Jump to content
Mr. Kubik

Udbytte fra Danmark

Recommended Posts

Arbejder du i dk' date=' skatter du der![/quote'] Den er jeg uenig i. Mener at man betaler skat af kapitalindkomst og værdipapirer efter hvor man bor - hvilket vil sige svenske regler. Problemet er nok at den danske stat starter med helt automatisk at trække skat af de danske udbytter, og du kan så i teorien tilbagesøge skatten igen. Lykkes det ikke kan du modregne den danske skat i den svenske skat i følge dobbeltbeskatningsaftalen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hej! Er der nogen som kender reglerne/takster vedr. beskatning af udbytte fra Danmark når man er grænsegænger og bor i Sverige? Venlig hilsen Mr. Kubik
Kapitalindkomst beskattes i S. Aktieudbytte beskattes med 15% i DK og 15% i Sverige. Du skal kontakte din bank mht. nedsat aktieudbyttebeskatning. Ellers trækker de automatisk som om du bor i DK. Og det er ikke spor sjovt at få det ændret med tilbagevirkende kraft :sick:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Min revisor siger at de danske renteindtägter og afkast via danskt depot skal beskattes i Danmark, og de "svenske indtägter og afkast" i Sverige. Svenskerne har også en särregel som giver dem beskattningsretten i 5 år på overskud af de aktier man har beholdt når man en gang fraflytter Sverige. Dette lyder for mig meget underligt, så jeg vil nok sälge alt hvis jeg flytter tillbage.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Kapitalindkomst beskattes i S. Aktieudbytte beskattes med 15% i DK og 15% i Sverige. Du skal kontakte din bank mht. nedsat aktieudbyttebeskatning. Ellers trækker de automatisk som om du bor i DK. Og det er ikke spor sjovt at få det ændret med tilbagevirkende kraft :sick:
Jeg støtter denne version 100% - det er i hvert fald sådan vi betaler.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har skrevet med Skat, så her er svaret: Hej Anders På følgende link til Nordiske-tax finder du under artikkel 10 stk. 3 bekræftelse på mit svar: http://www.nordisketax.net/main.asp?url=/ntt.asp&c=dan&l=dan&s=1&w=3&m=00 Med venlig hilsen Niels Herman Petersen SKAT Kundecentret Tlf. 7222 1818 ------------------------------------------------------------------------ ------------------------------------------- From: Anders Sortkjær[sMTP:ASORTKJAER@HOTMAIL.COM] Sent: 23. februar 2007 13:37:27 To: JP-Skat-hovedpostkasse Subject: SV: Bor i Sverige, udbytte af dansk virksomhed. Hvor beskattes udbytte?. Henvendelsesnr: 938240 Auto forwarded by a Rule Hej Niels, De 15% er det uanset udbyttets størrelse? Prøvede at finde nogle oplysninger om den nordiske skatteaftale, syntes ikke det var muligt at finde noget om udbytte beskatning. Har du et link/info der bekræfter dit svar? Venlig hilsen Anders -----Oprindelig meddelelse----- Fra: Skat@Skat.dk [mailto:Skat@Skat.dk] Sendt: 19. februar 2007 13:18 Til: ASORTKJAER@HOTMAIL.COM Emne: FW: Bor i Sverige, udbytte af dansk virksomhed. Hvor beskattes udbytte?. Henvendelsesnr: 938240 Hej Anders Danmark har som kildeland beskatningsretten til udbytte fra et dansk selskab. Udgangspunktet er, at der opkræves en endelig skat på 28% ved kilden . Men med henvisning til den nordiske aftale til undgåelsen af dobbeltbeskatning er DK dog kun berettiget til 15%. Det overskydende beløb kan søges tilbagebetalt via særlig blanket, som kan hentes på følgende link:http://www.skat.dk/Blanketter/06003.pdf Med venlig hilsen Niels Herman Petersen SKAT Kundecentret Tlf. 7222 1818

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Underordnet hvor depot er placeret

Min revisor siger at de danske renteindtägter og afkast via danskt depot skal beskattes i Danmark, og de "svenske indtägter og afkast" i Sverige. Svenskerne har også en särregel som giver dem beskattningsretten i 5 år på overskud af de aktier man har beholdt når man en gang fraflytter Sverige. Dette lyder for mig meget underligt, så jeg vil nok sälge alt hvis jeg flytter tillbage.
Tror din revisor tager fejl! Er du og familien fast bosat i Sverige er du ubegrænset skattepligtig til Sverige (og begrænset til DK). Udbytter: beskattes med 15 % iflg. dobbeltbeskatningsoverenskomst i kildelandet (DK) - Sverige beskatter med 30%, men lemper for de 15 % danske skat. Summa summarum - 15 % i DK og 15 % i Sverige. Kursgevinst på aktier: INGEN begrænset skattepligt i DK, men DK beskatter ved havelågen ved udflytning fra DK. Sverige beskatter med 30%. Det er ligegyldigt, hvor aktierne er i depot, eller hvor selskaberne er hjemmehørende. Men det er korrekt, at der er begrænset svensk skattepligt af kursgevinster på 'svensk hjemmehørende' aktier i 5 år efter udflytning. DK aktier er ikke omfattet af svensk begrænset skattepligt ved udflytning fra Sverige.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tror din revisor tager fejl! Er du og familien fast bosat i Sverige er du ubegrænset skattepligtig til Sverige (og begrænset til DK). Udbytter: beskattes med 15 % iflg. dobbeltbeskatningsoverenskomst i kildelandet (DK) - Sverige beskatter med 30%, men lemper for de 15 % danske skat. Summa summarum - 15 % i DK og 15 % i Sverige.
Jeg er enig med dig, men nu er jeg pga min bibeholdte danske bolig stadigväk fuldt skattepligtig i DK alligevel om jeg og min familie er fast bosatte i Sverige, og så er reglerne en del anderledes. Men det har faktiskt også sine fordele vedr. fradrag mv. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej, her er så lidt viden som I får ganske gratis - et lille hyggemøde med KMPG kostede kr. 10.000 Udbytte: Danmark: Dansk skattevæse beskatter hele udbyttet, men der skal kun betales 15% jvf. den nordiske skatteaftale. Skat har en blankte for du kan få den skat tilbage som er over 15%. De 15% er ubegrænset størrelse på udbytte. Sverige: Her er det lidt mere kompliceret. 0-65.000 Skr beskattes med 20% minus de danske 15% = 5% 65.001 -306.000 Skr beskattes med 32% minus de danske 15% = 17% 306.001 - Skr beskattes med 52% minus de danske 15% = 37% Venlig hilsen Mr. Kubik

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Beskatning af udbytte afhænger af vikrsomheden i Dk Det er vigtigt først at fastlså hvor mange ejere der findes af danske virksomhed. Er der få ejere, så kan selskabet vurderes som et såkaldt fåmansbolag: Med fåmansföretag avses aktiebolag där fyra eller färre delägare äger aktier som motsvarar mer än hälften av rösterna i företaget. Vid bedömningen av hur många personer som äger del i företaget ska personer som ingår i samma krets av närstående anses som en person. I den s.k. närståendekretsen ingår följande personer ( se fi gur ) : Far- och morföräldrar, föräldrar, make, barn och barns make, syskon eller syskons make eller barn. Med barn menas även styvbarn och fosterbarn. Med makar jämställs även de som är sammanboende som har eller haft gemensamt barn eller tidigare varit gifta. Som makar anses också personer som ingått registrerat partnerskap. Eftersom en krets av närstående räknas som en person kan den faktiska ägarkretsen i ett fåmansföretag i praktiken vara mycket stor. Og så gælder der regler som man kan læse om her: http://www.skatteverket.se/download/18.2a9d99b2110b7fcf5c080009966/29215svartvit.pdf Det er det mest normale at det er disse regler der gælder ved udbetaling af udbytte, da man ofte kun er et parstykker i et ApS. Selskabet skal have dokumentation for at du er skattepligitg til Sverige, og så behøver de kun at tilbageholde 15%. Disse 15% kan du trække fra i den svenske skat der senere skal betales. Formålet med de svanske regler er at sikre at udbyttet ikke blot maskeres som løn. Der er 2 måder der kan anvendes: 89.000 SEk kan ca. tages ud til 20% i Skat (hvoraf 15% er betalt i DK) Ønsker man at udtage mere end 89000 SEK, så skal der laves en avancerede beregning: Mycket förenklat räknas utdelningsutrymmet som får beskattas med 20 % fram enligt följande modell: Anskaffningspriset för aktierna x statslåneräntan + 9 % och ett löneunderlag på 25 % av alla kontanta löner upp till 890 000 kr + 25 % av lönerna över 2 670 000 kr. Om utrymmet inte utnyttjas ett år får det sparas till kommande år och räknas upp med statslåneräntan plus 3 procentenheter. Det er blanket K10 som anvendes. Eks. APS med indskud på 62500 DKK (2 ejere): 78125 SEK * (4% + 9%) = ca. 10.000 SEK Er der lønudbetalinger i firmaet for 800.000 DKK - så tager man max beløb ud med 25% af 890.000 SEK = 225.000 SEK. Dvs. at så kan man udtage 235.000 SEK med 20% (fratrækkes 15% i DK) dvs. 5% og det er ganske godt. Er de samlede lønninger i firmaet lavere - så skal man tage højde for dette. En revisor i Sverige bør altid hjælpe dig med K10 da den ikke er nem at forstår/udfylde, samtidig med at der er mulighed for at gemme en sum for udbytte som ikke er udbetalt det pågældende år elle rhvor alt ikke er anvendt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Regnestykket er da ikke så slemt. Tager max 5 min i Excel at lave et ark som kan give dig tallene. Ved almindelige lønninger i størrelsesordenen 600-800k kan man faktisk trække en ~200k i udbytte til 20% beskatning. Det er sgu da slet ikke skidt. Kender ikke en god svensk revisor - sorry.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Dette var blot en simpel beregning - den som skal udføres i virkligheden er knap så nem - men den giver en indikation af hvor meget man kan tage ud til 20% i skat. Resten af udbyttet beskattes som alm. indkomst - og dvs. 30% optil omkring 315k SEK - så det er som sådan også ok. når man blot kan fratrække de 15% man allerede har betalt. Anvender denne revisor: www.lel.se - men har kun anvendt ham i kort tid, så har intet positivt eller negativt at sige om ham.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej, Har prøvet at løse skatteverkets pdf-fil, og jeg gik relativ hurtigt kold :rolleye: Er der nogen som kan hjælpe med en udregning Min situation: 2 anpartshavere (Min kone og jeg) 1 løn på dkr. 300.000 Firmaoverskud dkr. 720.000 Note: Både min kone og jeg skal have udbytte, hvad bliver det til hver? Hilsen Mr. Kubik

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites