Jump to content
chrhansen

Brændeovne

Recommended Posts

Jeg skal have en ny brændeovn (intet fancy og bare til fritidsboligen ved Hassleholm). Jeg kan finde en OK model i Danmark (http://www.braendeovndirekte.dk) incl. montering til omk. 15.000 DKK (og så lige lidt ekstra i transport helt til Sverige, men alene monteringen i sverige synes at løbe op i 20.000 SEK. Det kan jo ikke passe - burde nærmere være omvendt! Til købere af brændeovne / konvektionsovne: - Hvad har I givet totalt (brændeovn incl. installation)? - Hvor har I handlet? - Nogle standtricks, lessons learned? tak, Christian

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg købte en ny Contura hos http://www.eldabutiken.se/ Den kostede 20.000 sek. inkl. installation og en palle brænde. Jeg havde dog skorsten i forvejen. Mener det var fordelt på ca. 16.000 for ovnen og 4.000 for installationen men er ikke helt sikker.... Du kan evt. chekke deres butik ud i Malmö - de har et ganske stort udvalg.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var dog en frygtelig masse penge, du og dine "rådgivere" mener, du skal skyde af. Jeg forstår ikke de beløb. "Ny" brændeovn betyder det, at der er/var en i forvejen? for så er der jo grænser for, hvor omfattende "monteringen" er. Hvad dækker de 20.000? Eller de 15.000 for den sags skyld. En brændeovn er et relativt simpelt stykke teknologi, og jeg vil nødig fornærme nogen, men en skorsten kan forstås af et barn og repareres af en murer. Jeg købte en Morsø 1440 tror jeg den hedder, Morsøs mindste, konvektion med egern på, som stod i København og så godt ud i nogle år. Den kostede vist 6.000 selve ovnen plus 4.000 i ekstraudstyr og opstilling - mon ikke de koster 8.000 DKK i dag. Den har jeg så flytter herop og monteret, altså forbundet med det hul, der var i skorstenen. Udgift: En lille smule mørtel. Ovnen kunne skrues fra hinanden på Ikeavis og puttes i bagagerummet, viste det sig efter megen hændervriden. :) Jeg synes, mange moderne brændeovne er mindre tilfredsstillende rent æstetisk og materialer og overflader kan være triste og bliver tristere med tiden, men smag og behag... Normalt ligger jeg ikke under for mærkevarer, men lige netop Morsø er et brand, jeg kan gå ind for af forskellige årsager, f.eks. at det er støbejern, og lige præcis deres lille model synes jeg er et særligt godt stykke design, der skræver selvsikkert over mange hundrede års formgivning. Derudover har den to fordele: 1: Den er lige netop så lille, at den kan køre med fuld luft hele tiden uden at der bliver for varmt i huset. 2: Den er flad på oversiden, så den kan bruges til at lave mad på, når strømmen går på grund af ekstremvejr såsom pludseligt faldende tøsne. :) PS: Jeg har 80 cm. 120 mm røgrør stående, hvis du skulle komme til at mangle.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Brændeovn Tak for de gode og omfattende besvarelser. Jeg vil helt klart besøge Eldabutikken. Det må være mig, der har misforstået prisen for installation her i sverige, da jeres erfaringer passer bedre med den pris, som jeg har fået i Danmark. Morsø-ovnen. Er det en konvektionsovn?? Jeg er enig i de æstetiske kvaliteter, men er lidt bange for små børnefingre og alt for varme ovne. Nå, jeg søger videre, men godt på vej. Takker. chr

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Der står en Jøtul F100 i det hus, vi har købt. Den er faktisk forbløffende effektiv og behagelig, selvom der ikke er en masse isolerings-skamolex indeni. Vi var sikre på at den skulle vi nok skifte til en mere moderne konvektionsovn - men efter at have boet her i et par måneder, har vi ikke det behov mere. Da skorstensfejeren var her, fandt jeg ud af at der er et hulrum i toppen, som måske giver noget konvektionseffekt. Vi bor i Sjörröd lige syd for Hässleholm, så du kan stikke mig en PM, hvis du har lyst til at komme forbi besigtige den i brug.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Egern og alting egernyz8.jpg Jeg købte sådan en for ti år siden fordi jeg tænkte, at den ser ikke bare knaldgodt ud lige nu, men om ti år vil den stadigvæk se knaldgodt ud. Desuden er den som varmeapparat rimeligt effektiv. Hvad kan man forlange mere. :p

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg købte en Morsø 1440 tror jeg den hedder, Morsøs mindste, konvektion med egern på, som stod i København og så godt ud i nogle år. Den kostede vist 6.000 selve ovnen plus 4.000 i ekstraudstyr og opstilling - mon ikke de koster 8.000 DKK i dag. Den har jeg så flytter herop og monteret, altså forbundet med det hul, der var i skorstenen. Udgift: En lille smule mørtel. Ovnen kunne skrues fra hinanden på Ikeavis og puttes i bagagerummet, viste det sig efter megen hændervriden. :) Jeg synes, mange moderne brændeovne er mindre tilfredsstillende rent æstetisk og materialer og overflader kan være triste og bliver tristere med tiden, men smag og behag... Normalt ligger jeg ikke under for mærkevarer, men lige netop Morsø er et brand, jeg kan gå ind for af forskellige årsager, f.eks. at det er støbejern, og lige præcis deres lille model synes jeg er et særligt godt stykke design, der skræver selvsikkert over mange hundrede års formgivning. Derudover har den to fordele: 1: Den er lige netop så lille, at den kan køre med fuld luft hele tiden uden at der bliver for varmt i huset. 2: Den er flad på oversiden, så den kan bruges til at lave mad på, når strømmen går på grund af ekstremvejr såsom pludseligt faldende tøsne. :) PS: Jeg har 80 cm. 120 mm røgrør stående, hvis du skulle komme til at mangle.
Ja så er der lige den lille omkostning for at skorstensfejeren skal ud og godkende det du har lavet men det ved du vel !! ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

svanemærket VI har købt en dansk lavet brændeovn, som er Svanemærket - i øjeblikket er der vist kun 2 på markedet der har denne miljø-godkendelse - skulle ganratere meget varme med optimal udnyttelse af brændet. Vores hedder Aduro1. Selvom den er dansk var den billiger at købe - Silvan i Malmø sælger den i øjeblikket for 10.000,- svenske. Den varmer helt fantastisk, er super let for en ikke-spejder som mig at tænde op i, er meget enkel i designet - med stor buet rude, så man let kan nyde ilden, også fra siden. Vi er top glade for den. Ha' det super Kapello

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites