abejoh 10 Anmeld indhold Skrevet March 12, 2007 Idag på vej hjem med toget overvärede jeg den mest ubehövlede opförsel af en dansk mand ( håber du läser dette indläg! ). Situation: En äldre dame står på i Kastrup med hendes baggage X 2 tasker samt hendes billet ved hånden. Hun kommer til den plads, som hun naturligvis har bestilt og siger på en meget assertiv måde, at det er hendes plads. Til det svarer manden på en ikke särlig höflig måde: " Du kan först pladsbestille fra Malmö C ". Damen gentager og tilföjer, at bestillingen gälder fra Kastrup. Manden svarer: "Jeg rejser mig ikke!!!" og bliver siddende. Den gamle dame går efter et nyt säde og ser lettere fortvivlet ud. Jeg tör godt at sige, at jeg var mållös. Er det et manglende led i pendler(nes) uddannelse eller er det "potteträningen" hjemmefra der ikke i den pulveriserende hverdag,- helt har fulgt med i karakterskalaen? Samvittigheden må da föles bedre, når man uden videre diskussion har overleveret pladsen, specielt til en äldre person. Jeg skal väre den förste til at bekende, at jeg i over de 3 år jeg har rejst mellem Danmark og Sverige, aldrig er blevet klog på det med pladsbestilling. Nogle kontrollörer siger, at man godt kan bestille fra KBH H, andre siger det modsatte. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nysted 10 Anmeld indhold Besvaret March 12, 2007 Suk... nogle folk er bare uopdragne. end of story Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
runel 0 Anmeld indhold Besvaret March 12, 2007 Jeg tör godt at sige, at jeg var mållös. Er det et manglende led i pendler(nes) uddannelse eller er det "potteträningen" hjemmefra der ikke i den pulveriserende hverdag,- helt har fulgt med i karakterskalaen? Samvittigheden må da föles bedre, når man uden videre diskussion har overleveret pladsen, specielt til en äldre person. Er togpendlerne generelt bare ikke nogen svin? F.eks. undrer jeg mig ofte over hvad sæderne egentligt bliver brugt til. At dømme efter deres efterhånden fedtede og beskidte karakter må det være en del andet end at sidde på. Skraldeposerne kan også godt være en spændende affære - det er dejligt at den forrige passager har efterladt en lille surprise man kan sidde og lugte til og forsøge at gætte indeholdet af, istedet for at snyde mig og tage posen med ud til en skraldespand udenfor toget. Well, det er nok bare mig der er gammel og sur. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
abejoh 10 Anmeld indhold Besvaret March 12, 2007 Jo, nogle mennesker er devärre! Jeg har også bemärket de små poser med ildelugtende yoghurtbägre, snotpapir og bananskräl:sick: Måske man skulle starte en pendlerskole og starte forfra med de helt elementäre ting? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
CoolAIR 10 Anmeld indhold Besvaret March 12, 2007 Helt enig - sikken en idiot :thumbdown Men ingen sagde noget til ham? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jeppe 10 Anmeld indhold Besvaret March 12, 2007 Er togpendlerne generelt bare ikke nogen svin? Hold kæft en lorte kommentar!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ALLE mennesker er simpelthen bare nogle kæmpe svin hvis de tager toget.... Det er jo klart! For det er jo alle som sviner i togene.... Det kunne være du lige skulle skrue ned for blusset engang! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bozzen 10 Anmeld indhold Besvaret March 13, 2007 Men manden har en pointe! Pladsbillett kan ikke bestilles fra Kastrup, det er først fra Malmö C, så hvorfor skal han flytte sig??? Ville DU stå op til Malmö? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
MC Manden 10 Anmeld indhold Besvaret March 13, 2007 Men manden har en pointe! Pladsbillett kan ikke bestilles fra Kastrup' date=' det er først fra Malmö C, så hvorfor skal han flytte sig??? Ville DU stå op til Malmö?[/quote'] Ja, det ville jeg faktisk. Men, jeg rejser mig også gerne op for andre der har mere behov for en plads end jeg selv. Også selvom de ikke har booket billet... Manden er jo latterlig, andet er der ikke at sige til det. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret March 13, 2007 Og så spørger folk hvorfor jeg tager bilen i stedet for toget...... Men ok - der er vigtigere grunde en denne her. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
patbateman 10 Anmeld indhold Besvaret March 13, 2007 Denne sag har to svar: 1. Juridisk / principielt har manden fuld ret at fastholde sit sitteplads - pladsbestilling gælder først fra Malmø C. 2. Moralsk / medmænneskelig bør denne mand ha respekt for ældre/mere trængende, og rejse seg. Efter Svågertorp bliver det uanset pladser ledigt, dvs. at det er tale om 10 minutters ståtid. Generelt er min opfattelse at danskerne måske ikke er så bevandret i punkt 2 ovenfor, men overfokuserer på punkt 1. Ikke kun i spørgsmål om tog-sittepladser, men helt generelt. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
nielsen.se 10 Anmeld indhold Besvaret March 13, 2007 Men manden har en pointe! Pladsbillett kan ikke bestilles fra Kastrup' date=' det er først fra Malmö C, så hvorfor skal han flytte sig??? Ville DU stå op til Malmö?[/quote'] Ville du ikke selv rejse dig da? Heller ikke for en gravid? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
spinner 0 Anmeld indhold Besvaret March 13, 2007 Heller ikke for en gravid? Eller måske endda en gravid, ældre dame? ... på, hvad ved jeg?!? 61? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
abejoh 10 Anmeld indhold Besvaret March 13, 2007 MCmanden, du er godt opdraget og jeg erklærer mig fuldstændig enig med dig! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miss W 10 Anmeld indhold Besvaret March 13, 2007 Hej abejoh, Rejste du dig så ikke selv for hende?... Eller du sad måske ikke ned? :) Dansken er i bred forstand tåbeligt uopdraget. Jeg har tit undret mig over den mentalitet. Da jeg i sin tid studerede i England, gik det i særdeleshed op for mig, hvor uopdragne vi danskere er. I England er det jo bare totalt normalt at unge mennesker (læs: alle som har gode og raske ben) rejser sig for de ældre og/eller de gravide. Det var dejligt at se... Og at holde en dør for en anden person (endda med et smil på munden) - også meget, meget almindeligt. - Når jeg gør den slags i DK, så får jeg ikke engang et sølle tak. Trist! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret March 13, 2007 Nu ER der altså forskel på at overlade sin plads til en svagelig gammel morlil, og så at lette røven og humme sig fordi en eller anden geskæftig sæk mener at have reserveret den pågældende plads, hvilket bygger på en misforståelse. Man skal kun være flink, når det giver flink-point. Der er masser af muligheder i dagligdagen. At være teoretisk flink på et forum giver IMO ikke så mange flink-point, men lidt har også ret selvfølgelig. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ulmus 0 Anmeld indhold Besvaret March 13, 2007 Jeg kunne ikke drømme om at rejse mig for den der "jeg har reserveret den plads", og jeg vil godt fortælle hvorfor: Mere end en gang har jeg oplevet den "nye" rejsende komme ind i en kupé med mange tomme pladser (!) gå frem og forlange at få en af de pladser, der er optaget. Det finder jeg totalt gak og prøver at forklare vedkommende, at billetten først gælder fra Malmö C, hvorfor vedk. kan sætte sig et andet sted indtil da, En anden ting er, at jeg har meget dårlige fødder og knæ (slidgigt og fejlopereret fod), hvorfor det er meget svært for mig at stå op. Altså forbeholder jeg mig ret til at blive siddende. Det kan selvsagt ikke ses på mig, at jeg disse skavanker, hvorfor det kan give ubehagelige kommentarer. Det er rigeligt, at jeg næsten hver morgen må stå op til mindst Kastrup og ofte Ørestad. Til gengæld bliver jeg tosset, når jeg ser passagerer rejse sig og forlade kaffekrus, madpapir, bananskræller o.l. på det lille bord. Jeg har mere end en gang sagt til vedkommende: "du glemte noget", hvorefter vedkommende svarede: "Ja, men den er tom"! Mig:"Ja, og?" hvorpå vedkommende så alligevel med en syrlig mine har taget sine ting med sig. FØJ! der kan vi tale om dårlig opdragelse. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Futz 12 Anmeld indhold Besvaret March 13, 2007 det er et skodsted og det værste er når lokoføren bremser hårdt op og de fattige vælter ind i én. ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
abejoh 10 Anmeld indhold Besvaret March 13, 2007 Regel simpel: Man rejser sig op for gangbesvärede og äldre mennesker:th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Futz 12 Anmeld indhold Besvaret March 13, 2007 Regel simpel: Man rejser sig op for gangbesvärede og äldre mennesker:th2: samt gravide og H.M. Dronningen Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret March 13, 2007 Regel simpel: Man rejser sig op for gangbesvärede og äldre mennesker:th2: Gu gør man da så. Så derfor er det jo klart, at hvis man som ældre og gangbesværet nærmer sig en siddende togpassager med henblik på at overtage vedkommendes dejligt lune plads, så har man et stærkt udgangspunkt, når man spiller først ældrekortet, og hvis det så ikke rækker: gangbesværet-kortet. Der findes herefter ekstra kort at spille, men det bliver nok ikke nødvendigt. Man kommer hurtigt ned at sidde, og den, der flytter røven, får til gengæld flink-point fra hele vognen. Et meget svagt kort at spille er den forkerte pladsbillet, for når det viser sig, at man alligevel ikke har ret til at fjerne fjolset fra det sæde, man gerne vil sidde på, så virker de andre kort ligesom ikke så godt. Især ikke når der er andre pladser i toget. Men lidt forargelsespoint blev der dog trods alt, hvad man så skal bruge dem til. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
rasmusrene 10 Anmeld indhold Besvaret March 14, 2007 Jeg har også prøvet i en bus at forklare en gammel dame at jeg ikke gad rejse mig for hende for helt ærligt i mine øjne havde jeg lige været knap 15timer på job og hun har ikke lavet en rygende fis i løbet af dagen men skal selvfølgelig med bussen midt i myldretiden og så stå og snakke om hvor dårlig ungdommen er når man ikke gider rejse sig.......... Gaaaab siger jeg bare. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Soap 10 Anmeld indhold Besvaret March 14, 2007 det er et skodsted og det værste er når lokoføren bremser hårdt op og de fattige vælter ind i én. ;) HA HA!! Undermenneskerne.... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
runel 0 Anmeld indhold Besvaret March 14, 2007 Hold kæft en lorte kommentar!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ALLE mennesker er simpelthen bare nogle kæmpe svin hvis de tager toget.... Det er jo klart! For det er jo alle som sviner i togene.... Det kunne være du lige skulle skrue ned for blusset engang! Rolig nu mulle, jeg er selv togpendler gennem flere år. Hvor skulle jeg ellers kende til problemet fra? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Søssan 10 Anmeld indhold Besvaret March 19, 2007 Hmmm... HA HA!! Undermenneskerne.... Jeg ved ikke om det kun er mig der ligger mærke til dine små kommetarer om togpendlere:confused: Ja selv i en tråd om mord kan du køre det ind i: http://debat.sunddebat.com/showthread.php?t=8262 Tag nu og pak den nedladende holdning væk (og ja, det er hvad jeg føler det lyder som) Eller... endnu bedre; kast dig ind et tog og prøv det!!! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Madsen 10 Anmeld indhold Besvaret March 19, 2007 Jeg ved ikke om det kun er mig der ligger mærke til dine små kommetarer om togpendlere:confused: Ja selv i en tråd om mord kan du køre det ind i: http://debat.sunddebat.com/showthread.php?t=8262 Tag nu og pak den nedladende holdning væk (og ja, det er hvad jeg føler det lyder som) Eller... endnu bedre; kast dig ind et tog og prøv det!!! Jeg ligger ikke mærke til dem mere, efter at jeg forsøgte mig med IGNORE funktionen... det fungerer perfekt på det område!! :th2: Og synes du der er noget der er for slemt/langt ude/for meget, så anmeld indlægget... ( behøves ikke gøres i Mord-tråden, det er gjort... ;) ) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites