plup 10 Anmeld indhold Besvaret May 25, 2007 Hej Thomas, bryder mig egentlig ikke om tonen i dit indlæg. Jeg har selv valgt at jeg skal føde i Malmø og føler mig ganske tryg ved det, men jeg kunne da ikke drømme om at anfægte andres valg på den måde som du gør. De havde det så bedre med at føde i DK - og fred være med det... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miss W 10 Anmeld indhold Besvaret May 25, 2007 Vi har boet i sverige i 4 år og født vores 3 seneste børn på henholdsvis frederiksberg og hvidovre. Føder man i DK får de cpr-nr. Ikke noget fiktivt eller midlertidigt som angivet nedenfor men et rigtigt og deres helt eget cpr-nr. få timer efter fødseln. Da vores de sidste blev født for 14 mdr siden gik det ikke automatisk til sverige, men vi skulle på kirkekontoret i hvidovre sogn og have en navneattest med derfra til sverige som med den i hånden på få dage lavede svenske cpr numre til dem. Min kone fødte ikke i Sverige - af den grund at vi i en krise situation ville kunne forstå alt hvad der blev sagt - at Hvidovre har 5500 fødsler om året og er regionens største og er eksperter på alle former for fødsler og ting der kan opstå - fat vi kunne få et dansk cpr-nr. til dem som har følgende fordele - Al opskrivning til fx. vuggestue er nemmere - udbetaling af børnefamilieydelse er nemmere - du får tilskud til medicin (altså opsparer den hersens CTR saldo) - du kan købe danske ulykkesforsikringer og sundhedsforsikringer som er laaaangt bedre i DK - et pas med et rigtigt nummer i - lægen i Dk har nemmere ved at administrere deres akutte lægebesøg - og den fedeste følelse af at dit barn er "rigtigt" dansk - vores familie og venner skulle ikke køre over broen i de 2 dage vi lå der men kunne komme "gratis" ind og besøge os hvilket gjorde at der kom flere end der ellers ville have gjort. - Du får en ørescreening som man ikke gør i Sverige - Du får under din graviditet testet for mongolisme i 13 uge hvilket man ikke gør i Sverige. Og maden er bedre under indlæggelsen HAHAHAHA...... Hmmm... jeg kan nu ikke helt følge dine argumenter for at vælge et dansk hospital fremfor et svensk. Og jeg deler ikke dit synspunkt at det gør dit barn "mere dansk" at komme til verden på et dansk hospital. For mig at se handler det primært om at du vælger det du kender - og det er da fair nok. Længere behøver grunden egentlig ikke at være Du siger jo som punkt 1 - at du er bange for du ikke forstår hvad der bliver sagt til dig ved evt. krise under graviditet. Fair enough. Hvad som slår mig er at du/din kone ingen erfaring har med fødsel på svensk hospital og derfor synes jeg ikke din betragtning er helt rimelig. Da jeg selv blev gravid skulle jeg ind at overveje om jeg ville føde i DK eller SE. Og klart at tanken kom om at gøre det i DK, da jeg jo vidste på forhånd at jeg bare skulle tage kontakt til min læge, som jeg kender, og så komme ind i forløbet. I Sverige skulle jeg arbejde lidt mere for at komme ind i det hele. Men i dag er jeg glad for at jeg valgte at det skal blive Sverige jeg føder vort barn i. Jeg er da super glad for at jeg ikke skal køre til Hvidovre når jeg sidder med veer. Jeg har fået tildelt den sødeste jordemoder, som virker som om hun har al tid i verden til os to danske kommende forældre. Jeg ved da fra min veninder i København at der ikke er megen tid til at tale med læge og jordemoder her - men vi havde f.eks. 1 1/2 time med vores jordemoder ved indskrivningen. Hver gang vi kommer derover har der været tid til en snak og et godt råd om et eller andet. Har jeg et spørgsmål, så lytter hun helt roligt. Dét er da noget at skrive hjem om. :) Dog er jeg sikker på at det også kan være forskelligt med det i Sverige. Idéen om, at fordi et sygehus tilvejebringer et antal børn om året, skal gøre det så og så meget bedre, ved jeg ikke om jeg giver en dyt for. Jeg kigger på atmosfæren på hospitalet. Vi overvejer at tage til Ystad når jeg skal føde - alene fordi det virker som et super rart hospital med nærmest hjemmeagtig hygge og kompetente ansatte. Men igen - jeg har ingen sammenlignelig erfaring med nogen dansk fødeafdeling - og det indrømmer jeg da gerne. Et plus - som jeg ser det, er at man i Sverige ikke bliver sendt hjem efter 2 dage, men at man gerne ser at man (specielt som førstegangsfødende) bliver 3-4 dage, til mælken er kommet igang. Men igen, det er mit synspunkt. Og andre vil sikkert sætte pris på andet. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Juff 10 Anmeld indhold Besvaret May 25, 2007 Hmm Nu bliver jeg snart lidt forvirret over det CPR halløjsa.... Jeg synes der er mange delte meninger mht om småbørn født i DK, med men bopæl i SE får/står registreret i DK med et fuldt cpr nr.... "Vi" fødte vores søn Noah på Hvidovre.... CPR registeret var nede, så hans 4 sidste cifre ender på (tal)QC(tal) og er "midlertidigt" Da jeg kontaktede aalborg kommune omkring børnepenge var der ingen problemer med udbetaling af disse, men jeg fik at vide at han aldrig vil have noget cprnr. i DK, eller stå registreret nogle steder indtil han får arbejde i DK eller flytter tilbage Såfremt han skal have et fuldt cprnr., hvem laver så det "midlertidige om" ? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Thomas 10 Anmeld indhold Besvaret May 25, 2007 Sådan som jeg læser hans indlæg, så er alting bedre i Danmark og at han ikke forstår svensk!(so learn it:)) De svenske Bm og læger jeg har mødt herovre er da ikke dårligere bare fordi de er svenskere, og de er som regel meget gode til at forklare sig, hvis der er noget man ikke lige forstår. Det er ikke så meget det at han vil føde i Dk, fred være med det! Men barnet kan ikke få dansk pas, danskt kørekort eller noget andet dansk selvom det har danskt cpr! Min kæreste skal føde i sverige på lunds universitetshospital og tror sku de er helt på højde med de danske, og mit barn kan alligevel ikke bruge et danskt cpr, da det skal gå i svensk dagis og skole osv...Det skal nok lære jydsk alligevel;) Der er skam ikke noget ondt ment, nok mere et spørgsmålstegn! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Anna 10 Anmeld indhold Besvaret May 25, 2007 Hmm Nu bliver jeg snart lidt forvirret over det CPR halløjsa.... Jeg synes der er mange delte meninger mht om småbørn født i DK, med men bopæl i SE får/står registreret i DK med et fuldt cpr nr.... "Vi" fødte vores søn Noah på Hvidovre.... CPR registeret var nede, så hans 4 sidste cifre ender på (tal)QC(tal) og er "midlertidigt" Da jeg kontaktede aalborg kommune omkring børnepenge var der ingen problemer med udbetaling af disse, men jeg fik at vide at han aldrig vil have noget cprnr. i DK, eller stå registreret nogle steder indtil han får arbejde i DK eller flytter tilbage Såfremt han skal have et fuldt cprnr., hvem laver så det "midlertidige om" ? Tror du ikke det så har noget at gøre med at CPR registret var nede at i har fået dette midlertidige cpr-nr. Vores datter fik sit cpr-nr en halv time efter fødslen, og der har aldrig stået noget i hendes papirer der ligner det du skriver - (tal)QC(tal) og er "midlertidigt" Min datter blev født i dk og står ellers registreret som udrejst, ligesom resten af familien. Jeg tror du er rendt ind i et ret specielt problem. Anna Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
plup 10 Anmeld indhold Besvaret May 25, 2007 Jamen jeg er sådan set enig med dig langt hen ad vejen, synes selv det ville være monster stressende hvis jeg skulle til DK for at føde og en del af de "hindringer" Dan ser herovre er ikke noget jeg nødvendigvis ser som hindringer. Men derudover synes jeg at det at være gravid og skulle føde er en ret personlig og individuel ting, hvor det for mig betyder at det at føle sig tryg er det absolut vigtigste. Jeg har da selv tænkt scenariet igennem at jeg ligger der i de vildeste smerter og måske at noget går galt og jeg ikke forstår hvad de siger og omvendt og gyser ved tanken. Nu tror jeg efterhånden godt jeg kan forstå det meste, men ikke alle er lige hurtige til at lære sprog, så hvis de er i tvivl om hvorvidt de kan forstå hinanden, synes jeg da at det er fint at have muligheden for at kunne vælge DK frem for Sverige. Men ja, derudover har jeg ingen som helst skrupler ved at skulle føde her, tvært om, har kun hørt godt om MAS :th2: Sådan som jeg læser hans indlæg, så er alting bedre i Danmark og at han ikke forstår svensk!(so learn it:)) De svenske Bm og læger jeg har mødt herovre er da ikke dårligere bare fordi de er svenskere, og de er som regel meget gode til at forklare sig, hvis der er noget man ikke lige forstår. Det er ikke så meget det at han vil føde i Dk, fred være med det! Men barnet kan ikke få dansk pas, danskt kørekort eller noget andet dansk selvom det har danskt cpr! Min kæreste skal føde i sverige på lunds universitetshospital og tror sku de er helt på højde med de danske, og mit barn kan alligevel ikke bruge et danskt cpr, da det skal gå i svensk dagis og skole osv...Det skal nok lære jydsk alligevel;) Der er skam ikke noget ondt ment, nok mere et spørgsmålstegn! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Juff 10 Anmeld indhold Besvaret May 25, 2007 Tror du ikke det så har noget at gøre med at CPR registret var nede at i har fået dette midlertidige cpr-nr. Vores datter fik sit cpr-nr en halv time efter fødslen, og der har aldrig stået noget i hendes papirer der ligner det du skriver - (tal)QC(tal) og er "midlertidigt" Min datter blev født i dk og står ellers registreret som udrejst, ligesom resten af familien. Jeg tror du er rendt ind i et ret specielt problem. Anna Jo det må være fordi at registeret var nede..... men hvis det er et midlertidigt cprnr., skal han vel senere have et rigtigt...... Han står ikke nogen steder med det mærkelige midlertidige nummer Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ulmus 0 Anmeld indhold Besvaret May 25, 2007 Hvis jeg var dig, ville jeg kontakte Folkeregistret og bede dem om at ændre det midlertidige cpr-nr. og give dig et nyt cpr-bevis. Så behøver du ikke spekulere mere på det. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Babycsv 10 Anmeld indhold Besvaret May 25, 2007 Hvis jeg var dig' date=' ville jeg kontakte Folkeregistret og bede dem om at ændre det midlertidige cpr-nr. og give dig et nyt cpr-bevis. Så behøver du ikke spekulere mere på det.[/quote'] Alt den snak om hvorvidt det er bedre at føde i Dk end i Sverige får mig altså til at komme med en lille historie.... Jeg født selv på Hvidovre i november og der var flere grunde til at jeg dengang valgte DK frem for Sverige. Bl.a. at jeg var tættere på familie og venner som alle bor på Amager. Sproget var også en af grundene, men da fødslen endelig gik i gang ville skæbenen at min jordmor var svensk:laugh: Udover det, så fik jeg flere gange af vide af jordmødrene både på fødegangen og senere på barslesgangen at de ikke kunne forstå hvorfor jeg ville føde i DK når jeg havde muligheden for at føde i Sverige. How about that:p Egentlig vil jeg bare sige at det jo heldigvis er op til parret selv hvor de vil føde, og så kan alle andres meninger jo være ligemeget:D Og lige en sidste ting, jeg mener at reglerne m.h.t. dansk Cpr.nr er lavet om i forb. med komunalreformen 1. jan. Nu vil udlandsdanskere født i DK kun få et midlertidig cpr.nr. og først når man igen bosætter sig i DK får barnet sit eget cpr.nr. Juff, jeg er ikke 100%, men det kunne være forklaringen på hvorfor din søn kun har fået et midlertidig cpr.nr. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miss W 10 Anmeld indhold Besvaret May 25, 2007 Egentlig vil jeg bare sige at det jo heldigvis er op til parret selv hvor de vil føde, og så kan alle andres meninger jo være ligemeget:D QUOTE] Jeg kunne ikke være mere enig. Når man skal føde har man vel for pokker "ret til" at vælge ud fra hvad der gør én tryg. Det gælder vel primært om at finde så meget ro som muligt til at udføre den store opgave der ligger foran. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret May 25, 2007 Dansk pas Jeg vil ikke gå ind i denne diskution, jeg tror at min mening er tydlig. Jeg vil bare lige fortälle at det betyder rigtig meget for min sön at han er födt i Sverige. Han har jo ikke det samme forhold til Danmark som hans söskende har. Han er mest Svensker siger han. Når de andre i skolen kalder ham Dansker retter han dem og fortäller stolt at han er födt i Ystad samme sted som de fleste at af klassekammerater . Jeg har ingen problemer med hans cpr nr. Obs ! Der står längere oppe at de ikke kan få Dansk pas. De kan bare få Dansk pas, da de uanset födsels sted er Danske statsborgere. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Juff 10 Anmeld indhold Besvaret May 25, 2007 Tak Ulmus, Anna og Babycsv.... jeg fortsætter min søgen :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Juff 10 Anmeld indhold Besvaret June 27, 2007 div. Så nu har jeg endelig fået lokket vores søns danske cpr nummer ud af det danske folkeregister.... det er jo meget rart at have ved oprettelse af børneopsparinger, pasbestilling, barselsydelse osv...:th2: Hvordan er det med försäkringskassen herovre, skal han have nogen form får bevis/kort, eller betaler man bare ved kasse 1 ved evt sygehus indlæggelse/læge besøg som vi voksne gør ? Besøg hos BVC koster jo ingenting...... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
hpn 10 Anmeld indhold Besvaret June 27, 2007 Nu har jeg ikke läst alle indläggene, men jeg pröver at svare ud fra dit seneste spörgsmål. Al "vård" (läge, sygehus, tandläge etc) er gratis for börn under 20 år i Sverige. Din sön har formodentligt et svensk personnummer, hvis han er bosat i Sverige. Det er nok. Du behöver ikke yderligere "kort" el lign. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Juff 10 Anmeld indhold Besvaret June 28, 2007 Nu har jeg ikke läst alle indläggene, men jeg pröver at svare ud fra dit seneste spörgsmål. Al "vård" (läge, sygehus, tandläge etc) er gratis for börn under 20 år i Sverige. Din sön har formodentligt et svensk personnummer, hvis han er bosat i Sverige. Det er nok. Du behöver ikke yderligere "kort" el lign. Tusind tak hpn :th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mouse 10 Anmeld indhold Besvaret July 1, 2007 Min kone fødte ikke i Sverige - af den grund at vi i en krise situation ville kunne forstå alt hvad der blev sagt Tja... Da min kæreste skulle føde forige gang - på Gentofte - var den vagthavende jordmoder .... svensker. Ok, sarkasmen til side: Hvis vi ser bort fra de allerfattigste lande, er der meget få steder i verden, hvor de er afgørende bedre eller dårligere til at føde børn end i Danmark. Og forskellen mellem København og Malmö er formentlig umålelig... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret July 1, 2007 Gratis läge til börn Det er ändret til at det er börn under 12 år der har gratis läge. Og tillykke med det Danske cpr nr, der ikke er nödvendigt. Vi klarer os fint uden ! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
hpn 10 Anmeld indhold Besvaret July 1, 2007 Det er ändret til at det er börn under 12 år der har gratis läge. Og tillykke med det Danske cpr nr, der ikke er nödvendigt. Vi klarer os fint uden ! det vidste jeg ikke. Via Google fandt jeg frem til at det er ændret pr 1. april 2007. takker for opdateringen. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Juff 10 Anmeld indhold Besvaret July 2, 2007 Det er ändret til at det er börn under 12 år der har gratis läge. Og tillykke med det Danske cpr nr, der ikke er nödvendigt. Vi klarer os fint uden ! Mange tak :) Jeg tror nu også vi kunne have klaret os uden, men når nu vores bank, kommune osv. gerne vil have det, er det jo meget rart at kunne........ Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret July 2, 2007 "Min" kommune... "Min" DK kommune aldrig spurgt, men det ville jo heller ikke hjälpe da han intet har. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret July 3, 2007 "Min" DK kommune aldrig spurgt' date=' men det ville jo heller ikke hjälpe da han intet har.[/quote']Hvad svarer du på? (tip: husk at quote den bid du svarer på) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
plup 10 Anmeld indhold Besvaret July 3, 2007 Hvad svarer du på? (tip: husk at quote den bid du svarer på) Hvis man læser tråden igennem synes jeg nu det fremgår rimelig tydeligt hvad der bliver svaret på... :) Og tillykke med det Danske cpr nr' date=' der ikke er nödvendigt. Vi klarer os fint uden ![/quote'] Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret July 3, 2007 Hvis man læser tråden igennem synes jeg nu det fremgår rimelig tydeligt hvad der bliver svaret på... :)Hvad er lettest? At quote korrekt' date=' eller selv mene at man [i']tror at det er dette eller hint der svares på!? ;) Jeg véd at det kan være svært, med alle de muligheder debattens indlægs-editor har Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret July 3, 2007 Det kan jeg ikke finde ud af... Gio, du ved hvor håblös jeg er til computeren. Har prövet, det overgår mine evner:rolleye: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret July 3, 2007 Gio' date=' du ved hvor håblös jeg er til computeren. Har prövet, det overgår mine evner:rolleye:[/quote']Ikke et problem - kun en udfordring :) Bare tryk på "Quote" istedet for "Post Reply". Og så sletter du irelevant quoted tekst i det indlæg du svarer på - og bingo - så kan vi alle se hvad du svarer på Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites