Nils 10 Anmeld indhold Besvaret April 17, 2007 Jeg er lidt forvirret om hvorvidt jeg skal/skal ikke udfylde denne supplement blanket hvor de skal afgøre hvilken status vi har. Vi er for første gang nu villa ejere og har derfor en del renteudgifter så skal vi ikke udfylde blanketten for at kunne trække dem fra i DK? - og i såfald er der nogen bagdel ved at gøre det? Jeg har læst om ejendomsværdiskatten i andre tråde her på hjemmesiden, og ud fra dem har jeg en forståelse af, at vi ikke skal betale noget til DK - er dette rigtigt forstået? - men slippe med hver 2800 kr. til Sverige! "Man" vil jo gerne betale så lidt i skat som muligt men tilgengæld få mest muligt ud af det! Du skal ikke pludselig betale ejendomsskat til Danmark af din svenske ejendom fordi du bliver grænsegænger. Når du har svenske renteudgifter men ingen svenske indtægter, skal du vælge at blive grænsegænger, så du kan trække renterne fra et sted. Hvis du ikke vælger at blive grænsegænger kan du kun fratrække udgifter, der knytter sig til arbejdet - typisk befordring og a-kasse/fagforening. Den nuværende svenske ejendomsskat på 2.800 for "noll-taxerare" ændres formentlig til 4.500 pr. år for alle husejere og 900 for lejligheds"ejere" med virkning for dette år. Til gengæld hæves kapitalgevinstskatten ved salg formentlig fra 20 til 30 procent. Der er ikke tale om et lovforslag, men regeringen har igangsat en "udredning" med dette udganspunkt. Man kan også sige det på den måde, at regeringen har indledt forhandling med bureaukratiet. Hvad oppositionen mener er flintrende irrelevant. Generelt angående skat på fast ejendom i Sverige, så må man konkludere ud fra de seneste årtier, at det overordnede politiske princip er, at skatten skal laves om hele tiden, så ingen skal kunne vide sig sikre på værdien af deres friværdi eller udskudte skat. Det er så en af grundene til, at en krone koster 80 øre, så det er bare med at "gilla läget" :p Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
jerikras 10 Anmeld indhold Besvaret April 17, 2007 Du skal ikke pludselig betale ejendomsskat til Danmark af din svenske ejendom fordi du bliver grænsegænger. Når du har svenske renteudgifter men ingen svenske indtægter, skal du vælge at blive grænsegænger, så du kan trække renterne fra et sted. Hvis du ikke vælger at blive grænsegænger kan du kun fratrække udgifter, der knytter sig til arbejdet - typisk befordring og a-kasse/fagforening. Den nuværende svenske ejendomsskat på 2.800 for "noll-taxerare" ændres formentlig til 4.500 pr. år for alle husejere og 900 for lejligheds"ejere" med virkning for dette år. Til gengæld hæves kapitalgevinstskatten ved salg formentlig fra 20 til 30 procent. Der er ikke tale om et lovforslag, men regeringen har igangsat en "udredning" med dette udganspunkt. Man kan også sige det på den måde, at regeringen har indledt forhandling med bureaukratiet. Hvad oppositionen mener er flintrende irrelevant. Generelt angående skat på fast ejendom i Sverige, så må man konkludere ud fra de seneste årtier, at det overordnede politiske princip er, at skatten skal laves om hele tiden, så ingen skal kunne vide sig sikre på værdien af deres friværdi eller udskudte skat. Det er så en af grundene til, at en krone koster 80 øre, så det er bare med at "gilla läget" :p Tak for informationen. Jeg troede egentlig at deres snak om at afskaffe ejendomsskatten var en fordel, men nu kan jeg se, at vi egentlig bare skal betale det dobbelte ud over kapitalgevinstskatten sættes op - surt:mad: Gad vide om den nye skat på ejendomme frem for ejendomsskatten (når den bliver vedtaget) kan fratrækkes i DK ligesom renteudgifter? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mette 0 Anmeld indhold Besvaret April 17, 2007 På den anden side har du indtil nu sluppet for at betale 1% som du normalt ville skulle betale ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret April 17, 2007 Da du flyttede til SE' date=' kontaktede du da det skattecenter som du var tilknyttet for at blive overflyttet til grænsegængercenteret? hvis ikke bør du nok starte med det, for det er DEM som i første omgang skal tage stilling til hvilken 'status' du skal have hos SKAT [i']("Grænsegænger" eller "begrænset skattepligtig"-status). Har forsøgt flere gange telefonisk, men det er mislykkedes hver gang. Røg ind i en længere telefon-mølle, og kunne aldrig blive stillet om til den rigtige person. Har forsøgt på e-mail men fik først svar 3 måneder senere - en enkelt linie, som sagde, at det ikke kunne lade sig gøre på e-mail. Nægter af princip at skulle bruge min arbejdstid på at møde personligt op hos dem, så nu kan de rende og hoppe Jeg er sådan set ligeglad med hvem der behandler min skattesag bare det bliver efter gældende lov. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
LotteB 10 Anmeld indhold Besvaret April 17, 2007 Hej alle sammen Efter at have læst denne tråd står jeg desværre tilbage med nogle spørgsmål som nogle af jer forhåbentligt kan svare mig på. Min problemstilling er som følger: Jeg købte d. 01.10.04 en lejlighed i Limhamn som jeg i forbindelse med flytning tilbage til Danmark solgte d. 01.10.06. Til historien hører sig, at jeg pr. 01.10.06 købte hus i Danmark. Nu er mit spørgsmål så om jeg skal betale svensk skat af fortjenesten på den svenske lejlighed eller om jeg på den ene eller anden måde er undtaget dette??? På forhånd tak. MVH Mikkel. UPS! Mikkel - det er nok en god idé at slette dit indlæg her, da det retteligt hører hjemme i tråden "uppskov", hvor du også har oprettet det - og undertegnede også har svaret på det ;) Lotte Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rose 10 Anmeld indhold Besvaret April 18, 2007 Svensk selvangivelse Jeg bor i Sverige, men arbejder i danmark og det samme gør min mand. Vi har begge fået tilsendt en svensk selvangivelse, men hvad skal man udfylde på den? Er der nogen der ved noget om det?? Synes kun jeg kan læse en masse om den danske selvangivelse og den har vi rimelig styr på... forhåbentlig Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
SanneJ 10 Anmeld indhold Besvaret April 18, 2007 Jeg bor i Sverige' date=' men arbejder i danmark og det samme gør min mand. Vi har begge fået tilsendt en svensk selvangivelse, men hvad skal man udfylde på den? Er der nogen der ved noget om det?? Synes kun jeg kan læse en masse om den danske selvangivelse og den har vi rimelig styr på... forhåbentlig[/quote'] hold da op, pröv at läs indlägene igen. De handler da alle om at udfylde en svensk selvangivelse, når man arbejder i DK... (Du skal skrive 0 et eller andet sted (og det behöver du vist ikke engang) og så signere med din underskrift og sende den tilbage. Det har jeg da läst mig til og skal ikke engang selv bruge det...) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rose 10 Anmeld indhold Besvaret April 18, 2007 Det kan godt være at jeg bare bliver forvirret, men mange skriver om skat.dk og vi har fået tilsendt fra Skatteverket og Skat. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
SanneJ 10 Anmeld indhold Besvaret April 18, 2007 Det kan godt være at jeg bare bliver forvirret' date=' men mange skriver om skat.dk og vi har fået tilsendt fra Skatteverket og Skat.[/quote'] Det har 99% af alle herinde nok:) pröv at söge på "selvangivelse" eller läs her:http://debat.sunddebat.com/showthread.php?t=8454&highlight=selvangivelse Der er også et udemärket arrangement man kan tilmelde sig:th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kvist 10 Anmeld indhold Besvaret April 18, 2007 Det kan godt være at jeg bare bliver forvirret' date=' men mange skriver om skat.dk og vi har fået tilsendt fra Skatteverket og Skat.[/quote'] Renteindtægter og aktieudbytte skrives på den svenske. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
LotteB 10 Anmeld indhold Besvaret April 18, 2007 Det kan godt være at jeg bare bliver forvirret' date=' men mange skriver om skat.dk og vi har fået tilsendt fra Skatteverket og Skat.[/quote'] For at gøre en lang historie kort. Du skal intet skrive på den, MED MINDRE du, som Kvist også skriver, har kapitalindkomst fra DK. Dét skal du deklarere i Sverige. ELLER hvis du har solgt "fastighet" i 2006. Men ellers synes jeg, at du/I skal melde Jer til det arrangement Sanne linker til. Jeg tror der vil sidde et par stykker til som er lige så rundforvirret Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Humle 10 Anmeld indhold Besvaret April 18, 2007 Renteindtægter og aktieudbytte skrives på den svenske. + evt. gevinster på aktiesalg....... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
thn 0 Anmeld indhold Besvaret April 18, 2007 nej det var sq for dumt spurgt :-( beklager Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Prospero 10 Anmeld indhold Besvaret April 22, 2007 I fältet "Skattekommune" på första sidan står det ingenting på min deklaration. Är det inte meningen att där ska stå något? Är det OK att skriva in kommunen själv? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret April 22, 2007 I fältet "Skattekommune" på första sidan står det ingenting på min deklaration. Är det inte meningen att där ska stå något? Är det OK att skriva in kommunen själv? Der skal ikke stå noget i det felt på den danske selvangivelse når du bor i Sverige. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Weiser 10 Anmeld indhold Besvaret April 24, 2007 Udenlandske ejendomme Hej, Jeg skal lige have det ind med skeer... Det er fordi at da jeg flyttede til Sverige glemte nogen at flytte mig til begrænset skattepligtigt. Så nu sidder jeg med en normal selvangivelse og skal sende den sammen med et brev til skattecenteret for at få det rettet. Men lige et par ting jeg ikke helt kan få entydigt ind i mit hovede: 1. Er der forskel på begrænsket skattepligtigt og grænsegængere? 2. Jeg har købt en bostadsrätt og når jeg har bolig i sverige og bor i sverige så skal jeg ikke udfylde det bilag til selvangivelsen som omhandler udenlanske ejendomme? Håber der er nogen der kan hjælpe mig. Mvh Kim Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret April 24, 2007 Men lige et par ting jeg ikke helt kan få entydigt ind i mit hovede: 1. Er der forskel på begrænsket skattepligtigt og grænsegængere? Ja! Hvis du arbejder i DK og bor i SE kan du skatte som grænsegænger og får dermed mulighed for at trække dine svenske renter fra, du har beskæftigelsesfradrag og lidt mere. Du kan hente blanketten ”supplement til selvangivelsen for begrænset skattepligtige” på www.skat.dk - den udfyldes og indsendes sammen med resten. 2. Jeg har købt en bostadsrätt og når jeg har bolig i sverige og bor i sverige så skal jeg ikke udfylde det bilag til selvangivelsen som omhandler udenlanske ejendomme? Nej det skal du ikke. Hvornår flyttede du? Hvis du har boet i mindre end 6 mdr i Sverige i 2006 vil de formentlig regne dig som "almindelig" skattebetaler i 2006. Ellers ring til dem og bed om at blive flyttet til SkatØresund. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
seb 10 Anmeld indhold Besvaret May 6, 2007 Jeg har netop udfyldt min selvangivelse til skat og har lige et hurtigt spørgsmål. Jeg beskattes som grænsegænger. I har sikkert nævnt det, men de renteudgifter jeg har haft på mine svenske lån, skal det blot tilføjes i rubrik 42 (fradrag i kapitalindkomst, renteudgifter af pantebreve i depot.) sammen med min danske renteudgifter til lån i Danmark? Eller skal jeg tilføje det på min supplerende selvangivelse? På forhånd tak. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Trine Anmeld indhold Besvaret May 6, 2007 Jeg har netop udfyldt min selvangivelse til skat og har lige et hurtigt spørgsmål. Jeg beskattes som grænsegænger. I har sikkert nævnt det, men de renteudgifter jeg har haft på mine svenske lån, skal det blot tilføjes i rubrik 42 (fradrag i kapitalindkomst, renteudgifter af pantebreve i depot.) sammen med min danske renteudgifter til lån i Danmark? Eller skal jeg tilføje det på min supplerende selvangivelse? På forhånd tak. De skal deles op i renteudgifter til boliglån og andre údenlandske renteudgifter. De skal begge påføres supplementet under felterne der hedder noget med renteudgifter til udenlandske boliglån samt andre udenlandske nettorenteudgifter... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
seb 10 Anmeld indhold Besvaret May 6, 2007 De skal deles op i renteudgifter til boliglån og andre údenlandske renteudgifter. De skal begge påføres supplementet under felterne der hedder noget med renteudgifter til udenlandske boliglån samt andre udenlandske nettorenteudgifter... Tak. Kan du evt. huske hvilket felt det er? Kan ikke umiddelbart finde et der omhandler udenlandske renteudgifter. Hvilken blanket er det jeg skal hente? Har kigget nedenstående igennem uden held. http://www.skat.dk/skat.aspx?oID=56087&vID=0&type=Borgere Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Trine Anmeld indhold Besvaret May 6, 2007 Tak. Kan du evt. huske hvilket felt det er? Kan ikke umiddelbart finde et der omhandler udenlandske renteudgifter. Hvilken blanket er det jeg skal hente? Har kigget nedenstående igennem uden held. http://www.skat.dk/skat.aspx?oID=56087&vID=0&type=Borgere Udenlanske renteudgifter fra boliglån felt 407 Andre udenlanske renter felt 402 http://www.skat.dk/getFile.aspx?ID=18239 Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
seb 10 Anmeld indhold Besvaret May 6, 2007 Er det blanket 04.012 jeg skal bruge? Findes nederst på denne side, http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=161544&vID=201292&search=udenlandske¤renteudgifter Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Trine Anmeld indhold Besvaret May 6, 2007 Er det blanket 04.012 jeg skal bruge? Nej, 04.031 jeg har sat et direkte link ind i den anden post... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
credde 0 Anmeld indhold Besvaret May 22, 2007 Jeg er næsten færdig med min selvangivelse men har blot 2 spørgsmål, som jeg håber nogle kan hjælpe mig med. Da vi har en kollektiv ulykkesforsikring i firmaet skal jeg skrive et meget lille beløb, 111 kr, i en rubrik nummer 17... Den kan jeg ikke lige genfinde på selvangivelsen. Derudover kan jeg se i min skattemappe, at i en rubrik 38: B-indkomst, hvoraf der ikke skal betales AM- og SP-bidrag (Kan normalt henføres til selvangivelsens rubrik 17 eller 20) er der skrevet 407 kr. på (beløbet figurerer længere nede under rubrik 17 i skattemappen. Det mystiske er, at der som arbejdsgiver står PFA pension, altså det pensionsselskab, jeg har. Skal jeg bare lægge de to beløb sammen og fører dem ind under rubrik 20 -> Anden personlig indkomst og periode? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret May 28, 2007 Spørgsmål vedr. pensions-indbetalinger Ja...så sidder jeg også og prøver at danne mig et overblik over 2006. Nu bliver jeg så i tvivl om hvilke tal jeg skal påføre i rubrik 416/433 på supplementet - Fradrag i Personlig Indkomst. Jeg har pensionsordning igennem firmaet, hvor jeg selv indbetaler 5% hver måned, og firmaet så "spæder til" med 10% - i alt 15% ind på pensionsordningen hver måned. Spørgsmålet er: jeg går ud fra jeg kun skal påføre de 5% som jeg indbetaler? (sikkert et knallert-spørgsmål - men jeg er usikker....og så spørger jeg hellere en gang for meget end for lidt ;o)) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites