Jump to content
Oceandream

Midlertidigt svensk personnr?

Recommended Posts

Hej Alle. Jeg er som snarlig nyflytter til Malmø helt blank i hvordan tingene foregår derovre. Jeg flytter ind i en lejlighed i Malmø på torsdag og har i den forbindelse brug for et midlertidigt svensk personnummer. Til det har jeg et par spørgsmål: 1. Hvor henvender jeg mig for at få dette? Malmøs skatteafdeling? 2. Kan det klares over telefonen, eller er man nødsaget til at møde fysisk op? 3. Hvor længe tager det at få det midlertidige personnummer? Det skal bruges i forbindelse med et bilkøb... Håber i kan hjælpe en forvirret snarlig tilflytter til det svenske :rolleye: På forhånd tak,

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej, du kan ikke få et midlertidigt personnummer, men skal ind på skatteverket (personligt) og få et rigtigt personnummer. Derinde skal du medbringe et internordisk flytte bevis, som du kan få fat i på din fraflytningskommune. Derudover skal du medbringe en kopi af din købsaftale (så de kan se, at du har købt lejlighed eller hus i Sverige), og hvor de kan se datoen, hvor du har overtaget huset/lejligheden. HUSK, du skal have solgt din lejlighed i DK først (da du ellers skal betale 30% af fortjenesten i skat). Vi havde samme problem da vi flyttede herover, dvs vi først kunne få bil, da vi havde vores svenske personnummer.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svaret. Det var da mærkeligt, for jeg har hørt mange fortælle om at man kan få et midlertidigt personnummer :rolleye: Hvor længe tog det så for jer at få det svenske personnummer? Har nemlig det problem, at den svenske forhandler ikke er meget for at holde bilen for længe til mig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Derinde skal du medbringe et internordisk flytte bevis, som du kan få fat i på din fraflytningskommune.
Det behøves ikke mere :-) Det er kun EØS sygesikringskortede du skal have på din fraflytterkommune. Vi fik følgende forklaring, da vi var på skatteværkedet: Dåbsattest eller Navnebevis. (skal alle medbringe) Gyldigt billedid fks. kørekort (skal alle medarbringe, pas kan være et alternativ) Pas (hvis der kan være mistanke om at du ikke er dansk statsborger) Købskontrakt (med mindre du skal flytte ind hos en) Pendler togkort \ brobizz (kun hvis der kan være mistanke om at du fks. vil finde dig arbejde i sverige) (spørg ikke hvorfor)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved bare at vi ikke kunne få et midlertidigt personnummer. Vi fik vores den dag vi flyttede ind i vores hus i Malmø, men vi henvendte os også til Skatteverket ca 2 uger inden vi skulle flytte ind. Prøv at kontakt skatteverket, de ved alt om det.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ved bare at vi ikke kunne få et midlertidigt personnummer. Vi fik vores den dag vi flyttede ind i vores hus i Malmø, men vi henvendte os også til Skatteverket ca 2 uger inden vi skulle flytte ind. Prøv at kontakt skatteverket, de ved alt om det.
Ok, det prøver jeg. Tak for hjælpen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er kun EØS sygesikringskortede du skal have på din fraflytterkommune. Et EØS sygesikringskort får du ved din fraflytningskommune. Her går du op med dit danske sygesikringskort, og får det lavet om til et EØS sygesikringskort. Du kan ikke bruge dit danske sygesikringskort mere, når du er flyttet fra DK. Ligeledes, skal du bruge EØS sygesikringskortet, når du fremover skal til lægen osv (både i DK og Sverige). Spørg din fraflytningskommune, de ved det.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Og hvad menes med et navnebevis? Hvad kunne dt f.eks. være? Jeg er blot nysgerrig :)
Kan se at du har fået svar på det med eøs sygesikringskortede. Navnebeviset (attest) er hvis du fks. ikke er døbt :-) BTW. alt efter hvor tralvt de har, og hvem du møder deroppe - så kan man i nogle tilfælde godt få lov at gå en tur, og komme tilbage efter en halv times tid og hente det...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
BTW. alt efter hvor tralvt de har, og hvem du møder deroppe - så kan man i nogle tilfælde godt få lov at gå en tur, og komme tilbage efter en halv times tid og hente det...
Det var da dejligt at man kan være heldig ikke at skulle vente alt for længe... Jeg håber jeg er en af disse så :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

EØS-kortet (grænsegængersygesikringspapkortet) kan du ikke bruge til en disse i Sverige. I DK, derimod...og alle mulige andre skumle lande. Midlertidigt CPR-nummer til køb af bil = nej. Det du forveksler det med, er at folk kan få oprettet eks. aftaler hos banker, el-selskaber m.m. på et fiktivt nummer, indtil de rent faktisk er flyttet herover, og dermed kan få deres nye svenske personnummer. Dén dag du fysisk flytter, kan du få dit nye nummer stemplet i registeret. Ikke før.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
EØS-kortet (grænsegængersygesikringspapkortet) kan du ikke bruge til en disse i Sverige. I DK, derimod...og alle mulige andre skumle lande. Midlertidigt CPR-nummer til køb af bil = nej. Det du forveksler det med, er at folk kan få oprettet eks. aftaler hos banker, el-selskaber m.m. på et fiktivt nummer, indtil de rent faktisk er flyttet herover, og dermed kan få deres nye svenske personnummer. Dén dag du fysisk flytter, kan du få dit nye nummer stemplet i registeret. Ikke før.
Ok, tak for det... Men for lige at få gjort fremgangsmåden helt klar ved en flytning til sverige, hvordan gøres det så rent praktisk`? Man skal jo både melde sin flytning, dvs. have registreret sin nye adresse derovre, samt man skal have sig et personnummer. Får man gjort begge dele hos Skatteverket eller skal man registrere sin adresse hos et slags folkeregister/kommune ligesom i Dk? Hvis man skal til folkeregistret eller lign. mht. adressen, og man skal have sit personnummer hos Skatteverket, hvor skal man tage hen først? Det er mere hvis man f.eks. skal bruge sit personnummer for at registrere adressen eller omvendt (adressen for at få sit personnummer). På forhånd tak.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ok, tak for det... Men for lige at få gjort fremgangsmåden helt klar ved en flytning til sverige, hvordan gøres det så rent praktisk`?
Møder op på skatteværket med tidligere omtalte papir, og så klare det faktisk det hele for det. Selve flytning bliver automatisk kørt igennem, i det at de registere dig i udlandet. Så bare afsted til skatteværket.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Møder op på skatteværket med tidligere omtalte papir' date=' og så klare det faktisk det hele for det. Selve flytning bliver automatisk kørt igennem, i det at de registere dig i udlandet. Så bare afsted til skatteværket.[/quote'] Jeg takker mange gange for svaret.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

For lige at gøre forvirringen total: Det kommer altså lidt an på hvor i Skåne man henvender sig for at få sit personnummer. Kæresten min kørte til en lille afdeling i Lund - han skulle sådan set bare aflevere sit internordiske flyttebevis - så var den skid slået! Jeg kørte til Malmø - her skulle der foruden det internordiske flyttebevis også fremvises kørekort, pas og min købekontrakt (som jeg selvfølgelig ikke havde med, eftersom kæreste ikke havde skulle bruge den!) Jeg fik så en til at faxe kontrakten til dem, og fik så tilsendt mit personnummer. Men! Jeg skulle ikke vise hverken dåbsattest/navneattest ej heller en brobizz eller togkort eller aftale om det af nogen art! Ergo: Det svenske system er muligvis sat nogenlunde i system, men det kommer altså åbenbart også lidt an på hvor langt ude på landet man er og hvem man er...! Det kan være at man vil have lidt flere problemer hvis man hedder noget 'eksotisk' i forhold til Hansen og Larsen og sådanne... :sick:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå for søren, ja så er det jo heller ikke helt nemt at blive klog på :) Nu hedder jeg heldigvis ikke noget eksotisk, så der er måske lidt håb forude. Men tak for den delte erfaring. Jeg må nok hellere bare tage så meget med som jeg overhovedet har af identifikation på mig selv og lign.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Köp bilen, lad forhandleren reg, den i dit navn på en c/o adresse - skriv et brev til vägverket om at du skal have ett samordningsnummer, kopi af dit dk- pas med underskrift. Alt dette sendes samlet ind til vv medt reg.intyg - så har du nummeret om 2 uger, kan da fixa forsikring og hente bilen. No Prob. hat gjort det mange gange for danske köberer.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ergo: Det svenske system er muligvis sat nogenlunde i system, men det kommer altså åbenbart også lidt an på hvor langt ude på landet man er og hvem man er...! Det kan være at man vil have lidt flere problemer hvis man hedder noget 'eksotisk' i forhold til Hansen og Larsen og sådanne... :sick:
Citat fra side 1: "Vi fik følgende forklaring, da vi var på skatteværkedet: Dåbsattest eller Navnebevis. (skal alle medbringe) Gyldigt billedid fks. kørekort (skal alle medarbringe, pas kan være et alternativ) Pas (hvis der kan være mistanke om at du ikke er dansk statsborger) Købskontrakt (med mindre du skal flytte ind hos en) Pendler togkort \ brobizz (kun hvis der kan være mistanke om at du fks. vil finde dig arbejde i sverige) (spørg ikke hvorfor)" Det var hvad vi fik oplyst at reglerne var - men regler er jo også kun til at brydes engang i mellem (altså ikke af jer, men af skatteværkert):th2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Köp bilen' date=' lad forhandleren reg, den i dit navn på en c/o adresse - skriv et brev til vägverket om at du skal have ett samordningsnummer, kopi af dit dk- pas med underskrift. Alt dette sendes samlet ind til vv medt reg.intyg - så har du nummeret om 2 uger, kan da fixa forsikring og hente bilen. No Prob. hat gjort det mange gange for danske köberer.[/quote'] Ok, tak for det. Det kan godt være at det er det jeg bliver nødt til at gøre så.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej, Jeg har brugt en del tid på udforskning af ormådet "svensk bilkøb uden svensk personnummer" og har fundet at Gio's svar til "Midlertidigt CPR-nummer til køb af bil " ikke gælder længere. Citat fra Transportstyrelsens webside (LINK: http://www.transportstyrelsen.se/Vag/Fordon/Agarbyte/) : "När köparen är en person utan svenskt personnummer För att ett ägarbyte ska kunna registreras måste den nya ägaren ha ett svenskt personnummer. Om han eller hon saknar ett sådant, kan man ansöka om ett så kallat samordningsnummer. Det går bra att ansöka i samband med ägarbytet och då bifoga en skriftlig begäran samt uppgift om personens adress i Sverige." Åltså, pr. okt. 2011 kan man sagtens få tildelt et samordningsnummer i forbindelse med bilkøb/ejerskift, hvis man ellers har ID og en svensk adresse (fastboende eller fritidshus). MEN ! Mit spørgsmål er: Som ikke-EU statsborger (Amerikaner m. permanent opholdstilladelse i DK og et fritidshus i Skåne), kan bilen FORSIKRES uden et "rigtigt" svensk personnummer? Vh/LD Till anmälan om ägarbyte ska bifogas en tydlig kopia på ett giltigt pass eller nationellt identitetskort. (Nationella identitetskort utfärdas endast av vissa länder inom EU/EES och av Schweiz.) Observera att ett så kallat LMA-kort inte är en giltig identitetshandling. För mer information kontakta vår kundtjänst för fordonsfrågor på 0771-14 15 16. Mer information om samordningsnummer kan du få på Skatteverkets webbplats."

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hej, Jeg har brugt en del tid på udforskning af ormådet "svensk bilkøb uden svensk personnummer" og har fundet at Gio's svar til "Midlertidigt CPR-nummer til køb af bil " ikke gælder længere."
Jo - mit svar gælder såmænd fint stadig. Du har hele tiden kunnet købe bil på et samordningsnummer - men ikke kunnet få et "midlertidigt cpr-nummer", som var det trådstarter spurgte om. Ergo, kan du som eks. sommerhus-ejer i Sverige fint købe en bil herovre, og futte rundt i den i Sverige. Misforståelsen ligger nok i forskellen på samordningsnummer og cpr-nummer - nemlig at sidstnævnte altså først kan erhverves når man har en svensk addresse. Dette lovliggør også at du må køre i automobilet i Danmark. Det gør et samordningsnummer ikke. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej, OK. Du har ret i at jeg har nok opfattet et samordningsnummer som en slags midlertidigt personnummer. I øvrigt: While I have your attention ! Kan man et få forsikringstilbud på grundlag af bilregnummer og samordningsnummer? ... altså UDEN SE personnummer? Länsförsäkring har forsikret mit fritidshus uden problemer men nægter at give mig et tilbud på bilforsikring uden SE personnummer?! vh/larry

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hej, OK. Du har ret i at jeg har nok opfattet et samordningsnummer som en slags midlertidigt personnummer. I øvrigt: While I have your attention ! Kan man et få forsikringstilbud på grundlag af bilregnummer og samordningsnummer? ... altså UDEN SE personnummer? Länsförsäkring har forsikret mit fritidshus uden problemer men nægter at give mig et tilbud på bilforsikring uden SE personnummer?! vh/larry
De kan være lidt tunge at danse med, de forsikringsselskaber. Men ja - det burde ikke være et problem...hvis de ellers gad. Prøv nogle af de andre selskaber, eller ring til Insplanet.se og få dem til at tjekke op på tilbud til dig. Normalt ville dette fikses via deres hjemmeside - men uden svensk cpr, så tror jeg ikke den godkender dine indtastninger.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites