mach3 10 Anmeld indhold Besvaret March 14, 2007 Jeg kan slet ikke se hvorfor denne problematik er oppe og vende - med mindre du har tænkt dig at købe/leje en bolig i sverige og aldrig være der. Og kun udnytte at du kan få billig bil, og en billig måde at opspare penge i mursten på. For hvis du er i sverige ugens 5 dage, og i Danmark i weekenden - så kommer du aldrig ind i problemer med proforma, for så er du sq flyttet til sverige jo. Det lugter lidt af du ikke fortæller hele sandheden hehe. Husk på, at det er på et helt år SKAT bedømmer din evt. sag udfra - det er ikke månedsvis. så du kan i princippet være i DK nogle størrer perioder, og i Sverige i andre størrer perioder. Men som det er nævnt tidligere - flyt kun til sverige hvis du vil bo der, og ha en billig fed lejlighed. Det er sq ikke det værd, at flytte herover bare for at få en metalkasse på 4 hjul, til billige penge. Og ja, SKAT tjekker folk med svenske adresse og danske arbejdsgiver i hoved og røv. Det er jo ikke alle sager, hvor det kommer til en henvendelse. Mvh. en insider :D Du skriver, at hvis man kun er i Danmark i weekenderne, så er det ikke proforma. Kom med et link som bekræfter dette :D Det er præcis det, som jeg efterspørger. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mohlin 11 Anmeld indhold Besvaret March 14, 2007 Hvis din forening tillader det så er det jo ikke ulovligt.. Moerke said it... Du skall ha tillåtelse. Det kommer att bli ett jäkla liv annars. Du måste faktiskt bli godkänd av föreningen för att få köpa, och om du då säger att du inte ska bo där så kan du gå hem igen. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kay 10 Anmeld indhold Besvaret March 14, 2007 Moerke said it... Du skall ha tillåtelse. Det kommer att bli ett jäkla liv annars. Du måste faktiskt bli godkänd av föreningen för att få köpa, och om du då säger att du inte ska bo där så kan du gå hem igen. Men jeg kan vel bare sige, at jeg vil skal studere i København og bo der, og så efterfølgende sige at jeg ikke kom ind på uddannelsesstedet, hvorfor jeg må bo i dk et stykke tid endnu. Hvor kan jeg læse om den ejendomsskat som jeg evt. kan blive opkrævet, hvis jeg er boende i dk? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
mrode 10 Anmeld indhold Besvaret March 14, 2007 Du skriver, at hvis man kun er i Danmark i weekenderne, så er det ikke proforma. Kom med et link som bekræfter dette :D Det er præcis det, som jeg efterspørger. Hvorfor læser du ikke hvad der bliver skrevet rundt omkring til dig.. Det er jo en gummiparagraf som Nils skriver og derfor er der ikke specifikke regler på hvor længe du opholder dig det ene sted og det andet. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
mrode 10 Anmeld indhold Besvaret March 14, 2007 Men jeg kan vel bare sige, at jeg vil skal studere i København og bo der, og så efterfølgende sige at jeg ikke kom ind på uddannelsesstedet, hvorfor jeg må bo i dk et stykke tid endnu. Hvor kan jeg læse om den ejendomsskat som jeg evt. kan blive opkrævet, hvis jeg er boende i dk? Der skal betales almindelig ejendomsværdiskat af boliger beliggende i udlandet som er ejet af personer bosiddende i Danmark. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kay 10 Anmeld indhold Besvaret March 14, 2007 Der skal betales almindelig ejendomsværdiskat af boliger beliggende i udlandet som er ejet af personer bosiddende i Danmark. Har du et link til et sted jeg kan læse mere om det? Jeg synes min situation er lidt speciel. Jeg ejer intet i Danmark, hvis jeg ejede en bolig i Sverige og holder fast adresse derover, men boede og studerede i DK. Så vil jeg sige, at jeg pr. defintion har min adresse i Sverige, men opholder mig i DK for en kortvarig periode udelukkende for at studere - altså et udlandsophold med henblik på at studie. På den måde vil jeg da ikke mene, at jeg er underlagt den ejendomsskat? Jeg synes da det vil være lidt anderledes, hvis jeg også ejer hus i DK, bor på det og arbejder her, men har et tomt lejlighed stående i Sverige. Kan du følge mig? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mohlin 11 Anmeld indhold Besvaret March 14, 2007 Du kan inte ha folkeregisteradress i två länder samtidigt. Den där variantel du skriver om låter lite proforma-aktig, och jag tror inte att den fungerar. Vad är en "kort period"? En månad? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kay 10 Anmeld indhold Besvaret March 14, 2007 Du kan inte ha folkeregisteradress i två länder samtidigt. Den där variantel du skriver om låter lite proforma-aktig, och jag tror inte att den fungerar. Vad är en "kort period"? En månad? Kort periode = 2 år. Man kan opholde i udlandet op til 1.5 år uden at skifte folkeregister, opholder man længere, skal man skifte sit folkeregister til det land, man opholder sig mest ved - og sikkert herfra er ejendomsskatten gældende? Så jeg kan sådan set. efter 1.5 år flytte til Sverige. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mohlin 11 Anmeld indhold Besvaret March 14, 2007 ... hvis jeg ejede en bolig i Sverige og holder fast adresse derover' date=' men boede og studerede i DK. Så vil jeg sige, at jeg pr. defintion har min adresse i Sverige, men opholder mig i DK for en kortvarig periode udelukkende for at studere [/quote'] Du blandar in dig i ditt eget resonemang. Ska du ha fast adress i Sverige (du meddelar myndigheterna att du bor här) , så kan du ju inte ha en annan fast adress i Danmark. Och föreneingen kommer att vara skitsur på dig. Varför är det så viktigt för dig att köpa en lägenhet i Sverige nu? Du kan väl vänta tills du är färdig. Det är ju inte säkert att du vill flytta dit om två år. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kay 10 Anmeld indhold Besvaret March 14, 2007 Du blandar in dig i ditt eget resonemang. Ska du ha fast adress i Sverige (du meddelar myndigheterna att du bor här) , så kan du ju inte ha en annan fast adress i Danmark. Och föreneingen kommer att vara skitsur på dig. Varför är det så viktigt för dig att köpa en lägenhet i Sverige nu? Du kan väl vänta tills du är färdig. Det är ju inte säkert att du vill flytta dit om två år. Jamen, jeg har heller ingen fast adresse her. Jeg bor bare hos mine forældre - men har adresse i Sverige - altså et "udlandsophold" indtil jeg er færdig med mit studie. Jamen jeg er temmelig sikker på, at jeg vil til københavn og arbejde, når jeg bliver færdig, derfor er det aktuelt at bo i Malmø. I købehenhavn har jeg simpelthen ikke råd til at købe noget. Og at bo til leje er også meget dyrt. Jeg har pengene nu, men om 2 år koster lejligheden sandsynligvis meget mere end mit budget. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mohlin 11 Anmeld indhold Besvaret March 14, 2007 Jag ger upp. Du har tydligen bestämt dig. Köp en lägenhet och berätta för oss andra hur det går. Lycka till. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
mach3 10 Anmeld indhold Besvaret March 14, 2007 Hvorfor læser du ikke hvad der bliver skrevet rundt omkring til dig.. Det er jo en gummiparagraf som Nils skriver og derfor er der ikke specifikke regler på hvor længe du opholder dig det ene sted og det andet. Nemlig, det var derfor jeg var overrasket da jeg så en mere klar tolkning fra Basse. Derfor spurge jeg til en kilde. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kay 10 Anmeld indhold Besvaret March 14, 2007 Jag ger upp. Du har tydligen bestämt dig. Köp en lägenhet och berätta för oss andra hur det går. Lycka till. Jeg prøver ikke at sige dig imod, men prøver bare at fortælle mine tanker. Hvis det er noget ulovligt jeg laver, så vil jeg selvfølgelig ikke gøre det - og det er jo det, jeg prøver at finde ud af, om der er . Men at boligforening ikke bliver så glad, ja... det kan jeg godt leve med :). Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Basse 10 Anmeld indhold Besvaret March 14, 2007 Nemlig' date=' det var derfor jeg var overrasket da jeg så en mere klar tolkning fra Basse. Derfor spurge jeg til en kilde.[/quote'] Grundet til jeg siger det så direkte, er fordi jeg arbejder inden for det system - uden at ville gå nærmere i detaljer :-) Men ja, der er ingen paragraffer som sådan der belyser emnet - vi snakker om almen logik og fornuft her. Det er et skønsområde. Hvor har du din dagligdag og dit live henne. Sverige eller Danmark. Hvis du registrerer dig som boende i sverige, og derfor kan få lov til at købe bil, uden dansk reg. afgift - men alligevel opholder dig i Danmark det meste af tiden, hvor man f.eks kan sige du har status af bosiddende i Danmark, fordi dit liv foregår i Danmark. Så falder hammeren altså. Det fremgår af registreringsafgiftsloven . Personer bosiddende i Danmark, er afgiftspligtige af deres biler, efter dansk registreringsafgiftslov. Bemærk der ikke nævnes noget om du har adresse her eller ej. Undrager du den danske stat for skat/afgifter som den har krav på, så er det proforma. Ergo, "Bor" du i Danmark uden adresse - og opholder dig det meste af tiden i Danmark, så er du afgiftspligtig til Danmark. Så er SKAT ellers pæææænt ligeglad med om du har adresse i hullubulla land. Hvis din krop i er Danmark næsten alle døgnets timer på et år, så skal der betales ved kasse 1. Og så har jeg vist skrevet det samme på flere forskellige måder - kan være det hjælper *G* Har du bare bolig i sverige, så er der ingen problemer. med mindre du selvfølgelig fusker med befordringsfradrag mv. så er det igen proforma. For lang tid siden, har der været en tommelfinger regl, at man skulle være i Sverige mindst hver anden weekend. Men igen, det er intet du kan holde dig til. DU skal stadig kunne dokumentere at du bor i sverige, dvs. udgifter fra sverige - såsom færge/broafgift, vand, varme, el, dagligdags indkøb og den slags. Men kun hvis du blir spurgt om det self. Kildeskattelovens definition af skattepligt, herunder bopæl/herboende: § 1. Pligt til at svare indkomstskat til staten i overensstemmelse med reglerne i denne lov påhviler 1. personer, der har bopæl her i landet, 2. personer, der uden at have bopæl her i landet opholder sig her i et tidsrum af mindst 6 måneder, heri medregnet kortvarige ophold i udlandet på grund af ferie eller lignende, 3. danske statsborgere, der uden at være omfattet af bestemmelserne under nr. 1 og 2 gør tjeneste eller varigt opholder sig om bord på skibe med hjemsted her, medmindre de godtgør, at de har bopæl i udlandet, eller at de aldrig har haft bopæl her i landet. Udenlandsk statsborger, der inden sin tjeneste eller sit ophold om bord senest har været skattepligtig her i landet i medfør af bestemmelserne i nærværende paragraf, sidestilles i denne forbindelse med dansk statsborger, 4. danske statsborgere, som af den danske stat eller kommuner er udsendt til tjeneste uden for riget, og som ikke er omfattet af bestemmelserne foran under nr. 1 og 2, samt de med disse personer samlevende ægtefæller og de hos dem hjemmeværende børn, der ikke er fyldt 18 år ved indkomstårets begyndelse, når de pågældende ægtefæller og børn er danske statsborgere, og de ikke er undergivet indkomstbeskatning til fremmed stat efter reglerne for derboende personer. Stk. 2. En person, der anses for hjemmehørende i en fremmed stat, Grønland eller Færøerne efter bestemmelserne i en dobbeltbeskatningsoverenskomst, kan kun fratrække udgifter, der vedrører indtægter, som Danmark efter overenskomsten kan beskatte, jf. dog afsnit I A. Læg mærke til der bliver brugt ordet BOPÆL - hvilket er anderledes og mere omfattende end ordet adresse. Bopæl er ensbetydende med hvor man opholder sig,lever,spiser,sover. Bopæl vil altid være bestemmende over betydningen adresse. Vedrørende reg.afgift på biler - Bekendtgørelse af lov om registreringsafgift af motorkøretøjer m.v. LBK nr 977 af 02/12/2002 (Gældende) : "§ 1. Der svares afgift til statskassen af motorkøretøjer, som skal registreres efter færdselsloven, og af påhængs- og sættevogne til sådanne motorkøretøjer. Afgiften svares i forbindelse med et køretøjs første registrering, medmindre andet følger af bestemmelserne i denne lov. Stk. 2. Der svares endvidere afgift af motorkøretøjer omhandlet i §§ 4 og 5 samt udenlandske hyrevogne, som er registreret med udenlandske nummerplader, og som benyttes af en herboende, jf. § 3 a, stk. 6. Stk. 3. Der svares afgift af køretøjer som nævnt i stk. 1, som efter reparation eller ombygning ikke i afgiftsmæssig henseende er identisk med et tidligere afgiftsberigtiget køretøj, jf. dog §§ 7 og 7 a. Afgiften svares inden et køretøj tages i brug efter reparation eller ombygning. Der foretages fornyet beregning af afgift for et motorkøretøj omfattet af § 3 a, stk. 1 eller 6, som efter reparation eller ombygning ikke i afgiftsmæssig henseende er identisk med det motorkøretøj, for hvilket der tidligere er beregnet afgift. Henføres motorkøretøjet efter reparation eller ombygning under reglerne i § 3 a, stk. 1 eller 6, betales afgift efter reglerne i § 3 a, stk. 2. " Herboende er det samme som bopæl, juridisk fortolket. Og bopæl, betyder som ovenstående bare der hvor man sover,spiser og opholder sig etc. Vedrørende ejendomsværdiskat, ved bolig i udlandet - http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=1616326&vID=201456&i=2&action=close#i1616326 Bostadsrätter er her en anddelsbolig, og der er derfor ingen ejendomsværdiskat. Villa,gårde,tomter etc - ejendomsværdiskat. Lovhjelmen er ejendomsværdiskattelovens §1, jf. § 4, stk. 8 - hvor ejerbolig betegnes som en lejlighed eller ejendom man ejer. En andelslejlighed, der ejer man ikke boligen - men retten til at benytte boligen. Andelsboligforeningen ejer ejendommen og lejligheden, men medlemmerne ejer retten til at benytte lejligheden. Man kan nok sige at du betaler din del af ejendomsværdiskatten gennem den månedlige afgift, men det vedkommer ikke din skatteopgørelse. Hvis jeg har forstået det korrekt. Det er lidt sort trods alt hehe. Kritik og rettelser modtages gerne - da jeg har lavede det her indslag ud fra min paratviden. Samt de links der er medtaget. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ulmus 0 Anmeld indhold Besvaret March 14, 2007 Kay > Hvorfor køber du ikke et fritidshus istedet for? Så kan du have din adresse i København, mens du studerer. Du får så investeret dine kontanter, og når du er færdig, kan du sælge din fritidshus , sikkert med fortjeneste og købe dig en bostadsrätt. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
mrode 10 Anmeld indhold Besvaret March 14, 2007 Jamen, jeg har heller ingen fast adresse her. Jeg bor bare hos mine forældre - men har adresse i Sverige - altså et "udlandsophold" indtil jeg er færdig med mit studie. Dvs. du vil lade dig folkebogføre i sverige og opgive din danske adresse? Og nej, du kan ikke have folkeregisteradresse i Danmark og Sverige samtidig.. Hvis du vil lade dig folkebogføre i Sverige, lade lejligheden stå tom og bo hos dine forældre i Danmark og studere i Danmark beder du næsten selv om problemer og gøre det mere besværligt for dig selv. Desuden burde du så unddrage at betale ejendomsværdiskat i Danmark af din svenske bolig. Nu vil jeg ligesom Mohlin give op.. Gør som du vil og når du måske en dag bliver afstraffet hårdt af en eller anden myndighed, så god fornøjelse.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kay 10 Anmeld indhold Besvaret March 14, 2007 Dvs. du vil lade dig folkebogføre i sverige og opgive din danske adresse? Og nej, du kan ikke have folkeregisteradresse i Danmark og Sverige samtidig.. Hvis du vil lade dig folkebogføre i Sverige, lade lejligheden stå tom og bo hos dine forældre i Danmark og studere i Danmark beder du næsten selv om problemer og gøre det mere besværligt for dig selv. Desuden burde du så unddrage at betale ejendomsværdiskat i Danmark af din svenske bolig. Nu vil jeg ligesom Mohlin give op.. Gør som du vil og når du måske en dag bliver afstraffet hårdt af en eller anden myndighed, så god fornøjelse.. Jamen jeg kan ikke se hvilken lov jeg betræder, kan du belyse det for mig. Nu har Basse gjort det klart, at der ingen ejendomsskat er, når man ejer en bostädsratt. Jeg køber en bostädsratt i Sverige. At det skal stå tomt, og det skulle blive et problem, så er det mellem mig og foreningen (jeg bryder hverken den danske eller svenske lovgivning, da der ingen bopælspligt er i Sverige). At bosætter mig i DK og studere, skal jo sådan set opfattes som en studieophold i udlandet i begrænset tid (mit hjemland = Sverige). Og jeg er stadig indregistreret i den svenske folkeregister. Jeg forsøger ikke at snyde myndighederne eller noget. Jeg ønsker bare at vide, i hvilken punkt i min handling opstår der et strid? Det kan jeg nemlig ikke se. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miriam 10 Anmeld indhold Besvaret March 14, 2007 Nu har jeg ikke læst hele tråden, men Kay hvad havde du tænkt dig med SU ? Beklager hvis der er spurgt og svaret på det inden ! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kay 10 Anmeld indhold Besvaret March 14, 2007 Nu har jeg ikke læst hele tråden, men Kay hvad havde du tænkt dig med SU ? Beklager hvis der er spurgt og svaret på det inden ! Jeg skal bare have mit hjemboende SU, da jeg vil opholde mig hos mine forældre. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kay 10 Anmeld indhold Besvaret March 14, 2007 Kay > Hvorfor køber du ikke et fritidshus istedet for? Så kan du have din adresse i København' date=' mens du studerer. Du får så investeret dine kontanter, og når du er færdig, kan du sælge din fritidshus , sikkert med fortjeneste og købe dig en bostadsrätt.[/quote'] Det kan jo ikke svare sig, når det kun drejer sig om to år. Papiromkostninger ved køb og efterfølgende salg vil æde stigningen op. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miriam 10 Anmeld indhold Besvaret March 14, 2007 Jeg skal bare have mit hjemboende SU' date=' da jeg vil opholde mig hos mine forældre.[/quote'] Men det kan du da ikke tro at du kan får, når du ikke bor der eller ???? Tror jeg gør som mange andre herinde, gir op ! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Trine Anmeld indhold Besvaret March 14, 2007 Jeg skal bare have mit hjemboende SU' date=' da jeg vil opholde mig hos mine forældre.[/quote'] Hjemmeboende SU med en adresse i udlandet???...håber ikke du bliver syg i de 2 år eller skal til tandlægen.. idet du flytter din adresse til Sverige "UDVANDRER" du af Danmark..der følger en del privilegier med den udvandring..specielt hvis man ikke fortsat er tilknyttet det danske arbejdsmarked. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Mogens Anmeld indhold Besvaret March 14, 2007 Tror jeg gør som mange andre herinde, gir op ! Jep - eller irriteres over, at der er nogle, som publicerer et tankesæt a la dét, denne tråd indeholder. Sgu ikke så sært, at der er stor offentlig fokus på den store immigrering til Sverige ! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
claus 0 Anmeld indhold Besvaret March 14, 2007 Jamen jeg kan ikke se hvilken lov jeg betræder, kan du belyse det for mig. Nu har Basse gjort det klart, at der ingen ejendomsskat er, når man ejer en bostädsratt. Jeg køber en bostädsratt i Sverige. At det skal stå tomt, og det skulle blive et problem, så er det mellem mig og foreningen (jeg bryder hverken den danske eller svenske lovgivning, da der ingen bopælspligt er i Sverige). At bosætter mig i DK og studere, skal jo sådan set opfattes som en studieophold i udlandet i begrænset tid (mit hjemland = Sverige). Og jeg er stadig indregistreret i den svenske folkeregister. Jeg forsøger ikke at snyde myndighederne eller noget. Jeg ønsker bare at vide, i hvilken punkt i min handling opstår der et strid? Det kan jeg nemlig ikke se. Jeg er ret sikker på at foreningen kan kyle dig på porten hvis de finder ud af at du ikke reelt bor der , den skal du måske også lige have med i overvejelserne Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
mach3 10 Anmeld indhold Besvaret March 14, 2007 Hvor ligger grænsen for proforma? Og hvad er problemet ved proforma? Skal man have bolig og bil i Sverige, men leve/sove i KBH stortset alle ugens dage, før at det kaldes proforma? Hvad med at købe en lejlighed UDEN at købe bil. Og bare lade lejligheden stå i 2 år, for derefter senere fx. efter 1-2 år at flytte derover, når man er færdig med sin uddannelse? Nu må du spænde hjelmen og oprette din egen tråd.:th2: Muligvis det er relevant for emnet, men det ødelægger den røde tråd. Edit: Til alle jer andre, og her til sidst Bassen: Tak for indlæggene. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites