BS 4 Anmeld indhold Skrevet February 28, 2007 Har hørt nogen onde tunger tale om at hvis man vil køre et firma på hobby basis at arb. giver i dk skal betale noget syge forsikring eller noget i den stil. Er der ingen måde man kan undgå det på? Eller skal man oprette sit firma i DK? Og giver det nogen komplikationer med at man så bor i SE? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
spinner 0 Anmeld indhold Besvaret February 28, 2007 Har hørt nogen onde tunger tale om at hvis man vil køre et firma på hobby basis at arb. giver i dk skal betale noget syge forsikring eller noget i den stil. Er der ingen måde man kan undgå det på? Eller skal man oprette sit firma i DK? Og giver det nogen komplikationer med at man så bor i SE? Jeg har selv overvejet det samme, og fandt ud af, at der vist er noget der hedder hobby-virksomhed. Har dog ikke haft tid til at undersøge det nærmere, men så er der da (meget) lidt at gå videre med :) -Du vil vel ikke til at arbejde som badminton-instruktør ved siden af... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
BS 4 Anmeld indhold Besvaret February 28, 2007 Jeg har selv overvejet det samme, og fandt ud af, at der vist er noget der hedder hobby-virksomhed. Har dog ikke haft tid til at undersøge det nærmere, men så er der da (meget) lidt at gå videre med :) -Du vil vel ikke til at arbejde som badminton-instruktør ved siden af... Du er nok den sjoveste jeg kender der skrev indlæg nr 2 i denne tråd Nej det er blot fordi jeg begynder at få nogen foto opgaver jeg får brug for at skrive regninger. Vidste godt der var noget der hed hobby virksomhed men har ikke fået sat mig nærmere ind i det. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
nielsen.se 10 Anmeld indhold Besvaret February 28, 2007 Du er nok den sjoveste jeg kender der skrev indlæg nr 2 i denne tråd Nej det er blot fordi jeg begynder at få nogen foto opgaver jeg får brug for at skrive regninger. Vidste godt der var noget der hed hobby virksomhed men har ikke fået sat mig nærmere ind i det. Opret firmaet i DK, som et enkeltmandsfirma med adresse i DK. Det er det nemmeste hvis det ikke er de store summer der skal omsættes for. Bemærk i øvrigt i den henseende at der er et minimumsbeløb før det overhovedet kan svare sig at oprette et firma. Men det er det nemmeste da du også derved slipper for at skatte og momse i sverige. I øvrigt kan du læse en del på www.skane.se Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
BS 4 Anmeld indhold Besvaret February 28, 2007 Har ik rigtig noget sted i DK jeg kan have firma adresse. Helt vildt store summer drejer det sig ikke om. Men hvis man nu holder sig på lad os sige 25k om året i indtjening. Kan det så betale sig og hvis ikke. Kan jeg så stadig udskrive regninger til kunder? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
thygesen 0 Anmeld indhold Besvaret March 1, 2007 Du er NØDT til at oprette firmaet i DK medmindre du er ansat i Sverige. Grunden til dette er reglen omkring bijobberi at du risikerer at din danske virksomhed bliver brandbeskattet hvis du tager job i Sverige og skal skatte dertil. Det vil betyde at din virksomhed i dk, og her snakker jeg om dit faste job, skal ligge de der knap 33% til Sverige af din årsløn i arbejdsgiver afgift. Hvorvidt reglerne gælder for hobby-virksomhed, om SE har noget der ligner det osv. kender jeg ikke til, men jeg er ret sikker på du bliver fanget af de ovenstående regler hvis du vælger virksomhed i SE:rolleye: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
hsahirf 10 Anmeld indhold Besvaret March 1, 2007 om det kan betale sig eller ej, vil vel komme an på hvor mange "aktiver" du forventer at købe (og dermed skulle have momsrefusion for ) Hvis du omsætter for under DKR 50.000,-/år, er du ikke forpligtet til at opkræve moms af dine ydelser. Du kan stadig udstede faktura/regning, blot skal det specificeres at der ikke er indeholdt moms i beløbet. nedenstående sakset fra http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=137959&vID=200366&i=28#i137959 Du skal momsregistreres, så snart du regner med at sælge for mere end 50.000 kr. inden for det næste år. Du må altså ikke vente, til du har solgt for 50.000 kr. Venter du, får du måske ikke lov til at trække momsen på dine investeringer fra. Det er din omsætning, dvs. hvor meget du sælger for - og ikke din fortjeneste, som afgør, hvornår du skal momsregistreres! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
BS 4 Anmeld indhold Besvaret March 1, 2007 Tak henrik for det link. Men hvad med den DK adresse der skal være i firmaet? Hvordan kommer man uden om den? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
nielsen.se 10 Anmeld indhold Besvaret March 1, 2007 Tak henrik for det link. Men hvad med den DK adresse der skal være i firmaet? Hvordan kommer man uden om den? Hos en revisor eller en advokat. Eller ved mit firma. Der er jo desværre ingen af disse ting der er vederlagsfrie... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
BS 4 Anmeld indhold Besvaret March 1, 2007 Så reelt er det blot en post adresse der skal til? Den adresse vil den blive brugt til andet end post og er der nogen bindinger ifbm adressen? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
nielsen.se 10 Anmeld indhold Besvaret March 1, 2007 Så reelt er det blot en post adresse der skal til? Den adresse vil den blive brugt til andet end post og er der nogen bindinger ifbm adressen? Ja en C/O adresse er tilstrækkeligt. Kan du uddybe hvad du forstår ved bindinger? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
thygesen 0 Anmeld indhold Besvaret March 1, 2007 Nej der er ingen bindinger, men du kan altså også godt bruge SKAT i sønderjyllands adresse. Det gør mange virksomheder som ikke vil have en fast adresse i DK men gerne tjene penge på folk. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
BS 4 Anmeld indhold Besvaret March 1, 2007 Nej der er ingen bindinger' date=' men du kan altså også godt bruge SKAT i sønderjyllands adresse. Det gør mange virksomheder som ikke vil have en fast adresse i DK men gerne tjene penge på folk.[/quote'] Seriøst? Skal man ikke modtage post på adressen da? Eller er Skat så flinke at de videre sender posten? :D Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
nielsen.se 10 Anmeld indhold Besvaret March 1, 2007 Seriøst? Skal man ikke modtage post på adressen da? Eller er Skat så flinke at de videre sender posten? :D jeg kender ikke til SKAT sønderjyllands regler. men mht. post. Så er det Postdanmark der vidersender post. Det er en service de tilbyder til alle. Der er også diverse adresserings-og kontorservice firmaer der tilbyder det samme. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
BS 4 Anmeld indhold Besvaret March 1, 2007 Så det skal ikke være adressen der forhindrer én i at gøre det ihvertfald. Er der nogen steder man kan henvende sig når man er fuldstændig blank mht at oprette firma. Hvilke faldgrupper der er. Hvad man skal være obs på osv? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret March 1, 2007 Jeg vil bare lige indsparke, at fordi man opretter et dansk skuffefirma, er det ikke ensbetydende med, at man ikke kan blive beskattet i Sverige. Som bosat i Sverige er man fuldt skattepligtig af globalindkomsten, hvis de opdager den. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
BS 4 Anmeld indhold Besvaret March 1, 2007 Global indkomst? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret March 1, 2007 Global indkomst? Penge fra hele verden. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
BS 4 Anmeld indhold Besvaret March 1, 2007 Som ikke er svaret skat af andre steder? For de penge jeg tjente på Grønland skal jeg jo ikke betale skat i SE. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret March 1, 2007 Som ikke er svaret skat af andre steder? For de penge jeg tjente på Grønland skal jeg jo ikke betale skat i SE. Jeg skal ikke have sagt noget om Grønland, men i ligningsloven er der en positivliste over, hvilke indtægter, der er skal betales skat af i Danmark, når man er begrænset skattepligtig eksempelvis fordi, man er grænsegænger, der bor i Sverige. F.eks. er indtægter fra en virksomhed med fast driftssted i Danmark omfattet af den begrænsede skattepligt og er dermed flået ud af hænderne på Skatteverket. Et skuffeselskab i Danmark eller på Bahamas er formentlig ikke omfattet af den begrænsede skattepligt og er dermed frit bytte for de svenske rovbureaukrater. :( Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
BS 4 Anmeld indhold Besvaret March 1, 2007 Ok. Det giver lidt klarhed over det. Men umiddelbart tror jeg jeg venter med at oprette firma nogen steder og holder indtægten lav. Takker for info. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
nielsen.se 10 Anmeld indhold Besvaret March 1, 2007 Så det skal ikke være adressen der forhindrer én i at gøre det ihvertfald. Er der nogen steder man kan henvende sig når man er fuldstændig blank mht at oprette firma. Hvilke faldgrupper der er. Hvad man skal være obs på osv? Jeg tror du vil få flere svar på dine spørgsmål i andet forum og andre hjemmesider end her. Kig evt. på startguiden.dk og amino.dk Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
PeterN 10 Anmeld indhold Besvaret March 2, 2007 Firmaoprettelse Du skal være velkommen til at sende mig en PM, så kan jeg sikkert hurtigt svare på dine spørgsmål. Du kan også søge andre steder i dette forum, men lad os slå det fast én gang for alle. Hvor du opretter dit firma (enten DK/SE) - er ikke afgørende for hvor du skal beskattes, - ifølge skattereglerne. De følger nemlig dobbeltbeskatningsoverenskomsterne og her defineres hvordan lande skal dele skatteindtægterne. Det betyder at man kan vælge at ignorere reglerne og se om den går. Man kan jo også opgive en kørselsfradrag på en million kilometer og bliver man ikke kontaktet af skat, -- så har man fået et stort fradrag:) Med hensyn til hobbyvirksomhed er reglerne en smule forskellige på dansk og svensk grund, men i korte træk går det blot ud på at hvis der er tale om hobbyvirksomhed så har man intet fradrag på et underskud, men skal beskattes ved et overskud. Har du tænkt dig at virksomheden kører med overskud, er der altså ikke den store forskel. Dernæst anvendes en række kriterier for at undersøge om en virksomhed er en hobby eller ej, - en del af disse kriterier findes der også skatteretslige afgørelser for. Peter Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites