Juff 10 Anmeld indhold Skrevet February 27, 2007 Hvis alt går efter planen skulle vi gerne få en lille bebs omkring d. 4 april. Hvordan forholder vi os mht Nationalitetskode / personnummer i danmark / sverige for sådan en lille en ? Kører det automatisk i danmark ? PS. Vi er tilknyttet hvidovre hvor den bette gerne skulle komme til verden, og bor begge i malmö og arbejder i dk. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
nielsen.se 10 Anmeld indhold Besvaret February 27, 2007 Hvis alt går efter planen skulle vi gerne få en lille bebs omkring d. 4 april. Hvordan forholder vi os mht Nationalitetskode / personnummer i danmark / sverige for sådan en lille en ? Kører det automatisk i danmark ? PS. Vi er tilknyttet hvidovre hvor den bette gerne skulle komme til verden, og bor begge i malmö og arbejder i dk. Ja det kører automatisk i danmark. Men i skal nok indskrive den lille på skatteverket herhjemme så den også kan få et personnummer. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Juff 10 Anmeld indhold Besvaret February 27, 2007 Ok Mange tak :th2: ... Så må vi hellere besøge folkbokföring til den tid :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
runel 0 Anmeld indhold Besvaret February 27, 2007 Ok Mange tak :th2: ... Så må vi hellere besøge folkbokföring til den tid :) Vi har en på vej til starten af maj. Må jeg høre hvad I har tænkt jer at gøre mht. pasning af barnet indtil det fylder det første år og kan komme i dagis? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
nielsen.se 10 Anmeld indhold Besvaret February 27, 2007 Vi har en på vej til starten af maj. Må jeg høre hvad I har tænkt jer at gøre mht. pasning af barnet indtil det fylder det første år og kan komme i dagis? Vi har en på vej om en måneds tid. Vi er så heldige at moderen er skolelærer og derfor har et års barsel, med mulighed for at strække de sidste måneder. Er der ikke plads alligevel til den tid må vi have fat i en privat babysitter/dagis Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
nielsen.se 10 Anmeld indhold Besvaret February 27, 2007 Ok Mange tak :th2: ... Så må vi hellere besøge folkbokföring til den tid :) Gør det hurtigt. Da det jo er den dato der er afgørende for indskrivning til pasningsordning... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nif 0 Anmeld indhold Besvaret February 27, 2007 Vi er så heldige at moderen er skolelærer og derfor har et års barsel' date=' med mulighed for at strække de sidste måneder. [/quote'] Er det ikke blevet sådan at alle har mulighed for et år. (snakker ikke om manden og de "normale" 14dage Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
nielsen.se 10 Anmeld indhold Besvaret February 27, 2007 Er det ikke blevet sådan at alle har mulighed for et år. (snakker ikke om manden og de "normale" 14dage Jo men så skal man jo selv betale... I det offentlige er der seks måneders betalt barsel og resten på dagpenge. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nif 0 Anmeld indhold Besvaret February 27, 2007 Jo men så skal man jo selv betale... I det offentlige er der seks måneders betalt barsel og resten på dagpenge. Aaah. Så tror jeg lige jeg skal have en snak herhjemme Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Juff 10 Anmeld indhold Besvaret February 27, 2007 Vi har en på vej til starten af maj. Må jeg høre hvad I har tænkt jer at gøre mht. pasning af barnet indtil det fylder det første år og kan komme i dagis? "vores barsel" slipper op midt i februar, og den lille bliver et år til april. Vi har altså cirka 7 uger hvor vi må supplere op med ferie, og trække på farmor og bedstefar :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Juff 10 Anmeld indhold Besvaret March 21, 2007 cpr/dagis Ja det kører automatisk i danmark. Men i skal nok indskrive den lille på skatteverket herhjemme så den også kan få et personnummer. Lige en ting til: For at vi kan få den lille registreret i sverige hos folkbokföring skal vi vel have et personnummer fra danmark ? Hvor længe tager dette i DK ? Sagen er vel den at man først kan få skrevet sit barn op til dagis, når du har et gyldigt personnummer i sverige :o Man vil jo gerne skrives op til dagis så snart barnet bliver født, hvis man først kan gører dette et stykke tid efter fødslen, bliver det jo noget længere end 1 år fra fødslen:( Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Dreier 10 Anmeld indhold Besvaret March 21, 2007 Hvor er det dejligt med alle disse gode erfaringsudvekslinger. Jeg lærer så meget af at følge med på sidelinien, og faktisk vil jeg bare gerne sige tak. Selv er jeg ikke gravid endnu, men jeg har fra jer fået et godt overblik over hvilke aspekter i det hele vi skal være obs på med en lille ny. :) Så tak til jer alle, det er fedt med et sted hvor man kan spørge eller bare lytte (læse) med. :th2: Hav en dejlig dag. Hilsner fra Mette Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
nielsen.se 10 Anmeld indhold Besvaret March 21, 2007 Lige en ting til: For at vi kan få den lille registreret i sverige hos folkbokföring skal vi vel have et personnummer fra danmark ? Hvor længe tager dette i DK ? Sagen er vel den at man først kan få skrevet sit barn op til dagis, når du har et gyldigt personnummer i sverige :o Man vil jo gerne skrives op til dagis så snart barnet bliver født, hvis man først kan gører dette et stykke tid efter fødslen, bliver det jo noget længere end 1 år fra fødslen:( Personnummeret bliver tildelt et par minutter efter barnet er født. Så teoretisk set kan du køre over og få den lille folkbokfört herhjemme med det samme, eller efter et par dage. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Juff 10 Anmeld indhold Besvaret March 21, 2007 Personnummeret bliver tildelt et par minutter efter barnet er født. Så teoretisk set kan du køre over og få den lille folkbokfört herhjemme med det samme' date=' eller efter et par dage.[/quote'] OK Kanon :th2: Tak for hjælpen Nielsen.......... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Dandanell 10 Anmeld indhold Besvaret March 21, 2007 Personnummer Vi fik en lille søn i december, og han fik et dansk personnummer en time efter han var født. Samt skulle vi udfylde nogle papir til det sogn han er født i som udsteder en fødselsattest, som vi havde med da han fik sit svenske personnummer. Derefter gik der ca. 14 dage, før vi modtog det med posten og så er det bare med at få ham/hende skrevet op til dagis. Meeeen, jeg har hørt fra en som har født på Hvidovre, at de er så kvikke der, at de giver de svenske myndigheder besked og så kører det automatisk, men tjek det lige med dem.... just in case ;o) Mht. barsel, så betaler min arbejdsgiver de første 6 mdr. hvorefter det er dagpenge. Og er lur mig, om det ikke kun er 60 % af dagpengene?!? Hvis alt går efter planen skulle vi gerne få en lille bebs omkring d. 4 april. Hvordan forholder vi os mht Nationalitetskode / personnummer i danmark / sverige for sådan en lille en ? Kører det automatisk i danmark ? PS. Vi er tilknyttet hvidovre hvor den bette gerne skulle komme til verden, og bor begge i malmö og arbejder i dk. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Juff 10 Anmeld indhold Besvaret March 21, 2007 Vi fik en lille søn i december, og han fik et dansk personnummer en time efter han var født. Samt skulle vi udfylde nogle papir til det sogn han er født i som udsteder en fødselsattest, som vi havde med da han fik sit svenske personnummer. Derefter gik der ca. 14 dage, før vi modtog det med posten og så er det bare med at få ham/hende skrevet op til dagis. Meeeen, jeg har hørt fra en som har født på Hvidovre, at de er så kvikke der, at de giver de svenske myndigheder besked og så kører det automatisk, men tjek det lige med dem.... just in case ;o) Mht. barsel, så betaler min arbejdsgiver de første 6 mdr. hvorefter det er dagpenge. Og er lur mig, om det ikke kun er 60 % af dagpengene?!? Tak for god info :th2: Kanske det er godt "vi" føder på hvidovre så :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Thomas 10 Anmeld indhold Besvaret March 21, 2007 Er der nogen herinde hvor konen arbejder i sverige og manden arbejder i dk? Og har fået barn, og kender reglerne på området? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Toft 0 Anmeld indhold Besvaret March 21, 2007 Er der nogen herinde hvor konen arbejder i sverige og manden arbejder i dk? Skal I da til at købe babysager? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miriam 10 Anmeld indhold Besvaret March 21, 2007 Er der nogen herinde hvor konen arbejder i sverige og manden arbejder i dk? Det gør vi men jeg kan ikke se hvad det har med denne tråd at gøre !?? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Babycsv 10 Anmeld indhold Besvaret March 22, 2007 At føde på Hvidovre Hej, Jeg tror at det er mig som Dandanell hentyder til da hun fortæller om at Hvidovre automatisk gav Sverige besked:th2: Jeg fødte på Hvidovre i November. Da vi ankom til fødegangen skulle jeg udfylde nogle papirer, bl.a. med min adresse, kommune o.s.v. Lige efter fødslen gav jordemoderen besked til deres journal om at jeg havde født en pige, og de gav hende så et personnummer med det samme. Hospitalerne har direkte adgang til CPR-registret og henter dem selv. Vi blev i Dk i 10 dage p.g.a. PKU-testen. Vi ville ikke køre frem og tilbage. Da vi kom til Sverige efter de 10 dage lå der et brev fra Folkbogföringen med min datters svenske personnummer og besked om at vi skulle registrere hendes navn indenfor 4 måneder. MEGET NEMT:th2: Hilsner fra Charlotte Tak for god info :th2: Kanske det er godt "vi" føder på hvidovre så :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret March 26, 2007 Dansk person nr ? Hvorfor får barnet Dansk person nr ? Hvis man tager ind som turist og föder på et Dansk hospital får barnet vel ikke et Dansk personnr. (I övrigt snyder i jer selv ved at föde i DK) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Dreier 10 Anmeld indhold Besvaret March 27, 2007 Hvorfor snyder man sig selv ved at føde i DK? Er det bedre i SE? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret March 27, 2007 Meget bedre herovre Efter 3 födsler i DK og 1 i Sverige er jeg ikke i tvivl. Det er MEGET bedre herovre !!! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Juff 10 Anmeld indhold Besvaret March 28, 2007 Søndag morgen kl 0953 fik vi vores lille dreng på hvidovre :) 3366 gram og 51 cm Mht til registrering i sverige sagde den første jordemoder at det vil kører automatisk... Da vi skulle hjem tirsdag middag kom en anden og sagde at det alligevel ikke kørte automatisk. Vi fik en fødsels anmälen som jeg straks tog med ned på skatteverket/folkbokföring. Efter at have udfyldt nogle papirer, sagde damen i lugen pludselig "hovsa", han er allerede registreret her i sverige, og her har du hans personnummer :D Så det tyder jo på at alt kører som det skal, 2 dage må siges at være hurtigt. Nu skal jeg bare have fat i malmö kommune, så han kan skrives op til dagis :th2: Fortsat god dag :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miriam 10 Anmeld indhold Besvaret March 28, 2007 Lækker lille en, tillykke med ham :th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites