LLAMBERT 10 Anmeld indhold Skrevet February 27, 2007 Jeg har brugt søgefunktionen, men kunne desværre ikke finde noget specifikt om den situation vi sidder i. Sagen er den, at vi har købt et stort hus omkring Hörby, og ønsker at leje den ene etage ud. Vores spørgsmål er nu: hvis vores samlede leje-indkomst dækker udgifterne omkring huset, skal vi så betale skat af leje-indkomsten? Og vil det evt. have en indflydelse på vores danske skat, da vi begge arbejder i DK? på forhånd tak Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Fagerborn 10 Anmeld indhold Besvaret February 27, 2007 i sverige skal du skal betale skat af din lejeindtægt, cirka 30%. der er et fribeløb på cirka 10.000 kroner (om året). hvis du lejer en lejlighed ud får lejeren automatisk ''besittningsskydd'', det betyder at når du sælger huset følger lejeren og lejemålet med. det er muligt at du kan dække dig mod det, men hvis du ingenting gør kan i få et livstidslejemål på halsen / huset. jeg ville spørge skat øresund om jeres skatteforhold. hvad der skal betales i Danmark og Sverige og om det påvirker hinanden. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret February 27, 2007 Indtægten af udlejningen af en privat bolig beskattes som kapitalindkomst med 30 procent, men før man skriver indtægten på deklarationen, kan man nedbringe den med et fast fradrag på 4.000 kroner pr. skatteår og desuden nedbringe den med 20 procent af hele beløbet. Lejernes betaling for vand, energi mm. kan man holde ude af lejeindtægten, hvorefter de ikke er skattepligtige. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
SLAMBERT 10 Anmeld indhold Besvaret February 27, 2007 Tak for jeres Kompetente svar. Det er sgu rart med den hjælp man får herinde på debatten. Nils, du skriver at man kan nedsætte skatten yderligere med 20%. Er det korrekt forstået? Så man ender med at betale ca. 10 % i skat af hele lejeindtægten? Det lyder nemlig ikke realistisk, når man lige er landet fra skattefar.DK Og hvordan er det de sidste 20 % skal trækkes? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret February 27, 2007 Læs hvad jeg skriver. Eksempel: Lejeindtægt 10.000. Træk 4.000 fra. Træk 20 procent fra (2000). Rest 4.000. Så skal der betales 30 procent af 4000, altså 1.200. :) Det bliver meget billigt i skat med så lav en indtægt. Når man tjener mere, slår grundfradraget jo ikke så meget igennem. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
SLAMBERT 10 Anmeld indhold Besvaret February 27, 2007 AHA!!! Så satte den sig fast. :th2: Tak for hjælpen. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
LLAMBERT 10 Anmeld indhold Besvaret February 27, 2007 tak! Kunne man evt. lade lejer indbetale på fx. et benzin-kort hver måned, eller skal der også betales skat af det? Jeg kom i tanke om den debat der har været i DK omkring "vennetjenester". go' tirsdag:) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
hejsan78 10 Anmeld indhold Besvaret March 30, 2007 tak! Kunne man evt. lade lejer indbetale på fx. et benzin-kort hver måned, eller skal der også betales skat af det? Jeg kom i tanke om den debat der har været i DK omkring "vennetjenester". go' tirsdag:) Ja det kan man godt - du kan evt. også indføre i kontrakten at lejeren skal stilli med 1.000 bananer hver måned ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Basse 10 Anmeld indhold Besvaret March 30, 2007 Tror det er ligemeget hvordan betalingen falder, så er der nok skattepligt af den - omregnet i kr :-) ligesom i danmark hvor naturalieydelser ligestilles med alm. kroner øre. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
annaogmichael 10 Anmeld indhold Besvaret February 8, 2009 Bare for at være helt sikker Læs hvad jeg skriver. Eksempel: Lejeindtægt 10.000. Træk 4.000 fra. Træk 20 procent fra (2000). Rest 4.000. Så skal der betales 30 procent af 4000, altså 1.200. :) Det bliver meget billigt i skat med så lav en indtægt. Når man tjener mere, slår grundfradraget jo ikke så meget igennem. Vil bare være helt sikker på at jeg har forståët det men skatten helt rigtigt. Jeg lejer mit hus ud for 6000,- i måneden. 6000 x 12 = 72000 minus 4000,- (fradrag) minus 14400,- (20%) minus 20000,- (El, vand og varme) Det vil sige at jeg skal betale 30% i skat af 38400,- Skattefar får 11.520,- og jeg får 60.480,- Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
chaospilot 10 Anmeld indhold Besvaret February 8, 2009 Når det er kapitalindkomst, skal man så svare socialbidrag af det også? Måske er det et dumt spørgsmål. Det ville jo ikke være fedt, at fordi man lejer en etage ud i sit hus, at man så bliver pligtig at betale socialbidrag af hele sin danske indkomst... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret February 8, 2009 Vil bare være helt sikker på at jeg har forståët det men skatten helt rigtigt. Jeg lejer mit hus ud for 6000,- i måneden. 6000 x 12 = 72000 minus 4000,- (fradrag) minus 14400,- (20%) minus 20000,- (El, vand og varme) Det vil sige at jeg skal betale 30% i skat af 38400,- Skattefar får 11.520,- og jeg får 60.480,- Du kan ikke både trække forbrug og skabelonbeløb fra. Hold forbruget uden for lejeaftalten, som jeg skrev. Og: Nej man skal ikke betale sociale afgifter af kapitalindkomst. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
hrhansen 10 Anmeld indhold Besvaret February 9, 2009 Leje Hejsa Jeg er ny her - vi overvejer i øjeblikket meget at flytte til sverige - og har set på en ejendom hvor der også er et gæstehus vi skal leje ud. Er med på hvad du skriver - men skal jeg forstå det sådan - at man ikke skal blande lejeindtægten ind i ens skat i Danmark - men at det udelukkende er et mellemværende med svenske skattemyndigheder... og det vil sige at det ikke på nogen måde vil påvirke ens indkomst/fradrag i danmark. Bare vent.... skal nok komme med en masse flere spørgsmål Det virker som et kanon forum - hvor der er enormt meget hjælp at hente. Mvh Henrik Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
hrhansen 10 Anmeld indhold Besvaret February 9, 2009 Leje / el m.v. Lige et tillægsspørgsmål...... Du skriver man skal holde el, varme o.sv. uden for lejeaftale..... Hvis nu vi siger, at vi lejer gæstehuset ud for 7.000 - og aftaler 3.000 til forbrug.... skal man kunne lægge regnskab for at man ikke tjener penge på dette forbrug ???? Mvh Henrik Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret February 9, 2009 Indkomst af svensk ejendom beskattes i Sverige, hvis man bor der og er begrænset skattepligtig til Danmark, så der er ingen grund til at blande Skat ind. De penge, du modtager af din lejer, er husleje, som der skal betales skat af, så hvis du ikke vil betale skat af pengene, så lad være med at tage imod dem. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
hrhansen 10 Anmeld indhold Besvaret February 9, 2009 Skat Indkomst af svensk ejendom beskattes i Sverige, hvis man bor der og er begrænset skattepligtig til Danmark, så der er ingen grund til at blande Skat ind. De penge, du modtager af din lejer, er husleje, som der skal betales skat af, så hvis du ikke vil betale skat af pengene, så lad være med at tage imod dem. Jeg vil gerne betale skat - bare helst ikke for meget :) Men for den del af ejendommen der udlejes - er det jo et skøn hvad der forbruges i el/varme m.v..... og det er jo den del jeg mener - kræves der nogen form for dokumentation for udregningen af andelen. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret February 9, 2009 Jeg vil gerne betale skat - bare helst ikke for meget :) Men for den del af ejendommen der udlejes - er det jo et skøn hvad der forbruges i el/varme m.v..... og det er jo den del jeg mener - kræves der nogen form for dokumentation for udregningen af andelen. Det behøver du slet ikke at bryde dit eget og Skatteverkets små kønne hoveder med, for du skal betale skat af alle de penge, du modtager fra lejeren uanset hvad du kalder dem. Hvis du gerne vil undgå at betale skat af dem, skal du lade være med at aftale dem og modtage dem. Standardfradragene er jo netop lavet for at kompensere for de udgifter man har som udlejer. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
daikini 10 Anmeld indhold Besvaret May 10, 2010 Kapitalindkomst... giver det mulighed for ROT-avdrag? Hejsa, Men vil det at man lejer ud, og derved har en kapitalindkomst i Sverige, vil det sige, at man får mulighed for ROT-avdrag på håndværker regninger? For det gør det jo ret attraktivt at leje sit f.eks. sommerhus ud, hvis det også skal renoveres? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret May 10, 2010 Ja, også skat på kapitalindkomst kan nedbringes vha ROT-fradrag. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Pakwhan 10 Anmeld indhold Besvaret May 10, 2010 Jeg mener det mest almindelige ved udlejning kallhyra, Dvs. Man lejer Hus eller lejlighed ud, uden at vand, varme, renovation osv. indgår. Der skal regningen sendes direkte til Lejeren, så der er ikke nogen fortjeneste på det, lejer betaler markeds pris direkte til forsyningsselskabet. Hvis man kun udlejer en del af hus lejlighed, ved jeg ikke om man kan dele betalingen op i Leje og fx varme,vand osv.... :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
jerikras 10 Anmeld indhold Besvaret May 10, 2010 Ja' date=' også skat på kapitalindkomst kan nedbringes vha ROT-fradrag.[/quote'] Vi har nu for 3. år indrapporteret lejeindtægter til Skatteverket, men i og med at vi har renteudgifter i Sverige som overstiger indtægten, så er vi ikke blevet opkrævet at skulle tilbagebetale skat - hvordan kan vi så også benytte os af ROT - fradraget? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret May 11, 2010 Ingen arme, ingen kager. For at udnytte ROT-fradrag må man have noget skat at trække fra i, og for at få noget skat, må man få en indtægt i Sverige, og der er mulighederne begrænsede, når man ikke har lønarbejde her. Hvis man har udsat kapitalgevinstskatt i forbindelse med bolighandel (uppskov) kan man optage det hele eller en del af den til beskatning. On topic: Skabelonfradraget når man lejer ud er nu (indkomstår 2009) 12.000 i bundfradrag og desuden de nævnte 20 procent af hele beløbet. Resten er så kapitalindkomst, der beskattes med 30 procent. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
jerikras 10 Anmeld indhold Besvaret May 11, 2010 Ingen arme, ingen kager. For at udnytte ROT-fradrag må man have noget skat at trække fra i, og for at få noget skat, må man få en indtægt i Sverige, og der er mulighederne begrænsede at, når man ikke har lønarbejde her. Hvis man har udsat kapitalgevinstskatt i forbindelse med bolighandel (uppskov) kan man optage det hele eller en del af den til beskatning. Tak for et brugbart svar Nils Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites