mach3 10 Anmeld indhold Skrevet March 13, 2007 Hej, Hvad er definitionen af en proforma adresse? Jeg er klar over, at der er tale om proforma hvis der er tale om en tom bolig i Sverige, og den egentlige bolig er i København. Men hvad er de nærmere regler? Er der eksempelvis x antal dage som skal tilbringes i Sverige, og må man gerne overnatte hos familie eller kæreste i København? I hvor mange timer / dage? På forhånd tak. Mvh Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret March 13, 2007 Søg på "centrum for livsinteresse" Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
BS 4 Anmeld indhold Besvaret March 13, 2007 Flyt til sverige hvis du vil bo i sverige. Hvis du blot ønsker det for den billige bil så lad være! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
mach3 10 Anmeld indhold Besvaret March 13, 2007 Tak for svarene. Det er i forbindelse med afslutning af studiet og de høje boligpriser i København. Der er en hel del "Bostadsrättslägenhet" til fornuftige priser i Malmö. Jeg har læst mig til, at "Bostadsrättslägenhet" skulle svare til en blanding af ejer- og andelslejligheder i Danmark. Jeg regner med at finde job i København, så pendling til og fra arbejde Malmö/København på hverdage og på besøg hos familien i det sydlige Sjælland i weekenderne. Derfor kunne jeg godt tænke mig at kende reglerne lidt nærmere, men jeg kan starte med at søge på "centrum for livsinteresse" som det bliver anbefalet. Efter ganske kortvarigt research har jeg fået indtryk af, at der ikke findes en klar definition på området, hvilket egentligt er hvad jeg spørger efter. Men så må jeg klare mig med det næstbedste, nemlig folks erfaringer og anbefalinger. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
BS 4 Anmeld indhold Besvaret March 13, 2007 Dette er ikke citat fra reglerne men hvis du har tænkt dig at bo herovre og besøge din familie i weekenderne. Så BOR du i sverige. Du sover de fleste nætter her i sverige. Hvis det var lige omvendt ville jeg se det som værende "proforma agtigt" Helt proforma er det jo ikke da de "rigtige" proforma mennesker aldrig har sat deres ben på svensk jord ud over når de skulle hente deres billige bil. Men igen. Dette er ikke reglerne men sådan jeg tolker dem. Jeg bor her dog fuldtid så jeg har ikke problemet. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
thygesen 0 Anmeld indhold Besvaret March 13, 2007 Jo der er regler for det.. Og der er også specifikke regler.. og nej jeg kan dem ikke helt, men der er noget med bilen skal være hjemme(i sverige) 180 dage (nætter) om året. Dvs. at du skal kunne bevise(brobizz) at bilen har været hjemme på din adresse i sverige i den periode.. Men igen, de skal jo tjekke dig før du skal vise det.Hvis du har tænkt dig at besøge venner og familie HVER weekend tror jeg hurtigt du bliver træt af det. Både pga. du ikke sover hjemme men også fordi du skal køre frem og tilbage, holde øje med antallet af dage osv. Men det er blot råd og guidelines det her... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret March 13, 2007 Efter ganske kortvarigt research har jeg fået indtryk af, at der ikke findes en klar definition på området, hvilket egentligt er hvad jeg spørger efter. Men så må jeg klare mig med det næstbedste, nemlig folks erfaringer og anbefalinger. Hvis du som sagt søger på "centrum for livsinteresse", vil du nå frem til den klare definition, du efterspørger. Vandrehistorierne vil aldrig dø, men desværre, der findes ikke et bestemt antal timer eller dage, man kan udstå i Sverige, hvorefter man får overladt nøglerne til et afgiftsfrit vrålåk. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Anka 10 Anmeld indhold Besvaret March 13, 2007 Den med de 180 dage er åbenbart en myte, som er umulig at aflive, for som Nils påpeger, findes der ingen specifikke regler. I princippet kan en fri borger overnatte, hvor han/hun har lyst. Kun hvis SKAT mistænker at man har erhvervet svensk adresse, udelukkende med henblik på at unddrage sig dansk registreringsafgift, kan man blive bedt om at bevise det modsatte, f.eks v. hjælp af brobizzudskrifter osv. Om bilen befinder sig i DK el. S har ingen betydning, det er hvor personen som ejer bilen opholder sig, som er væsentligt. Men det er klart, at opholder man sig kun på sin svenske "adresse" en gang om måneden og samtidig fører sig frem i svenskregistreret luksusbil, vil det være vanskeligt at sandsynliggøre over for SKAT, at der ikke er tale om "proforma" Jeg kan derfor kun gentage: flyt kun herover hvis du har lyst til at bo her, ikke pga. af en bil:th2: :th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
mach3 10 Anmeld indhold Besvaret March 14, 2007 Man kan finde en "Bostadsrättslägenhet" i Malmö til DKK 1500 per måned efter at have betalt DKK 650000 for andelen. Der er tale om om 2 værelser og 45 m^2. Er dette muligt at finde i København? Er der nogen, som har en forklaring på, hvorfor der næsten ingen lejelejligheder er i Malmö ("Hyresrättslägenhet")? Dette gælder for søgning på hemnet.se - ved ikke om det er generelt. I København er der 20-25 års ventetid mange steder hvis man ønsker sig en lejelejlighed. At købe lejlighed i København er efter mine erfaringer noget dyrere og dermed sværere at låne penge hos banken til når man er nyuddannet uden formue. Bilen, som er blevet nævnt flere gange, er ikke noget holdbart argument for at flytte til Sverige. Kan det overhovedet betale sig at pendle Malmö/København i bil i forhold til at tage toget? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
thygesen 0 Anmeld indhold Besvaret March 14, 2007 Har du overhovedet søgt herinde???? Alt det du lige spurgte om har jo været oppe at vende tidligere.. Hvis du søger efter lejeboliger så finder du links og navne på udlejningsselskaber med gode og dårlige historier dertil. Hvad du kan finde i KBH? Det er da lidt fjollet at spørge herinde om. Om det kan betale sig at pendle i bil kontra tog?? Økonomisk vil jeg nok sige nej! Men hurtigheden, kontra toget, driftsikkerhedden osv. Så vil jeg sige ja.. Det er jo personligt hvad man vil betale ekstra for lidt luksus :-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
mach3 10 Anmeld indhold Besvaret March 14, 2007 thygesen >> Så mange hits synes jeg nu ikke der er. Konkret søgning: "livsinteresser" 5 hits http://debat.sunddebat.com/search.php?searchid=278177 "centrum for livsinteresser" 3 hits http://debat.sunddebat.com/search.php?searchid=278178 Har også googlet det, men der er tale om elastikforklaringer. Set fra myndighedernes side er det ganske forståeligt, da de går ind og vurderer konkret i den enkelte sag. Inde på skat's website kan man læse historier om "centrum for livsinteresser" for borgere som har været flyttet mellem Danmark og eksempelvis Spanien, men helt relevant for mit tilfælde har jeg dog ikke kunne finde noget. En analogi kunne måske drages fra trafikken på vejene: Der er en regel om, at hastigheden skal tilpasses efter forholdene, men samtidig er der også regler om konkrete hastigheder under normale forhold, eksempelvis 110/130 km/t på motorvejen. Hvis kun der var reglen om at tilpasse hastigheden efter forholdende kunne det føre til vidt forskellige tolkninger hos de forskellige bilister, og stor spredning i hastigheden ville ikke være utænkelig. Derfor er det rart at have den abstrakte regel komplementeret af mere konkrete regler. Hvilket fører tilbage til nøgleordene "centrum for livsinteresser". Lige lidt for abstrakt, synes jeg. Reglen ville ikke tage skade af at blive konkretiseret en anelse. Det er ikke utænkeligt, at jeg er helt grøn på området, og at en sådan rent faktisk findes, i hvilket tilfælde det ville være velkomment med et link til kilden. Mvh Edit: Grammatik Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
thygesen 0 Anmeld indhold Besvaret March 14, 2007 Man kan finde en "Bostadsrättslägenhet" i Malmö til DKK 1500 per måned efter at have betalt DKK 650000 for andelen. Der er tale om om 2 værelser og 45 m^2. Er dette muligt at finde i København? ,..... Bilen, som er blevet nævnt flere gange, er ikke noget holdbart argument for at flytte til Sverige. Kan det overhovedet betale sig at pendle Malmö/København i bil i forhold til at tage toget? Jeg vil bare lige henføre at det var til denne post, jeg spurgte om du havde søgt herinde? For hvis du søger på lejebolig skal der nok komme en del hits. Hvis du søger på transport med bil kontra tog skal der også nok komme en del hits. Jeg er da super glad for at læse du faktisk har sat dig ind i de andre ting! Det er sgu godt gået :th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
mach3 10 Anmeld indhold Besvaret March 14, 2007 thygesen >> Tak for det hurtige svar. Der er lidt mere læsestof til at give sig i kast med. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Basse 10 Anmeld indhold Besvaret March 14, 2007 Jeg kan slet ikke se hvorfor denne problematik er oppe og vende - med mindre du har tænkt dig at købe/leje en bolig i sverige og aldrig være der. Og kun udnytte at du kan få billig bil, og en billig måde at opspare penge i mursten på. For hvis du er i sverige ugens 5 dage, og i Danmark i weekenden - så kommer du aldrig ind i problemer med proforma, for så er du sq flyttet til sverige jo. Det lugter lidt af du ikke fortæller hele sandheden hehe. Husk på, at det er på et helt år SKAT bedømmer din evt. sag udfra - det er ikke månedsvis. så du kan i princippet være i DK nogle størrer perioder, og i Sverige i andre størrer perioder. Men som det er nævnt tidligere - flyt kun til sverige hvis du vil bo der, og ha en billig fed lejlighed. Det er sq ikke det værd, at flytte herover bare for at få en metalkasse på 4 hjul, til billige penge. Og ja, SKAT tjekker folk med svenske adresse og danske arbejdsgiver i hoved og røv. Det er jo ikke alle sager, hvor det kommer til en henvendelse. Mvh. en insider :D Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kay 10 Anmeld indhold Besvaret March 14, 2007 Hvor ligger grænsen for proforma? Og hvad er problemet ved proforma? Skal man have bolig og bil i Sverige, men leve/sove i KBH stortset alle ugens dage, før at det kaldes proforma? Hvad med at købe en lejlighed UDEN at købe bil. Og bare lade lejligheden stå i 2 år, for derefter senere fx. efter 1-2 år at flytte derover, når man er færdig med sin uddannelse? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mohlin 11 Anmeld indhold Besvaret March 14, 2007 Tror inte att det är så många som har råd med dubbla lägenheter under studietiden, Kay. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kay 10 Anmeld indhold Besvaret March 14, 2007 Tror inte att det är så många som har råd med dubbla lägenheter under studietiden' date=' Kay.[/quote'] Jeg har 600.000 i kontanter og bor pt. hjemme, vil gerne købe en lejlighed nu, så jeg ikke behøver at give alt for mange penge til den tid, når jeg er færdig. Så jeg vil bare spørge, bryder jeg nogle "proforma" regler, eller hvordan man siger det - hvis jeg køber nu, men først flytter om 2 år? Jeg skal ikke have bil eller noget som helst. Jeg skal bare have lejligheden, den skal ikke udlejes, den skal bare stå tom og jeg er villig til at betale den månedslig afgift. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mohlin 11 Anmeld indhold Besvaret March 14, 2007 Nä, egentligen inte. Det finns inte "bopælspligt" i Sverige. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kay 10 Anmeld indhold Besvaret March 14, 2007 Nä' date=' egentligen inte. Det finns inte "bopælspligt" i Sverige.[/quote'] Ok. Dvs. så længe ikke køber svensk bil og udnytter systemet på den måde, så er min handling lovligt? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
credde 0 Anmeld indhold Besvaret March 14, 2007 Ok. Dvs. så længe ikke køber svensk bil og udnytter systemet på den måde' date=' så er min handling lovligt?[/quote'] Tilgengæld kan du regne med, at skattefar måske er interesseret i ejendommen, når du nu stadig bor i Danmark. Jeg ved ikke helt om man skal betale ejendomsværdiskat i Danmark af den lejlighed. Desuden ved jeg heller ikke, hvad boligforeningen vil sige til, at der ikke bor nogle i lejligheden. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kay 10 Anmeld indhold Besvaret March 14, 2007 Tilgengæld kan du regne med' date=' at skattefar måske er interesseret i ejendommen, når du nu stadig bor i Danmark. Jeg ved ikke helt om man skal betale ejendomsværdiskat i Danmark af den lejlighed. Desuden ved jeg heller ikke, hvad boligforeningen vil sige til, at der ikke bor nogle i lejligheden.[/quote'] Hvor kan jeg læse mere om det? Men det er jo kun midlertidigst pga. studie. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Trine Anmeld indhold Besvaret March 14, 2007 Ok. Dvs. så længe ikke køber svensk bil og udnytter systemet på den måde' date=' så er min handling lovligt?[/quote'] Proforma er jo kun et problem når du unddrager staten for penge.. der er lovligt at have bolig i Sverige. Så længe du ikke snyder SKAT den danske eller den svenske stat så er der jo ikke proforma.. Du ville købe en lejlighed og lade den stå og samle støv. Hvis din forening tillader det så er det jo ikke ulovligt.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kay 10 Anmeld indhold Besvaret March 14, 2007 Proforma er jo kun et problem når du unddrager staten for penge.. der er lovligt at have bolig i Sverige. Så længe du ikke snyder SKAT den danske eller den svenske stat så er der jo ikke proforma.. Du ville købe en lejlighed og lade den stå og samle støv. Hvis din forening tillader det så er det jo ikke ulovligt.. Ok, men der er jo ikke bopælspligt derover. Og han går da ikke og banker på hver nat kl 2 og ser om jeg sover tryg :). Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mohlin 11 Anmeld indhold Besvaret March 14, 2007 Nej, men det märks ju ändå om en lägenhet står tom. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kay 10 Anmeld indhold Besvaret March 14, 2007 Nej' date=' men det märks ju ändå om en lägenhet står tom.[/quote'] Det er rigtigt. Men kan da ikke se et et problem i det, de taber da ingen penge? De spare da derimod, da jeg ikke bruger vand. og terper ikke på lejligheden. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites