CAC 10 Anmeld indhold Skrevet February 18, 2007 Min svenske kollega mener at min udenlandske hustru vil kunne modtage en form for "løn/kontanthjælp" her i Sverige hvis hun går til svenskundervisning. Dette skulle være uafhænging af min indkomst. Kan det passe, eller er han helt forkert på den? Jeg synes selv det lyder ret vildt? Der er måske nogle herinde der har erfaringer med den slags, da det lader til at der er flere med udenlandske ægtefæller. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
MC Manden 10 Anmeld indhold Besvaret February 18, 2007 Min svenske kollega mener at min udenlandske hustru vil kunne modtage en form for "løn/kontanthjælp" her i Sverige hvis hun går til svenskundervisning. Dette skulle være uafhænging af min indkomst. Kan det passe, eller er han helt forkert på den? Jeg synes selv det lyder ret vildt? Der er måske nogle herinde der har erfaringer med den slags, da det lader til at der er flere med udenlandske ægtefæller. Desværre. Der er ikke noget at hente. Du har forsørger pligten, så kassen er lukket... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
CAC 10 Anmeld indhold Besvaret February 18, 2007 Ja, jeg regnede også med det. Derfor jeg var jeg også skeptisk, men spurgte nu alligevel da der kunne jo være noget jeg havde overset Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Just Looking 10 Anmeld indhold Besvaret November 10, 2007 jeg mener heller ikke at det er muligt. det er vist kun for dem som der har en ægtefælle med svensk pas. min mand læser SFi, og i løbet af den første uge fik de udleveret et slags kort med månedens 30 dage på,hvor de skulle noterer hvornår de var i skole også afleverer det i slutningen af mdr'en. derefter vil de så få udbetalt omk. 6000sek. men som sagt det var kun for dem som havde en ægtefælle med svensk pas Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
CAC 10 Anmeld indhold Besvaret November 10, 2007 Interessant, det nærmer sig jo diskrimination at det kun er for dem der har en "rigtig" svensk partner. Er det noget I har forhørt jer om? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Skaanebo 10 Anmeld indhold Besvaret November 11, 2007 Det handler ikke om, hvorvidt man har en svensk partner eller ej, men det handler om måden, man har fået familiesammenføring efter. Bruger du EU-reglerne, skal du være økonomisk selvkørende, og den økonomiske støtte, du kan få, er begrænset til boligstøtte og aktivitetsstöd hos Försäkringskassan. Bruger du derimod Sveriges nationale regler for familiesammenføring stilles der ingen økonomiske krav overhovedet, og du vil derfor også kunne gøre brug af flere tilskud, hvis du ellers opfylder kravene. Fx er kravet for de, som modtager introduktionsersättning fra kommunen, mens de læser SFI, at deres partner ikke tjener tilstrækkeligt til at kunne forsørge dem, dvs. deres indkomst efter skat er under 10-12.000 SEK. De vil så få en indkomstrelateret introduktionsersättning, som udbetales, så længe de følger deres undervisning, og så længe familien ikke er i stand til at forsørge sig selv fuldt ud. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret November 11, 2007 Sfi http://www.csn.se/2.128/2.350/2.353/2.559/1.1734 Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
CAC 10 Anmeld indhold Besvaret November 11, 2007 Det handler ikke om, hvorvidt man har en svensk partner eller ej, men det handler om måden, man har fået familiesammenføring efter. Bruger du EU-reglerne, skal du være økonomisk selvkørende, og den økonomiske støtte, du kan få, er begrænset til boligstøtte og aktivitetsstöd hos Försäkringskassan. Bruger du derimod Sveriges nationale regler for familiesammenføring stilles der ingen økonomiske krav overhovedet, og du vil derfor også kunne gøre brug af flere tilskud, hvis du ellers opfylder kravene. Fx er kravet for de, som modtager introduktionsersättning fra kommunen, mens de læser SFI, at deres partner ikke tjener tilstrækkeligt til at kunne forsørge dem, dvs. deres indkomst efter skat er under 10-12.000 SEK. De vil så få en indkomstrelateret introduktionsersättning, som udbetales, så længe de følger deres undervisning, og så længe familien ikke er i stand til at forsørge sig selv fuldt ud. Tak Skaanebo, som sædvanlig er du med på reglerne Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites