Jump to content
--Morten--

Bil fra tyskland - rigtigt forstået?

Recommended Posts

Hej Jeg har læst en del her på forummet omkring import af bil fra Tyskland til Sverige, men da der netop er skrevet så meget i forvejen, er det også en smugle forvirrende - derfor ville jeg lige høre om jeg nu har forstået det rigtigt: Jeg ønsker at importere en Audi TT, og har fundet et eksempel på en bil i tyskland, og en i sverige, som nogenlunde matcher. Tysk Audi TT - Pris: Dkr. 84.960,- Svensk Audi TT - Pris: Dkr. 111.700,- Som I kan se er prisen tæt på kr. 30.000,- lavere i tyskland - jeg kan dog ikke se noget sted i annoncen om det er inkl. tysk moms (ellers kommer der vel 16% oven i prisen - altså Dkr. 98.500,-?) Er det rigtigt forstået, at når den tyske moms er betalt - så skal jeg kun betale (hvis jeg selv henter den): Versicherungs Doppelkarte = 80 € Eksport plader = 20 € Syn + Plader i sverige = 2420,- Sek. Svensk Fordonsskat = ??,- (tallene taget fra Miguelito's indlæg d. 11-01-2006) Og så har jeg en Audi TT med svenske plader klar til brug? Derudover - nogle snakker om at det er dyrere at forsikre den når man har importeret den .. hvor alvorlig er denne forskel, og er der hold i det? Jeg ser frem til at høre fra jer!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Hej Jeg har læst en del her på forummet omkring import af bil fra Tyskland til Sverige, men da der netop er skrevet så meget i forvejen, er det også en smugle forvirrende - derfor ville jeg lige høre om jeg nu har forstået det rigtigt: Jeg ønsker at importere en Audi TT, og har fundet et eksempel på en bil i tyskland, og en i sverige, som nogenlunde matcher. Tysk Audi TT - Pris: Dkr. 84.960,- Svensk Audi TT - Pris: Dkr. 111.700,- Som I kan se er prisen tæt på kr. 30.000,- lavere i tyskland - jeg kan dog ikke se noget sted i annoncen om det er inkl. tysk moms (ellers kommer der vel 16% oven i prisen - altså Dkr. 98.500,-?) Er det rigtigt forstået, at når den tyske moms er betalt - så skal jeg kun betale (hvis jeg selv henter den): Versicherungs Doppelkarte = 80 € Eksport plader = 20 € Syn + Plader i sverige = 2420,- Sek. Svensk Fordonsskat = ??,- (tallene taget fra Miguelito's indlæg d. 11-01-2006) Og så har jeg en Audi TT med svenske plader klar til brug? Derudover - nogle snakker om at det er dyrere at forsikre den når man har importeret den .. hvor alvorlig er denne forskel, og er der hold i det? Jeg ser frem til at høre fra jer!
Hej, Nu skal jeg se om jeg kan besvare hoveddelen af dine spørgsmål. 1. Den Audi TT fra Tyskland du linker til er inkl. tysk moms. 2. Alt du behøver for at få den til Sverige er tyske prøveplader (500 kr.), da de er inkl. ansvarsforsikring. 3. Så skal den blot synes i Sverige og på med forsikring, så er du kørende. Jeg ved ikke om Tyske biler er dyre at forsikre i Sverige?, men de KAN være svære at sælge. Hvis du vil vide mere se på min brors hjemmeside http://www.tkrath.dk Eller spørg min far - Mogens på dette forum. Han er guru på området. Mvh Danny

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg ved ikke om Tyske biler er dyre at forsikre i Sverige?' date=' [/quote'] Det er ikke min oplevelse med dem jeg har haft. Der er nogen forsikringsselskaber der stiller krav om mærkning af ruder mv for at kaskoforsikre bilen. Prisen er vel typisk også lidt lavere end 100% tilsvarende svensksolgt. Der kan også være bøvl med kulance-rep efter garantiens ophør. Men alt taget i betragtning tror jeg nu bestemt at der er noget at spare, specielt hvis man selv kan hente bilen. Hvis du skal betale nogen for at hente den hjem til dig koster det let 20-30.000 kroner og så skrumper besparelsen jo noget ind på din TT.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Det er ikke min oplevelse med dem jeg har haft. Der er nogen forsikringsselskaber der stiller krav om mærkning af ruder mv for at kaskoforsikre bilen. Prisen er vel typisk også lidt lavere end 100% tilsvarende svensksolgt. Der kan også være bøvl med kulance-rep efter garantiens ophør. Men alt taget i betragtning tror jeg nu bestemt at der er noget at spare, specielt hvis man selv kan hente bilen. Hvis du skal betale nogen for at hente den hjem til dig koster det let 20-30.000 kroner og så skrumper besparelsen jo noget ind på din TT.
Enig! Hvorfor jeg også selv henter min Porsche Boxster idag :) Har glædet mig hele ugen ;)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
1. Den Audi TT fra Tyskland du linker til er inkl. tysk moms.
Og det ved man fordi der ikke står "Exportpris" ?
2. Alt du behøver for at få den til Sverige er tyske prøveplader (500 kr.), da de er inkl. ansvarsforsikring.
Ok, det kan jeg bare ikke få til at passe med den side du henviser til... Der står "...I Tyskland kan du købe eksportplader, som kan anvendes i hele Europa, men dog ikke Danmark..." og der står "Eksportpladerne koster minimum 150 EUR" - Men kan jeg da køre den fra Tyskland, gennem Danmark, til Sverige med tyske prøveplader (til 500,-) ?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Og det ved man fordi der ikke står "Exportpris" ? Ok, det kan jeg bare ikke få til at passe med den side du henviser til... Der står "...I Tyskland kan du købe eksportplader, som kan anvendes i hele Europa, men dog ikke Danmark..." og der står "Eksportpladerne koster minimum 150 EUR" - Men kan jeg da køre den fra Tyskland, gennem Danmark, til Sverige med tyske prøveplader (til 500,-) ?
Du skal i DK have danske prøveplader på - og så kan du igen kører på de tyske plader i SE.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Hej Jeg har læst en del her på forummet omkring import af bil fra Tyskland til Sverige, men da der netop er skrevet så meget i forvejen, er det også en smugle forvirrende - derfor ville jeg lige høre om jeg nu har forstået det rigtigt: Jeg ønsker at importere en Audi TT, og har fundet et eksempel på en bil i tyskland, og en i sverige, som nogenlunde matcher. Tysk Audi TT - Pris: Dkr. 84.960,- Svensk Audi TT - Pris: Dkr. 111.700,- Som I kan se er prisen tæt på kr. 30.000,- lavere i tyskland - jeg kan dog ikke se noget sted i annoncen om det er inkl. tysk moms (ellers kommer der vel 16% oven i prisen - altså Dkr. 98.500,-?) Er det rigtigt forstået, at når den tyske moms er betalt - så skal jeg kun betale (hvis jeg selv henter den): Versicherungs Doppelkarte = 80 € Eksport plader = 20 € Syn + Plader i sverige = 2420,- Sek. Svensk Fordonsskat = ??,- (tallene taget fra Miguelito's indlæg d. 11-01-2006) Og så har jeg en Audi TT med svenske plader klar til brug? Derudover - nogle snakker om at det er dyrere at forsikre den når man har importeret den .. hvor alvorlig er denne forskel, og er der hold i det? Jeg ser frem til at høre fra jer!
Mht. forsikringen bliver dyre, så kan jeg fortælle, at jeg har forhørt mig gennem mit forsikringsselskab - og Salus Ansvar sagde direkte, at den var dyre fordi det var en importeret bil. Hvor meget mere ville de ikke oplyse. Jeg har en BMW 330 d og giver små 11.000 svenske årligt, og jeg er 30 år. Så næste gang vi køber bil, bliver det en svensk solgt ;o)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Det passer ikke! Hvis du er i transit i Danmark må du gerne køre på de tyske prøveplader!
Ja ok, man skal så bare sørge for at få indhentet den 'transit tilladelse', så man ikke risikere noget når man køre gennem DK. Hvor lang er ekspeditionstiden for sådan en tilladelse?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Mht. forsikringen bliver dyre, så kan jeg fortælle, at jeg har forhørt mig gennem mit forsikringsselskab - og Salus Ansvar sagde direkte, at den var dyre fordi det var en importeret bil. Hvor meget mere ville de ikke oplyse. Jeg har en BMW 330 d og giver små 11.000 svenske årligt, og jeg er 30 år. Så næste gang vi køber bil, bliver det en svensk solgt ;o)
Jeg har salus og en importeret bil nummer 2. Der er ingen forskel i pris. Det er noget pjat.
Du skal i DK have danske prøveplader på - og så kan du igen kører på de tyske plader i SE.
Det er noget pjat. Der skal ikke nogen andre plader end de tyske. Jeg tror misforståelsen opstår ved at du er dansker. Men du bor jo i sverige og importerer bilen til sverige.
Ja ok, man skal så bare sørge for at få indhentet den 'transit tilladelse', så man ikke risikere noget når man køre gennem DK. Hvor lang er ekspeditionstiden for sådan en tilladelse?
Du skal ikke have nogen transittilladelse. Du skal tyske plader og ikke andet.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Husk de rigtige plader ellers kan det blive en lang tur! Vil gerne lige bidrage med en oplevelse jeg havde i fredags, hvor jeg hentede en bil i Tyskland. Jeg havde bestilt såkaldte eksportplader hos bilhandleren som jeg skulle betale EUR 150 for. Da jeg kom derned viste det sig, at pladerne han havde bestilt var tyske prøveplader (med en gul farve i højre side), men han oplyste mig om, at han ofte havde benyttet disse plader i eksporttilfælde og han gav mig samtidig forsikringspapirer som dokumentation på, at pladerne inkluderede forsikring. Efter et par timers kørsel til Puttgarden nåede jeg til færgen og alt gik glimrende.....lige indtil jeg kørte igennem tolden i Rødby. Der blev jeg holdt til siden af tolderne og fik at vide, at jeg ikke måtte køre med de pågældende plader - de gjaldt kun i Tyskland - de skulle have været med den røde farve i stedet. Den eneste mulighed jeg havde for at komme videre var, at tage færgen tilbage til Tyskland (klokken var på dette tidspunkt 21 og jeg havde været afsted siden kl. 4 om morgenen) og så køre til Rostock for at tage færgen til Trelleborg (tager cirka 6 timer). Ellers skulle jeg overnatte i bilen og få den bugseret til Malmø lørdag (meget dyrt). Jeg valgte at tage færgen tilbage til Tyskland - til gengæld fik jeg færgeoverfarten gratis:fight: Jeg erkender hurtigt, at jeg ikke kan nå færgen fra Rostock og er så småt ved at acceptere at skulle sove på hotel i Rostock. Jeg tager dog til havnen for at checke og finder ud af, at der "heldigvis" har har været snestorm i Trelleborg, så færgen er meget forsinket og jeg kan komme med til Sverige kl. 03.00. Efter en sindsyg overfart med seriøs søgang ankommer jeg til trelleborg kl. 9, hvorefter jeg kører til Malmø. Da jeg så får synet bilen tidligere på ugen fortæller synsmanden mig, at de pågældende plader heller ikke må anvendes i Sverige da de kun gælder i Tyskland. Konklusion: sørg for at få de rigtigt exportplader med rød farve i siden - ellers kan det blive en lang tur!! I øvrigt sagde tolderne, at det tyske politi har sendt informationsmateriale ud til bilforhandlerne om netop dette problem. Min forhandler (der ellers typisk har omkring 800 biler på lager) havde bare ikke fået denne information:rolleye:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Klip klip en masse om tyske plader
Ja det er ubehaglig måde at lære det på. Men helt ærligt, det altså ens eget ansvar at sætte sig ind i reglerne. At jeg begriber at du ikke havde sat dig ind i dette inden du købte bil? Havde du ingenting læst eller forberedt inden du tog afsted?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lige hentet min Boxster i går. Her er hvordan vi gjorde. 1. Fandt bilen og talte pr. tlf. med Porsche forhandleren 2. Overførte 20 % af bilens værdi til forhandlerens konto 3. Tog ned til forhandleren, gennemgik bil, papirer osv. om alt var som aftalt (det var det + mere :)) 4. Fik ordnet prøveplader - 5 dage 150 EUR (undskyld det med de 500 kr.) 5. Kørte hjem HELE vejen på de tyske prøveplader - hvilket er lovligt (ifølge grænse politibetjenten) da vi er bosat i Malmö. Så skal den bare synes og betales forsikring d. 14. Lækker lækker. Efter min erfaring vil jeg KLART mene det er pengene værd at give 2000 - 3000 EUR ekstra for bilen og så købe den hos en forhandler. MVH

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Mogens
Folk er bange for at der er fusket med km, skader osv. og det er er også god grund til. Dog er der også mange svenskere der fusker....
Ja, svenskerne står vedr. bilimport dér, hvor danskerne stod for 10-15 år siden. De er nervøse, hvilket danskerne også var - det er vendt nu! For at sikre sig maksimalt, kan man jo springe de billige løsninger/tilbud over og vælge noget, der er sat til salg hos en autoriseret forhandler af mærket. Så følger der som regel alverdens dokumentation med ifm. købet, hvilket kan anvendes positivt, når bilen skal sælges igen. De sidste 4 importer, vi har udført, har været via autoriseret forhandler - og de ekstra penge er/var givet godt ud, IMO !

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
PS. Vil gerne lige tilslutte mig kommentaren om nummerplader... HUSK at få de røde ellers KAN det give problemer... jeg fik heldigvis ingen problemer selv om de var gule dem jeg kørte med hjem!
Har lige læst Dagens Nyheters artikel om deres Volvo de har hentet i Tyskland. Denne gang handler det om Bilprovnings besøget. http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1064&a=623963 De fik bilen på plader med gule kanter - hvilket faktiskt har gjort dem til lovovertrædere i DK og SE. http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1064&a=623971

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Har lige læst Dagens Nyheters artikel om deres Volvo de har hentet i Tyskland. Denne gang handler det om Bilprovnings besøget. http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1064&a=623963 De fik bilen på plader med gule kanter - hvilket faktiskt har gjort dem til lovovertrædere i DK og SE. http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1064&a=623971
? hvad mener du ? At de gule er ulovlige, for det er nævnt og det var derfor jeg skrev beskeden om at man skal huske at få de røde ;)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...