Audii 10 Anmeld indhold Skrevet March 7, 2007 Hey People :D Jeg har endelig fundet mig en bolig: http://w4.sfd.se/obj/obj.dll/ettobj?firmanr=26870&id=813923587 Er der nogen som har erfaring med området eller stedet? :) Jeg kan se at prisen er cirka 675.000,- Her kommer mit spørgsmål så - Udover og betale de 675.000 kr skal jeg så også betale Avgift 5 017 kr/mån inkl värme, vatten, kabel-tv & garage ??? Eller det med i prisen? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miriam 10 Anmeld indhold Besvaret March 7, 2007 De 5000 er udover, og de 675000 er udegangsprisen, hvis der er flere som vil have den så ryger prisen op Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Audii 10 Anmeld indhold Besvaret March 7, 2007 De 5000 er udover' date=' og de 675000 er udegangsprisen, hvis der er flere som vil have den så ryger prisen op[/quote'] Det vil sige hvis jeg skal betale cirka 5000 til lånet skal jeg også betale ca. 5000 til afgift hver måned = 10.000 pr måned? Så er det billigere og bo i leje? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miriam 10 Anmeld indhold Besvaret March 7, 2007 Det vil sige hvis jeg skal betale cirka 5000 til lånet skal jeg også betale ca. 5000 til afgift hver måned = 10.000 pr måned? Så er det billigere og bo i leje? Ja, det er det hvis det er hvad lånet koster dig Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
mrode 10 Anmeld indhold Besvaret March 7, 2007 No offense, meen.. hvordan kan du have boet i Landskrona 2 år og vide så lidt om hvordan tingene foregår i Sverige? Men for at komme med lidt mere kontruktivt, så er 5000 meget af betale hver måned på et lån til 675.000. Jeg har selv et lån på ca. 1,2 mio SEK og jeg betaler vist nok ca. 4.200 i rente om måneden. Så komme eventuelle afdrag så oveni. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Trine Anmeld indhold Besvaret March 7, 2007 Det vil sige hvis jeg skal betale cirka 5000 til lånet skal jeg også betale ca. 5000 til afgift hver måned = 10.000 pr måned? Så er det billigere og bo i leje? Æh det er vel som man tager det. Det koster ca 2000 sek i renter at låne til rækkehuset. Ved ikke hvordan du har regnet dig fremt il 5000 for lånet. brug "boendekostnad" på hemnet: http://www.hemnet.se/a.asp?id=3529293&q=1&s=4 Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Audii 10 Anmeld indhold Besvaret March 7, 2007 Fordi jeg har boet i leje indtil nu - Jeg synes bare at der ikke er noget som helt passer - Lån + afgift = xx ?? Det er sku da dyrt så :D Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Trine Anmeld indhold Besvaret March 7, 2007 Fordi jeg har boet i leje indtil nu - Jeg synes bare at der ikke er noget som helt passer - Lån + afgift = xx ?? Det er sku da dyrt så :D Welcome to the real world.... Så kan jeg så informere dig om at selvom jeg har betalt hver måned på lån på bolig så har jeg 'netto' boet "gratis" siden jeg købte lejlighed i 2000 i København. Så det er vel som man ser på det.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gejlet 10 Anmeld indhold Besvaret March 8, 2007 Æh det er vel som man tager det. Det koster ca 2000 sek i renter at låne til rækkehuset. Ved ikke hvordan du har regnet dig fremt il 5000 for lånet. brug "boendekostnad" på hemnet: http://www.hemnet.se/a.asp?id=3529293&q=1&s=4 Nu har jeg klikket lidt rundt der inde og de lander da for det meste på 5000-7000 sek om mdr.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Trine Anmeld indhold Besvaret March 8, 2007 Nu har jeg klikket lidt rundt der inde og de lander da for det meste på 5000-7000 sek om mdr.. Men det er incl afgiften til foreningen. Kig i den boendekostnad funktion så kan du se hvad der er renter, afdrag, evt drift og afgift til foreningen. desuden får du opgivet såvel brutto som nettoudgift. Dvs før og efter skattefradraget for din renteudgift. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gejlet 10 Anmeld indhold Besvaret March 8, 2007 Men det er incl afgiften til foreningen. Kig i den boendekostnad funktion så kan du se hvad der er renter' date=' afdrag, evt drift og afgift til foreningen. desuden får du opgivet såvel brutto som nettoudgift. Dvs før og efter skattefradraget for din renteudgift.[/quote'] Self, havde jeg squ ikke lige set.. Undskylder meget ;) Faktisk ikke så dyrt enda, ved du om der er nogle steder man kan lave samme model bare med bil? Jeg skal nemlig se på bil til ca 250k (dkk) og bolig til ca 750k SEK (uden afgift) tror du man kan side for 4-5k i lån om mdr for de 2? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
patbateman 10 Anmeld indhold Besvaret March 8, 2007 Hvis du skal låne 1.050.000 SEK, og antager at du får ca 5% rente, så blir det ca 4.400 SEK pr mnd.Banken vil med stor sandsynlighed foretrække at du betaler afdrag på billånet, og hvis du antager at de skal tilbagebetales over 5 år, så får du totale udbetalinger på lånene alene på 9.000 SEK. Så kommer de 5.000 SEK i mndr afgift ovenpå.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
MC Manden 10 Anmeld indhold Besvaret March 8, 2007 Hvis du skal låne 1.050.000 SEK' date=' og antager at du får ca 5% rente, så blir det ca 4.400 SEK pr mnd.[/quote'] Det lyder af usandsynlig meget !.... Nu er jeg på ingen måde økonomisk ekspert og vil heller ikke fortælle hvor meget jeg har lånt til min lejlighed... Men, det er noget mere og jeg sidder da for væsentlig mindre. Og ja, jeg afdrager også på mit lån. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Trine Anmeld indhold Besvaret March 8, 2007 Self, havde jeg squ ikke lige set.. Undskylder meget ;) Faktisk ikke så dyrt enda, ved du om der er nogle steder man kan lave samme model bare med bil? Jeg skal nemlig se på bil til ca 250k (dkk) og bolig til ca 750k SEK (uden afgift) tror du man kan side for 4-5k i lån om mdr for de 2? Billån er anderledes, der skal der afdrages og der er en meget korte løbetid og typisk en højere rente end boliglånet. Om du kan sidde for 4-5k i lån ialt kan jeg ikke sige noget om. Det kommer an på hvilken rente du kan låne til, over hvor mange år du skal afdrage bilen osv. Et skud fra hoften siger nej. Jeg vil skyde på omkring 2000 sek for huset, plus afdrag men den del mere på bilen. Der findes ofte beregningsmoduler for billån på forhandleres og bankers hjemmesider, der kan du beregne prisen for et billån. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
patbateman 10 Anmeld indhold Besvaret March 8, 2007 jeg glemte at fortelle hvilke forudsætninger jeg bygget mine tal på: Huslån på 750k SEK til 4,5% rente. Inget afdrag. Billån på 300k SEK til 6.5% rente, lånet avdrages over 5 år. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kay 10 Anmeld indhold Besvaret March 8, 2007 Lån uden afdrag? Hvorfor så ikke bo til leje? Er det for senere at tjene på boligstigningen? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
patbateman 10 Anmeld indhold Besvaret March 8, 2007 Lån uden afdrag? Hvorfor så ikke bo til leje? Er det for senere at tjene på boligstigningen? En evt værdistigning på boligen får man uafhængig af om man afdrager på lånet eller ej. Afdragsfrie lån anvendes for at reducere bo-omkostningerne i etableringsfasen, hvor man samtidigt har en mængde andre etableringsomkostninger (køb af bil, små børn, studiegæld osv). Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
MC Manden 10 Anmeld indhold Besvaret March 8, 2007 Afdragsfrie lån anvendes for at reducere bo-omkostningerne i etableringsfasen, hvor man samtidigt har en mængde andre etableringsomkostninger (køb af bil, små børn, studiegæld osv). Tja... Jeg har et lidt andet syn på det... Jeg gider ikke afdrage på noget der har en værdistigning på 13% på et år (jf. avisartikel idag, hvor der står at det er den gennemsnitlige stigning på bostättsrätter det seneste år) Hvorfor afdrage, eksempelvis 1000 SEK per måned, hvis man ejer en bostätsrätt til 1 mill ?? ... Juhu... jeg afdrager 12.000, men tjener samtidig 130.000 sek.... Men, det er selvfølgelig min mening. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kay 10 Anmeld indhold Besvaret March 8, 2007 Tja... Jeg har et lidt andet syn på det... Jeg gider ikke afdrage på noget der har en værdistigning på 13% på et år (jf. avisartikel idag, hvor der står at det er den gennemsnitlige stigning på bostättsrätter det seneste år) Hvorfor afdrage, eksempelvis 1000 SEK per måned, hvis man ejer en bostätsrätt til 1 mill ?? ... Juhu... jeg afdrager 12.000, men tjener samtidig 130.000 sek.... Men, det er selvfølgelig min mening. 1. En afdrag er en opsparing - hvis man har råd til det. 2. Når lånet inkl. renter er tilbagebetalt, skal man ikke længere betale renter kontra at betale renter i al den tid man skal bo der. 3. Når du har betalt hele lånet fx. om 10 år, så har du friværdi i lejligheden, som du evt. kan benytte til at købe et andet sted, du skal da ikke længere betale/tænke på månedslig renteomkostninger, hvis der ikke foretages yderligere lån. Lige en tilføjelse: De 130.000 SEK har man vel altid ligegyldig om man afdrager eller ej. Fordelene skal i stedet findes i: En god opsparing Langt lavere renteudgifter på lang sigt Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
MC Manden 10 Anmeld indhold Besvaret March 8, 2007 1. En afdrag er en opsparing - hvis man har råd til det. 2. Når lånet inkl. renter er tilbagebetalt, skal man ikke længere betale renter kontra at betale renter i al den tid man skal bo der. 3. Når du har betalt hele lånet fx. om 10 år, så har du friværdi i lejligheden, som du evt. kan benytte til at købe et andet sted, du skal da ikke længere betale/tænke på månedslig renteomkostninger, hvis der ikke foretages yderligere lån. Lige en tilføjelse: De 130.000 SEK har man vel altid ligegyldig om man afdrager eller ej. Fordelene skal i stedet findes i: En god opsparing Langt lavere renteudgifter på lang sigt Har du overhovedet regnet på hvad du sparer af renteudgifter hvis du afdrager 1000 kr per måned på en million ??? Eller, hvor lang tid det tager at blive gældsfri når du betaler 12.000 kr per år ???? Ellers, lad mig hjælpe dig lidt på vej: 1.000.000 - 12.000 = 988.000 988.000 -12.000 = 976.000 ... ... ... 12.000 - 12.000 = 0 Det tager så ialt .... 83 år !!!.... Selvfølgelig bliver dine renter mindre, men har du rakamotering, så er det jo fuldstændig ligegyldigt, så betaler du det samme i hele lånets løbetid... Altså, jeg mener stadig det er peanuts at man afdrager i forhold til den "fortjenste" der er ... Jeg vil seriøst hellere sætte 1000kr i aktier per måned, end betale på min lejlighed. Så får man en opsparing, og den vil nok være lidt størrere end den opsparing man laver i sin lejlighed. Men igen... det er min holdning... Andre syntes jo sikkert man skal spare op i hus/lejligheden. Det gider jeg ikke så længe priserne stiger som de gør. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kay 10 Anmeld indhold Besvaret March 8, 2007 Har du overhovedet regnet på hvad du sparer af renteudgifter hvis du afdrager 1000 kr per måned på en million ??? Eller, hvor lang tid det tager at blive gældsfri når du betaler 12.000 kr per år ???? Ellers, lad mig hjælpe dig lidt på vej: 1.000.000 - 12.000 = 988.000 988.000 -12.000 = 976.000 ... ... ... 12.000 - 12.000 = 0 Det tager så ialt .... 83 år !!!.... Selvfølgelig bliver dine renter mindre, men har du rakamotering, så er det jo fuldstændig ligegyldigt, så betaler du det samme i hele lånets løbetid... Nu snakker jo om at afdrage fx. 1 mill. på 10 år - og ikke 1000 kr om måneden haha - sådan en lang løbetid kan man da heller ikke få! Så er den samlede renteomkostninger - uden at regne på det - stort set lige så store som et afdragsfri lån med samme løbetid. Et lån på 1 mill. med løbetid på 10 år - afhængig af rentesatsen - ligger på omkring de 200.000 kr +/-. Låner du afdragsfri, kan jeg se af et af ovenstående eksempler, at det kommer til at koste 1500 kr i renteomkostninger om måneden. 1500 kr hver måned i 10-12 år, det bliver omkring de 200.000 kr +/-. Hvis du samtidig afdrager, så er der efter de 10 år ikke længere nogen renteomkostninger. Mens ved et afdragsfri lån, skal du blive ved med at betale rente. Og er renteomkostninger for 10 ca. 200.000 kr. Det er jo penge. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
MC Manden 10 Anmeld indhold Besvaret March 8, 2007 3. Når du har betalt hele lånet fx. om 10 år, så har du friværdi i lejligheden, som du evt. kan benytte til at købe et andet sted, du skal da ikke længere betale/tænke på månedslig renteomkostninger, hvis der ikke foretages yderligere lån. Ja, jo tak... du skal lige.. UDOVER renterne betale 100.000 i afdrag per år. Det bliver så lige... lad mig se... uhmmm 8333.33 kr per måned.. og, vi er vel enige om at det koster ca. 3000 i renter at låne en million per måned ??? Altså, det første år afdrager du så CIRKA (ved godt det går lidt ned i slutningen af året) 11.300 per måned, plus din boligafgift... eksempelvis 3000 kr. Altså... en lejlighed der koster en million, vil koste dig 14.300 kr per måned... Hvis jeg havde så mange penge til en lejlighed/hus, så ville jeg nok finde en anden måde at finansere købet på Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
MC Manden 10 Anmeld indhold Besvaret March 8, 2007 Nu snakker jo om at afdrage fx. 1 mill. på 10 år - og ikke 1000 kr om måneden haha - sådan en lang løbetid kan man da heller ikke få! Så er den samlede renteomkostninger - uden at regne på det - stort set lige så store som et afdragsfri lån med samme løbetid. Et lån på 1 mill. med løbetid på 10 år - afhængig af rentesatsen - ligger på omkring de 200.000 kr +/-. Låner du afdragsfri, kan jeg se af et af ovenstående eksempler, at det kommer til at koste 1500 kr i renteomkostninger om måneden. 1500 kr hver måned i 10-12 år, det bliver omkring de 200.000 kr +/-. Hvis du samtidig afdrager, så er der efter de 10 år ikke længere nogen renteomkostninger. Mens ved et afdragsfri lån, skal du blive ved med at betale rente. Og er renteomkostninger for 10 ca. 200.000 kr. Det er jo penge. Jeg tror sgu du skal ta' din handelsskole om igen... Hvor lang tid tror du et afdragsfrit lån løber ?? Tænk dig nu RIGTIGT godt om, ikk ?? :th2: Jeg er glad for du ikke er ansat i Nordea, for så skulle jeg da kigge mig om efter en anden bank Jeg har netop hørt i radioavisen, at Danmarks national bank har hævet renten til 4%. Skal jeg lave et hurtigt regnestykke for dig ?? 1.000.000 + 4% = 1.040.000 ... Dvs... du har renteudgifter for 40.000 kr ... Har du et afdragsfrit lån, skal du betale ... ta-daa... 40.000/12 = 3333 kr per måned.... og, dit første afdrag (hvis du vil betale over 10 år) bliver 8333 kr. 8333+3333+boligafgift (3000???) = 14666 kr. !!! Fed ide !!! :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kay 10 Anmeld indhold Besvaret March 8, 2007 Ja, jo tak... du skal lige.. UDOVER renterne betale 100.000 i afdrag per år. Det bliver så lige... lad mig se... uhmmm 8333.33 kr per måned.. og, vi er vel enige om at det koster ca. 3000 i renter at låne en million per måned ??? Altså, det første år afdrager du så CIRKA (ved godt det går lidt ned i slutningen af året) 11.300 per måned, plus din boligafgift... eksempelvis 3000 kr. Altså... en lejlighed der koster en million, vil koste dig 14.300 kr per måned... Hvis jeg havde så mange penge til en lejlighed/hus, så ville jeg nok finde en anden måde at finansere købet på Hvad er der i vejen, hvis man er et par og har fultidsjob! Det er bare at holde ud 10 år, og så er ikke længere afdrag eller renter. Vælger man at leve "luksus" og låner afdragsfri, så går størst delen pengene sandsynligvis til egen forkælelse og rejser. Og renter skal man fortsætte med at betale evigt, og en formue får man heller aldrig effektiv opbygget. Lidt kummerligt liv på kort set, men stor bonus i det lange løb. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kay 10 Anmeld indhold Besvaret March 8, 2007 Jeg tror sgu du skal ta' din handelsskole om igen... Hvor lang tid tror du et afdragsfrit lån løber ?? Tænk dig nu RIGTIGT godt om, ikk ?? :th2: Jeg er glad for du ikke er ansat i Nordea, for så skulle jeg da kigge mig om efter en anden bank Det ved jeg ikke, og jeg har heller ikke sat mig ind i det, det var bare en kommentar til dit synspunkt "jeg gider ikke at betale afdrag, fordi mit afkast kun er 13% om året". Så det vil jeg sætte en finger på var bare, at det afkast vil være der uanset om man afdrager eller eller låner afdragsfri. Til gengæld er der andre fordele. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites