Jump to content
anton

Selvangivelse 2006

Recommended Posts

Jeg er lidt forvirret om hvorvidt jeg skal/skal ikke udfylde denne supplement blanket hvor de skal afgøre hvilken status vi har. Vi er for første gang nu villa ejere og har derfor en del renteudgifter så skal vi ikke udfylde blanketten for at kunne trække dem fra i DK? - og i såfald er der nogen bagdel ved at gøre det? Jeg har læst om ejendomsværdiskatten i andre tråde her på hjemmesiden, og ud fra dem har jeg en forståelse af, at vi ikke skal betale noget til DK - er dette rigtigt forstået? - men slippe med hver 2800 kr. til Sverige! "Man" vil jo gerne betale så lidt i skat som muligt men tilgengæld få mest muligt ud af det!
Du skal ikke pludselig betale ejendomsskat til Danmark af din svenske ejendom fordi du bliver grænsegænger. Når du har svenske renteudgifter men ingen svenske indtægter, skal du vælge at blive grænsegænger, så du kan trække renterne fra et sted. Hvis du ikke vælger at blive grænsegænger kan du kun fratrække udgifter, der knytter sig til arbejdet - typisk befordring og a-kasse/fagforening. Den nuværende svenske ejendomsskat på 2.800 for "noll-taxerare" ændres formentlig til 4.500 pr. år for alle husejere og 900 for lejligheds"ejere" med virkning for dette år. Til gengæld hæves kapitalgevinstskatten ved salg formentlig fra 20 til 30 procent. Der er ikke tale om et lovforslag, men regeringen har igangsat en "udredning" med dette udganspunkt. Man kan også sige det på den måde, at regeringen har indledt forhandling med bureaukratiet. Hvad oppositionen mener er flintrende irrelevant. Generelt angående skat på fast ejendom i Sverige, så må man konkludere ud fra de seneste årtier, at det overordnede politiske princip er, at skatten skal laves om hele tiden, så ingen skal kunne vide sig sikre på værdien af deres friværdi eller udskudte skat. Det er så en af grundene til, at en krone koster 80 øre, så det er bare med at "gilla läget" :p

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Du skal ikke pludselig betale ejendomsskat til Danmark af din svenske ejendom fordi du bliver grænsegænger. Når du har svenske renteudgifter men ingen svenske indtægter, skal du vælge at blive grænsegænger, så du kan trække renterne fra et sted. Hvis du ikke vælger at blive grænsegænger kan du kun fratrække udgifter, der knytter sig til arbejdet - typisk befordring og a-kasse/fagforening. Den nuværende svenske ejendomsskat på 2.800 for "noll-taxerare" ændres formentlig til 4.500 pr. år for alle husejere og 900 for lejligheds"ejere" med virkning for dette år. Til gengæld hæves kapitalgevinstskatten ved salg formentlig fra 20 til 30 procent. Der er ikke tale om et lovforslag, men regeringen har igangsat en "udredning" med dette udganspunkt. Man kan også sige det på den måde, at regeringen har indledt forhandling med bureaukratiet. Hvad oppositionen mener er flintrende irrelevant. Generelt angående skat på fast ejendom i Sverige, så må man konkludere ud fra de seneste årtier, at det overordnede politiske princip er, at skatten skal laves om hele tiden, så ingen skal kunne vide sig sikre på værdien af deres friværdi eller udskudte skat. Det er så en af grundene til, at en krone koster 80 øre, så det er bare med at "gilla läget" :p
Tak for informationen. Jeg troede egentlig at deres snak om at afskaffe ejendomsskatten var en fordel, men nu kan jeg se, at vi egentlig bare skal betale det dobbelte ud over kapitalgevinstskatten sættes op - surt:mad: Gad vide om den nye skat på ejendomme frem for ejendomsskatten (når den bliver vedtaget) kan fratrækkes i DK ligesom renteudgifter?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Da du flyttede til SE' date=' kontaktede du da det skattecenter som du var tilknyttet for at blive overflyttet til grænsegængercenteret? hvis ikke bør du nok starte med det, for det er DEM som i første omgang skal tage stilling til hvilken 'status' du skal have hos SKAT [i']("Grænsegænger" eller "begrænset skattepligtig"-status).
Har forsøgt flere gange telefonisk, men det er mislykkedes hver gang. Røg ind i en længere telefon-mølle, og kunne aldrig blive stillet om til den rigtige person. Har forsøgt på e-mail men fik først svar 3 måneder senere - en enkelt linie, som sagde, at det ikke kunne lade sig gøre på e-mail. Nægter af princip at skulle bruge min arbejdstid på at møde personligt op hos dem, så nu kan de rende og hoppe :mad: Jeg er sådan set ligeglad med hvem der behandler min skattesag bare det bliver efter gældende lov.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Hej alle sammen Efter at have læst denne tråd står jeg desværre tilbage med nogle spørgsmål som nogle af jer forhåbentligt kan svare mig på. Min problemstilling er som følger: Jeg købte d. 01.10.04 en lejlighed i Limhamn som jeg i forbindelse med flytning tilbage til Danmark solgte d. 01.10.06. Til historien hører sig, at jeg pr. 01.10.06 købte hus i Danmark. Nu er mit spørgsmål så om jeg skal betale svensk skat af fortjenesten på den svenske lejlighed eller om jeg på den ene eller anden måde er undtaget dette??? På forhånd tak. MVH Mikkel.
UPS! Mikkel - det er nok en god idé at slette dit indlæg her, da det retteligt hører hjemme i tråden "uppskov", hvor du også har oprettet det - og undertegnede også har svaret på det ;) Lotte

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Svensk selvangivelse Jeg bor i Sverige, men arbejder i danmark og det samme gør min mand. Vi har begge fået tilsendt en svensk selvangivelse, men hvad skal man udfylde på den? Er der nogen der ved noget om det?? Synes kun jeg kan læse en masse om den danske selvangivelse og den har vi rimelig styr på... forhåbentlig

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg bor i Sverige' date=' men arbejder i danmark og det samme gør min mand. Vi har begge fået tilsendt en svensk selvangivelse, men hvad skal man udfylde på den? Er der nogen der ved noget om det?? Synes kun jeg kan læse en masse om den danske selvangivelse og den har vi rimelig styr på... forhåbentlig[/quote']:eek: hold da op, pröv at läs indlägene igen. De handler da alle om at udfylde en svensk selvangivelse, når man arbejder i DK...:confused: (Du skal skrive 0 et eller andet sted (og det behöver du vist ikke engang) og så signere med din underskrift og sende den tilbage. Det har jeg da läst mig til og skal ikke engang selv bruge det...)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Det kan godt være at jeg bare bliver forvirret' date=' men mange skriver om skat.dk og vi har fået tilsendt fra Skatteverket og Skat.[/quote'] Det har 99% af alle herinde nok:) pröv at söge på "selvangivelse" eller läs her:http://debat.sunddebat.com/showthread.php?t=8454&highlight=selvangivelse Der er også et udemärket arrangement man kan tilmelde sig:th2:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Det kan godt være at jeg bare bliver forvirret' date=' men mange skriver om skat.dk og vi har fået tilsendt fra Skatteverket og Skat.[/quote'] Renteindtægter og aktieudbytte skrives på den svenske.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Det kan godt være at jeg bare bliver forvirret' date=' men mange skriver om skat.dk og vi har fået tilsendt fra Skatteverket og Skat.[/quote'] For at gøre en lang historie kort. Du skal intet skrive på den, MED MINDRE du, som Kvist også skriver, har kapitalindkomst fra DK. Dét skal du deklarere i Sverige. ELLER hvis du har solgt "fastighet" i 2006. Men ellers synes jeg, at du/I skal melde Jer til det arrangement Sanne linker til. Jeg tror der vil sidde et par stykker til som er lige så rundforvirret :rolleyes:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
I fältet "Skattekommune" på första sidan står det ingenting på min deklaration. Är det inte meningen att där ska stå något? Är det OK att skriva in kommunen själv?
Der skal ikke stå noget i det felt på den danske selvangivelse når du bor i Sverige.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Udenlandske ejendomme Hej, Jeg skal lige have det ind med skeer... Det er fordi at da jeg flyttede til Sverige glemte nogen at flytte mig til begrænset skattepligtigt. Så nu sidder jeg med en normal selvangivelse og skal sende den sammen med et brev til skattecenteret for at få det rettet. Men lige et par ting jeg ikke helt kan få entydigt ind i mit hovede: 1. Er der forskel på begrænsket skattepligtigt og grænsegængere? 2. Jeg har købt en bostadsrätt og når jeg har bolig i sverige og bor i sverige så skal jeg ikke udfylde det bilag til selvangivelsen som omhandler udenlanske ejendomme? Håber der er nogen der kan hjælpe mig. Mvh Kim

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Men lige et par ting jeg ikke helt kan få entydigt ind i mit hovede: 1. Er der forskel på begrænsket skattepligtigt og grænsegængere?
Ja! Hvis du arbejder i DK og bor i SE kan du skatte som grænsegænger og får dermed mulighed for at trække dine svenske renter fra, du har beskæftigelsesfradrag og lidt mere. Du kan hente blanketten ”supplement til selvangivelsen for begrænset skattepligtige” på www.skat.dk - den udfyldes og indsendes sammen med resten.
2. Jeg har købt en bostadsrätt og når jeg har bolig i sverige og bor i sverige så skal jeg ikke udfylde det bilag til selvangivelsen som omhandler udenlanske ejendomme?
Nej det skal du ikke. Hvornår flyttede du? Hvis du har boet i mindre end 6 mdr i Sverige i 2006 vil de formentlig regne dig som "almindelig" skattebetaler i 2006. Ellers ring til dem og bed om at blive flyttet til SkatØresund.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har netop udfyldt min selvangivelse til skat og har lige et hurtigt spørgsmål. Jeg beskattes som grænsegænger. I har sikkert nævnt det, men de renteudgifter jeg har haft på mine svenske lån, skal det blot tilføjes i rubrik 42 (fradrag i kapitalindkomst, renteudgifter af pantebreve i depot.) sammen med min danske renteudgifter til lån i Danmark? Eller skal jeg tilføje det på min supplerende selvangivelse? På forhånd tak.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine
Jeg har netop udfyldt min selvangivelse til skat og har lige et hurtigt spørgsmål. Jeg beskattes som grænsegænger. I har sikkert nævnt det, men de renteudgifter jeg har haft på mine svenske lån, skal det blot tilføjes i rubrik 42 (fradrag i kapitalindkomst, renteudgifter af pantebreve i depot.) sammen med min danske renteudgifter til lån i Danmark? Eller skal jeg tilføje det på min supplerende selvangivelse? På forhånd tak.
De skal deles op i renteudgifter til boliglån og andre údenlandske renteudgifter. De skal begge påføres supplementet under felterne der hedder noget med renteudgifter til udenlandske boliglån samt andre udenlandske nettorenteudgifter...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
De skal deles op i renteudgifter til boliglån og andre údenlandske renteudgifter. De skal begge påføres supplementet under felterne der hedder noget med renteudgifter til udenlandske boliglån samt andre udenlandske nettorenteudgifter...
Tak. Kan du evt. huske hvilket felt det er? Kan ikke umiddelbart finde et der omhandler udenlandske renteudgifter. Hvilken blanket er det jeg skal hente? Har kigget nedenstående igennem uden held. http://www.skat.dk/skat.aspx?oID=56087&vID=0&type=Borgere

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine
Tak. Kan du evt. huske hvilket felt det er? Kan ikke umiddelbart finde et der omhandler udenlandske renteudgifter. Hvilken blanket er det jeg skal hente? Har kigget nedenstående igennem uden held. http://www.skat.dk/skat.aspx?oID=56087&vID=0&type=Borgere
Udenlanske renteudgifter fra boliglån felt 407 Andre udenlanske renter felt 402 http://www.skat.dk/getFile.aspx?ID=18239

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine
Er det blanket 04.012 jeg skal bruge?
Nej, 04.031 jeg har sat et direkte link ind i den anden post...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er næsten færdig med min selvangivelse :thumbup: men har blot 2 spørgsmål, som jeg håber nogle kan hjælpe mig med. Da vi har en kollektiv ulykkesforsikring i firmaet skal jeg skrive et meget lille beløb, 111 kr, i en rubrik nummer 17... Den kan jeg ikke lige genfinde på selvangivelsen. Derudover kan jeg se i min skattemappe, at i en rubrik 38: B-indkomst, hvoraf der ikke skal betales AM- og SP-bidrag (Kan normalt henføres til selvangivelsens rubrik 17 eller 20) er der skrevet 407 kr. på (beløbet figurerer længere nede under rubrik 17 i skattemappen. Det mystiske er, at der som arbejdsgiver står PFA pension, altså det pensionsselskab, jeg har. Skal jeg bare lægge de to beløb sammen og fører dem ind under rubrik 20 -> Anden personlig indkomst og periode?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Spørgsmål vedr. pensions-indbetalinger Ja...så sidder jeg også og prøver at danne mig et overblik over 2006. Nu bliver jeg så i tvivl om hvilke tal jeg skal påføre i rubrik 416/433 på supplementet - Fradrag i Personlig Indkomst. Jeg har pensionsordning igennem firmaet, hvor jeg selv indbetaler 5% hver måned, og firmaet så "spæder til" med 10% - i alt 15% ind på pensionsordningen hver måned. Spørgsmålet er: jeg går ud fra jeg kun skal påføre de 5% som jeg indbetaler? (sikkert et knallert-spørgsmål - men jeg er usikker....og så spørger jeg hellere en gang for meget end for lidt ;o))

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...