste skattetryk. Det er især indkomstskatten, der rammer hårdt fra den først tjente krone. Derfor er Sverige fattigt og alting er billigt, for ellers ville kun danskere have råd til at købe noget. På grund af, at landets produktion og dermed indtjening er så lav, er lommepengene fra staten nødt til at være meget beskedne, så folk har kun råd til det nødvendigste. For ikke helt at kvæle befolkningen under skattetrykket, er der lige et par åndehuller, som vi andre også nyder godt af f.eks. afgiftsfri biler, tungt statssubsidierede daginstitutioner og ekstra lav moms på makaroni og flåede tomater. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvad med familien og omgangskredsen - savner man ikke dem? De skal trods alt betale 2 x 245kr = 490kr (i bil / broafgift, benzin ikke inkluderet) for at besøge Sverige. Det kan godt være de ikke kommer forbi så tit som ellers, hvilket jo er forståeligt nok.
Man kan jo anskaffe en BroPas-aftale og låne Bizz eller kort ud til familie/venner mod betaling af udgiften, som så kun er 2*130kr for broen. Hvor langt kan man komme med bus/tog i DK for den pris :th2: Det er i øvrigt også MEGET billigere end turen over Storebæltsbroen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Selv om adressen er i Malmø, er det ikke alle, der pendler hjem hver aften Danskerne har travlt med at anmelde skattesnyd Skattemyndighederne i hovedstadsområdet modtager dagligt mange tips om danskere, der snyder i skat. Og de behandles skam seriøst, bedyrer Skat. 1.000-1.200 gange om året får skattecenteret for København oplysninger om muligt skattesnyd. De kan pege på sort arbejde, på fusk med regnskaberne eller på falske flytninger til det meget billigere Malmø, hvor blandt andet biler koster mindre end i Danmark. Selv om mange af dem ikke er synderligt konkrete, så bliver de alle taget alvorligt, oplyser afdelingsleder Lisbet Hedelund fra Skattecenter København. Afviser at anmeldelser ikke tages seriøst Hun afviser, at anmeldelser får lov at ligge. En københavnsk mand tager afstand fra, at der hver nat gennem halvandet år har holdt en svenskindregistreret bil i genboens garage. Han har anmeldt forholdet til skattevæsenet, men uden at få svar og uden at der tilsyneladende er sket noget i sagen. »Han kan være helt sikker på, at vi har forholdt os til sagen«, understreger Hedelund. Hun tilføjer, at skattevæsenet imidlertid ikke over for anmelderne kan afsløre konklusionerne i de enkeltsager, der bliver anmeldt. Anmeldelserne ender ofte med en vurdering af, om den anmeldtes privatforbrug er rimeligt i forhold til de indtægter, vedkommende opgiver at tjene. Sagerne undersøges grundigt I sager om mulige fupflytninger til Sverige kan der blive set på det, der kaldes 'centrum for livsinteresser': Hvis for eksempel en person med adresse i Sverige har et barn i København, så kan det forklare hyppige besøg på adressen. Men besøgene må ikke være så hyppige, at vedkommende kan siges at bo på stedet. Selv om det svenske skattevæsens undersøgelse har afsløret et stort antal fupflytninger, så understreger Hedelund, at størstedelen af flytningerne til Malmøområdet er reelle nok. http://politiken.dk/indland/article264617.ece

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jo men nogle af dem, der flytter til Sverige er jo også folk, som ville have været nødt til at flytte til Holbæk, Frederiksværk, syd for Køge osv. for at få et hus til en nogenlunde pris. De vil jo også have langt til arbejde og dermed have behov for at køre langt (og sandsynligvis i længere tid end det tager at køre fra Malmö til København)... og så er regnestykket vist et helt andet...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites