Jump to content
Kay

Miltal om til Kmtal?

Recommended Posts

Jag vet inte vad man lär sig i skolorna idag (någonting överhuvudtaget, kan man undra ibland), men "mil" är väldigt självklart i Sverige. En annan sak som används i Sverige men inte i Danmark (vad jag har märkt - och nej jag har inte kollat i sökfunktionen...;) ) är hg - Hekto, alltså 100 gram. Men det vet väl alla ni som köper lösgodis allt om nu...! :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jag vet inte vad man lär sig i skolorna idag (någonting överhuvudtaget, kan man undra ibland), men "mil" är väldigt självklart i Sverige. En annan sak som används i Sverige men inte i Danmark (vad jag har märkt - och nej jag har inte kollat i sökfunktionen...;) ) är hg - Hekto, alltså 100 gram. Men det vet väl alla ni som köper lösgodis allt om nu...! :)
Och snön faller i decimeter :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

i dagligt tal används mil riktigt mycket, både vad gäller hur långt bilen har gått och när det gäller avstånd. Jag har här i Danmark fortfarande lite svårt när jag ska berätta hur långt min bil har gått - Ska jag nu lägga till en nolla eller dra ifrån en? Och det är ju lite skillnad om den gått 200.000 km eller 2.000 km. Är ganska säker på att de flesta barnen i grundskolan får lära sig att 10 km är 1 mil oaktat vad vägverket och andra myndiga myndigheter bestämt för standard...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvilken humaniore har flyttet denne tråd under "sprog"' date=' det holder da ikke![/quote']*huh*...snakker vi ikke svensk kontra dansk!? Hvad er problemet?....for jeg kan da kun se at det hører under "Sprog", og de forskelle der er på de få kilometer over sundet. Kom bare med argumenter imod...de har bare at være gode ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
*huh*...snakker vi ikke svensk kontra dansk!? Hvad er problemet?....for jeg kan da kun se at det hører under "Sprog", og de forskelle der er på de få kilometer over sundet. Kom bare med argumenter imod...de har bare at være gode ;)
Ok, det giver faktisk lidt mening :).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites