Jump to content
Fagerborn

Computerskærm

Recommended Posts

Jeg har næsten lige købt en ny computer. Jeg købte en 17'' flad skærm til hvor bedst mulig opløsning er 1280x1048. Det er et superfint billede og jeg troede at opløsningen ville være tilstrækkelig. Da jeg er begyndt at arbejde med CAD kunne jeg godt bruge en skærm med bedre opløsning, at den kunne gå ned i 1600x1200 (eller hvad der nu kommer efter 1280x1048). Er der nogen der har nogen umiddelbare tips til en god, ikke alt for dyr skærm i 17'' eller 19'' med ekstra god opløsning?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Supermule

To ?? Har du øjne i nakken? Altså, jeg tænker på, for at være en 24'' skærm, er 1900x1200 ikke en rimelig ''stor'' opløsning? Det skal jo helst være så detaljeret så muligt og ikke føles som man sidder med handikapbogstaver på skærmen. :confused:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Supermule

Nej overhovedet ikke.....Jeg kører med 1920*1200 og det er bare lækkert. Du skal prøve det.....:) Mht 2 skærme, så kan man køre med 2 skærme på en pc, og det giver nogle flere muligheder....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nej overhovedet ikke.....Jeg kører med 1920*1200 og det er bare lækkert. Du skal prøve det.....:) Mht 2 skærme, så kan man køre med 2 skærme på en pc, og det giver nogle flere muligheder....
Ja, jeg må ud og undersøge om det er noget der kan bruges. Men hvis du alligevel køber to skærme kan du så ikke give den ene til mig :th2: Medmindre du er ekstremt antiskeløjet kan du alligevel ikke kigge på mere end en skærm ad gangen. Er det ekstra bredt bredbillede?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kører også to skærme - har som regel arbejdsområde (grafiske programmer) på den ene og værktøjerne på den anden, hvor også mail, mediaplayer, msn-ditten og datten og IE og sådan noget befinder sig. Uden at kende CAD, så kan jeg ikke forestille mig andet end at der også må være værktøjer i det program - så derfor vil to skærme også være en guld-løsning for dig... Jeg vil i hvert fald ikke undvære det ... Alternativet er en bredformat - det er en ok løsning, hvis man ikke har råd til/plads til/gider at have to skærme...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kører også 2 skærme - 2 stk 21" - ved siden af hinanden. Det er absolut guld værd! Jeg vil hellere have 2 19" end en widescreen. Især hvis man koder, laver billedbehandling eller lign er det uden sidestykke. Tæt på ethvert nyere grafikkort har 2 udgange, så det er super simpelt at sætte op.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
:eek: Er det en hel epedemi ?? Men har I ikke hørt om ALT+TAB for at veksle mellem programmerne ?? Ihvertfald passer det ikke rigtig mit behov med to skærme. Jeg har for længe siden valgt sådan noget som msn och icq fra fordi jeg følte mig så splittet når det begyndte at blippe og bloppe og der var nogen der ville have opmærksomhed mens jeg sad og arbejdede. Det jeg egentlig har brug for er en arbejdsflade hvor jeg kan se så mange detaljer som muligt i ét program ad gangen, ikke fordi jeg vil have mange åbne vinduer synlige samtidigt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm... Det har ikke noget at gøre med åbne vinduer - det har noget at gøre med at man har frit udsyn til arbejdsområdet, så man ikke bliver forstyrret af værktøjerne. Se nedenstående... :rolleyes: 1 skærm [ATTACH]937[/ATTACH] 2 skærme [ATTACH]938[/ATTACH]

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Billig og faktisk ret god til prisen: http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elgigantenSE-Site/sv_SE/-/SEK/El_DisplayProductInformation-Start;pgid=p2Gz6oZKCO5SR0EjA9JBwx1h0000IWDjAF3v?ProductID=EPTD4QFHs_8AAAEOF.VCGhkL&CatalogCategoryID=n9PD4QFHfS0AAAEOHURZtSxX Skulle jeg nappe arbejdsskærm idag, så ville denne ikke være i vejen heller: http://www.jmedata.se/start.asp?store=internet&target=product.asp||dept_id=||itemno=31518 Nå ja, ok så....bare der ikke skal ses film på den, eller spilles heftige spil :th2: --> http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=160681 Summa summarum: Overkill er..ja, overkill. Brug dine penge fornuftigt, og tag et kig på de to første skærme :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Aha, MissCath, så forstår jeg bedre. Kan du flytte med musen og tangentbordet tværs over skærmene? Gio > Min tegnebog tager taknemmeligt imod dine forslag. Vi må se hvad jeg kommer frem til. Måske ligefrem en gammeldags Trinitron skærm med rigtigt fin opløsning ?? Jeg tror nok de kan 1600x1200 allerede fra 17''.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Supermule

Ja det kan man da :) Og nej..... Fladskærm skal det være. Tjek HP's skærme ud....Det er langt det bedste til prisen!!! Ikke noget Samsung her....:(

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

....

Ja det kan man da :) Og nej..... Fladskærm skal det være. Tjek HP's skærme ud....Det er langt det bedste til prisen!!! Ikke noget Samsung her....:(
Hvem siger at der ikke sidder Samsung i nogle af HP´s skærme??? HP laver jo ikke deres egne skærme. Nu ved jeg at på tidligere modeller sad der AOC og Tatung i (1503 & 1703). Jeg reparerer bla. Samsung til dagligt og ville selv vælge en Samsung hvis jeg skulle købe en skærm. Henrik

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Aha' date=' MissCath, så forstår jeg bedre. Kan du flytte med musen og tangentbordet tværs over skærmene?[/quote'] Ja, det er det, der er hele humlen. Det er også derfor at jeg som alternativ foreslår dig en skærm i bredformat - det svarer cirka til 1½ alm. skærm. Hvis jeg var dig, ville jeg altså lige tænke mig om, inden jeg købte CRT skærm. Jeg ville ha' forsvoret at jeg for et par år siden ville skifte til LCD - CRT var det eneste, der duede. Men nu hvor jeg endelig har skiftet, vil jeg ikke skifte tilbage igen. Grund? LCD står klarere og skarpere. Det gør en meget stor forskel, når man arbejder meget ved sin computer. Hvis du så også samtidig får den/dem kalibreret ordentligt - f.eks. ved hjælp af en edderkop - så er du godt kørende. Du kan jo også gøre som jeg har gjort: En 19" til arbejdsområde og en 15"/17" til værktøj. Den sidste behøver hverken være speciel stor eller god i opløsningen - den skal jo bare være sekundær. Så kan du til gengæld ofre lidt mere på hovedskærmen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Som Henrik så elegant peger på, er du sikker på at det ikke er de samme flinke fingre der sætter skærmene sammen på de samme fabrikker ?? HP om mandagen, Samsung om tirsdagen, ... MissCath > Nu hvor jeg tænker efter har du ret i at billedet er skarpere på en flad skærm. Det føles unægteligt lidt oldnordisk med sådan en stor gammeldags skærm. Og stakkels skrivebord der skal holde den oppe. På en bred 19'' skærm regner man stadigvæk tommebredden fra hjørne til hjørne, for så bliver det vel som en forlænget, udstrakt 17''. Eller ??

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Men nu hvor jeg endelig har skiftet' date=' vil jeg ikke skifte tilbage igen. Grund? LCD står klarere og skarpere. Det gør en meget stor forskel, når man arbejder meget ved sin computer. [/quote'] Ja!! Min gamle 17" TFT brændte sammen og så måtte jeg jo muntre mig med min endnu ældre 17" CRT reserve-skærm. Pyha siger jeg bare, der er tydeligt forskel. Til 17" CRT skærmens forsvar skal så dog siges at den er gammel (11 år vil jeg tro) - og hold op den var dyr dengang, den kan nemlig vise 1280x1024 i 75Hz og det var lidt sejt i 1996 :D Ja det er altså også en rigtig god løsning! En af mine venner kører noget tilsvarende og det fungerer rigtig godt i praksis.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites