Peter 10 Anmeld indhold Skrevet February 5, 2007 Hej alle Vi håber der er noget herinde som kan hjælpe os med gode råd og info.. Vi er en familie med 2 børn på 2 og 6 år, som flytter til Malmø 1. marts. I den forbindelse har vi brug for pasning til vores 2 piger. Vi har fået plads til vores ældste pige i den lokale skole (Riseberga) samt plads på fritidshjem. Til vores mindste har vi desværre ikke fået noget plads endnu.. Vores nye stadsdel er Husie, og da hushandlen kort før jul var faldet på plads kontaktede vi den lokale pladsanvisning via mail for at høre nærmere om hvordan og hvorledes med hensyn til institutionsplads og skole. De svarede desværre ikke på mailen, så efter mere end 10 forsøg via telefon lykkedes det mig endelig at få fat i damen, som er ansvarlig for vores område... Hun sagde at hun gerne ville sende diverse blanketter ang. tilmelding. NÅ - for at gøre en lang historie kort, så troede jeg på hende damen at det var muligt at få en plads til vores yngste omkring vores flyttetidspunkt. Vi aftalte at jeg kunne ringe igen i begyndelsen af februar for at høre nærmere, så jeg fangede hende på telefonen her i fredags, og hører så til min skræk at vi ikke skal regne med at få en plads til Josephine før engang til maj eller juni...!!! Nu står vi så virkelig med 'håret i postkassen' eftersom vi lige har opsagt pladsen i hendes nuværende vuggestue her i København. Har lige kontaktet pladsanvisningen i København og de sagde at der ikke er noget at gøre når vi første har opsagt pladsen.. Vi skal begge pendle til København og har kun mulighed for at holde lidt restferie og så ikke meget mere, så det er virkeligt surt... Vores familie i DK kan heller ikke hjælpe os med pasning..!! Lige nu kan jeg godt se at vi har været lidt for naive med hensyn til den plads vi troede vi ville få, men det hjælper os ikke så meget lige nu... Har vi mulighed for at få Josephine optaget i en anden 'vuggestue' end dem, som findes i Husie..?? Lige nu er vi desperate, så det betyder ikke så meget hvor i Malmø vuggenstuen ligger..Jeg har læste noget om en pasningsgaranti på 4 måneder - gælder det fra opskrivningstidspunkt (indsendt papirer) eller gælder det fra vi har fået et svensk personsnummer..?? Er der nogen som har positiv/negativ erfaring med privat pasning - og hvordan kan sådan en kontakt evt. formidles..?? og hvad koster det cirka..?? Håber virkelig der er nogen som kan hjælpe os.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Homer 10 Anmeld indhold Besvaret February 5, 2007 Sur r**! Hvis der er pladsgaranti, regnes de 4. mdr. fra opskrivningstidspunktet. Kig evt. her: http://debat.sunddebat.com/showthread.php?t=7270&highlight=dagmamma Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
vagn16 10 Anmeld indhold Besvaret February 5, 2007 Hej Peter, Jeg er ked af at sige det men i er nok rimelig fucked... Vi stod i lidt samme situation; vores dater havde været skrevet op i 8 mdr. og vi havde bedt om plads fra januar hvor hun fyldte et år. Vi havde forstået at det ikke var noget problem, og havde også læst om pasningsgarantien (de skal give dig en plads hvis dit barn har været skrevet op i 4 mdr.), men da vi ringede for at tjekke fik vi bare den besked at der ikke var nogen pladser overhovedet men måske til februar. Ikke fedt da vi begge var begyndt på fuld tid i december. Vi ringede rundt til alle de private forskoler (dagis) i nærområdet - men her var beskeden den samme - ingen pladser. Vi var så heldige at høre om en privat dagis fra en nabo der skulle udvide og ringede til dem og fik plads fra uge 1. Desværre i en dagis som ligger i den anden ende af byen og modsat den vej vi skal om morgenen.. ellers et super sted!! Vores næste træk havde ellers været at begynde at tale med meget STORE bogstaver. Det slap vi for og jeg må også sige at jeg tvivler på resultatet men hører gerne om det har nogen effekt for jer?! Mit forslag er at forsøge at forklare dem at i pga. de danske arbejdsmarkedsregler ikke kan tage mere fri, at de skal overholde deres garanti og at i er villige til at køre hvor hen det skal være i en periode - i skal bare have pasning. Forsøg jer med de private, det koster det samme som de normale - i kan være heldige: http://www.malmo.se/skolautbildning/forskoleverksamhet15ar/forskoleforteckningar.4.33aee30d103b8f15916800051917.html - se under enskilda förskolor til venstre... Der har lige været et par artikler i Sydsvenskan om problemet... men ingenting om hvad kommunen har tænkt sig at gøre for at løse det... jeg tror at problemet for os der arbejder i Danmark er at vi IKKE kan tage mere fri mens dem der arbejder herovre altid kan nappe et par måneder mere op til to år... det er kommunen vant til og folk accepterer det nok uden det store brok... derfor er hele systemet baseret på denne fleksibilitet... den duer bare ikke når vi er så "ufleksible". Held og lykke!! - og lad os høre hvad i finder ud af! Pelle Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Søssan 10 Anmeld indhold Besvaret February 5, 2007 Hmm... Kom lige i tanker om en gammel tråd: http://debat.sunddebat.com/showthread.php?t=7270&highlight=jenny Nu er den fra december, men det kunne da være. Håber I finder noget!!! Hilsner Søssan Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Peter 10 Anmeld indhold Besvaret February 6, 2007 Hej alle - tak for gode forslag. Jeg kontaker Jenny for at høre om det var en mulighed. Er det muligt at presse dem lidt med hensyn til plads i en anden 'bydel' - eller skal pladsen findes i Husie..?? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
leon 0 Anmeld indhold Besvaret February 19, 2007 Man skal sørge for at de kigger efter pladser overalt i kommunen. Vi måtte finde en Sort pasningsordning, det var svært men det lykkedes og efter 14 dage var der pludselig en plads i dagis. Så man må bare klø på. Mvh Leon Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Peter 10 Anmeld indhold Besvaret February 19, 2007 Hej alle - så er der heldigvis gode nyheder på vej.. Efter jeg flere gange forgæves har forsøgt at få hjælp fra Eva Lloyd, som er ansvarlig for tildeling af pladser til forskola og grundskola i Husie Stadsdel har vi fundet en midlertidig løsning i København. Det viser sig at min arbejdsplads (Carlsberg i Valby) har tilknyttet både en vuggestue og en børnehave, hvor medarbejdere har fortrinsret. Jeg har ikke været ansat her så længe og der var sjovt nok ikke nogen, som ved min ansættelse fortalte mig at Carlsberg havde denne ordning, så ved et tilfælde var jeg til et møde hvor en venlig kollega fortalte mig at de for nyligt selv var flyttet fra København til Næstved og havde stået uden en plads til deres datter i deres nye kommune. Her havde Københavns kommune så hjulpet dem med en plads på under 3 uger...!!! Efter mødet fik jeg ringet til pladsanvisningen i København og fortalt dem om vores situation og den meget venlige dame sagde at de godt kunne hjælpe os, hvis bare jeg kunne dokumentere at jeg arbejdede hos Carlsberg, det var nok at sende en gammel lønseddel...og vupti - 3 dage senere fik vi brev fra pladsanvisningen hvor de skrev at vi var tilbudt en plads til Josephine i Carlsbergs børnehave. Eneste lille udfordring er det først er fra 1. april, og vi flytter her 1. marts, men det måned klarer vi vha. noget ferie/arbejde hjemmefra og familie, så vi er bare utrolige glade for den hjælp vi har fået fra Københavs kommune. Selvom jeg sagde vi flyttede til Malmø var der ikke noget problem og skal vi stadig kun betale normal pris (ca. 1700,- DKK). Det betyder at vi nu 'bare' kan vente på der bliver en ledig plads på samme forskola hvor hende storesøster snart skal begynde. Hende den 'venlige' kommune dame sagde at det måske først kunne blive til sommer.. :eek: Utroligt at de ikke kunne hjælpe os i Malmø...jeg har snakket med hende Eva Lloyd siden jul og alligevel var/er der ikke noget at gøre...(havde også sagt at vi var interesserede i andre dele af Malmø)....!! NÅ - vi ser stadig meget frem til at flytte østpå i næste uge..:p Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
millis 10 Anmeld indhold Besvaret March 29, 2007 er der pasning på carlsberg???? min mand er lige startet på carlsberg... vi har en dreng på 5 md og jeg er gravid igen... men nu er det sådan i sverige at hvis du går hjemme må du kun have dit barn i dagis i 15 timer om ugen.. det er lidt hårdt syntes jeg.. men jeg vil da godt lige høre mere om den pasning ordning der... millis Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Babycsv 10 Anmeld indhold Besvaret April 1, 2007 Jeg har hørt om en dansk pige som fik lov til at have sin store pige i Dagis på fuld tid mens hun gik hjemme med den lille. Hun havde sagt til Malmö stad at det var svært for hendes store pige at lære svens når hun gik derhjemme hvor der blev snakket dansk hele dagen, og det var altså grund nok til at hun fik fuld tid i Dagis. Jeg kan desværre ikke huske præsis hvor jeg har hørt det fra, men det er måske værd at undersøge med Malmö Stad. min mand er lige startet på carlsberg... vi har en dreng på 5 md og jeg er gravid igen... men nu er det sådan i sverige at hvis du går hjemme må du kun have dit barn i dagis i 15 timer om ugen.. det er lidt hårdt syntes jeg.. men jeg vil da godt lige høre mere om den pasning ordning der... millis Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret April 1, 2007 Läre Svensk på öppna förskola Nu er det sådan at overalt i Sverige er der en slags legestuer, babycafeer o.s.v. Netop til at träffe andre voksne og börn. Så det med sproget lyder som en dårlig undskyldning. Gör som 10 millioner Svenskere, ha`dine store börn hjemme under din barsel. Skik fölge eller land fly. Eller som det hedder her ovre : Ta seden dit du kommer (Muligvis stavefejl her) Dette er et andet land , hvorfor ikke fölge de regler der er her. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
vero 10 Anmeld indhold Besvaret April 2, 2007 Språk Hei! Jeg er en av dem som har benyttet meg av den regel, om at man søke sitt barn inn på ekstra tid i barnehage, når jeg selv har gått hjemme med nr 2. Og grunnen er at det er faktisk at min eldste datter er 4 år, og har behov for å komme noen timer hver dag, for oss 4 dager i uken og lære det svenske språk. Vi snakker norsk og dansk hjemme, og er lige flyttet hit, og ved at hun bare skulle gå 15 timer om uken, vil hun gå glipp av både det å komme inn i institusjonen og ikke minst å få lært det svenske språk. Dette er en regel som finnes for alle utlendinger som flytter til Sverige, og er jo en riktig god regel om man vil la barne intigreres i det svenske språk. Jeg søkte ikke min datter inn på flere timer, fordi jeg ikke ville gå hjemme med to barn, men fordi jeg ville gi henne muligheten til å lære det svenske språket. Så ta kontakt med den øverste leder på ditt barns dagis, og be om å få henne inn på flere timer. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Peter 10 Anmeld indhold Besvaret April 2, 2007 min mand er lige startet på carlsberg... vi har en dreng på 5 md og jeg er gravid igen... men nu er det sådan i sverige at hvis du går hjemme må du kun have dit barn i dagis i 15 timer om ugen.. det er lidt hårdt syntes jeg.. men jeg vil da godt lige høre mere om den pasning ordning der... millis Hej Millis - hvis du er ansat hos Carlsberg har dit barn fortrinsret til Carlsbergs vuggestue/børnehave. I praksis betyder det at du kan springe hele den 'officielle' venteliste over. Da vi fik plads med kort varsel var der 24 andre børn, som stod foran vores datter. hvis I ønsker at gøre brug af denne her fortrinsret skal din mand ringe op på pladsanvisningen og sige at han arbejder på Carlsberg. Derefter skal han sende dem sin sidste lønseddel og det burde være så være nok (vi fik allerede svar 2 dage senere). Med hensyn til selve stedet virker de rimelige flinke. Stedet er lige blevet renoveret, så forholdene er iorden. De har en pæn stor udendørs legeplads, så de ikke skal ud på en længere tur for at få 'frisk luft'. Mvh - Peter Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nif 0 Anmeld indhold Besvaret April 2, 2007 Hei! Jeg er en av dem som har benyttet meg av den regel, om at man søke sitt barn inn på ekstra tid i barnehage, når jeg selv har gått hjemme med nr 2. Og grunnen er at det er faktisk at min eldste datter er 4 år, og har behov for å komme noen timer hver dag, for oss 4 dager i uken og lære det svenske språk. Vi snakker norsk og dansk hjemme, og er lige flyttet hit, og ved at hun bare skulle gå 15 timer om uken, vil hun gå glipp av både det å komme inn i institusjonen og ikke minst å få lært det svenske språk. Dette er en regel som finnes for alle utlendinger som flytter til Sverige, og er jo en riktig god regel om man vil la barne intigreres i det svenske språk. Jeg søkte ikke min datter inn på flere timer, fordi jeg ikke ville gå hjemme med to barn, men fordi jeg ville gi henne muligheten til å lære det svenske språket. Så ta kontakt med den øverste leder på ditt barns dagis, og be om å få henne inn på flere timer. :) Det Skallstorp mener (går jeg ud fra) er at du med din datter skal opsøge babycaféer ect. for at intigrere dit barn, i stedet for at søge om flere timer i dagis. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
vero 10 Anmeld indhold Besvaret April 2, 2007 Det Skallstorp mener (går jeg ud fra) er at du med din datter skal opsøge babycaféer ect. for at intigrere dit barn' date=' i stedet for at søge om flere timer i dagis.[/quote'] Hei! Jeg synes det er helt fint med babycafeer etc, men når man er hjemme med nr 2, er det ikke det samme å komme seg rundt som når man har 1 barn. (spesielt når man bare har en bil og mannen bruker den til jobben) Og det er ikke alltid det passer så godt inn med tidene til babycafeene, de er heller ikke så ofte i nærområdet hvor vi bor. Vi har flere ganger besøkt en åpen førskole, men her har det mest vært små barn 0-2 år, og da er det ikke like lett for en pige på 4 år å kunne lære seg det svenske språk... Nå er det også slik at mitt barn nr 2 ikke er god til å sove innendørs, og på de steder vi har oppsøkt, har det ikke vært mulig å la han sove utendørs i barnevogen. Og man vet jo selv hvordan det er å ha et barn som ikke får sovet, når han er så trøtt. Så jeg synes det er en fantastisk regel, at man kan søke sitt store barn inn på ekstra tid, når man flytter til et nytt land, med nytt språk:) Og ikke minst får hun lært det gjennom det pedagogiske arbeidet i barnehagen. De har muligheten og redskapene til å lære henne språket. Nå er vi også så heldige at det er mange barn på gaten her vi borsom hun kan leke og lære det svenske språket, eneste minuset er at de først er hjemme sent, og at det ikke blir mer enn 1-2 timers lek noen dager om uken. Mvh vero Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
millis 10 Anmeld indhold Besvaret April 3, 2007 peter... hvor på carlsberg arbejder du??? som chauffør eller på lager??? jeg har sendt dig en pm, men ved ikk eom du har fået den.. nå men som sagt er min mand startet på carlsber som chauffør. han møder kl 6.30 i øjeblikket.. vi har talt lidt om at det kunne være fedt hvis der var flere der kunne køre med hinanden her ovre fra.. men det er jo lige det med tiden osv.. nå men håber lige at høre lidt mere fra dig.. millis Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites