anton 0 Anmeld indhold Skrevet February 21, 2007 Jeg har anstrengt mig i yderste grad for at 1) regne mit befordringsfradrag ud (tre afstande og dermed tre gangestykker, hvortil man lægger antal dage gange to gange 8 kr. for toget) 2) skrive to tal af fra oversigten over mine indkomster og fradrag, der var i min skattemape 3) huske min kones svenske personnummer for at få ægtefællefradrag, hvilket giver endnu et beløb på selvangivelsen. Dette astronomiske antal beløb (fire) er så afleveret i skriftlig form til SkatØresund i går morges. Det skete uden de store sværdslag, og jeg fik endda en underskrift på, at jeg havde afleveret min selvangivelse. Efter devisen "Den, der besøger hollænderkværnen øverst på bakken først, får først forarbejdet sine råvarer til en form, der gør det lettere for bageren at anvende" regner jeg med, at jeg har årsopgørelsen inden påske (2007). I behøver altså ikke vente på at SKAT sender jer en selvangivelse, der alligevel ikke står noget på. Hent selv jeres indkomster og fradrag (de danske) på www.tastselv.skat.dk (har I glemt koden, tager det ca. 14 dage at få en ny), skriv indkomster og fradrag ned og aflever det med navn, adresse og personnummer, og så er den selvangivelse afleveret. Husk evt. de svenske renteudgifter. Gennemsnitskursen fra Nationalbanken for 2006 er på 80,62. Happy hunting! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
splint 10 Anmeld indhold Besvaret February 22, 2007 Hej anton Nu skal jeg for første gang til at udfylde selvangivelse. Kan du eller en anden fortælle lidt om proceduren. Har hørt om at det er en udvidet selvangivelse man skal udfylde. Hvordan foregår det, sender skat et ekstra skema til en eller?????. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kim H 10 Anmeld indhold Besvaret February 22, 2007 Hej Anton, Godt at se, at du stadig vil "coache" os til at komme på forkant overfor "det kære væsen" ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
anton 0 Anmeld indhold Besvaret February 22, 2007 http://www.workimport.dk/ooizzCMS/DA/arbejdsgiver/reglerarbejdsgiver/skatgraensependleresverige Forskudsopgørelse: som man tror verden kommer til at se ud i det kommende år Selvangivelse: som situationen rent faktisk har været i det forgangne år Som almindeligt begrænset skattepligtig kan man ikke trække renteudgifter fra, men er man gift, og ægtefællen/partneren ikke har indkomst fra DK, er der et ligningsmæssigt fradrag på 38.500 kr. man kan skrive på (betragt det som 38.500 kr. mere i befordringsfradrag - skatteværdien er de samme 32 %). Da min kone og jeg begge arbejdede i DK, var det naturligt at være grænsegængere, da vi så kunne trække vores renteudgifter fra. Nu da min kone ikke længere arbejder i DK, trækker jeg hende fra (hun er jo penge værd), men kan så ikke trække renteudgifter på vores hus fra. Det kan min bedre halvdel så gøre i sin svenske indkomst - hun skriver bare mine og sine renteudgifter på sin svenske selvangivelse, og så har jeg glæde af min kone, og hun har glæde af min gæld. Fornuftig ordning! Er man gift/registreret med en person, der ingen indkomst har whatsoever, kan man som grænsegænger få ægtefællens/partnerens personfradrag ført over til sig selv. Da man jo pukler det nederste af ens ryg ud af bukserne for at have råd til at have den luddovne nasser gående derhjemme, skal man også belønnes med at have samme regler for sambeskatning som danske danskere. Befordringseksempel: 150 km frem og tilbage (altså begge veje, tur/retur, ud og hjem, kører hjemmefra ved kilometertællerstand 235.730 og holder i indkørslen igen ved kilometertællerstand 235.730 + 150 km, har brugt 30 liter benzin i sin amerikanerbil, der kører fem km/liter, for at nå hjemmefra til sit arbejde og tilbage igen) 0-24 km: intet fradrag 24-100 km: 1,78 kr./km X (100-24 km=76 km) = 135,28 100-150 km: 0,89 kr./km X (150-100 km=50 km) = 44,50 kr. Befordringsfradrag for kilometerne: 135,28 kr. + 44,50 kr. = 179,78 Nogen mener, at de skal trække de 24 første km fra de 150 km, og så få fradrag for 100 km med 1,78 kr./km og 26 km til 0,89 kr./km. SÅDAN ER DET IKKE! Færge: + faktisk omkostning Bropenge vedr. biltransport (egen bil blabla): +50 kr. pr. passage Tog (over Øresundsbron): +8 kr. pr. passage Transport med: Helikopter, hop på tungen, med kammerat, der betaler Brobizz, som jeg så betaler halvdelen af bagefter, svømning over Øresund, i en stor kasse med en masse frimærker på: intet, nada, nichts, nothing Rute: Tog: den kortest mulige rute mellem hjem og arbejde, hvis man tog turen i bil Bil: I teorien den korteste vej, men er der en tidsmæssig besparelse, accepteres længere end den korteste Færge: ruten fra hjem til færgeleje og fra færgeleje til arbejde og den modsatte tur hjem. Du skal have kørt rundt på færgen for at få ekstra kilometer. Beregning af km: www.viamichelin.com eller www.map24.com Hent dine indkomster og fradrag på www.tastselv.skat.dk - din adgangskode står på forskudsopgørelsen for 2007, eller også har du lavet den om til noget, du har glemt. Bestil igen - det tager et par uger at modtage den nye. Jeg har ikke mere i denne omgang... Vh Anton (der stadig venter på sin årsopgørelse - næsten tre dage efter afleveringen af selvangivelsen) Jo senere man afleverer, jo flere har afleveret før én selv, og jo længere tid tager det... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rene Larsen 10 Anmeld indhold Besvaret February 23, 2007 Jeg har i dag været hos SkatØresund for at give dem mine renteudgifter og befordringsfradrag. Men det kunne slet ikke lade sig gøre, de kunne ikke taste mine oplysninger ind nogle steder og derfor kunne de ikke modtage mine tal før 'normal' afleveringstid Anton kan du ikke lige beskrive fra A til Z hvordan du har gjort det. - hvem har du talt med hos SKAT (personligt, via mail eller telefon). - har du sendt dine tal med posten, via mail eller afleveret personligt. Ham jeg talte med var grøn indefor SKAT, men han talte med en af de 'gamle' og det var den person som sage at det ikke kunne lade sig gøre :thumbdown Han fortalte også at de var ved at flytte SkatØresund til Ringkøbing - hvor ALT bliver samlet. Jeg har anstrengt mig i yderste grad for at 1) regne mit befordringsfradrag ud (tre afstande og dermed tre gangestykker, hvortil man lægger antal dage gange to gange 8 kr. for toget) 2) skrive to tal af fra oversigten over mine indkomster og fradrag, der var i min skattemape 3) huske min kones svenske personnummer for at få ægtefællefradrag, hvilket giver endnu et beløb på selvangivelsen. Dette astronomiske antal beløb (fire) er så afleveret i skriftlig form til SkatØresund i går morges. Det skete uden de store sværdslag, og jeg fik endda en underskrift på, at jeg havde afleveret min selvangivelse. Efter devisen "Den, der besøger hollænderkværnen øverst på bakken først, får først forarbejdet sine råvarer til en form, der gør det lettere for bageren at anvende" regner jeg med, at jeg har årsopgørelsen inden påske (2007). I behøver altså ikke vente på at SKAT sender jer en selvangivelse, der alligevel ikke står noget på. Hent selv jeres indkomster og fradrag (de danske) på www.tastselv.skat.dk (har I glemt koden, tager det ca. 14 dage at få en ny), skriv indkomster og fradrag ned og aflever det med navn, adresse og personnummer, og så er den selvangivelse afleveret. Husk evt. de svenske renteudgifter. Gennemsnitskursen fra Nationalbanken for 2006 er på 80,62. Happy hunting! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
anton 0 Anmeld indhold Besvaret February 25, 2007 Jeg har på TastSelv set mine oplysninger om løn, fagforening og A-kasse. Når man taster sit personnummer (det danske) og sin tastselv-kode, kommer man til "TastSelv-Menu". Midt i det hele ligger "Skattemappen", hvor man finder "Personlige skatteoplysninger", hvorefter man vælger "Forskuds- og selvangivne oplysninger". I kolonnen "Konteret" står de oplysninger som SKAT har om én for 2006. Dette er kun den danske del af det - har man fx svenske renteudgifter, skal man lige finde årsbesked 2006 og regne de svenske kroner om til danske. Der er ingen formkrav til selvangivelsen - "og hvad i alverden er formkrav så?", lyder det åbenlyse spørgsmål. Jo, man kan selvangive på stentavler, servietter, dukkehuse, lampeskærme, fladskærmsfjernsyn eller bare på et ganske almindeligt stykke papir, hvor man skriver "Løn: 456.789, befordring: 12.345, Fagforening+A-kasse: 9.876" - husk personnummer og indkomstår, en underskrift og en dato for udnerskriften og eventuelle dokumenter, der viser svensk renteudgift, at man er svensk gift, eller at ægtefællen ikke har indkomst i DK. Det papir, som jeg skrev mine indkomster og fradrag på, afleverede jeg selv til SkatØresund. Man kan vel, nårsomhelst året er omme og inden selvangivelsesfristen, der for mange er 1. juli, aflevere en pivforkert selvangivelse. Den bliver jo tjekket, inden man begynder at indberette den. For hvis der nu er nogen, der skriver 200.000 i løn på, selv om de har tjent 400.000 og betalt skat derefter, vil de jo få en masse skat tilbage, som de ikke skulle have haft tilbage, så selvangivelserne sammenlignes i første omgang med de faktiske oplysninger. Har man skrevet noget nonsens på selvangivelsen, får man lige et brev med teksten: "Du har selvangivet nonsens! Hvad mener du med det?" og så er det jo op til én selv at få styr på sit nonsens. Det kan godt være, at det ikke kan lade sig gøre at indberette selvangivelsen p.t., men det kan vel ikke forhindre én i at aflevere den. Jeg ved der er planer om at få et centralt arkiv for nogen skattecentre - det skulle vist være Lolland/Falster, der skulle huse det - arbejd' te' provinsen og så'n nå'ed - og at medarbejderne på udlandsskatteområdet hjælper med at besvare opkald vedr. SkatØresund, men Ringkøbing og Øresund hænger vist ikke rigtig sammen... Men frem med mikroskopet, nogen riskorn og dine oplysninger om indkomster og fradrag. Så kan det være, at SkatØresund får en selvangivelse på riskornene... Måske er det bedre at selvangive på meget store flamingoplader - de bliver nok ikke så nemt væk... Jeg ved omkring checks er der det samme ikke-eksisterende formkrav - du kan skrive en check på det stykke gips, som du havde på efter din skiferie. Krav til hvilke ting, der skal stå på checken skal være opfyldt, og så er der tale om en check. Banker og forretninger har det bare bedre med at håndtere en "ægte" check udstedt af en bank end en bildør med de nødvendige oplysninger - eller en pølsebakke, et dørslag eller et nepalesisk flag. Men JEG har ikke opfordret - blot informeret... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Bjarne233 10 Anmeld indhold Besvaret February 25, 2007 Men frem med mikroskopet, nogen riskorn og dine oplysninger om indkomster og fradrag. Så kan det være, at SkatØresund får en selvangivelse på riskornene... Måske er det bedre at selvangive på meget store flamingoplader - de bliver nok ikke så nemt væk... Hehehehe.....guld værd. Super indlæg Anton....tak for det !!! :th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Pendleren 10 Anmeld indhold Besvaret February 26, 2007 Jeg har på TastSelv set mine oplysninger om løn, fagforening og A-kasse. Når man taster sit personnummer (det danske) og sin tastselv-kode, kommer man til "TastSelv-Menu". Midt i det hele ligger "Skattemappen", hvor man finder "Personlige skatteoplysninger", hvorefter man vælger "Forskuds- og selvangivne oplysninger". I kolonnen "Konteret" står de oplysninger som SKAT har om én for 2006. Dette er kun den danske del af det - har man fx svenske renteudgifter, skal man lige finde årsbesked 2006 og regne de svenske kroner om til danske. Der er ingen formkrav til selvangivelsen - "og hvad i alverden er formkrav så?", lyder det åbenlyse spørgsmål. Jo, man kan selvangive på stentavler, servietter, dukkehuse, lampeskærme, fladskærmsfjernsyn eller bare på et ganske almindeligt stykke papir, hvor man skriver "Løn: 456.789, befordring: 12.345, Fagforening+A-kasse: 9.876" - husk personnummer og indkomstår, en underskrift og en dato for udnerskriften og eventuelle dokumenter, der viser svensk renteudgift, at man er svensk gift, eller at ægtefællen ikke har indkomst i DK. Det papir, som jeg skrev mine indkomster og fradrag på, afleverede jeg selv til SkatØresund. Man kan vel, nårsomhelst året er omme og inden selvangivelsesfristen, der for mange er 1. juli, aflevere en pivforkert selvangivelse. Den bliver jo tjekket, inden man begynder at indberette den. For hvis der nu er nogen, der skriver 200.000 i løn på, selv om de har tjent 400.000 og betalt skat derefter, vil de jo få en masse skat tilbage, som de ikke skulle have haft tilbage, så selvangivelserne sammenlignes i første omgang med de faktiske oplysninger. Har man skrevet noget nonsens på selvangivelsen, får man lige et brev med teksten: "Du har selvangivet nonsens! Hvad mener du med det?" og så er det jo op til én selv at få styr på sit nonsens. Det kan godt være, at det ikke kan lade sig gøre at indberette selvangivelsen p.t., men det kan vel ikke forhindre én i at aflevere den. Jeg ved der er planer om at få et centralt arkiv for nogen skattecentre - det skulle vist være Lolland/Falster, der skulle huse det - arbejd' te' provinsen og så'n nå'ed - og at medarbejderne på udlandsskatteområdet hjælper med at besvare opkald vedr. SkatØresund, men Ringkøbing og Øresund hænger vist ikke rigtig sammen... Men frem med mikroskopet, nogen riskorn og dine oplysninger om indkomster og fradrag. Så kan det være, at SkatØresund får en selvangivelse på riskornene... Måske er det bedre at selvangive på meget store flamingoplader - de bliver nok ikke så nemt væk... Jeg ved omkring checks er der det samme ikke-eksisterende formkrav - du kan skrive en check på det stykke gips, som du havde på efter din skiferie. Krav til hvilke ting, der skal stå på checken skal være opfyldt, og så er der tale om en check. Banker og forretninger har det bare bedre med at håndtere en "ægte" check udstedt af en bank end en bildør med de nødvendige oplysninger - eller en pølsebakke, et dørslag eller et nepalesisk flag. Men JEG har ikke opfordret - blot informeret... Er vild med din måde at forklare sammenhængen og fremgangsmåden på. Takker, Anton.. :th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
splint 10 Anmeld indhold Besvaret March 12, 2007 Hej Sider lige med selvangivelsen og skal til at skrive noget ud for befordringsfradraget, men nu er jeg lidt i tvivl. Inden jeg flyttede til se fik jeg lavet forskudsopgørelsen om, p.g.a. et større fradrag for befordring. Dette er så blevet indsat i mit månedlige fradrag (får det på forskud), men det har vist sig at mit fradrag skulle være større. Skal jeg så skrive hele det nye beløb altså beregnt fradrag +faktisk fradrag eller kun det jeg ligesom mangler. Forviret?? Eks. Fortrykt (ikke på selvangivelsen men forskudsopgørelsen) 40000, men faktisk så burde fradraget være 45000, så hvad skriver jeg i felt 51. 45000 eller 5000. Logisk burde det være 45000, men jeg har jo ligesom allerede fået de 40000. På forhånd tak Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Trine Anmeld indhold Besvaret March 12, 2007 Hej Sider lige med selvangivelsen og skal til at skrive noget ud for befordringsfradraget, men nu er jeg lidt i tvivl. Inden jeg flyttede til se fik jeg lavet forskudsopgørelsen om, p.g.a. et større fradrag for befordring. Dette er så blevet indsat i mit månedlige fradrag (får det på forskud), men det har vist sig at mit fradrag skulle være større. Skal jeg så skrive hele det nye beløb altså beregnt fradrag +faktisk fradrag eller kun det jeg ligesom mangler. Forviret?? Eks. Fortrykt (ikke på selvangivelsen men forskudsopgørelsen) 40000, men faktisk så burde fradraget være 45000, så hvad skriver jeg i felt 51. 45000 eller 5000. Logisk burde det være 45000, men jeg har jo ligesom allerede fået de 40000. På forhånd tak Du skal skrive det faktiske beløb.... det skal du altid. Forskudsopgørelsen er altid blot et "gæt" på hvordan SKAT tror det ender. Så det er 45000 du skal skrive..men husk du skal kunne bevise din beregning. 45000 er et meget rundt tal i min verden er du sikker på det ikke blot er endnu et estimat? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
splint 10 Anmeld indhold Besvaret March 12, 2007 Hej Mørke Tak for svaret. Nu skrev jeg at det blot var et eksempel, så de 4500 er naturligvis ikke det jeg skal bruge. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mouse 10 Anmeld indhold Besvaret March 16, 2007 Er man gift/registreret med en person, der ingen indkomst har whatsoever, kan man som grænsegænger få ægtefællens/partnerens personfradrag ført over til sig selv. Da man jo pukler det nederste af ens ryg ud af bukserne for at have råd til at have den luddovne nasser gående derhjemme, skal man også belønnes med at have samme regler for sambeskatning som danske danskere. Jeg er ejer af en "luddoven nasser" ... I et andet forum har jeg læst, at hvis man får ægtefællens personfradrag ført over til sig selv, frafalder alle andre fradrag (!) Ved du om det har sin rigtighed ? Personligt kan jeg slet ikke se sammenhængen. Eller bliver jeg bildt noget på her: http://forum.aegteskabudengraenser.dk/forum_posts.asp?TID=2828&PN=2 EDIT Hvad skal man sige: "Søgefunktionen er din ven". Anton du har jo allerede svaret :http://www.sunddebat.com/debat/showthread.php?t=2570&page=4&highlight=%E6gtef%E6llefradrag og der også lidt opdateret har: http://www.sunddebat.com/debat/showthread.php?t=8153&highlight=%E6gtef%E6llefradrag Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
MLJ 10 Anmeld indhold Besvaret March 19, 2007 Hej og specielt til Anton som synes at vide lidt om det svenske skattesystem. Her er så et par spørgsmål. Jeg arbejder i DK, bor i Malmø og er begrænset skattepligtig.Min kone betaler skat i Sverige.Hun arbejder godt nok i DK, men hendes job hører ind under nogle særregler der gør, at hun skal betale sin skat i bopælslandet. Ligesom Anton får jeg jeg et fradrag "fra min kone" på ca. 38500 idet hun ikke betaler skat i DK.Renteudgifterne på vores hus i Malmø trækker hun fra i Sverige. Hun pendler dog stadig fra Malmø til Kbh.Hvordan er transportfradragene i det svenske skattesystem og hvordan håndteres det på den svenske forskudsopgørelse ? På hendes danske lønseddel fremgår det, at hun betaler arbejdsmarkedsbidrag i DK (men altså ikke anden skat, som hun som sagt betaler i Sverige ) Jeg har ladet mig fortælle at hun kan trække det fra i Sverige. Ved du noget om det Anton ( eller andre ) Jeg kan ikke trække renteudgifter fra grundet min status som begrænset skattepligtig men hvad med fradrag for medlemsskab af fagforening ? Kan udgifter til fagforening og A-kasse trækkes fra i Sverige ( min kone ) Mvh Morten Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
thsk 11 Anmeld indhold Besvaret March 20, 2007 På hendes danske lønseddel fremgår det, at hun betaler arbejdsmarkedsbidrag i DK (men altså ikke anden skat, som hun som sagt betaler i Sverige ) Jeg har ladet mig fortælle at hun kan trække det fra i Sverige. Ved du noget om det Anton ( eller andre ) Nettobelöbet efter at arbejdsmarkedsbidrag er betalt i DK er det belöb som der skal beskattes skat af i Sverige, så ja, hun får fuldt fradrag i Sv. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
MLJ 10 Anmeld indhold Besvaret March 20, 2007 men hvordan fungerer det. Opgiver man sin løn minus det man regner med at betale i AM, eller opgiver man fuldt beløb og skriver AM ind som afdrag et sted på den svenske selvangivelse Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
thsk 11 Anmeld indhold Besvaret March 20, 2007 Du opgiver lön minus AM (nettobelöbet) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
MLJ 10 Anmeld indhold Besvaret March 21, 2007 Jeg har idag været forbi Øresundsforretningen på Store Torg. Det kan klart anbefales at møde personligt op.Der sidder en ansat fra skatteverket. Han kunne bla. oplyse, at min kone på den svenske selvangivelse skal opgive bruttoløn og så angive hvor meget hun betaler i AM i DK i feltet Avdrag. Så det er altså ikke lønnen efter AM der skal opgives i Sverige. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Prospero 10 Anmeld indhold Besvaret April 6, 2007 Sitter nu och ska fylla i min första danska deklaration, och är lite osäker på några saker. Under befodring, ska jag skriva i den totala befodringen för hela året, eller per dag? Och precis som någon annan här så ska jag ha högre befodring än den jag angett i selvangivelsen. Men hur bevisar jag det? Ska jag skicka med något? På TastSelv är det blankt på bopaeladresse och arbejdsadress samt under antal km per dag när jag går in och tittar i skattemappen, och det verkar inte vara något man kan ändra på. Och var skriver jag a-kassa, under "faglig kontingent"? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rene Larsen 10 Anmeld indhold Besvaret April 6, 2007 Sitter nu och ska fylla i min första danska deklaration, och är lite osäker på några saker. Under befodring, ska jag skriva i den totala befodringen för hela året, eller per dag? Och precis som någon annan här så ska jag ha högre befodring än den jag angett i selvangivelsen. Men hur bevisar jag det? Ska jag skicka med något? På TastSelv är det blankt på bopaeladresse och arbejdsadress samt under antal km per dag när jag går in och tittar i skattemappen, och det verkar inte vara något man kan ändra på. Och var skriver jag a-kassa, under "faglig kontingent"? Du skal i første omgang ikke bevisar/dokumentere noget overfor SKAT, men hvis SKAT ønsker det, skal du kunne dokumentere det antal arbejdsdage samt de kørte km. pr dag som befordringsfradraget består af. Ja, du skriver a-kasse under "faglig kontingent". Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
mrode 10 Anmeld indhold Besvaret April 6, 2007 Sitter nu och ska fylla i min första danska deklaration, och är lite osäker på några saker. Under befodring, ska jag skriva i den totala befodringen för hela året, eller per dag? Och precis som någon annan här så ska jag ha högre befodring än den jag angett i selvangivelsen. Men hur bevisar jag det? Ska jag skicka med något? På TastSelv är det blankt på bopaeladresse och arbejdsadress samt under antal km per dag när jag går in och tittar i skattemappen, och det verkar inte vara något man kan ändra på. Och var skriver jag a-kassa, under "faglig kontingent"? Du skal skrive det totale beløb for hele året i alle felterne. Dette gælder også for befordring. Hvis du har beregnet du skal have mere i befordringsfradrag end det du har angivet på forskudsopgørelsen, så skriver du bare det. Det er meget sjældent du skal bevise dit befordringsfradrag (medmindre det man angiver er helt urimeligt), men hvis du kører noget der ligner den rute som www.map24.com eller www.krak.dk viser er du ikke helt forkert på den. Hvis den fraviger skal du blot kunne argumentere for hvorfor du kører en anden vej. De skal acceptere det hvis det for eksempel er fordi den er hurtigere - også selvom man så kører længere. Du taster det ind i rubrik 52 (jf. vejledningen forneden - har ikke selv fået min selvangivelse endnu). Det skulle være sammen med fagforeningskontingentet. Her er en vejledning til at udfylde selvangivelsen: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?action=openall&oID=133112&vID=201292&i=2 Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Prospero 10 Anmeld indhold Besvaret April 6, 2007 Jag tar en annan rut än den på map24 då jag tar tåget. Det borde väl vara en giltig anledning? Finns ju inga alternativ. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rene Larsen 10 Anmeld indhold Besvaret April 6, 2007 Jag tar en annan rut än den på map24 då jag tar tåget. Det borde väl vara en giltig anledning? Finns ju inga alternativ. Du kan kun trække den vej fra som du kan finde via fx map24. Det kan da betyde at du ikke kan trække DIN faktiske afstand fra - men det kan også betyde at du kan trække mere fra, hvis det falder ud til din fordel. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret April 6, 2007 Det er vejlængden, der gælder. (Som i väg, nej nej ikke vägg) Selv om man kører i tog skal man regne befordringen ud efter, hvor langt man ville have kørt i bil. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
mfe 10 Anmeld indhold Besvaret April 6, 2007 Du kan kun trække den vej fra som du kan finde via fx map24. Det kan da betyde at du ikke kan trække DIN faktiske afstand fra - men det kan også betyde at du kan trække mere fra, hvis det falder ud til din fordel. Når du kører i bil kan du ALTID trække de faktiske antal kørte kilometre fra, så længe du kan godtgøre, hvorfor du kører den vej. Hvis ruten med MAP24 er længere tager du selvfølgelig den men hvis den faktiske vej er længere skriver du den på, når du naturligvis kører den længere vej fordi den er hurtigere. Du kan ikke skrive flere kilometre på end MAP24/KRAK m.fl. angiver der er, fordi du synes en anden vej er pænere, eller fordi du skal have morgenkaffe hos din moster på vej på arbejdet Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rene Larsen 10 Anmeld indhold Besvaret April 6, 2007 Du kan ALTID trække de faktiske antal kørte kilometre fra, så længe du kan godtgøre, hvorfor du kører den vej. Hvis ruten med MAP24 er længere tager du selvfølgelig den men hvis den faktiske vej er længere skriver du den på, når du naturligvis kører den længere vej fordi den er hurtigere. Du kan ikke skrive flere kilometre på end MAP24/KRAK m.fl. angiver der er, fordi du synes en anden vej er pænere, eller fordi du skal have morgenkaffe hos din moster på vej på arbejdet Jeg havde ikke lige lyst til at komme ind på hvordan man kan/må trække de faktiske antal km. fra, da spørgsmålet vedrøre en rejsevej med tog ;) Men hvis det også skal med, så har SKAT tabt en sag hvor de 'kun' ville godkende 'den korteste vej' - og den praksis er nu ændret så det er blevet muligt at fratrækker det faktiske antal km. - hvis ellers at man kan godtgøre overfor SKAT at den benyttede rute er hurtigere eller at man har en anden 'gyldig' grund. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites