Guest Supermule Anmeld indhold Skrevet February 8, 2007 Efter at udstedelse af kørekort er overgået til kommunerne, kan det ikke længere lade sig gøre at få udstedt et dansk kørekort. Taber du det, skal du ha' det konverteret til Svensk... og det betyder køreprøve hvert 10' år..... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
fisker 0 Anmeld indhold Besvaret February 8, 2007 Efter at udstedelse af kørekort er overgået til kommunerne, kan det ikke længere lade sig gøre at få udstedt et dansk kørekort. Taber du det, skal du ha' det konverteret til Svensk... og det betyder køreprøve hvert 10' år..... Er det noget du har læst eller hørt? For så vidt jeg husker har de forskellige kommuner ret forskellige meninger? Det er et spørgsmål,, har ikke hørt andet. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Supermule Anmeld indhold Besvaret February 8, 2007 Har en kammerat der skal til at ha' svensk kort af samme årsag...... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
LotteB 10 Anmeld indhold Besvaret February 8, 2007 Efter at udstedelse af kørekort er overgået til kommunerne' date=' kan det ikke længere lade sig gøre at få udstedt et dansk kørekort.[/quote'] Det er der vel ikke noget nyt i. Sådan har det da været hele tiden (lidt afhængig hvilken station man har talt med):) Konvertere til svensk ja. Ny køreprøve nej, men kortet skal fornyes hvert 10. år,;) http://www.m.lst.se/index.cfm?page=11214A55-AC20-DAC0-23A7F8C5C25B0AAA Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Peter H. 10 Anmeld indhold Besvaret February 8, 2007 Efter at udstedelse af kørekort er overgået til kommunerne, kan det ikke længere lade sig gøre at få udstedt et dansk kørekort. Taber du det, skal du ha' det konverteret til Svensk... og det betyder køreprøve hvert 10' år..... Jeg skal snart op til svensk körepröve så kan jeg fortälle jer hvor svärt/ nemt det er :):) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Supermule Anmeld indhold Besvaret February 8, 2007 Hvorfor skal du dog det???+ Jeg skal snart op til svensk körepröve så kan jeg fortälle jer hvor svärt/ nemt det er :):) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
credde 0 Anmeld indhold Besvaret February 8, 2007 Jeg synes stadigvæk det er underligt, at kørekortet ikke automatisk skal følge statsborgerskabet. Som et pas er det jo gyldig legitimation. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Peter H. 10 Anmeld indhold Besvaret February 8, 2007 Hvorfor skal du dog det???+ Jeg skal ha C kort og så skal man hele turen igennem :( Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bagheera 10 Anmeld indhold Besvaret February 8, 2007 Den gang jeg flyttede til DK skulle jeg konvertere mit SE-kørekort til et DK-ditto, ellers kunne jeg ikke få lov til at købe..... Hvis kørekortet skal følge noget, så er det det land man bor i. Og man skal op til en teoriprøve for at få det. Trafikreglerne er jo forskellige. De ændres. Vi glemmer. Vi tillægger os nogle gode/dårlige uvaner. Ja.Ja. Jeg ved godt at nu står jeg til spanking, men det synes jeg altså Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret February 8, 2007 Blandt de 700.000 sider lovgivning, Den Belgiske Bondekasse har udspyet, hører det lige netop til det mere fornuftige, at visse dokumenter, som man erhverver i ét EU-land gælder i alle EU-lande. Det sparer jo en del penge, tid og bureaukrati, at man ikke skal generhverve kørekortet i hvert enkelt land. Og hvad er det for forskelle, der er, i teorien? Færdselsreglerne er faktisk ret ens - hvis man kommer til England kan man vel finde ud af at køre i den side af vejen, hvor de andre biler kører. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mohlin 11 Anmeld indhold Besvaret February 8, 2007 Jag har visat mitt sevnska körkort till polisen i Danmark, och det var inga problem. Det är ju EU-körkort nu, så det finns ingen anledning att konvertera. Om man inte vill ha det som ID. (Finns det ID-kort i Danmark? Det enda jag har som kan bevisa min identitet är sygsikkringsbeviset.) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
SanneJ 10 Anmeld indhold Besvaret February 8, 2007 (Finns det ID-kort i Danmark? Det enda jag har som kan bevisa min identitet är sygsikkringsbeviset.) Nope, sygesikringskortet er fint -og pas eller körekort er gyldig legitimation, hvis det skal väre billedlegitimation:) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bagheera 10 Anmeld indhold Besvaret February 8, 2007 (Finns det ID-kort i Danmark? Det enda jag har som kan bevisa min identitet är sygsikkringsbeviset.) Där finns inte ID-kort i DK. Man använder pass, körkort eller annat med bild - om det krävs bild-leg. Og hvad er det for forskelle' date=' der er, i teorien? Færdselsreglerne er faktisk ret ens - hvis man kommer til England kan man vel finde ud af at køre i den side af vejen, hvor de andre biler kører. :)[/quote'] Jeg er enig med dig i at reglerne indenfor EU formodentlig er rimelig ens. Jeg har selv kun prøvet at køre i 5 af de 25 lande. Og så har jeg været passager i andre 4-5 lande. Jeg må nok sige at f.eks. vigepligtsregler og opførsel i rundkørsel er forskellige. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
SanneJ 10 Anmeld indhold Besvaret February 8, 2007 Jeg er enig med dig i at reglerne indenfor EU formodentlig er rimelig ens. Jeg har selv kun prøvet at køre i 5 af de 25 lande. Og så har jeg været passager i andre 4-5 lande. Jeg må nok sige at f.eks. vigepligtsregler og opførsel i rundkørsel er forskellige. Men det er ikke noget du kan läre dig på en köreskole:rolleye: Det er jo landets uskrevne regler -det samme gälder for höjrevigepligt... Damn, der bliver gået höjt op i det på köreskolerne, men er der nogle der overholder dem i virkligheden??? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Futz 12 Anmeld indhold Besvaret February 8, 2007 Prøv at tage til Indien, der gælder kun to regler: Lille bil viger for stor bil og alle viger for ko :D Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret February 8, 2007 Jeg må nok sige at f.eks. vigepligtsregler og opførsel i rundkørsel er forskellige. Måske er teorien er den samme. Svensk rundkørselskørsel svarer i hvert fald ikke til, hvad folk må have lært i teori. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bagheera 10 Anmeld indhold Besvaret February 8, 2007 Men det er ikke noget du kan läre dig på en köreskole:rolleye: Det er jo landets uskrevne regler -det samme gälder for höjrevigepligt... Damn' date=' der bliver gået höjt op i det på köreskolerne, men er der nogle der overholder dem i virkligheden???[/quote'] Jeg er 100% sikker på at vigepligten ikke er en uskreven regel - hverken i DK eller SE ;) - muligvis i Spanien eller Italien eller ... På samme måde som man i DK for nylig indførte at man skal blinke når man skifter bane på motorvej. Det er der mange som har gjort (som uskrevet regel) men nu står det i færdselsloven. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bagheera 10 Anmeld indhold Besvaret February 8, 2007 Måske er teorien er den samme. Svensk rundkørselskørsel svarer i hvert fald ikke til' date=' hvad folk må have lært i teori. :)[/quote'] Busser i SE har man ubetinget vigepligt for - i hvert fald kører de som om det er gældende. Jeg er sikker på at det ikke står i den svenske færdselslov. Buschafførerne tror at det står i grundloven. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret February 8, 2007 Prøv at tage til Indien, der gælder kun to regler: Lille bil viger for stor bil og alle viger for ko :D Interessant. Det er samme regler som i Hultseröd. Dog har "skogsmaskin" her altid på- og forkørselsret. :D Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret February 8, 2007 Men det er ikke noget du kan läre dig på en köreskole:rolleye: Det er jo landets uskrevne regler -det samme gälder for höjrevigepligt... Damn' date=' der bliver gået höjt op i det på köreskolerne, men er der nogle der overholder dem i virkligheden???[/quote'] ...det ville i hvert fald være dumt at begynde at køre som om andre ved, hvad højrevigepligt er (og kan skelne mellem højre og venstre)... :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mohlin 11 Anmeld indhold Besvaret February 8, 2007 Högerregeln är ingen "oskriven" regel. Orsakar du en olycka pga att du inte följde den regeln, så åker du dit. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret February 8, 2007 så åker du dit....rakt ind i skogsmaskin, eller...? Kunne også forestille mig at Nils bør holde tilbage for "ELG 666" deroppe, skulle han støde på den :p Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mohlin 11 Anmeld indhold Besvaret February 8, 2007 "...rakt ind i skogsmaskin, eller...? " Yepp, så kan du lære det!! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
SanneJ 10 Anmeld indhold Besvaret February 8, 2007 Högerregeln är ingen "oskriven" regel. Nej, det er jo netop det der er problemet:rolleyes: en regel, som ingen kan finde ud af eller tillige fölger i virkeligheden og derfor er fuldständig tåbelig... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
MC Manden 10 Anmeld indhold Besvaret February 8, 2007 Jeg skal snart op til svensk körepröve så kan jeg fortälle jer hvor svärt/ nemt det er :):) Been there, done that... Det er ikke særlig svært.... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites