Jette 10 Anmeld indhold Besvaret March 28, 2007 Søndag morgen kl 0953 fik vi vores lille dreng på hvidovre :) 3366 gram og 51 cm Hjertelig til lykke med ham og alle gode ønsker frem over til jer alle. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nif 0 Anmeld indhold Besvaret March 28, 2007 Tilykke med ham Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mc.Kinnell 10 Anmeld indhold Besvaret March 28, 2007 Tillykke med den lille ny ... Held & lykke frem over :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
plup 10 Anmeld indhold Besvaret March 28, 2007 Nårh hvor er han kær! Kan da slet ikke vente til det bliver vores tur i september når man ser sådan et lille myr :p Stort tillykke herfra - han er rigtig fin! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Juff 10 Anmeld indhold Besvaret March 28, 2007 Hvorfor får barnet Dansk person nr ? Hvis man tager ind som turist og föder på et Dansk hospital får barnet vel ikke et Dansk personnr. (I övrigt snyder i jer selv ved at föde i DK) Han fik et dansk personnr. med det samme. Det trak de direkte fra det danske cpr register 2 timer efter han var født. Det har nok noget at gører med at forældrene er danske statsborgere ......... ja og 2 dage senere havde han også et svensk, ligesom hans forældre også har :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret March 28, 2007 Födsel i Sverige Når man föder sit barn herovre ( Begge Danske statsborgere) får barnet ikke noget Dansk CPR nr. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Juff 10 Anmeld indhold Besvaret March 29, 2007 Når man föder sit barn herovre ( Begge Danske statsborgere) får barnet ikke noget Dansk CPR nr. hmm ok.. Men børn skal/burde vel have et i dk som dansk statsborger selvom de føder i udlandet eller ? :o Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret March 29, 2007 Det får de ikke. Født i udlandet, ingen Dansk cpr nr. Sådan er det bare. Jeg brugte lang tid på at få registreret at vi havde fået barn herovre i sin tid, ad hensyn til vores Danske børnetestamente. Men CPR nr det får de ikke. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miss W 10 Anmeld indhold Besvaret March 29, 2007 hmm ok.. Men børn skal/burde vel have et i dk som dansk statsborger selvom de føder i udlandet eller ? :o Hej Juff, Tillykke med den lille dreng Linket her blev opgivet i anden tråd. Her kan du læse om nogle af de her regler. http://www.dk-mor-i-udlandet.com/statsborgerskab.htm Jeg skal selv føde i Sverige, da jeg mener det styrker min og min kærestes følelse af at høre til i vort nye land. Og derfor interesserer dette mig naturligvis. Det er ikke nødvendigt med personnummer i dk, når man føder i Sverige. Det vigtigste er jo statsborgerskabet. :) Smil, Winnie Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret March 29, 2007 Dk statsborgerskab Ja og det bliver jo DK statsborgerskab uanset. Med ret til Svensk når de bliver 18 år. Fordelen med at beholde det Danske er at de ikke bliver indkaldt, drengene. Og vælger de en læreplads med ophold på teknisk skole (Sådan er regler pt.) så kan de bare gå der gratis som DK statsborgere. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Juff 10 Anmeld indhold Besvaret March 29, 2007 :D Ja og det bliver jo DK statsborgerskab uanset. Med ret til Svensk når de bliver 18 år. Fordelen med at beholde det Danske er at de ikke bliver indkaldt' date=' drengene. Og vælger de en læreplads med ophold på teknisk skole (Sådan er regler pt.) så kan de bare gå der gratis som DK statsborgere.[/quote'] Ok.. så lærte jeg noget mere :) Nu vil vi ud og lufte barnevognen, aflevere "anmälan till förskoleverksamhet" hos vores stadsdel, og besøge vårdcentralen ang. sundhedsplejerske :) Fortsat god forårsdag Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Juff 10 Anmeld indhold Besvaret April 10, 2007 Opdatering Cpr/Navn Hejsa Som Skallstorp nævnte tidligere får vores barn ikke noget registreret Cpr nr. i DK. Han fik godt nok et "midlertidigt" da han blev født på hvidovre, men han står ikke registreret officielt nogle steder i DK. Aalborg Kommune som skal udbetale vores børnepenge siger det samme. Han får ikke noget Cpr nr. så længe han bor i Sverige.... Jeg kontaktede dem senere vedr. spørgsmål om navngivning, og her gælder det samme.... Vi skal altså bare navngive ham hos de svenske myndigheder, så han har et navn i sit bopælsland :) Jeg kan lige nævne igen, at han havde et svensk personnummer 2 dage efter han var født i DK, så det kører perfekt. Min kontaktperson i Aalborg kommune er en yderst flink og velvidende mand ved navn Søren Jensen. Hvad angår blanket til børnepenge, var der ingen problemer overhovedet :th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Just Looking 10 Anmeld indhold Besvaret April 10, 2007 jeg skal selv føde til juli og har valgt at føde i danmark. jeg havde en masse spm så det er super fedt at jeg lige faldt over dette topic. men hvordan er det med hensyn til besøg af sygeplejeske osv.? jeg ved at i dk kommer sygeplejsken jo hjem og ser på den lille, men hvordan er det i sverige? skal man selv henvende sig i vårdcentralen el hvordan? og efter hvor lang tid? er der nogen der kender til det? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret April 10, 2007 Vårdcentralen Du skal vel selv kontakte vårdcentralen. De kan jo ikke se hvornår du har födt. Man tager hen til vårdcentralen. Herovre går de ikke ud. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mc.Kinnell 10 Anmeld indhold Besvaret April 10, 2007 Du skal vel selv kontakte vårdcentralen. De kan jo ikke se hvornår du har födt. Man tager hen til vårdcentralen. Herovre går de ikke ud. Jooo det gør de .... de første 2 besøg er hjemme hos familien ( i al fald her i Rydsgård omegnen) der efter aftaler man tid endten på familiehälsan eller ( hos os) i det lokale familiehus. Men du har nok ret I at man selv skal kontakte sundhedsplejersken ... Det der med DK'sk CPR. de kræver at barnet endten flytter til DK eller har boet i DK - når man en gang skal ha lavet pas så får man TEX 200505-xxxx Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Juff 10 Anmeld indhold Besvaret April 11, 2007 jeg skal selv føde til juli og har valgt at føde i danmark. jeg havde en masse spm så det er super fedt at jeg lige faldt over dette topic. men hvordan er det med hensyn til besøg af sygeplejeske osv.? jeg ved at i dk kommer sygeplejsken jo hjem og ser på den lille, men hvordan er det i sverige? skal man selv henvende sig i vårdcentralen el hvordan? og efter hvor lang tid? er der nogen der kender til det? Hej Du skal kontakte Vårdcentralen ( De skal have en BVC, Barnvård Central ) Vi har lige været på andet besøg der i går. De kommer ikke rundt til folk i vores område. I stedet booker de en tid til jer, og det fungere rigtig godt. I får jeres egen sundhedsplejerske som i er tilknyttet til. Desuden har de også besøgstider 3 gange om ugen, så man er altså velkommen til at kigge forbi hvis man har spørgsmål. De hjælper også med mødregrupper :th2: Det virker utroligt professionelt. Vi fik flere gode råd om amning, forhold ved forkølelse, D dråber, saltvand til næsen og en god tyk bog "leva med barn". Pudsigt nok blev vi også anbefalet en pude (kudda) som det anbefales små børn sover med. Det er jo helt anderledes end i DK. www.minimundus.se Barnet skal ligge på lænden og opefter på puden. Det er lidt genialt, da der på en måde undgås tryk fra puden omkring kraniet ;) De sørger også for at lægetjecket foregår samme sted. Kontrol af børn ved sundhedsplejersken og lægen skal man ikke betale for herovre :) De oprettet følgejournal og det hele. Vores sundhedsplejerske mener det er bedst hvis lægetjecket også foregår hos dem. De har jo deres måder, og perioder for kontrol vacciner osv. FX laver de PKU test efter 3 levedøgn, i DK er det mellem 5 og 7 levedøgn Fortsat god dag PS. I skal kontakte dem så snart i er hjemme fra hospitalet... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
janlunde 10 Anmeld indhold Besvaret April 11, 2007 Jooo det gør de .... de første 2 besøg er hjemme hos familien ( i al fald her i Rydsgård omegnen) der efter aftaler man tid endten på familiehälsan eller ( hos os) i det lokale familiehus. Men du har nok ret I at man selv skal kontakte sundhedsplejersken ... Det der med DK'sk CPR. de kræver at barnet endten flytter til DK eller har boet i DK - når man en gang skal ha lavet pas så får man TEX 200505-xxxx Om barnet får dobbelt statsborgerskab, svensk og dansk, hvad skal der så stå på passet? Kan man selv vælge om man vil have dansk eller svensk pas? Spiller det nogen rolle hvilken nationalitet man vælger? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Babycsv 10 Anmeld indhold Besvaret April 12, 2007 Jeg synes altså at det virker meget underligt m.h.t. dansk cpr.nr. eller mangel på samme. Min datter er født i DK og fik på dagen dansk cpr.nr. Hun står opført i CPR-registret som udrejst, men cpr.nr. er hendes, ingen andre kan få det og hun vil få det når/hvis vi flytter tilbage til DK. Det skal lige siges at hendes far og jeg flyttede til Sverige 2 år før vi fik hende. Jeg arbejder selv for Indenrigsministeriet hvor CPR-kontoret er den del af det. Jeg har det derfor fra CPR-kontoret selv..... Hejsa Som Skallstorp nævnte tidligere får vores barn ikke noget registreret Cpr nr. i DK. Han fik godt nok et "midlertidigt" da han blev født på hvidovre, men han står ikke registreret officielt nogle steder i DK. Aalborg Kommune som skal udbetale vores børnepenge siger det samme. Han får ikke noget Cpr nr. så længe han bor i Sverige.... Jeg kontaktede dem senere vedr. spørgsmål om navngivning, og her gælder det samme.... Vi skal altså bare navngive ham hos de svenske myndigheder, så han har et navn i sit bopælsland :) Jeg kan lige nævne igen, at han havde et svensk personnummer 2 dage efter han var født i DK, så det kører perfekt. Min kontaktperson i Aalborg kommune er en yderst flink og velvidende mand ved navn Søren Jensen. Hvad angår blanket til børnepenge, var der ingen problemer overhovedet :th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Just Looking 10 Anmeld indhold Besvaret April 12, 2007 mange tak for dit svar. men jeg har stadig lige et par spm.´ Du skriver at man skal kontakte vårdcentralen, skal det ske inden barnet er født(så de er forberedt på det) eller er det efter barnet er født? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Pede 10 Anmeld indhold Besvaret May 21, 2007 Super tråd og linket til "Mor i udlandet" er guld værd. Havde for nyligt en diskussion med kæresten og noget familie - de påstod f...... at et barn fik statsborgerskab kun efter det land det blev født i. Jeg prøvede at argumentere med at flyttede vi til Bothswana et år og fik et barn så ville det være en lille Afrikaner vi ville få? - HA! - de mente seriøst at det ville det være. SÅ nu kan jeg berolige dem (og håne dem lidt ) med at det jo bliver et Dansk barn. Cheers og tak, Pede Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Britt 10 Anmeld indhold Besvaret May 24, 2007 Efter 3 födsler i DK og 1 i Sverige er jeg ikke i tvivl. Det er MEGET bedre herovre !!! Hvad er det der gør det bedre? Jeg er meget i tvivl over hvor jeg skal vælge... Da du fødte her gik du vel også til jordmoder, undersøgelser osv herovre? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dan 0 Anmeld indhold Besvaret May 24, 2007 Vi har boet i sverige i 4 år og født vores 3 seneste børn på henholdsvis frederiksberg og hvidovre. Føder man i DK får de cpr-nr. Ikke noget fiktivt eller midlertidigt som angivet nedenfor men et rigtigt og deres helt eget cpr-nr. få timer efter fødseln. Da vores de sidste blev født for 14 mdr siden gik det ikke automatisk til sverige, men vi skulle på kirkekontoret i hvidovre sogn og have en navneattest med derfra til sverige som med den i hånden på få dage lavede svenske cpr numre til dem. Min kone fødte ikke i Sverige - af den grund at vi i en krise situation ville kunne forstå alt hvad der blev sagt - at Hvidovre har 5500 fødsler om året og er regionens største og er eksperter på alle former for fødsler og ting der kan opstå - fat vi kunne få et dansk cpr-nr. til dem som har følgende fordele - Al opskrivning til fx. vuggestue er nemmere - udbetaling af børnefamilieydelse er nemmere - du får tilskud til medicin (altså opsparer den hersens CTR saldo) - du kan købe danske ulykkesforsikringer og sundhedsforsikringer som er laaaangt bedre i DK - et pas med et rigtigt nummer i - lægen i Dk har nemmere ved at administrere deres akutte lægebesøg - og den fedeste følelse af at dit barn er "rigtigt" dansk - vores familie og venner skulle ikke køre over broen i de 2 dage vi lå der men kunne komme "gratis" ind og besøge os hvilket gjorde at der kom flere end der ellers ville have gjort. - Du får en ørescreening som man ikke gør i Sverige - Du får under din graviditet testet for mongolisme i 13 uge hvilket man ikke gør i Sverige. Og maden er bedre under indlæggelsen HAHAHAHA...... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
repeat 0 Anmeld indhold Besvaret May 25, 2007 Vi har boet i sverige i 4 år og født vores 3 seneste børn på henholdsvis frederiksberg og hvidovre. Føder man i DK får de cpr-nr. Ikke noget fiktivt eller midlertidigt som angivet nedenfor men et rigtigt og deres helt eget cpr-nr. få timer efter fødseln. Da vores de sidste blev født for 14 mdr siden gik det ikke automatisk til sverige, men vi skulle på kirkekontoret i hvidovre sogn og have en navneattest med derfra til sverige som med den i hånden på få dage lavede svenske cpr numre til dem. Min kone fødte ikke i Sverige - af den grund at vi i en krise situation ville kunne forstå alt hvad der blev sagt - at Hvidovre har 5500 fødsler om året og er regionens største og er eksperter på alle former for fødsler og ting der kan opstå - fat vi kunne få et dansk cpr-nr. til dem som har følgende fordele - Al opskrivning til fx. vuggestue er nemmere - udbetaling af børnefamilieydelse er nemmere - du får tilskud til medicin (altså opsparer den hersens CTR saldo) - du kan købe danske ulykkesforsikringer og sundhedsforsikringer som er laaaangt bedre i DK - et pas med et rigtigt nummer i - lægen i Dk har nemmere ved at administrere deres akutte lægebesøg - og den fedeste følelse af at dit barn er "rigtigt" dansk - vores familie og venner skulle ikke køre over broen i de 2 dage vi lå der men kunne komme "gratis" ind og besøge os hvilket gjorde at der kom flere end der ellers ville have gjort. - Du får en ørescreening som man ikke gør i Sverige - Du får under din graviditet testet for mongolisme i 13 uge hvilket man ikke gør i Sverige. Og maden er bedre under indlæggelsen HAHAHAHA...... Vores barn fik da en ørescreening på UMAS:thumbup: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Anna 10 Anmeld indhold Besvaret May 25, 2007 Vi har boet i sverige i 4 år og født vores 3 seneste børn på henholdsvis frederiksberg og hvidovre. Føder man i DK får de cpr-nr. Ikke noget fiktivt eller midlertidigt som angivet nedenfor men et rigtigt og deres helt eget cpr-nr. få timer efter fødseln. Da vores de sidste blev født for 14 mdr siden gik det ikke automatisk til sverige, men vi skulle på kirkekontoret i hvidovre sogn og have en navneattest med derfra til sverige som med den i hånden på få dage lavede svenske cpr numre til dem. Vi har de samme erfaringer som jer. Jeg fødte vores yngste på Riget og fik et cpr-nr umiddelbart efter fødslen. Dette er vores datters rigtige cpr-nr. som står i pas, papirer vedr. børnefamilieydelse m.m. - på lige fod med hendes søskendes cpr-numre. Vi skulle også skaffe en navneattest og aflevere, der gik en uge eller to, og hun fik et svensk personnummer. Anna Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Thomas 10 Anmeld indhold Besvaret May 25, 2007 Vi har boet i sverige i 4 år og født vores 3 seneste børn på henholdsvis frederiksberg og hvidovre. Føder man i DK får de cpr-nr. Ikke noget fiktivt eller midlertidigt som angivet nedenfor men et rigtigt og deres helt eget cpr-nr. få timer efter fødseln. Da vores de sidste blev født for 14 mdr siden gik det ikke automatisk til sverige, men vi skulle på kirkekontoret i hvidovre sogn og have en navneattest med derfra til sverige som med den i hånden på få dage lavede svenske cpr numre til dem. Min kone fødte ikke i Sverige - af den grund at vi i en krise situation ville kunne forstå alt hvad der blev sagt *Hvad med at lære svensk så? - at Hvidovre har 5500 fødsler om året og er regionens største og er eksperter på alle former for fødsler og ting der kan opstå *De er vel ikke bedre end andre steder! - fat vi kunne få et dansk cpr-nr. til dem som har følgende fordele - Al opskrivning til fx. vuggestue er nemmere *Hvad er der i vejen med de svenske institutioner? - udbetaling af børnefamilieydelse er nemmere - du får tilskud til medicin (altså opsparer den hersens CTR saldo) *Gør du også i Sverige - du kan købe danske ulykkesforsikringer og sundhedsforsikringer som er laaaangt bedre i DK *Hvem siger det? Og det kan du også gøre selvom dit barn har svenskt cpr! - et pas med et rigtigt nummer i *Rigtigt nummer? - lægen i Dk har nemmere ved at administrere deres akutte lægebesøg *Sikke noget pis! - og den fedeste følelse af at dit barn er "rigtigt" dansk *Er det noget særligt at være dansk da? - vores familie og venner skulle ikke køre over broen i de 2 dage vi lå der men kunne komme "gratis" ind og besøge os hvilket gjorde at der kom flere end der ellers ville have gjort. - Du får en ørescreening som man ikke gør i Sverige *Får man i Sverige også! - Du får under din graviditet testet for mongolisme i 13 uge hvilket man ikke gør i Sverige. *Og hvad vil du med den test, du er for langt henne for abort! I Sverige her du fri abort til 18 uge, og alle over 34 får tilbudt den test, eller folk med mongoler i familien! Og maden er bedre under indlæggelsen HAHAHAHA *Det er der nok ikke nogen tvivl om:) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites