Jump to content
Jette G

Foreninger og meninger

Recommended Posts

Ja' date=' der er vi så ikke enige. Jeg synes nemlig præcis[b'] ikke at foreningen skal have en holdning til hvor de potentielle medlemmer bør bo. Jeg mener heller ikke at nogen i en forening kan have grundlag for at udtale sig om de potentielle medlemmers grunde til at flytte til Sverige. Det er med andre ord ganske vigtigt for mig at der skilnes mellem foreningens holdninger og private holdninger blandt medlemmerne.
Hvis Lars bliver spurgt i sin egenskab af formand, så bliver han nødt til at svare! Hvad ville du ha' svaret? Det, som jeg skrev i mit indlæg??
Jeg kan læse at der står :"Den nystiftede forening Øresundsborger advarer mod' date=' at danskerne klumper sig sammen, når de flytter til Sverige[/quote']Måske skulle man tage kontakt til journalisten - gad vide om Lars har udtalt ordene sådan som journalisten har valgt at skrive dem? Det glæder mig også, at du har set at foreningens formål spænder bredere end bare bropriser. Men giv nu lige foreningen og de folk, der gør noget for foreningen en chance, ikk'?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg vil da også lige tilføje, at der er jo nok ikke noget foreningen hellere ville end at kunne komme og sige vi har sku fået sænket priserne på broen med 10 %. Men rolig nu foreningen er ikke engang en måned gammel, hvis det kunne lade sig gøre at ændre prisser bare fordi man laver en forening på nogle hundrede mennesker, ja så ville der nok være en hel det flere foreninger. Slap nu lige af venner, ro på, jeg kan godt forstå at folk gerne vil ha der sker noget med det samme, men sådan hænger tingene altså ikke sammen, det tager tid at få flyttet noget og vi skal lige huske på at det her er frivilligt arbejde. Og hvis man ikke helt syntes at foreningens mål er de rigtige, jamen så er der 3 muligheder. 1. lad være med at melde sig ind. 2. Tilmeld sig nogle arbejdsgrupper og hver med til at sætte en dagsorden. 3. duk op til næste generalforsamling og stem nogle andre ind i bestyrelsen. Personligt syntes jeg jo at 2 og 3´eren er mest konstruktive og dem der bedst kan bruges til noget. Vi skal jo også lige huske på at alt det arbejde der bliver lagt er frivilligt og der er jo ikke nogen af dem i bestyrelsen der er prof på området, de starter helt fra skratch og må jo prøve sig frem. Så hav nu lidt tolmodighed og kom med konstruktive forslag eller bedre deltag i arbejdsgrupperne. Negativ mudderkast fra sidelinien er ikke rigitgt brugbart. De her mennesker i bestyrelsen og arbejdsgrupperne arbejde for at gøre hverdagen nemmere for os der bor i Øresundsregionen, syntes man det er en go idé ja så syntes jeg man skal melde sig ind, og gerne deltage. Personligt syntes jeg er lidt pinligt at side og følge alle de negative kommentare der kommer rundt omkring fra, der bliver altså gjort et stort frivilligt stykke arbejde så hold nu lige kritikken på et kontruktivt niveau.
Hej Lynge -Og jeg synes det er for dårligt 1. at jeg åbenbart bør vælge nr. 1 fordi jeg har et spørgsmål til foreningens holdninger. 2. at jeg er negativ og ukonstruktiv fordi jeg stiller et spørgsmål. Med venlig hilsen Jette

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvis Lars bliver spurgt i sin egenskab af formand, så bliver han nødt til at svare! Hvad ville du ha' svaret? Det, som jeg skrev i mit indlæg?? Måske skulle man tage kontakt til journalisten - gad vide om Lars har udtalt ordene sådan som journalisten har valgt at skrive dem? Det glæder mig også, at du har set at foreningens formål spænder bredere end bare bropriser. Men giv nu lige foreningen og de folk, der gør noget for foreningen en chance, ikk'?
Jeg ville have svaret at foreningen ikke har en holdning til hvor medlemmerne har bosat sig. Hvis jeg blev bedt om at uddybe ville jeg have svaret at det ligger uden for foreningens arbejdsområde. Når man udtaler sig, må man gøre det klart om man gør det som formand for en forening eller som privatperson. Der er mange potentielle emner hvor foreningens medlemmer bør kunne være uenige og stadig have fælles interesse i foreningens arbejde. Jeg tænker f.eks. på børn i "danskerklasser". Mht. kontakt til journalisten - så er skaden sket - og det er ligegyldigt hvad der blev sagt, men det er som sagt for mig ikke ligegyldigt om det er en holdning foreningen vil "slå på tromme for". Mvh. Jette

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hej Persson Jeg kan læse at der står :"Den nystiftede forening Øresundsborger advarer mod, at danskerne klumper sig sammen, når de flytter til Sverige."
Du henviser til overskriften, som ikke er et direkte citat så vidt jeg kan se udfra det postede. Tværtimod lyder det som en typisk journalistisk sensations skabende overskrift, som sjældent hænger sammen med selve artiklen. Det er ikke første gang og det er næppe sidste gang. At pludseligt at blive formand for en forening og skulle håndtere pressen på en professionel måde, er ikke noget man bare kan fra starten af. Ja Lars skal være opmærksom på at når han siger noget, så vil det blive opfattet som foreningens mening. Og hvis han vil komme med et personligt indspark, så skal dette understreges tydeligt. Desuden er det altid en god ide, at få artikler til gennemlæsning før de bliver publiceret. Men hvordan skla man vide dette intuitivt ?? Vi kan skrive op og ned af stolper omkring denne artikel etc, men det er vigtigt at fokusere på hvad kernen i dette er. Foreningen Öresundsborger har ikke en politik/sag omkring hvor danskere vælger at bosætte sig i Sverige - eller hvor svenskere bosætter sig i Danmark. Når dette nu er sagt, kan vi ikke bruge alle disse kræfter på at støtte op, om bestyrelsen og arbejdsgrupper, istedet for. Er der noget man ikke er enig med foreningen i, så er der massere af plads i alle arbejdsgrupper. Der er ingen facitliste, og der er ingen fast tegnet køreplan for foreningen eller arbejdsgrupperne. Enhver der engagerer sig, er med til at påvirke resultaterne.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Vi pisker rundt til interviews og debatprogrammer, vi har derudover fuldtidsjobs og et liv... helt ærligt giv os noget slack eller deltag aktivt selv.. at Lars udtaler skallede 5 ord i en rækkerfølge der nu er overfortolket til at han er imod alle der bor i Annestad??? Helt ærligt, manden bor selv i Bunkeflostrand.. Få dog lidt perspektiv på tingene gider I lige... Jeg udtaler mig udelukkende som privatperson, og jeg vil endda tilføje at jeg har formuleret mig absolut så diplomatisk det har været muligt. Jeg fortryder sgu sikkert mit indlæg om 10 sek men ligenu er jeg ligeglad. Jeg er hjemme fra jobbet tidligst kl 18 til møde kl 19 i bestyrelsen, og jeg skal nå at spise inden. Er sikkert ikke hjemme før efter 22...og hold da op en motivation jeg har efter at have læst denne tråd..
Hej Jamen så vil jeg da lige skrive at jeg synes det er fantastisk flot at det både er lykkes at få foreningen dannet og komme i pressen. Jeg er glad for at der er nogen der har orket arbejdet, for vi har bestemt brug for en interesseforening. Eftersom jeg gerne vil høste frugterne af foreningens arbejde, så kommer jeg nok til at melde mig ind. Du er faktisk den første der har givet noget der minder om et svar på det oprindelige spørgsmål. Det er svært for mig som nytilkommen at forstå udtalelsen i pressen på anden måde end temmeligt bogstaveligt - det betyder ikke at jeg er ude af stand til at respektere frivilligt arbejde. Go' vind med projektet. Mvh. Jette

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hej Lynge -Og jeg synes det er for dårligt 1. at jeg åbenbart bør vælge nr. 1 fordi jeg har et spørgsmål til foreningens holdninger. 2. at jeg er negativ og ukonstruktiv fordi jeg stiller et spørgsmål. Med venlig hilsen Jette
Som jeg også skrev til en anden længere oppe, så var det ikke muntet på nogen specifikt, men mere til hele den byge af negative ytringer der har været. Jeg skulle skrive i en tråd så det blev denne her. Naturligvis skal man være kritisk og stille spørgsmål, men jeg syntes også lige man skal slå koldt vand i blodet og ikke bare angribe løs, på det arbejde der bliver gjort på frivilligt plan. Det er jo så evigt nemt bare at side på og brokke sig. Faktum er at Lars ikke selv bestemmer hvilke emner pressen kommer til ham med, og som en ny forening er det nok en go idé at have en mening når man bliver spurgt, for jounalisterne ringer jo ikke til dem der altid svare "det har jeg ikke nogen kommentar til". Derud over har jeg svært ved at se at det Lars har sagt skulle være så slemt. "Det er afgørende for integrationen, at danskerne blander sig med svenskerne i så høj grad som muligt" Tja det kan manden vel have ret i? Også vidt jeg husker så står der noget om i foreningens vedtægter at den vil arbejde for mere integration i området, så det er vel i fin tråd med det. Lad os nu ikke hidse os for meget op over det her, foreningen har jo ingen intention om at skulle ud og slå folk oven i hovedet med at de skal sprede sig over et så stort område som muligt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg er integreret men vil da alligevel gerne have prisen ned på broen' date=' og det er her min kritik ligger. Jeg föler mig ikke som en Öresundsborger og vil ikke väre det. Så grunden til mit indläg var ikke mudderkast, men en slags forklaring på hvorfor jeg ikke melder mig ind.[/quote'] Du må da være rimelig naiv hvis du tror at broen sænker priserne bare fordi man lige råber lidt op , de har jo haft planlagt det længe , og man er nød til at sagligt argumentere mere end at det bliver dyrere at få venner på besøg i din hverdag , man er nød til at lave en forening som varetager et større perspektiv, også hvis man vil have politikkerne i spil.... Ja jeg vil også gerne have en billigere bro , men realistisk set , er det vel først muligt anden halvdel af 2007 , måske endda først 2008... Broen kan jo i realiteten gøre som de vil , og de ændrer ikke priserne med mindre politikkerne beder dem om det ... og de skal have mange saglige argumenter.... Bare min egen mening , og ikke nogen forenings...;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan ikke lade være med at være imponeret... Broen sætter priserne op - folket ophidses - alle er enige om, at NU må der ske noget. Der dannes en forening, folk lægger et kæmpe arbejde i det, og pludselig er der ikke andet end brok og ballade. Der meldes ikke ud pronto. Der kommer ikke et referat. Der kommer et referat, men det er ikke godt nok. Person A vil ikke have punkt B med i foreningens formål og person C vil ikke have punkt D med. Formanden kommer med et enkelt pip, og pludselig farer alle i flint over, at han med foreningen i ryggen tilsyneladende snart kommer og drysser os alle ud over hele Skåne, så vi er jævnt fordelt. Og hvor blev forresten kampen om billigere bro-passage af?? Hold da op... Det må godt nok være svært for ildsjælene i foreningen at holde kampgejsten oppe - jeg håber da også, at I fra andre steder får ros for et kæmpe - frivilligt - arbejde !! Keep up to the good work. Denne tråd - samt andre - illustrerer med al ønskelig tydelighed, at man ikke kan gøre alle tilfreds....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg kan ikke lade være med at være imponeret... Broen sætter priserne op - folket ophidses - alle er enige om' date=' at NU må der ske noget. Der dannes en forening, folk lægger et kæmpe arbejde i det, og pludselig er der ikke andet end brok og ballade. ....... Denne tråd - samt andre - illustrerer med al ønskelig tydelighed, at man ikke kan gøre alle tilfreds....[/quote'] Jeg kan kun sige :thumbup: og :love2: til alle der støtter op om os.. ja det er svært at holde gejsten oppe, men det er indlæg som disse der gør en glad igen:laugh:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil bestemt helt tilslutte mig Mulde's sidste indlæg. Min "kritik" af referatet, var velment. Jeg ved bestemt godt, at I har haft nok at gøre, men tænkte, at fremover var det måske muligt at gøre det mindre kortfattet, da det jo ingen mening har/får, hvis læserne intet får ud af det. Sorry, Moerke, hvis jeg trådte på en ligtorn. Det var som sagt pænt ment.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Lyt til mudderet Når man stiller sig op i medierne og taler på alle pendleres vegne - medlemmer og ikke-medlemmer - så må man også forvente, at der kommer reaktioner. Det kan man så vælge at kalde mudderkastning - jeg kalder det kritik. Hvis foreningen fortsætter den linje, der er lagt, hvor man udbreder et negativt og faktuelt forkert billede af skattesnyltere, der klumper sig sammen i ghettoer, så må den gøre det, men så vil den hurtigt fortabe en enestående mulighed for at tale på alle pendleres vegne, og det ville da være ærgerligt. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Til din første del.. giver jeg dig ret.. hvis man vælger frivilligt at turde tale sagen for en større gruppe mennesker vil der altid være nogen der ikke er enige.. Og sådan er det bare.. dem skal man så lytte til og forsøge at få dem med i folden. Hvad angår din anden paragraf omkring skattesnyltere og danskerghettoer.. så kan jeg ikke se hvordan man kan få et så forvrænget billede af, at foreningen har udtalt at den ikke støtter ideen om at flytte til Sverige og ikke have interesse i at integrere sig på nogen somhelst måde, deriblandt ved eksplicit at finde "danskerghettoer". Jeg synes ikke man skal ligge så meget i det, andet end at foreningen har svært ved at udtale sig meget anderledes da den jo trods alt arbejder for integration så hvis man bliver spurgt direkte: Støtter du op om danskerghettoer? Så kan der da kun være et svar og det er NEJ!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes foreningen skal lade folkeopdragelsen og udbredelsen af negative forestillinger hvile og definere integration som fjernelse af barrierer. Det er ikke danskerne, der skal integreres ved en forenings mellemkomst - det må de søreme selv finde ud af - det er regionen, der skal integreres det vil sige bringes til at hænge sammen ved at barriererne fjernes.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hep Jeg har selv tidligere taget initiativ til en forening og mødt masser af "kloge-Aager" der har en holdning til alt, men ikke selv kan komme med særligt mange kreative idéer eller bidrage med andet end at de da kunne gøre det meget bedre - hvis de altså gad. Der tegner sig et billede af at det samme kunne være gældende her - og det er da til at kaste op over - og en hån mod dem der af hjertet forsøger at gøre en forskel. Alt er gået stærkt, og der sidder sikkert folk der ikke har den store erfaring med medier, og derfor skal lære at tackle pressen, og huske at få tingene til gennemlæsning osv. Jeg har selv gjort hvad jeg kunne, men har da alligevel været ude for journalister der ikke overholdt aftaler etc. - det sker iøvrigt OGSÅ for rutinerede folk. Men at foreningen ikke mener folk skal klumpe sig sammen er jo en ingen ulykke at sige, og sender, synes jeg, et godt signal(politisk korrekthed, som kan komme til gavn i andre situationer) til politikerne på begge sider, og befolkningen i SE, om at denne forening har lidt omløb, og vil tages seriøst. Så tag nu bare udmeldingen med et gran salt, I bliver ikke smidt ud :-) Så der er kun en ting at gøre for dem der sidder i bestyrelsen - og det er lidt groft sagt at lukke ørene for de ting der kunne karakteriseres som ævl, og arbejde ud fra de planer man har lagt, så man kommer godt fra start og får fodfæste politisk. Der vil i en sådan forening, med så mange mulige medlemmer med vidt forskelligt fokus/holdninger altid være noget bøvl og der vil komme skuffelser fordi folk ikke leverer det ventede, eller får et nyt fokus - det gælder både blandt bestyrelse og medlemmer - det er frivilligt arbejde på godt og ondt. Til dem der mener de selv kunne gøre det meget bedre, eller som synes man kunne gøre tingene anderledes er der kun at sige: Meld dig ind og få indflydelse eller start din egen forening, ellers bare Luk R.... ;-) Til dem der mener at 100,- om året er for meget, så skal man huske på at der jo er revisor på, og pengene jo ikke bliver hældt i havet, men er "DINE" - hvis du er med i foreningen. Jeg kunne da også godt have tænkt mig at se en bedre argumentation i referatet for forhøjelsen, og på flere andre punkter - men har gennem min tid sgu set så mange dårlige referater, så jeg er ikke overrasket, men mon ikke det bliver bedre med tiden - det tror jeg! Jeg har meldt mig ind, og håber da på et tidspunkt at få tid til at hjælpe med med de ting jeg nu har at byde ind med. Ps. undskyld for evt. generalisering - men håber I kan tage det med et smil. Testeren

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

dansk anarkisme Definitionen av forening er en gruppe mennesker der på et eller flere områder har fælles intresser eller værdier. Dansker har nord-Europas stærkeste behov for udtrykke sin mening. Danskerne er konfliktelskende (konfliktskabende?), hvor svenskerne er konfliktsky. I er ganske enkelt nord-Europas anarkister. Bare tanken på en "dansk forening" er jo komisk for alle ikke-dansker. Hvordan kan man skabe en forening, når der ikke findes to personer med fælles interesser eller værdier? Jo, nøglen er at fokusere på, at man ikke behøver at ha alle interesser og værdier fælles. EN fælles interesse er tilstrækkelig. Det er så vigtig at en forening baseret på en fælles interesse IKKE udøger interessefeltet uten at hele foreningen er indeforestået med dette. Jeg syns formandens udtalelse var god - ingen tjener på en danskerghetto, og jeg er overbevist om at Annestad inden kort vil fortsætte at blive kritiseret i Sydsvenskan fremover. MEN, som formand i denne forening, burde han ikke udtalt seg om denen sagen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvordan kan man skabe en forening, når der ikke findes to personer med fælles interesser eller værdier? Jo, nøglen er at fokusere på, at man ikke behøver at ha alle interesser og værdier fælles. EN fælles interesse er tilstrækkelig. .
Jeg tror du ville blive overrasket over hvor mange foreninger der er i Danmark, der er nærmest en forening for alt:th2: Så jo hvis der er noget danskere er gode til, så er det netop at lave foreninger;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites