Jette G 10 Anmeld indhold Skrevet January 28, 2007 Hej Jeg kunne ikke komme på den stiftende generalforsamling, men havde dog under alle omstændigheder tænkt mig, at jeg skulle være medlem af foreningen. Dvs. indtil at jeg i dagspressen læser flg.: "Advarsel mod danskerghetto Den nystiftede forening Øresundsborger advarer mod, at danskerne klumper sig sammen, når de flytter til Sverige. »Jeg er ikke tilhænger af, at der opstår danskerghettoer i Malmø. Det er afgørende for integrationen, at danskerne blander sig med svenskerne i så høj grad som muligt,« siger foreningens danske formand, Lars Hougaard, der selv netop er flyttet til Skåne." Jeg synes ikke om at en interesseforening for øresundsborgere skal have mening om hvor potetielle medlemmer har bosat sig. Det står, så vidt jeg kan se, heller ikke i formålsparagraffer eller 10-punktsplan, at foreningen skal modarbejde ghettodannelse. Så hvorfor advarslen fra foreningen? Personligt mener jeg, at det er at blæse problemet størrer end det er. Næsten alle immigranter klumper sig sammen til at starte med, hvorefter de i løbet af nogle år spreder sig. Det er der mange historiske eksempler på. Men venlig hilsen Jette - Som har ene svenske naboer i Klagshamn.... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
BS 4 Anmeld indhold Besvaret January 28, 2007 og Nørrebro og dele af Odense og Århus er glimrende eksempler på at de IKKE spreder sig igen. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
MC Manden 10 Anmeld indhold Besvaret January 28, 2007 Hej Jeg kunne ikke komme på den stiftende generalforsamling, men havde dog under alle omstændigheder tænkt mig, at jeg skulle være medlem af foreningen. Dvs. indtil at jeg i dagspressen læser flg.: "Advarsel mod danskerghetto Den nystiftede forening Øresundsborger advarer mod, at danskerne klumper sig sammen, når de flytter til Sverige. »Jeg er ikke tilhænger af, at der opstår danskerghettoer i Malmø. Det er afgørende for integrationen, at danskerne blander sig med svenskerne i så høj grad som muligt,« siger foreningens danske formand, Lars Hougaard, der selv netop er flyttet til Skåne." Jeg synes ikke om at en interesseforening for øresundsborgere skal have mening om hvor potetielle medlemmer har bosat sig. Det står, så vidt jeg kan se, heller ikke i formålsparagraffer eller 10-punktsplan, at foreningen skal modarbejde ghettodannelse. Så hvorfor advarslen fra foreningen? Personligt mener jeg, at det er at blæse problemet størrer end det er. Næsten alle immigranter klumper sig sammen til at starte med, hvorefter de i løbet af nogle år spreder sig. Det er der mange historiske eksempler på. Men venlig hilsen Jette - Som har ene svenske naboer i Klagshamn.... Gad vide om andre nu kan se hvorfor jeg ikke bare melder mig ind i foreningen ?? Deter jo lige præcis sådan en gang bavl jeg ikke vil støtte. (jeg bor ikke i nogle af områderne og kommer aldrig til det, men det skal foreningen ikke blande sig i) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Supermule Anmeld indhold Besvaret January 28, 2007 Ja.................... Der skal fokuseres på ting der er hindringer i for integration, og ikke skabe myter omkring ghettodannelse...........Tænk på Rosengård..... Skal vi ikke også sprede dem??? Lad os alle sluse dem ind i V. Hamnen eller Bunkeflo..... Det skaber et multikulturelt miljø. Fokusér på de ting der kan lade sig gøre, istedet for at forsøge at korrigere den menneskelige floknatur...... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
almir.dk 10 Anmeld indhold Besvaret January 28, 2007 Gad vide om andre nu kan se hvorfor jeg ikke bare melder mig ind i foreningen ?? Deter jo lige præcis sådan en gang bavl jeg ikke vil støtte. (jeg bor ikke i nogle af områderne og kommer aldrig til det, men det skal foreningen ikke blande sig i) JA......... Hvad med priserne på bizzen ..... dem snakker man ikke meget om mere....men istedet fokuser man på andre ting så som "Advarseler mod danskerghettoer":rolleyes: AC Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
MC Manden 10 Anmeld indhold Besvaret January 28, 2007 Tænk på Rosengård..... Skal vi ikke også sprede dem??? Lad os alle sluse dem ind i V. Hamnen eller Bunkeflo..... Det skaber et multikulturelt miljø. Nu spreder du så fordomme og jeg kan så forsøge at aflive nogle af dem. Rosengård ER netop multikulturelt. Der bor langt flere danskere i området end man umiddelbart tror... Og, lad nu ikke dette blive til endnu en debat for eller imod Rosengård, tak .... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
MissCath 10 Anmeld indhold Besvaret January 28, 2007 Man bør på bedste vis få sat foreningen Öresundsborger på verdenskortet, og en af måderne er at blande sig i ALT, hvad der vedrører Øresundsregionen. Og når man nu absolut SKAL blande sig i alt - også danske ghettodannelser - så er det jo et eller andet sted en god holdning at gå ud med! Det havde da været underligt, hvis man havde sagt: "Ja, vi synes at det er et overordnet mål at skabe danske enklaver på den svenske side af Øresund. På den måde slipper vi nemlig med kontakt med den normale svensker, for vi er jo kun flyttet herover fordi vi vil have billigere biler, billigere mad og billigere boliger!" Hvis der var sagt sådan, ville der muligvis blive skabt en del røre omkring foreningen, og vi havde fået MASSER af omtale! Men alligevel, ikk'..? Nu er det jo altså også sådan, at pressen har det med at spørge Gud og hver mand om en udtalelse, hvis bare vedkommende har en kompis, der har set et billede af Tordenskjold. Med det in mente skal man tænke på, at NÅR man bliver spurgt, så bliver man nødt til at have en holdning. Personligt synes jeg at ovenstående udtalelse fra Lars Hougaard er en udmærket måde at fortælle en forenings mening på. Man kunne ha' gjort det MEGET anderledes ... Ovenstående er udelukkende et udtryk for MIN mening og har intet med hverken foreningen eller mit medlemsskab af samme at gøre! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret January 28, 2007 Hovedformålet med foreningen var.. Hovedformålet med foreningen var at gå til krig mod pristigningerne. Det er vist gået helt af flöjten. Jeg var en af dem der prövede at stable en forening på benene for et år siden uden at det lykkedes, altså burde jeg stå i förste räkke på denne skulle stiftes. Det var jeg ikke. Jeg havde ikke mulighed for at komme til förste möde hvor de förste grupper blev dannet. Så kunne jeg så gå til den stiftende generalforsamling. Nej ,havde ikke lyst. Der blev nemlig offentlig gjort hvem der var i de förste arbejdsgrupper, selvom flere efterlyste det. Der kom en tyndt referat fra mödet med broen. Jeg havde ikke lige mulighed for at blive i Köbenhavn for at gå til general forsamling. Jeg er glad for at jeg ikke kunne. Hovedformålet med foreningen er fordampet. Det er stemmeret og lignende der gälder nu. At vi skal betale 1000 kr mere om måneden er bare ärgeligt, og det er uden familiebesög (Hvor kommer det med 4000 pr år fra aviserne skriver ?) Jeg prövede at give adressen til rigtig mange mennesker der pendler, men de bakkede hurtigt ud. Dem jeg kender er nemlig voksne mennesker der har valgt at väre Danskere i Sverige ikke Öresundsborgere. Når de nu spörger til foreningen og pris kampen, kan jeg bare sige: Der sker vist ikke en pind. Jeg vil ikke väre med i en foreningen hvor folk skriger om stemmeret, en ret som folk må have vidst de mistede da de flyttede til et andet land. Jeg beklager, men jeg kan som så mange andre ikke genkende mig, den integrerede Dansker i denne forening. Måske har jeg bare boet her for länge. Måske bor jeg her bare af andre grunde end biler og bolig:confused: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Markowitch 12 Anmeld indhold Besvaret January 28, 2007 Hovedformålet med foreningen var at gå til krig mod pristigningerne. Det er vist gået helt af flöjten. Jeg mener ligesom Skalltorp, at vi skal dreje fokus hen på broens prispolitik. Bl.a. skal hr. Vestergaards skiftende forklaringer om kommerciel- og senere fritidspendling bruges til at undergrave hans i forvejen manglende saglighed. Medierne skal vide at prispolitiken umuligør en kulturel integration og gør det meget dyrt at være fritidsmenneske i regionen. Hele 130 kr. HVER vej må fritidsmennesket betale! Det er sindsygt. Glem alt om at melde sig ind i en indebandy klub i Malmø hvis man bor i Danmark... Det kollektive er virkelig ikke meget bedre med hele 70 kr. hver vej Golden Gate koster 5 dollars - og så betaler man kun den ene vej... Skulle vi ikke tage at samle oplysninger om prispolitiken fra alle broer i hele verdenen. Så kan vi se hvor dyr Øresund er ifht. de andre? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Raveie 10 Anmeld indhold Besvaret January 28, 2007 Jeg tror ik at "foreningen" får særlig mange medlemmere fra de forskellige "ghettoer", når de kommer med sådan en udmelding. Jeg har det ik dårligt med at bo i Annestad. Ej syntes jeg heller ik at jeg er dårligere til at integrere mig end andre! Syntes også at snakken omkring billigere brobizz, røg hurtigt væk (eller skubbet lidt til siden) Virker mere som alle de dygtige politikere som tror at de kan komme længere frem ved at komme med diverse udtalelser. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Persson 10 Anmeld indhold Besvaret January 28, 2007 For fanden da klap nu lige hesten. Der står intet sted at foreningen Øresundsborger har en vedtaget mening omkring hvor danskere bor eller ikke bor i Sverige .. eller hvor svenskere bor i Danmark for den sags skyld. Så vidt jeg kan læse, står der at Lars siger "JEG er ikke tilhænger..", der står da ikke "Foreningen er ikke ...". Og det er da fint at Lars syntes det. Og så kan man så eller være enig eller uenig. Who cares - big deal, kan vi dog ikke komme videre. Hvis man vil fare i flint over de koncentrerede dansker lokationer i Malmö området, så var det måske mere på sin plads at rette kritikken mod Malmö's ledelse, over deres manglende planlægning, der gør at f.eks. Metroen først er færdig om 4-5 år. Havde den været der nu, ville langt større dele af Malmö være attraktive for de danskere, som nu kikker på bolig herovre. Og nej, formålet med foreningen var ikke kun at gå til krig mod prisstigningerne på broen. Men det var den sag, der endeligt langt om længe fik folk samlet tilstrækkeligt, til at der skete noget positivt i den retning. Vores chance for at få indflydelse på prisfastsættelsen på broen, ligger i den generelle indflydelse, som foreningen kan formå at få, i hele dialogen omkring Øresundsregionen. Havde vi nøjedes med at samle 1000 forsmåede pendlere, der lavede en underskriftsindsamling, lavede et par flotte bannere og streamere - komponerede en slagsang og måske fik udgivet en støtte CD. Så havde vi ret hurtigt fået et flot mærkat klistret henover forruden af vores store biler med titlen "de stakkels pendlere har ikke råd til at køre i deres BMW'er - hvor er det synd - NOT" ?!?! Issuet her er integrationen i Øresundsregionen, og hvis vi vil have indflydelse på hvordan prispolitiken er på broen - så skal vi også til at være en aktiv sparingspartner på opbygningen af en fælles Øresundsregion. Ja, vi vidste godt at vi mistede vores stemmeret når vi flyttede til Sverige. Betyder det at vi blindt skal acceptere det fremover ? Vi danskere der er flyttet til Sverige har da lige så stor ret til at kunne påvirke den fremtidige integration som de svenskere der er flyttet til Danmark ? Der sidder 250.000 i Norrbotton's län, og har større indflydelse over integrationen i Øresundsregionen, end vi 20.000 danskere der bor her i Malmö om omegn. Og ja, de har også større indflydelse i spørgsmålet omkring prispolitiken på broen. De kan i det mindste stemme på de politikere der kan gøre en forskel. Lad os da endeligt råbe op, omkring resultatet af Øresundsbroens nuværende prispolitik - på hvordan det ødelægger integrationen på alle fronter. Men hvis vi ikke gør det på en ordentligt og ansvarlig måde, så står der meget hurtigt "forkælet hyleunge i Mercedes, brokker sig over at skulle betale den normale brotakst" - "landsindsamling af Tudemarie kiks til de stakkels pendlere i Skåne" istedet for de overskrifter som vi pt får frem. Skal vi have indflydelse, skal vi deltage bredt - og ikke kun i de tilfælde hvor det ellers koster os penge. Foreningen Öresundsborger handler om at kunne påvirke den retning som Øresundsintegrationen tager. Og at skabe et fundament, hvor de issues - bl.a. "broens prispolitik ødelægger integrationen" kan formuleres ud, med den vægt som det fortjener og kræver. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Persson 10 Anmeld indhold Besvaret January 28, 2007 For fanden da klap nu lige hesten...... etc.. Dette er udelukkende et udtryk for min mening, og er ikke et besluttet synspunkt fra hverken foreningen Öresundsborger, andre kendte/ukendte foreninger eller organisationer i den vestlige verden. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Raveie 10 Anmeld indhold Besvaret January 28, 2007 Klap dog selv hesten kaptajn :) Det var også bare et udtryk for min mening. Nu hvor du snakker om den mistede stemmeret. Ville det så ik være bedre at kunne få lov til at stemme i Se end i Dk. Det ville jeg da hellere. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Persson 10 Anmeld indhold Besvaret January 29, 2007 Klap dog selv hesten kaptajn :) Det var også bare et udtryk for min mening. Nu hvor du snakker om den mistede stemmeret. Ville det så ik være bedre at kunne få lov til at stemme i Se end i Dk. Det ville jeg da hellere. Jeg har desværre ingen hest (gør nu ikke så meget, for de lugter fælt). Min ideele løsning ville være : At kunne stemme nationalt i Danmark til folketinget. Jeg vil gerne have en finger (enig, det blir en lille finger) med i spillet bla. omkring skat, pension, udenrigspolitik etc. Jeg har et dansk pas og er dansk statsborger. Hvis jeg vil stemme i Sverige, kan jeg give afkald på mit danske statsborgerskab og blive svensk statsborger med tilhørende stemmeret i Sverige. At stemme til lokalvalg i Sverige. Jeg bor i Malmö, og vil gerne kunne skubbe politisk i den retning som jeg syntes Malmö skal bevæge sig. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kasper 10 Anmeld indhold Besvaret January 29, 2007 Hvis man er så harm over at miste sin stemmeret, så byt da statsborgerskab. Mellem Danmark og Sverige er det reelt kun passet der gør forskelen og vi er vel et broderland ;o). Herefter kan man tale om at være integreret. Tvivler meget på den nye forening, personligt har jeg svært ved at forbinde min hverdag til de 10 fokusområder. Men hatten af for den medieomtale der finder sted. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Persson 10 Anmeld indhold Besvaret January 29, 2007 Hvis man er så harm over at miste sin stemmeret, så byt da statsborgerskab. Mellem Danmark og Sverige er det reelt kun passet der gør forskelen og vi er vel et broderland ;o). Herefter kan man tale om at være integreret. Tvivler meget på den nye forening, personligt har jeg svært ved at forbinde min hverdag til de 10 fokusområder. Men hatten af for den medieomtale der finder sted. Jamen du har da så fuldstændigt ret .. man kan jo altid bare bytte statsborgerskab, hvis man vil have stemmeret .. eller få et job i Sverige, hvis man vil undgå broens prispolitik ... eller tage færgen over i Helsingborg etc.. Hele pointen her er at dette ikke drejer sig om hvad man bare kunne gøre istedet for. Men derimod drejer sig om at få lagt handling bag de forherligende ord omkring øresundsintegration. Det er de færreste personer som kan forbinde alle 10 fokusområder med deres dagligdag. Men det betyder ikke at man ikke kan/bør støtte op omkring foreningen. Fælles for alle punkterne er at de fokuserer på at fremme integrationen, og fjerne mange af fartbump der er i regionen. Og det hænger vel alligevel rimeligt godt sammen med din hverdag ? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bozzen 10 Anmeld indhold Besvaret January 29, 2007 Om priset på broen er eneste anledning til at være med i foreningen så er det sgu da for dårligt! Hvad sker det så med al snak om at " jeg integrerar" , da det eneste som er vigtigt er priset for broen? Nej, se lidt længere end din næsespets tak! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lynge 10 Anmeld indhold Besvaret January 29, 2007 Om priset på broen er eneste anledning til at være med i foreningen så er det sgu da for dårligt! Jeg vil da også lige tilføje, at der er jo nok ikke noget foreningen hellere ville end at kunne komme og sige vi har sku fået sænket priserne på broen med 10 %. Men rolig nu foreningen er ikke engang en måned gammel, hvis det kunne lade sig gøre at ændre prisser bare fordi man laver en forening på nogle hundrede mennesker, ja så ville der nok være en hel det flere foreninger. Slap nu lige af venner, ro på, jeg kan godt forstå at folk gerne vil ha der sker noget med det samme, men sådan hænger tingene altså ikke sammen, det tager tid at få flyttet noget og vi skal lige huske på at det her er frivilligt arbejde. Og hvis man ikke helt syntes at foreningens mål er de rigtige, jamen så er der 3 muligheder. 1. lad være med at melde sig ind. 2. Tilmeld sig nogle arbejdsgrupper og hver med til at sætte en dagsorden. 3. duk op til næste generalforsamling og stem nogle andre ind i bestyrelsen. Personligt syntes jeg jo at 2 og 3´eren er mest konstruktive og dem der bedst kan bruges til noget. Vi skal jo også lige huske på at alt det arbejde der bliver lagt er frivilligt og der er jo ikke nogen af dem i bestyrelsen der er prof på området, de starter helt fra skratch og må jo prøve sig frem. Så hav nu lidt tolmodighed og kom med konstruktive forslag eller bedre deltag i arbejdsgrupperne. Negativ mudderkast fra sidelinien er ikke rigitgt brugbart. De her mennesker i bestyrelsen og arbejdsgrupperne arbejde for at gøre hverdagen nemmere for os der bor i Øresundsregionen, syntes man det er en go idé ja så syntes jeg man skal melde sig ind, og gerne deltage. Personligt syntes jeg er lidt pinligt at side og følge alle de negative kommentare der kommer rundt omkring fra, der bliver altså gjort et stort frivilligt stykke arbejde så hold nu lige kritikken på et kontruktivt niveau. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret January 29, 2007 Jeg er integreret, men vil... Jeg er integreret men vil da alligevel gerne have prisen ned på broen, og det er her min kritik ligger. Jeg föler mig ikke som en Öresundsborger og vil ikke väre det. Så grunden til mit indläg var ikke mudderkast, men en slags forklaring på hvorfor jeg ikke melder mig ind. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lynge 10 Anmeld indhold Besvaret January 29, 2007 Jeg er integreret men vil da alligevel gerne have prisen ned på broen' date=' og det er her min kritik ligger. Jeg föler mig ikke som en Öresundsborger og vil ikke väre det. Så grunden til mit indläg var ikke mudderkast, men en slags forklaring på hvorfor jeg ikke melder mig ind.[/quote'] Mit svar var ikke muntet specifik på dig, men sådan mere generalt. Jeg syntes dog stadig der er ærgeligt du ikke vil være med, for et af foreningens mål er netop at få sænket priserne på broen. Men som der bliver skrevet andre steder, så kommer vi overhovedet ingen steder hvis det er vores eneste punkt, så for pressen meget hurtigt drejet den over på at vi bare vil have endnu mere billigt så vi kan få endnu større biler, og hvis vi ved jo alle hvordan janteploven den lever i bedste velgående i DK, så det er nok ikke meget sympati vi for der. En forening kan ikke ramme alle 100 %, eks en idrætsforening har både fodbold, håndbold, badminton osv. man vælger jo ikke en forening fra hvis man spiller fodbold og foreningen også har et håndbold hold. Hvis den her forening arbejder for at hjælpe dig på et punkt eks. billigere bro, så syntes jeg det er lidt pudsigt at vælge den fra fordi den også arbejder for at folk kan få stemmeret og bedre integration. Med mindre du naturligvis er imod disse ting, jamen så er det ikke en forening for dig(som den ser ud pt). En forening er jo hvad den medlemmer bestemmer den skal være;) Som min chef altid siger, sammen er vi stærke, og det tæller også her. Hvis vi står sammen kan vi måske få ændret nogle ting, det er jo så ikke til at sige endnu hvad vi kan ændre, men det tiden jo vise. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
SanneJ 10 Anmeld indhold Besvaret January 29, 2007 Persson og Lynge: Hört! Jeg ved sgu ikke om jeg föler mig som öresundsborger, skåning, dansk, svensk eller om jeg kan sige, at jeg er ih-og-åh-så integreret, men det er mig også flöjtende ligegyldigt. Jeg har meldt mig ind i foreningen, fordi synes det er på tide der bliver gjort noget. Skabt nogle bedre forhold på broen generelt, javist! (jeg pendler ikke selv til DK (og der fik jeg lige 1 point på integrationstavlen eller hvad ) på stemmeretsområdet, da DK er et ULAND i den sammenhäng (Hvorfor skal jeg bare acceptere at jeg ikke kan stemme bare fordi jeg bor i "udlandet", når alle andre lande kan OG at DK ikke tillader dobbelt stasborgerskab, når alle andre lande gör det (stort set)) og derudover er det da dejligt, at der er nogle mennesker der gider göre et stykke frivilligt arbejde, som også vil komme mig til gode, for uanset om jeg vil det eller ej, så er jeg nu engang dansker og bor i SE. At "foreningen" nu har udtalt sig om såkaldte dansker-ghettoer, som jeg umiddelbart ikke er enig i, får mig da på ingen måde til at fortryde mit medlemsskab:confused: Det er da en bagatel.. Fokuser nu lige på det positive, og lad foreningen komme på benene, inden den bliver sablet fuldständig ned af alle muliges forskellige meninger (Brug krudtet i foreningen i stedet måske:)) Vi danskere er vel lige så forskellige som alle mulige andre grupper, selvom vi har det til fälles, at vi bor herovre, så hvorfor skal der ikke også väre plads til denne forskellighed i foreningen? (forudsat at der stadig bliver fuldt op på formålsparagrafferne selvfölgelig). At der ikke lige er fokus på bropriser er vel ikke ensbetydende med, at der ikke bliver gjort noget? Vi skal da bare väre glade for, at der er så stor fokus på foreningen generelt, at alle mulige (og umulige) emner kommer i medierne... :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lynge 10 Anmeld indhold Besvaret January 29, 2007 Vi skal da bare väre glade for' date=' at der er så stor fokus på foreningen generelt, at alle mulige (og umulige) emner kommer i medierne... :)[/quote'] Go pointe der, der er da markent mere fokus i pressen på Danskere i Skåne end der var inden foreningen startede, og det er da klart på grund af det fod arbejde som de frivillige i bestyrelsen og arbejdsgrupperne har gjort. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jette G 10 Anmeld indhold Besvaret January 29, 2007 Skal man blande sig i alt? Og når man nu absolut SKAL blande sig i alt - også danske ghettodannelser - så er det jo et eller andet sted en god holdning at gå ud med! Det havde da været underligt, hvis man havde sagt: "Ja, vi synes at det er et overordnet mål at skabe danske enklaver på den svenske side af Øresund. På den måde slipper vi nemlig med kontakt med den normale svensker, for vi er jo kun flyttet herover fordi vi vil have billigere biler, billigere mad og billigere boliger!" Hej MissCath Ja, der er vi så ikke enige. Jeg synes nemlig præcis ikke at foreningen skal have en holdning til hvor de potentielle medlemmer bør bo. Jeg mener heller ikke at nogen i en forening kan have grundlag for at udtale sig om de potentielle medlemmers grunde til at flytte til Sverige. Det er med andre ord ganske vigtigt for mig at der skilnes mellem foreningens holdninger og private holdninger blandt medlemmerne. Mvh. Jette Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Trine Anmeld indhold Besvaret January 29, 2007 Hovedformålet med foreningen var at gå til krig mod pristigningerne. Det er vist gået helt af flöjten. Jeg var en af dem der prövede at stable en forening på benene for et år siden uden at det lykkedes' date=' altså burde jeg stå i förste räkke på denne skulle stiftes. Det var jeg ikke. Jeg havde ikke mulighed for at komme til förste möde hvor de förste grupper blev dannet. Så kunne jeg så gå til den stiftende generalforsamling. Nej ,havde ikke lyst. Der blev nemlig offentlig gjort hvem der var i de förste arbejdsgrupper, selvom flere efterlyste det. Der kom en tyndt referat fra mödet med broen. Jeg havde ikke lige mulighed for at blive i Köbenhavn for at gå til general forsamling. Jeg er glad for at jeg ikke kunne. Hovedformålet med foreningen er fordampet. Det er stemmeret og lignende der gälder nu. At vi skal betale 1000 kr mere om måneden er bare ärgeligt, og det er uden familiebesög (Hvor kommer det med 4000 pr år fra aviserne skriver ?) Jeg prövede at give adressen til rigtig mange mennesker der pendler, men de bakkede hurtigt ud. Dem jeg kender er nemlig voksne mennesker der har valgt at väre Danskere i Sverige ikke Öresundsborgere. Når de nu spörger til foreningen og pris kampen, kan jeg bare sige: Der sker vist ikke en pind. Jeg vil ikke väre med i en foreningen hvor folk skriger om stemmeret, en ret som folk må have vidst de mistede da de flyttede til et andet land. Jeg beklager, men jeg kan som så mange andre ikke genkende mig, den integrerede Dansker i denne forening. Måske har jeg bare boet her for länge. Måske bor jeg her bare af andre grunde end biler og bolig:confused:[/quote'] Interessant indlæg.... På trods af du aldrig har kontaktet hverken arbejdsgruppen eller efterfølgende bestyrelse så er det da helt utroligt hvilken indsigt du har i de aktiviteter vi har gang i og ikke mindst ikke gang i. Hvilke ting der har været minutiøst planlagt hen ad vejen for at holde andre ude fra denne fantastiske lukkede klub... Hvis jeg lyder gal, så ja det er jeg det da fandme også... Du siger selv du forsøgte at starte noget lignende op sidste år. Har du tænkt over hvorfor vi er så meget i medierne og hvorfor du aldrig kom ud af starthullerne?? Det har vi og et af hovedargumenterne var at sigte højere end 500 kr ekstra måneden i broafgift. Helt ærligt det er der fandme mindre sympati for blandt befolkningen end et nyt ungdomshus. Status er at INGEN/MEGET FÅ har tilmeldt sig arbejdsgrupper og øv hvor er det skuffende, specielt når man læser herinde hvor "engagerede" folk er!!! Vi pisker rundt til interviews og debatprogrammer, vi har derudover fuldtidsjobs og et liv... helt ærligt giv os noget slack eller deltag aktivt selv.. at Lars udtaler skallede 5 ord i en rækkerfølge der nu er overfortolket til at han er imod alle der bor i Annestad??? Helt ærligt, manden bor selv i Bunkeflostrand.. Få dog lidt perspektiv på tingene gider I lige... Jeg udtaler mig udelukkende som privatperson, og jeg vil endda tilføje at jeg har formuleret mig absolut så diplomatisk det har været muligt. Jeg fortryder sgu sikkert mit indlæg om 10 sek men ligenu er jeg ligeglad. Jeg er hjemme fra jobbet tidligst kl 18 til møde kl 19 i bestyrelsen, og jeg skal nå at spise inden. Er sikkert ikke hjemme før efter 22...og hold da op en motivation jeg har efter at have læst denne tråd.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jette G 10 Anmeld indhold Besvaret January 29, 2007 Hej Persson For fanden da klap nu lige hesten. Der står intet sted at foreningen Øresundsborger har en vedtaget mening omkring hvor danskere bor eller ikke bor i Sverige .. eller hvor svenskere bor i Danmark for den sags skyld. Så vidt jeg kan læse, står der at Lars siger "JEG er ikke tilhænger..", der står da ikke "Foreningen er ikke ...". Og det er da fint at Lars syntes det. Og så kan man så eller være enig eller uenig. Who cares - big deal, kan vi dog ikke komme videre.. Jeg kan læse at der står :"Den nystiftede forening Øresundsborger advarer mod, at danskerne klumper sig sammen, når de flytter til Sverige." Hvis man vil fare i flint over de koncentrerede dansker lokationer i Malmö området, så var det måske mere på sin plads at rette kritikken mod Malmö's ledelse, over deres manglende planlægning, der gør at f.eks. Metroen først er færdig om 4-5 år. Havde den været der nu, ville langt større dele af Malmö være attraktive for de danskere, som nu kikker på bolig herovre.. Jeg er ikke så bekymret over danskerkoncentrationer eftersom danskerne generelt er økonomisk stærke og vel ret hurtigt finder ud af at de også er socialt stærke og derfor ikke har brug for at bo i nærheden af hinanden. Mit oprindelige indlæg handlede om hvorvidt foreningen har en holdning til hvor medlemmerne bor eller ej. Det glæder mig at foreningens formål ikke blot er at forsøge at få bropriserne ned. Det er - som jeg også kan se fremgår af referat m.m. - flere områder hvor der er god brug for en interesseforening. Mvh. Jette Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites