Jump to content
anton

Selvangivelse 2006

Recommended Posts

Ja...så sidder jeg også og prøver at danne mig et overblik over 2006. Nu bliver jeg så i tvivl om hvilke tal jeg skal påføre i rubrik 416/433 på supplementet - Fradrag i Personlig Indkomst. Jeg har pensionsordning igennem firmaet, hvor jeg selv indbetaler 5% hver måned, og firmaet så "spæder til" med 10% - i alt 15% ind på pensionsordningen hver måned. Spørgsmålet er: jeg går ud fra jeg kun skal påføre de 5% som jeg indbetaler? (sikkert et knallert-spørgsmål - men jeg er usikker....og så spørger jeg hellere en gang for meget end for lidt ;o))
Du har ikke noget fradrag af dine 5%, da det er en firmaopsparing du har (betaler til). Du kan derfor KUN fratrække pensionsopsparinger som du har oprettet som privatopsparing.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ja...så sidder jeg også og prøver at danne mig et overblik over 2006. Nu bliver jeg så i tvivl om hvilke tal jeg skal påføre i rubrik 416/433 på supplementet - Fradrag i Personlig Indkomst. Jeg har pensionsordning igennem firmaet, hvor jeg selv indbetaler 5% hver måned, og firmaet så "spæder til" med 10% - i alt 15% ind på pensionsordningen hver måned. Spørgsmålet er: jeg går ud fra jeg kun skal påføre de 5% som jeg indbetaler? (sikkert et knallert-spørgsmål - men jeg er usikker....og så spørger jeg hellere en gang for meget end for lidt ;o))
Eller et lidt mere fornuftigt svar.. Ja, du har fradrag, men din arbejdgiver har allerede fratrukket det i den A-indkomst som de har indberettet til SKAT.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Eller et lidt mere fornuftigt svar.. Ja' date=' du har fradrag, men din arbejdgiver har allerede fratrukket det i den A-indkomst som de har indberettet til SKAT.[/quote']Tak for fyldestgørende svar :thumbup:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ingen af jer kloge hoveder som kunne svare på mit spørgsmål ovenfor - eller besvarede jeg det selv? :D
Det er ikke lige min stærke side (hvorfor jeg ikke svarede) og jeg er en smule forvirret over informationerne, men jeg kan prøve :) Gruppelivsforsikringen skal udfyldes i rubrik nr. 17 som du selv skriver. Hvis man bor i udlandet og de ikke har den korrekte adresse kan SKAT åbenbart have et problem med at proppe det på selvangivelsen (hvorfor vides ikke, da de jo har vores CPR-nummer). Mht. dit underlige beløb i rubrik 38 i din skattemappe.. Står det flere steder eller hvad? Jeg forstår det ikke helt. Rubrik 38 er blandt andet til indtægter fra visse investeringsforeninger. Haft sådan nogle?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gruppelivsforsikringen skal udfyldes i rubrik nr. 17 som du selv skriver. Hvis man bor i udlandet og de ikke har den korrekte adresse kan SKAT åbenbart have et problem med at proppe det på selvangivelsen (hvorfor vides ikke, da de jo har vores CPR-nummer).
Det er da svært at skrive i en rubrik, som ikke eksisterer på den udvidede selvangivelse :rolleye:
Mht. dit underlige beløb i rubrik 38 i din skattemappe.. Står det flere steder eller hvad? Jeg forstår det ikke helt. Rubrik 38 er blandt andet til indtægter fra visse investeringsforeninger. Haft sådan nogle?
Beløbet i rubrik 38 står også et andet sted:
17Uddelinger fra foreninger, fonde m.v.
Så igen optræder en rubrik 17. Men jeg har ikke haft indtægter fra investeringsforeninger. Rubrik 38 står under arbejdsgiver PFA - som er mit pensionsselskab. Kan det tænkes, at nogle af de pensionspenge jeg har, har givet en sådan indtægt - men så burde det jo ikke fremgå af selvangivelsen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det er da svært at skrive i en rubrik, som ikke eksisterer på den udvidede selvangivelse :rolleye:
Nu har jeg en rubrik 17 på min udvidede selvangivelse (i tastselv, har lige checket), så det virker lidt underligt.
Beløbet i rubrik 38 står også et andet sted:
17Uddelinger fra foreninger, fonde m.v.
Så igen optræder en rubrik 17. Men jeg har ikke haft indtægter fra investeringsforeninger. Rubrik 38 står under arbejdsgiver PFA - som er mit pensionsselskab. Kan det tænkes, at nogle af de pensionspenge jeg har, har givet en sådan indtægt - men så burde det jo ikke fremgå af selvangivelsen.
Det giver ingen mening for mig.. Desuden skal indtægter fra pension ikke på selvangivelsen, men PAL-beskattes inde i din pensionsordning. Så det burde det ikke være. Det er også muligt, at det er indberettet forkert - det vil ikke være første gang det er sket.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Bruger altid tastselv' date=' så jeg havde ikke lige kigget på papirudgaven. Hvis jeg skal være helt ærlig, så har jeg aldrig forstået SKATs system med rubrikker osv.[/quote']Tastselv og begrænset skattepligtig er da, fortsat, ikke en mulighed når det handler om indberetning af selvangivelse. Kun til forskud og fedten rundt i hvad de nu har registreret om os i årets løb. Men måske jeg bare læser dine indlæg forkert?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine
Den findes da ikke på den her: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=82141&vID=0
Der står felt 17 eller 20. Felt 20 findes på den begrænsede selvangivelse.. http://www.skat.dk/getFile.aspx?ID=18236 Hvis det er samme felt 38 på oplysningssedlen som her i huset så er det B indkomst hvoraf der ikke betales SP og AM. Det passer fint med felt 20 som jeg ser det...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Bruger altid tastselv' date=' så jeg havde ikke lige kigget på papirudgaven. Hvis jeg skal være helt ærlig, så har jeg aldrig forstået SKATs system med rubrikker osv.[/quote'] Jeg er enig. Men der er nok ikke andet at gøre end at ringe til PFA i morgen og spørge, hvor de 407 kroner kommer fra!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine
Det lyder som en dårlig forretning (kommuneskat m.m.) :D
Kommer an på hvilken kommune man er fraflyttet:)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Der står felt 17 eller 20. Felt 20 findes på den begrænsede selvangivelse.. http://www.skat.dk/getFile.aspx?ID=18236 Hvis det er samme felt 38 på oplysningssedlen som her i huset så er det B indkomst hvoraf der ikke betales SP og AM. Det passer fint med felt 20 som jeg ser det...
Det har også været mit gæt indtil videre. Men, jeg kunne nu stadig godt tænke mig at vide, hvad de 407 kr er, for det er da ikke noget, jeg har set på min konto -> og det vil jeg da helst ikke betale skat af ;) Men mht. gruppelivsforsikringen, så ryger den ihvertfald på punkt 20.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine
Jeg er enig. Men der er nok ikke andet at gøre end at ringe til PFA i morgen og spørge' date=' hvor de 407 kroner kommer fra![/quote'] Det er helt sikkert noget gruppeliv eller en form for fælles forsikring. PFA og JØP har jeg set det opgivet fra...og det er ikke fordi der er modtaget nogen form for udbetaling:)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Kommer an på hvilken kommune man er fraflyttet:)
Jam´...det kan vel ikke være skatteteknisk "lovligt" at fortsætte med at skatte i DK, når man er klar over at man er placeret forkert?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg er næsten færdig med min selvangivelse :thumbup: men har blot 2 spørgsmål, som jeg håber nogle kan hjælpe mig med. Da vi har en kollektiv ulykkesforsikring i firmaet skal jeg skrive et meget lille beløb, 111 kr, i en rubrik nummer 17... Den kan jeg ikke lige genfinde på selvangivelsen. Derudover kan jeg se i min skattemappe, at i en rubrik 38: B-indkomst, hvoraf der ikke skal betales AM- og SP-bidrag (Kan normalt henføres til selvangivelsens rubrik 17 eller 20) er der skrevet 407 kr. på (beløbet figurerer længere nede under rubrik 17 i skattemappen. Det mystiske er, at der som arbejdsgiver står PFA pension, altså det pensionsselskab, jeg har. Skal jeg bare lægge de to beløb sammen og fører dem ind under rubrik 20 -> Anden personlig indkomst og periode?
Jeg er rimelig sikker på at de 407 kr. er fra en eller anden gruppelivsordning eller lign. Alle de penge man indbetaler til sit pensionsselskab bliver jo fratrukket direkte af ens arbejdsgiver i den indkomst, som han oplyser til Skat. Problemet er at en del pensionsselskaber har bundlet pensionsordningen sammen med nogen ikke pensionsrelaterede ting (såsom fx. gruppeliv), som man ikke burde have haft fradrag for. Derfor skal de så oplyse til Skat, hvor mange penge de har brugt på sådanne ordninger således at det kan lægges tilbage på ens indkomst igen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg er rimelig sikker på at de 407 kr. er fra en eller anden gruppelivsordning eller lign. Alle de penge man indbetaler til sit pensionsselskab bliver jo fratrukket direkte af ens arbejdsgiver i den indkomst, som han oplyser til Skat. Problemet er at en del pensionsselskaber har bundlet pensionsordningen sammen med nogen ikke pensionsrelaterede ting (såsom fx. gruppeliv), som man ikke burde have haft fradrag for. Derfor skal de så oplyse til Skat, hvor mange penge de har brugt på sådanne ordninger således at det kan lægges tilbage på ens indkomst igen.
Du har nok ret, jeg fører de penge på selvangivelsen under punkt 20. Men hvad nu, i min skattemappe står de under rubrik 38 og videreført til rubrik 17. Når jeg nu skriver det i rubrik 20, kan de så "finde" ud af det eller tager de blot de angivne beløb i rubrik 17 og fører videre over, således jeg bliver beskattet dobbelt af dem :surprise:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja så fik jeg min årsopgørelse i skattemappen, dannet i dag 19/6...! Meeeen til min store forargelse har Skat overhovedet ikke taget mine tal fra supplementet til selvangivelsen (grænsegænger), så i stedet for at skulle have penge tilbage, så synes de i stedet, at jeg skal betale nogle penge. Det drejer sig om i mine øjne mange penge, mine fradrag for lån til lejlighed og bil. Suk, man skal dog lave alting selv... :sick: Så nu må jeg ringe ind til Skat i morgen, men det betyder jo klart, at nu går der længere tid, inden det kan blive bragt i orden og jeg kan se nogle penge på min konto :cry:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ja så fik jeg min årsopgørelse i skattemappen, dannet i dag 19/6...! Meeeen til min store forargelse har Skat overhovedet ikke taget mine tal fra supplementet til selvangivelsen (grænsegænger), så i stedet for at skulle have penge tilbage, så synes de i stedet, at jeg skal betale nogle penge. Det drejer sig om i mine øjne mange penge, mine fradrag for lån til lejlighed og bil. Suk, man skal dog lave alting selv... :sick: Så nu må jeg ringe ind til Skat i morgen, men det betyder jo klart, at nu går der længere tid, inden det kan blive bragt i orden og jeg kan se nogle penge på min konto :cry:
Det samme havde jeg sidste år... :thumbdown Det tog så lige 6 uger før de fik det rettet efter jeg havde bedt dem korrigere. :sick: Ikke for at tage modet fra dig, men gå til dem! Heidi fik sin i sidste uge, jeg afventer stadig min. Og det sjove er at vi afleverede dem præcist samtidig i præcist samme postkasse hos Skat ude på Sluseholmen. Meeen - den dukker jo nok op snart også, min altså.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites