Jump to content
Juff

Babyspørgsmål

Recommended Posts

Hold da op - sikke en masse reaktioner på mit indlæg om hvorfor VI valgte at føde i DK. Thomas - du har en del kommentarer til mit indlæg, eller rettere til alle mine kommentarer og vi er ikke enige i ret meget kan jeg se. Umiddelbart kunne det bygge på at mine snart 5 år i Sverige bekræfter mig i hvor dejlig Danmark er, og at jeg aldrig bliver svensker. Jeg ER dansk. Mine børn er også danske og går i dansk instititution og skole. Nu vil jeg gøre mig mere upopulær i dine øjne og indvie dig i, at Malmö i min verden er en by, der ligger tæt på København og er billig at leve i af mange årsager. Ganske som for andre mennesker der bor tæt på grænser i resten af verden, så er grænsen mellem DK og S mig helt udhvisket og broen blot et fordyrende led i mit budget. Jeg er dansk og lever dansk, selvom jeg har valgt at bo nogle kilometer fra den danske grænse. Når man føder tvillinger, for tidligt, så anbefales det at føde på Hvidovre, så det gjorde vi. Korrekt - anbefalingen var fra vores danske læge som vi ynder at konsultere - eftersom ventetiderne og kvaliteten af lægebesøgene på vårdcentralen i Fosie ikke lige er efter vores smag. Og hvorfor "teste" et andet sted (MAS, Lund eller Ystad) når erfaringerne og anbefalingerne om et andet sted er gode. Du er ikke enig i de "tekniske ting" jeg skriver såsom muligheden for pas, bedre ulykkesforsikringer osv. Well okay, sæt dig ind i sagerne, så ved du også mere. På andre områder kan jeg læse mig til at du har valgt at blive mere "svensker" uden at du på nogen måde skal opfatte det fornærmende. Det er ikke meningen. Og på en række af de andre områder, som fx. om hvorvidt man skal lære sig sproget eller ej, så taler jeg ganske godt svensk og min kone ligeså, men jeg drømmer og tænker på dansk, herfra og ind i evigheden, og i en akut situation, som et kejsersnit er, så vælger JEG at kommunikere med personalet på dansk - og så er jeg glad for at de forstår mig. Til jer andre. Jeg har stor forståelse for at i, og med jeres baggrund, viden, lyst og følelser vælger at føde i Sverige. Vi konsulterede en enkelt gang Lund under forrige graviditet og de var rigtig rigtig søde. MAS har vi kun mødt i forbindelse med et par fejlbehandlinger af vores ene søns brækkede ben, og Ystad kun i forbindelse med timelange ventetider på akutten. Vagtlæge ordningen i Malmö (den nede ved busserne) har vi kun set venterummet af da vi har en grænse på 3 timer for hvornår vi ikke gider vente længere og kører til DK og går til vagtlæge med syge børn. Men fødsels afdelingerne er helt sikkert anderledes, alene fordi folk jo ikke er syge, men glade og de fleste jordemødre uddannes de samme steder så jeg betvivler slet ikke kompetencen hos dem. Afstanden til Hvidovre fra Malmö er rundt regnet 18-20 min. i MIT tempo med en kone med veer. Min kone er sej, så hun holder ud på sædet ved siden af mens jeg skraldgriner af alle hendes krumspring. Det er sgu sjovt at få børn.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det gælder da bare om at føde der hvor man føler sig tryk. Det kan da godt være at nogle af dine punkter ikke er rigtige. Men hvis du/I ikke kan kommunikere på svensk godt nok hvis der opstår krise eller dit barn ikke er rigtig dansk hvis der fødes i Sverige. Så er alle de andre punkter jo også ligemeget. Og det er da super man bare kan vælge hvad man føler for :th2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hold da op - sikke en masse reaktioner på mit indlæg om hvorfor VI valgte at føde i DK. Thomas - du har en del kommentarer til mit indlæg, eller rettere til alle mine kommentarer og vi er ikke enige i ret meget kan jeg se. Umiddelbart kunne det bygge på at mine snart 5 år i Sverige bekræfter mig i hvor dejlig Danmark er, og at jeg aldrig bliver svensker. Jeg ER dansk. Mine børn er også danske og går i dansk instititution og skole. Nu vil jeg gøre mig mere upopulær i dine øjne og indvie dig i, at Malmö i min verden er en by, der ligger tæt på København og er billig at leve i af mange årsager. Ganske som for andre mennesker der bor tæt på grænser i resten af verden, så er grænsen mellem DK og S mig helt udhvisket og broen blot et fordyrende led i mit budget. Jeg er dansk og lever dansk, selvom jeg har valgt at bo nogle kilometer fra den danske grænse. Når man føder tvillinger, for tidligt, så anbefales det at føde på Hvidovre, så det gjorde vi. Korrekt - anbefalingen var fra vores danske læge som vi ynder at konsultere - eftersom ventetiderne og kvaliteten af lægebesøgene på vårdcentralen i Fosie ikke lige er efter vores smag. Og hvorfor "teste" et andet sted (MAS, Lund eller Ystad) når erfaringerne og anbefalingerne om et andet sted er gode. Du er ikke enig i de "tekniske ting" jeg skriver såsom muligheden for pas, bedre ulykkesforsikringer osv. Well okay, sæt dig ind i sagerne, så ved du også mere. På andre områder kan jeg læse mig til at du har valgt at blive mere "svensker" uden at du på nogen måde skal opfatte det fornærmende. Det er ikke meningen. Og på en række af de andre områder, som fx. om hvorvidt man skal lære sig sproget eller ej, så taler jeg ganske godt svensk og min kone ligeså, men jeg drømmer og tænker på dansk, herfra og ind i evigheden, og i en akut situation, som et kejsersnit er, så vælger JEG at kommunikere med personalet på dansk - og så er jeg glad for at de forstår mig. Til jer andre. Jeg har stor forståelse for at i, og med jeres baggrund, viden, lyst og følelser vælger at føde i Sverige. Vi konsulterede en enkelt gang Lund under forrige graviditet og de var rigtig rigtig søde. MAS har vi kun mødt i forbindelse med et par fejlbehandlinger af vores ene søns brækkede ben, og Ystad kun i forbindelse med timelange ventetider på akutten. Vagtlæge ordningen i Malmö (den nede ved busserne) har vi kun set venterummet af da vi har en grænse på 3 timer for hvornår vi ikke gider vente længere og kører til DK og går til vagtlæge med syge børn. Men fødsels afdelingerne er helt sikkert anderledes, alene fordi folk jo ikke er syge, men glade og de fleste jordemødre uddannes de samme steder så jeg betvivler slet ikke kompetencen hos dem. Afstanden til Hvidovre fra Malmö er rundt regnet 18-20 min. i MIT tempo med en kone med veer. Min kone er sej, så hun holder ud på sædet ved siden af mens jeg skraldgriner af alle hendes krumspring. Det er sgu sjovt at få børn.
Jeg må sige at du også har gjort dig forholdsvis "upopulær" i mine øjne. Du lyder absolut som et menneske, der hverke trives eller værdsætter det land du bor i. Dine udtalelser er arrogante og sjovt nok, har du ikke et eneste positivt ord at sige, om det sted du bor.......Hvorfor??? Jeg undres virkelig over, at man i din situation tydeligvis sætter økonomiske/materielle fordele, fremfor at være lykkelig, nu du så poetisk giver udtryk for hvor dansk du føler dig?? Hvad med dine børn, du skriver de går i dansk institution og skole, ser du det da ikke som en fordel, at det lærer noget om en anden kultur, og et andet sprog?, eller kunne det bringe deres "danskehed" i fare? At du siger i valgte at føde på Hvidovre , fordi de er de bedste indenfor tvillingefødsler, er jo fint. Men ikke desto mindre, er Lunds univeritetshospital helt på samme niveau, både når det gælder tvillingefødsler og præmatur børn, hvilket jo ofte hænger sammen!! og PS.....I en akut situation, som et kejsersnit. Er ord jo i for sig overflødige, da sundhedspersonale overalt i den vestlige verden, har samme procudure og ved præcis hvad de skal fortage sig ;) At så den vordende far, har brug for at "udtrykke", en masse ting. Har INTET med lægerenes kompetance og deres job at gøre..... nemlig at bringe et eller flere børn sikkert til verden !!!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

jamen jeg trives bestemt altid i det land jeg bor. Ellers flytter jeg jo bare. For mig at grænserne netop helt ubetydelige. Jeg kan jo alligevel hverken stemme i det ene eller det andet land. Nu gik mit indlæg ikke så meget ud på at beskrive det positive i stedet hvor jeg bor. Hvor har du det fra. Mit indlæg gik oprindeligt på at skrive hvorfor jeg har valgt at føde i Dk som inspiration til dem der måtte føle sig noget ensidet informeret om hvordan det er at føde i sverige. Jeg er vild med mit hus, mine naboer, malmö som by, men det var ikke det tråden gik på. Nu tror jeg ikke at Sunddebat er stedet at diskutere hvad lykke er, men jeg vil gerne understrege at det for mig i hvert fald ikke handler om hverken hvor vi føder eller hvilket kendingsbogstav jeg skal skrive bag på min bil. Læser du mit indlæg vil du også se at jeg valgte at føde i DK rådet af min DANSKE læge. Jeg har ingen viden om Lund, og er de dygtige, som jeg vist også får nævnt i mit indlæg, så er det rigtig godt for alle de mennesker der føder der. Så tak for info - jeg skal give den videre når nogen spørger om Lund og Hvidovre er lige gode (eller om de par tusinde fødsler de har mere på hvidovre om året giver lidt mere erfaring på visse områder) Jeg mener heller ikke at have nedgjort nogen som helst kompetencer, ej heller de sproglige. Og jeg betvivler næsten heller ikke dine påstande om at en kejsersnitfødsel med tvillinger på et sydgræsk hospital er lige så sikker som på Hvidovre. Jeg forbeholder mig blot retten til at forstå ALT hvad der foregår, især når min kone's rygmarv og nåle er indblandet, og den ret er min når jeg føder i Danmark. Og vær du glad for at dine sprogkundskaber er på et sådant niveau at du uden ængstelse har dine fødsler på Lund. Det tager jeg hatten af for.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Når man har flere valg er del vel bare at tage det man syntes er bedst. Det er vel ikke anerledes end hvis man boede i Danmark og ville føde på et bestemt sygehus. Længere er den vel ikke ?! Vi har valgt at det bliver UMAS, da det bare tager 10 min. i taxi. Medmindre der er fyldt og vi bliver sendt til Ystad eller Lund. Det bliver spændende at se hvad hun syntes om at være "kunde" på sin arbejdsplads :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Når man har flere valg er del vel bare at tage det man syntes er bedst. Det er vel ikke anerledes end hvis man boede i Danmark og ville føde på et bestemt sygehus. Længere er den vel ikke ?!
Næææ :) Men skal vel gører hvad man føler inderst inde :th2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg siger kun lykke til med fødselen, Dan, håber det går jer alle godt. Det er en spennende tid, og jeg kan godt forstå at I ønsker at reducere noget af usikkerheden ved at føde et hvor I føler jer trygge. Selv er vi lige kommet hjem fra UMAS efter fødsel og 7 dages vistelse. Vi fik riktignok kun halvparten af det antal babyer I venter, men det er uanset meget spennende og nervepirrende. Føde-afdelingen på UMAS er nu en mix af gammelt og nyt. Den nye del er udmerket, og den gamle del er, vel den er gammel. Om 1-2 års tid er det hele nyt, hvilket jo kun er positivt. Vi var meget godt fornøjde med fødsels-delen, og rimelig godt fornøjde med de påfølgende 6 dage. Og den lille misnøje skyldes udelukkende faciliteterne. Personalet er som man håber og forventer. Jeg syns hele denne debat er en total afsporing. Dette handler ikke om nationalitet/landegrense, kultur, antal fødsler pr år osv. Det handler simpelthen om at finde et sted man er tryg på at man får den behandlin og bemødelse man har behov for. For nogle er det Hvidovre, for andre er det UMAS, Lund eller noget i Grækenland (?). Uanset - jeg skulle ønske at I dansker tillod jeres stærke anarkistiske gener at holde ferie en periode, alternativt at lade jer påvirke af den svenske mentalitet noget mere. Det er fint at have en mening, men er det så forbandet viktigt at den altid skal være det modsatte af hvad andre mener? Og er det så forbandet viktig at altid måtte skrige den ud til alle og enhver? Det er fantastisk at noget overhodet bliver lavet i Danmark, så optaget som I er med at kverulere.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

För att komma tillbaka till en tidigare fråga ang statsborgerskab,är det inte så att om man föder i USA (oavsett vilket land man kommer ifrån, eller om man är där som turist eller liknande) så blir barnet amerikansk medborgare? Det har väl tom varit födslar på flygplan över amerikansk område där det blivit diskussioner om detta? Kan ju var därför man blir förvirrad över var barnet hör hemma i världen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
För att komma tillbaka till en tidigare fråga ang statsborgerskab,är det inte så att om man föder i USA (oavsett vilket land man kommer ifrån, eller om man är där som turist eller liknande) så blir barnet amerikansk medborgare? Det har väl tom varit födslar på flygplan över amerikansk område där det blivit diskussioner om detta? Kan ju var därför man blir förvirrad över var barnet hör hemma i världen.
Man har to begreber, Jord eller Blod. USA har valgt Jord. Bliver man født i USA er man pr. automatik amerikansk statsborger. I danmark og sverige er det Blod der bestemmer. Det vil sige at det moderens blods statsborgerskab der bestemmer.. Bliver man født af en dansk moder i usa er man derfor både amerikansk og dansk statsborger. Bliver man født i Sverige af en dansk moder er man dansk statsborger. Bliver man født i danmark af en engelsk moder, er man ikke dansk statsborger pr. automatik.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ja det kører automatisk i danmark. Men i skal nok indskrive den lille på skatteverket herhjemme så den også kan få et personnummer.
hvad skal man have med ind til folkbokföringen? skal man have nogen dokumenter med, såsom vielsesattest eller lign.?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites