Kay 10 Anmeld indhold Skrevet February 22, 2007 Hej, jeg bemærker at langt de fleste biler - hvis ikke alle - som er til salg i sverige, har en meget meget lav miltal. Er det den amerikanske måleenhed, som man skal gange med ca. 2 for at få kilometer tal? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
MC Manden 10 Anmeld indhold Besvaret February 22, 2007 Hej' date=' jeg bemærker at langt de fleste biler - hvis ikke alle - som er til salg i sverige, har en meget meget lav miltal. Er det den amerikanske måleenhed, som man skal gange med ca. 2 for at få kilometer tal?[/quote'] Man skal gange med Pii, dividere med 2.4 plus -0.6 x 2 ..... eller, bruge søgefunktionen... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kay 10 Anmeld indhold Besvaret February 22, 2007 Ja ja ro på gamle. Prøv selv at søge på miltal, og se hvad der kommer frem. Du er efterhånden mere irriterende end behjælpelig. Ikke tro fordi du er en gamle bruger herinde, så ejer du verdenen. Hvis du ikke synes om MIG, eller mine tråde, så bedes du holde fingerne væk. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
jacobe 10 Anmeld indhold Besvaret February 22, 2007 mil til km Er der egentlig nogensinde nogen, som har prøvet at søge på "brug søgefuntionen"...? :) Anyways, det havde været nemmere bare at skrive svaret, når han alligevel var igang: for at lave mil til kilometer (km), sæt en "nul" bagefter mil-tallet, så har man km-tallet. Er det egentlig ikke et emne til en sticky? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kay 10 Anmeld indhold Besvaret February 23, 2007 Er der egentlig nogensinde nogen, som har prøvet at søge på "brug søgefuntionen"...? :) Anyways, det havde været nemmere bare at skrive svaret, når han alligevel var igang: for at lave mil til kilometer (km), sæt en "nul" bagefter mil-tallet, så har man km-tallet. Er det egentlig ikke et emne til en sticky? Tak skal du have. Ja synes også det skulle være en sticky. Det kunne nemt forvekles med den amerkanske mil. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Thomas 10 Anmeld indhold Besvaret February 23, 2007 Tak skal du have. Ja synes også det skulle være en sticky. Det kunne nemt forvekles med den amerkanske mil. Der hedder en mile i amerika, og det er sku da almen viden hvis man da har hørt efter i folkeskolen at en mil er 10 km... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Futz 12 Anmeld indhold Besvaret February 23, 2007 En mil er en million Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mohlin 11 Anmeld indhold Besvaret February 23, 2007 Der hedder en mile i amerika' date=' og det er sku da almen viden hvis man da har hørt efter i folkeskolen at en mil er 10 km...[/quote'] En amerikansk mile är inte samma sak som en svensk mil, och det är heller inte samma sak som en engelsk. Dessutom finns begrepper sjömil på svenska och det är samma som...(rätta mig om jag har fel) den engelska (?) 1863 meter eller vad det nu är exakt. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lars C 10 Anmeld indhold Besvaret February 23, 2007 Der hedder en mile i amerika' date=' og det er sku da almen viden hvis man da har hørt efter i folkeskolen at en mil er 10 km...[/quote'] Og hvis man tilfældigvis har gået i folkenskolen i Danmark har man nok lært at en dansk mil er ca. 7,5 km:th2: Ved ikke hvor mange her der har gået i svensk folkeskole(udover Mohlin;) ) og lært at en svensk mil er 10 km... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dkrath 10 Anmeld indhold Besvaret February 23, 2007 Og hvis man tilfældigvis har gået i folkenskolen i Danmark har man nok lært at en dansk mil er ca. 7,5 km:th2: Ved ikke hvor mange her der har gået i svensk folkeskole(udover Mohlin;) ) og lært at en svensk mil er 10 km... Slam... haha GODT SVAR Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mohlin 11 Anmeld indhold Besvaret February 23, 2007 Og hvis man tilfældigvis har gået i folkenskolen i Danmark har man nok lært at en dansk mil er ca. 7,5 km:th2: Se där! Det visste inte jag. Används det uttrycket i Danmark? Jag har aldrig hört det. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jønsson 10 Anmeld indhold Besvaret February 23, 2007 Se där! Det visste inte jag. Används det uttrycket i Danmark? Jag har aldrig hört det. Nej, men for fanden, Mohlin. Brug søgefunktionen... ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lars C 10 Anmeld indhold Besvaret February 23, 2007 Se där! Det visste inte jag. Används det uttrycket i Danmark? Jag har aldrig hört det. Det er heller ikke den mest brugte måleenhed i DK :p - den blev afskaffet da metersystemet blev indført i 1907. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Thomas 10 Anmeld indhold Besvaret February 23, 2007 Og hvis man tilfældigvis har gået i folkenskolen i Danmark har man nok lært at en dansk mil er ca. 7,5 km:th2: Ved ikke hvor mange her der har gået i svensk folkeskole(udover Mohlin;) ) og lært at en svensk mil er 10 km... Argh shit der fiok jeg den:) du har sku ret, ved ikke hvor jeg har det andet fra så.! Navn Svarer til antal meter Amerikansk mil 1.609,34722 Dansk mil 7.532,48 Dansk sømil 1.851,11 Geografisk mil 7.421,43 International mil 1.609,344 International sømil = International nautisk mil 1.852 Norsk mil 10.000 Romersk mil ca. 1.479 Svensk mil 10.000 Russisk mil 7.468 Svensk sømil 7.420,44 Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
jacobe 10 Anmeld indhold Besvaret February 23, 2007 Nej' date=' men for fanden, Mohlin. Brug søgefunktionen... ;)[/quote'] :th2: (Forresten... hvad gør den dér multiquote-funktion?? Troede at Mohlins quote kom med i dette svar, men det gjorde det ikke.) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kay 10 Anmeld indhold Besvaret February 23, 2007 Men jeg går da ud fra, der på bilen tår kilometer tal, og ikke miltal, hvorfor er tallene altid opgivet i miltal på bilsiderne? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
SanneJ 10 Anmeld indhold Besvaret February 23, 2007 Men jeg går da ud fra' date=' der på bilen tår kilometer tal, og ikke miltal, hvorfor er tallene altid opgivet i miltal på bilsiderne?[/quote'] For at snyde dumme danskere:laugh: (svenskerne regner i mil og ikke kilometer) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lars C 10 Anmeld indhold Besvaret February 23, 2007 Men jeg går da ud fra' date=' der på bilen tår kilometer tal, og ikke miltal, hvorfor er tallene altid opgivet i miltal på bilsiderne?[/quote'] Fordi det er en del af det svenske sprogbrug :th2: Sverige och Norge är en mil definierad som 10 kilometer sedan år 1889. Måttet används främst i dagligt tal. I officiella sammanhang används istället kilometer; vägmärken är ett viktigt exempel och anledningen är bland annat att man vill undvika att förvirra internationella trafikanter. Motorfordons bränsleförbrukning brukar dock i Sverige och Norge anges i liter per mil även i officiella sammanhang; internationellt används istället ofta enheten kilometer per liter. Uttrycken milersättning och milkostnad är vedertagna i Sverige. (Wikipedia ved det meste) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kim H 10 Anmeld indhold Besvaret February 23, 2007 Men jeg går da ud fra' date=' der på bilen tår kilometer tal, og ikke miltal, hvorfor er tallene altid opgivet i miltal på bilsiderne?[/quote'] For en dansker er der ca. 650 km fra Malmö til Stockholm. For en svensker er der kun 65 mil - det er jo ikke noget at tale om ;) PS Nogle siger, at svenskerne ikke synes at "der er langt", medmindre de bliver nødt til at tanke undervejs :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Carsten Olsen 10 Anmeld indhold Besvaret February 23, 2007 Er der egentlig nogensinde nogen, som har prøvet at søge på "brug søgefuntionen"...? :) Det har jeg:th2: , det gir henholdsvis 2 og 3 muligheder. Det er ikke mange når man tænker på hvor tit det er blevet råbt. :eek: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rene Larsen 10 Anmeld indhold Besvaret February 23, 2007 Jeg har hørt noget om at Sverige officielt er gået væk fra at benytte mil (erstattet af kilometer), men benytter den dog stadig i det daglige. Er der ikke nogle af jer 'gamle' svenske som kan kommentere lidt på dette? Hvad lærer man om i skolen i dag - mil eller km? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rene Larsen 10 Anmeld indhold Besvaret February 23, 2007 Tilbage i tiden (før 1889) var en svensk "mil" 10.688 meter, mens den norske "mil" var 11.295 meter. Men nu er begge landes "mil" blevet rundet ned til 10.000 meter. Navn Svarer til antal meter Amerikansk mil 1.609,34722 Dansk mil 7.532,48 Dansk sømil 1.851,11 Geografisk mil 7.421,43 International mil 1.609,344 International sømil = International nautisk mil 1.852 Norsk mil 10.000 Romersk mil ca. 1.479 Svensk mil 10.000 Russisk mil 7.468 Svensk sømil 7.420,44 Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Futz 12 Anmeld indhold Besvaret February 23, 2007 I de gamle volvoer er hastigheden på speedometerne angivet med mil pr. time Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gjol 10 Anmeld indhold Besvaret February 23, 2007 Jeg har hørt noget om at Sverige officielt er gået væk fra at benytte mil (erstattet af kilometer), men benytter den dog stadig i det daglige. Er der ikke nogle af jer 'gamle' svenske som kan kommentere lidt på dette? Hvad lærer man om i skolen i dag - mil eller km? Da jeg gik i skole for et par år siden (2002) da lärte man at bruge både mil og kilometer, alt efter hvad der var nemmest. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Toft 0 Anmeld indhold Besvaret February 23, 2007 Prøv selv at søge på miltal' date=' og se hvad der kommer frem.[/quote'] Link til søgefunktionen: http://debat.sunddebat.com/search.php?searchid=265531 Mindst fem tråde kommer frem med præcis dit spørgsmål :th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites