macman 10 Anmeld indhold Skrevet February 19, 2007 Nogen der kender til de svenske regler i villaer for vådrumssikring, da jeg skal igang med en større renovering af vores badeværelse på 1.sal. Jeg har fundet noget på www.boverket.se, men er der andre steder inkl. evt. skitster og lign som f.eks på: http://www.bygogbolig.dk/artikelvis.php?id=850&katid=20&temaid=36 http://www.alfix.dk/dk/dk_mi/mi_vandtaetning.htm http://www.ebst.dk/BR95_13_ID157/0/54/0 Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
SanneJ 10 Anmeld indhold Besvaret February 20, 2007 boverket er altid et godt sted at starte. Derudover findes der: Follin, Y.; Kling, R. Örnhall, H. "Våtrumshandboken" udgivet af AB Svensk Byggtjänst i 1994. Ellers skal du have fat i Golvbranschens våtrumskontrol og/eller Plattsättningsentreprenörernas Riksförbunds anvisninger. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Martin_M 10 Anmeld indhold Besvaret June 24, 2007 boverket er altid et godt sted at starte. Derudover findes der: Follin, Y.; Kling, R. Örnhall, H. "Våtrumshandboken" udgivet af AB Svensk Byggtjänst i 1994. Ellers skal du have fat i Golvbranschens våtrumskontrol og/eller Plattsättningsentreprenörernas Riksförbunds anvisninger. Forsøger lige at genoplive tråden.... Er der nogen der ved om der er forskel på danske/svenske regler mht. vådrumssikring pft. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mette 0 Anmeld indhold Besvaret June 24, 2007 Jeg vil lige gøre opmærksom på at der fra 1.7.2007 kommer nye regler vedr. vådrum. Men de kommer først den 1.7.2007. Indtil den 1.7.2008 gælder de gamle regler dog og vil være 100% lovlige at bruge. http://www.bkr.se/ Vi er selv i gang med at få renoveret vores badeværelset og firmaet laver det efter de gamle regler, da man ikke helt ved hvad de nye vil indebære. Summa summarum: ingen gips ifølge nye regler..........men hvad så i stedet? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
SanneJ 10 Anmeld indhold Besvaret June 25, 2007 Summa summarum: ingen gips ifølge nye regler..........men hvad så i stedet?Nu har jeg ikke fået läst de nye regler endnu, men problemet er ikke gipsen, men det pap der sidder på de alm. gipsplader. Så det er bare at bruge gips uden pap eller de andre typer skiver, der er begyndt at komme på markedet (men som jeg ikke kan huske hvad hedder:flov:) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Markowitch 12 Anmeld indhold Besvaret June 25, 2007 Nu har jeg ikke fået läst de nye regler endnu' date=' men problemet er ikke gipsen, men det pap der sidder på de alm. gipsplader. Så det er bare at bruge gips uden pap eller de andre typer skiver, der er begyndt at komme på markedet (men som jeg ikke kan huske hvad hedder:flov:)[/quote'] Jeg læste et sted, at man mente at den dobbelte fugtmembran var skurken, fordi fugt kunne blive fanget i mellem de to fugtspærrere? Men, det udelukker jo ikke at pap'et kan være en grobund for skimmel - oder hur? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
SanneJ 10 Anmeld indhold Besvaret June 25, 2007 Jeg læste et sted' date=' at man mente at den dobbelte fugtmembran var skurken, fordi fugt kunne blive fanget i mellem de to fugtspærrere? Men, det udelukker jo ikke at pap'et kan være en grobund for skimmel - oder hur?[/quote']... Jeg må vist til at läse lidt på de regler, eller höre mine kolleger om den dobbelte fugtmembran, har aldrig hört om en sådan:flov: Problemet med gipspladerne med pap er selvfölgelig den skimmelsvamp, der synes det der pap er super läkkert, når det bliver vådt og den er desvärre rigtig ubehagelig for helbredet -altså skimmelsvampen. Men som sagt, har kun hört om problemet med gipspladerne, må vende tilbage, når jeg har snakket med eksperterne... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
macman 10 Anmeld indhold Besvaret June 25, 2007 Alternativ til gips Vedr. renovering eller nybygning af badeværelse. Jeg benyttede mig af et alternativ til vådrumsgips som hedder Litex plader. Se mere på: www.litex.dk Det er ikke billigt og noget anderledes end gips, men en hel del lettere og det var grunden til jeg valgte det, da jeg skulle lave det hele selv og vådrumsgips er tungt af h... til og svært at arbejde med når man er alene. Mht. de specifike regler der er gældende i Sverige efter forbudet mod at benytte vådrumsgips, så er det de færreste der har praktiske erfaringer i at lave badeværelser udfra disse og man skal have lidt tålmodighed. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Martin_M 10 Anmeld indhold Besvaret June 25, 2007 Tak for svar indtil videre :th2: Vil kigge mere på Litex... Ved i om man selv må lave badeværelset? Eller er der regler der siger at rør eller vådrumssikring skal laves af et firma? Har en svigerfar der er murer i DK, og han kan lave det hele - men må han det? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mette 0 Anmeld indhold Besvaret June 25, 2007 Der står i øvrigt flere steder at vådrumsgips er meget værre end alm.gips :) mht. fugt m.v. Ja, du må gerne lave badeværelset selv (også vådrumsmembran) men IKKE elektrikerarbejde og rørarbejde; der skal en sagkyndig til. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Martin_M 10 Anmeld indhold Besvaret June 26, 2007 Der står i øvrigt flere steder at vådrumsgips er meget værre end alm.gips :) mht. fugt m.v. Ja, du må gerne lave badeværelset selv (også vådrumsmembran) men IKKE elektrikerarbejde og rørarbejde; der skal en sagkyndig til. Hej Mette, Jeg har kontaktet Malmø kommunes byggningsafdeling og har fået følgende svar vedr rør og vådrum: Svar på ditt mail 2007-06-25. Ni får själva utföra rörarbeterna och våtsäkringen . Informationen om våtsäkring kan hämtas hos butiker som säljer kakel och annat våtrumsmaterial. Informationsmaterial finns om vilka regler som gäller finns att hämta vid våran kunddisk eller på Boverkets hemsida ( www.boverket.se ). Det kan även bli krav på bygganmälan och kvalitetsansvarig, vid flyttning av badrum till annat utrymme. Mvh Sven-Åke Ahlström VVS-Ingenjör Stadsbyggnadskontoret Badeværelset skal ikke flyttes, så umiddelbart må vi lave det hele selv. El arbejdet må vi finde en løsning på - tak. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
SanneJ 10 Anmeld indhold Besvaret June 26, 2007 Jeg læste et sted' date=' at man mente at den dobbelte fugtmembran var skurken, fordi fugt kunne blive fanget i mellem de to fugtspærrere? Men, det udelukker jo ikke at pap'et kan være en grobund for skimmel - oder hur?[/quote']Så har jeg snakket med en kollega, og har fået forklaret problemet... de 2 fugtmembraner er plastfolien og "tätskiktet" som sidder på hver sin side af gipspladen (tätskiktet på siden ud mod vådrummet selvfölgelig). Da det har vist sig, at tätskiktet ikke er särlig tät, er der risiko for, at fugten spärres inde mellem de 2 fugtmembraner -altså i gipsen (tätskiktet har meget lavere "ånggenomgångsmotstånd" (end plastfolien). vådrumsgips har normalt også paplag, og derved er risikoen den samme ved begge typer gips (en grund til at vådrumsgips evt. kan väre värre er, at vådrumsgips har et hydrofoberende lag, og ved fugttilförsel i gipsen, kan fugten evt. ikke komme väk igen pga. dette lag). De nye regler har nu krav til tätskiktet at dette skal have langt höjere "ånggenomgångsmotstånd" (jeg tror det hedder diffusionsmodstand på dansk? Markowitch?), så der ikke skal kunne tränge fugt ind i konstruktionen, samt at anvende andet skivmateriale end gips. Der findes masser af alternativer til gips med pap. Både cementbaserede- og fibersilikatskiver. Kender dog ikke fabrikatnavnene på disse... Håber det gav lidt mening:) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mohlin 11 Anmeld indhold Besvaret June 26, 2007 Men varför säger då den danske experten i artikeln att man bara har en fuktspärr i Danmark? Precis så som du beskriver det har vi det i vårt nya badrum. I varje fall den ena, som går ut mot en läkt-vägg (trä + isolering). Alltså plast, gips, gips, membran, kakel. I det andra är det en murad vägg, så där är det putsat. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites