Jump to content
MLJ

ID hysteri

Recommended Posts

Hej ! Jeg har ganske kort læst lidt om foreningen, så jeg ved ikke så meget om den endnu. Ved derfor heller ikke om nedennævnte har været oppe. Noget der for alvor har irriteret mig og som jeg i den grad mener er hindrende for en positiv integration / fremmelse af Øresundsregionen er svenskernes opfattelse af hvad der kan bruges, og i særdeleshed ikke bruges, som gyldigt ID. Specielt i den indledende face efter flytning til Sverige er dette et problem.Er der nogen der ved om det er hjemlet i den svenske lov, at man gang på gang afvises alle mulige forskellige steder, privat som offentlige, ( banker, sygehusvæsen, postvæsen mv ) fordi man ikke har et svensk ID kort. Dette på trods af at man kan fremvise personnummerbevis fra Folkbokføringen, gyldigt danske EU-kørekort samt gyldigt dansk pas. Har svenskerne ikke opdaget, at de er EU borgere. Jeg er klar over, at det formentligt at en hel mentalitet man er oppe imod, men det var måske vær at tage med, når man er igang med at påvirke diverse politikere. /MLJ

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes nu ikke det er så slemt. Jeg har altid mit kørekort på mig og det har virket alle de steder jeg har haft brug for det; Autoforhandler, skobutikker, tøjbutikker, bank, diskoteker osv. Klart det kan godt være lidt irriterende, men JEG ser det overhovedet ikke som noget problem. Derudover kan man jo blot få oprettet et svensk id-kort, som du selv nævner.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er flere gange blevet afvist (specielt når man henter post) med mit danske kørekort, fordi det ikke var kredit kort versionen - men det gamle folde kørekort. De nægter simpelthen ad udlevere pakken, selvom man står og vifter med det + alle ens kreditkort etc.etc.etc. Passet har jeg indtil videre ikke set blive afvist

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg er flere gange blevet afvist (specielt når man henter post) med mit danske kørekort, fordi det ikke var kredit kort versionen - men det gamle folde kørekort. De nægter simpelthen ad udlevere pakken, selvom man står og vifter med det + alle ens kreditkort etc.etc.etc. Passet har jeg indtil videre ikke set blive afvist
Kunne du ikke bare få lavet dit kørekort om? Hvorfor er dette ikke blevet gjort da det nye kørekort kom frem i Danmark for længe siden?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Sanne: Dét forstår jeg ikke.:confused: Jeg har i denne uge oprettet mit svenske id kort. Mine forældre har stået for det, så jeg ved ikke hvordan det er sket. Men det kan da lade sig gøre - i hvert fald for os. :th2:
Det var da dejligt:) Det er nok bare som det plejer at väre herovre. Ingen kender reglerne -eller i hvertfald kender de alle nogle forskellige regler. Har aldrig hört om at ens foräldre kunne klare det for en, men godt at höre endnu en ny måde at få ID-kort på:D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det var da dejligt:) Det er nok bare som det plejer at väre herovre. Ingen kender reglerne -eller i hvertfald kender de alle nogle forskellige regler. Har aldrig hört om at ens foräldre kunne klare det for en' date=' men godt at höre endnu en ny måde at få ID-kort på:D[/quote'] :)... hvis du vil vide hvordan kan du prøve at spørge min far - Mogens her inde...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

hmm sys lige jeg vil beklage mig også mht ID-kort- banken afviste mig to gange og jeg fik til sidst bestilt ID-kort hos dem hehe men dammm banken skriver til mig ( Id kortet tar ca 8 veckor), hvis du har en svensk Visa/Dk og dansk kørekort så går det an det fleste steder... Ilva ville have mit svensk CPR i papire form for at oprette mig som kunde..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
hmm sys lige jeg vil beklage mig også mht ID-kort- banken afviste mig to gange og jeg fik til sidst bestilt ID-kort hos dem hehe men dammm banken skriver til mig ( Id kortet tar ca 8 veckor)' date=' [/quote'] Så ville jeg nok skifte bank! :fight:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har klaret mig igennem uden problemer med mit danske pas suppleret med udskrift af personnummerbevis fra Skatteverket. Men jeg har bestilt et id-kort i banken med godkendelse af en svensk statsborger medbringde svensk pas. Det fylder ikke så meget i pungen. Mit største problem er at mine forældre har udstyret med med et fornavn som er et drengenavn i Sverige :rolleye: - som hun sagde på Postudleveringen: han skal hente pakken selv :lol:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvorfor kan man ikke få Svensk ID kort längere ?
Som jeg også skriver et sted i den tråd som Malene refererer til - så kan man altså også godt anskaffe sig Svensk ID. Min kæreste og jeg har været i banken så sent som i mandags (19.02.07) for at købe et hver. Vores bankdame har overhovedet ikke sagt noget i den forbindelse.. så jeg fatter simpelthen ikke denne diskussion. :o Winnie

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har heller ikke haft nogen problemer overhovdet, vi var meget nervøse ved at flytte herover efter at have læst på debatsiderne herinde og vi må sige at alt er gjort til skamme, også ID kort, da vi første dag var i banken for at åbne konto og bestille visakort osv. bestilte vi samtidig vores ID kort og modtog dem ca 4 uger senere. Mette og Rasmus

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er blevet afvist. Jeg glemte mit kørekort i en en lånebil sidste år og skulle derfor have mig et nyt, men svensk. For at kunne hente det nye kort på posthuset i Limhamn skulle jeg have gyldig ID med. Mit danske pas og brevet fra folkbokföringen var ikke nok, blev promte afvist. Jeg var i sidste ende nødt til at have min nabo med ude på posthuset for at hente mit nye svenske kørekort. Næ nej, ikke nok at naboen skulle skrive under for mig, hun skulle møde op på posthuset. God integration :sick:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg glemte mit kørekort i en en lånebil sidste år og skulle derfor have mig et nyt, men svensk. For at kunne hente det nye kort på posthuset i Limhamn skulle jeg have gyldig ID med. Mit danske pas og brevet fra folkbokföringen var ikke nok, blev promte afvist. Jeg var i sidste ende nødt til at have min nabo med ude på posthuset for at hente mit nye svenske kørekort. Næ nej, ikke nok at naboen skulle skrive under for mig, hun skulle møde op på posthuset. God integration :sick:
Oplevet det samme her, lige i denne situation kan du ikke bruge dit danske pas, men det er så ikke postvæsenet som har sat denne regel, men vägvärket eller hvem der nu står for kørekort i sverige. Dog ikke fedt man skal slæbe en svensker(eller dansker med svensk id) med på posthuset.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

banker eller kasseservice da vi flyttede til sverige var jeg halv vejs i min graviditet.. jeg ville gerne gå til kontrol i malmø, da det var lidt nemmere end at jeg skulle over broen hver gang.. problemet var bare at de ikke behandler eller tager prøver på dig hvis du ikke har det svenske id kort.. vi fik at vide at vi skulle henvende os på kasse service og få det lavet.. vi udfyldte papirene, men det var ikke nok.. vi skulle have udskrift fra skatteværket med vores person nummer på, og så skulle vi have pas med, et sort /hvid billede, en der havde det svenske id kort i forvejen som skulle skrive under på at det var os, og den der gjorde det, skulle selv have papirene i orden... vi kendte bare ik nogen, og vi havde altså ikke lyst til at gå hen til en fremmed på gaden og be om hjælp.. det endte med at vi fik en nabo til at hjælpe os.. men det var bestemt ikke en sjov oplevelse.. du kan også få det lavet i din bank.. men kender ikk helt reglerne der.. håber det er nemmere end det andet.. men det er for nyligt at det er blevet så svært at få lavet id kort.. millis

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kunne ikke indløse en svensk check (post-giro) i Swedbank i sidste uge fordi jeg ikke havde noget svensk legtimation. Checken stod i mit navn samt jeg havde 2 konti i Swedbank ...Ham idioten ved kassen kiggede på mit dansk pas og sagde: "Du kan ikke indløse denne check med dette pas...blabla...svensk kørekort, ID..bla"...så gik han til 2 Swedbanks-ludere (en var meget flot og den anden var utrolig grim) og snakkede med dem....han kom tilbage og sagde: NEJ! :fight: Jeg tog mit pas og sagde til ham: "I bliver snart i mindretal i Malmö" "Vi vil købe alle jeres huse" Han kiggede meget mærkligt på mig... Så gik jeg til Nordea og indløste checken (35 SEK). Fyren i Nordea sagde til mig at alle som har EU pas kunne indløse denne check (også i Swedbank)...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
...så gik han til 2 Swedbanks-ludere (en var meget flot og den anden var utrolig grim) og snakkede med dem....han kom tilbage og sagde: NEJ! :fight: Jeg tog mit pas og sagde til ham: "I bliver snart i mindretal i Malmö" "Vi vil købe alle jeres huse" Han kiggede meget mærkligt på mig...
Du virklig har gjort et godt stykke arbejde for integrationen :sick:. Så næste gang der tales dansk i den bankfilial så får servicen en ekstra omgang. :scared:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites