Jump to content
MC Manden

Medlemskab i forening...

Recommended Posts

Jeg har lige læst vedtægterne igennem (ja, faktisk hele websiden) og er ikke blevet klogere på ret meget. Jeg kunne ikke deltage 8. januar og ville egentlig gerne se et referat inden jeg melder mig ind, men det er endnu ikke kommet. Så slog det mig .... hvad får jeg egentlig ud af et medlemskab i foreningen ? Jeg får adgang til at deltage i en generalforsamling, formentlig én gang om året, men bortset fra det... hvad er så ideen med foreningen ? Hvis jeg melder mig ind i en interesseforening, så vil jeg forvente at modtage et medlemsblad med omtale af foreningens arbejde. Måske ville jeg forvente at der blev afholdt medlemsmøder, måske noget helt 3. Men, jeg kan ikke rigtigt se hvad grunden skulle være til at melde mig ind i denne forening. Naturligvis får vi samlet nogle kræfter (som man lærer at kende fra en generalforsamling) men, hvem siger de har samme interesse som en selv, eller hvordan får man sin mening igennem til bestyrrelsen ? Er der ikke nogle der kan forklare mig hvad f.eks. kontingentet skal bruges til ? Ja, 100 dkk er ikke alverden, men bruges de udelukkende på generalforsamling og bestyrelsesmøder ? Hvad er foreningens forventerninger til aktivitesniveau ? (blad, møder ect)... Dette havde jeg håbet ville fremgå af et referat, men det findes desværre endnu ikke.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Derfor indmeldelse i Foreningen Öresundsborger! Godt du er kritisk overfor foreningen og foreningens formål. Foreningen Öresundsborger vil meget andet end at holde årlige generalforsamlinger. Generalforsamlingerne skal selvfølgelig blive afholdt, da det er her den overordnede linje udstikkes, som den valgte bestyrelse skal arbejde efter. Ved den stiftende generalforsamling 8. januar blev der udover godkendelse af vedtægter og valg af bestyrelsesmedlemmer også godkendt en 10-punktsplan som foreningen vil arbejde efter i 2007. Hovedpunkterne har jeg indsat nedenfor (den fulde 10-punktsplan kommer snart på www.oresundsborger.com). Hvis du i overvejende grad er enig i foreningens holdninger i 10-punktsplanen vil jeg opfordre dig til at melde dig ind. Vi betragter kontingentet som symbolsk. Men gjort op i skr/dkr, så betragt de 100 dkr. som dit bidrag til at 15 frivillige fra foreningen på dine vegne uddeler 100 pjecer i 4-farvetryk på Svågertorp en kold februar morgen... Ad den vej vil vi gøre opmærksom på vores holdninger, og ikke mindst få medlemmer i foreningen, da MANGE medlemmer er lig med LEGITIMITET og INDFLYDELSE ift. beslutningstagere på begge sider af Øresund. Fra de beslutningstagere vi indtil nu har været i dialog med, har vi endnu ikke mødt modstand mod ret mange af vores synspunkter, faktisk tværtimod. Nu gælder det blot om at få "spillerne" på den politiske bane til at løbe i samme retning - mod bedre praktiske rammer for integration i Øresundsregionen. Af de 10 punkter er det jo alene om OL kommer til regionen, der ikke alene afgøres af danskere og svenskere.... 10 punktsplanen - konkrete tiltag til integration af Øresundsregionen: 1. Demokratisk valgt forsamling i Øresundsregionen – og klart politisk ejerskab til integrationen af Øresundsregionen 2. Stemmeret til danskere i den svenske side af Øresundsregionen 3. Afskaf kompensationssystemet mellem Sverige og Danmark 4. Etablér Borgerservicecenter Öresund 5. Udnyt Øresundsbrons potentiale som murbrækker for integration 6. Politisk garanti for at Øresundsbron ikke bliver skjult skatteskrue 7. Overhold arbejdsløshedslovgivningen i den administrative praksis 8. Harmonisér reglerne for arbejdsløshedsforsikring 9. Etablér fast HH-forbindelse inden år 2020 10. Afhold OL i Øresundsregionen i 2024 - men start småt PS: Du er naturligvis også velkommen til at uddele dine "egne" 100 pjecer på Svågertorp i februar :) ... eller at melde dig i én af vores 5 temagrupper, der arbejder videre i dybden med konkrete fakta og barrierer. Se: www.oresundsborger.dk/tema.asp Mange hilsener og forhåbentlig på gensyn i foreningen, Lars Hougaard, Formand for Foreningen Öresundsborger

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har selvfølgelig også meldt mig ind i foreningen Øresundsborger. Efter at have familie-pendlet siden 1973 er vi nu -endelig flyttet herover :th2: Og selvfølgelig vil vi gerne bidrage til integrationen af regionen. Desværre er jeg tilsyneladende noget af en minoritet: jeg er nemlig førstidspensioneret i DK. Jeg håber at foreningen også vil have plads til sådan nogen som mig og vil varetage mine/vores interesser. Jeg (og andre pensionister) har nemlig nogle helt specielle udfordringer. Vi bliver beskattet i DK af vores pension. Men er overdraget fuldt og helt til det svenske socialsystem. Altså ingen mulighed for at vælge selv på linie med grænsegængerne. Endnu har jeg ikke stødt på problemer i forhold til det svenske socialsystem - jeg har nemlig ikke benyttet det endnu. Som sådan håber jeg heller ikke at få problemer. Heldigvis er der en nordisk aftale omkring ligestilling af pensionister, der flytter mellem landene. Men jeg kan egentlig godt forstå hvis modtagerlandet (her SE) vil være en anelse tilbageholdende med ydelser til sådan en som mig. Al skat af ehvervsindkomst er lagt i DK. Skat af pension lægges i DK. Udgifter til afhjælpning af svageligheder betales af SE. Jeg opfordrer derfor Øresundsborger til at medtage dette aspekt i en af tema-grupperne. Eller evt at oprette en selvstændig gruppe enten for de sociale aspekter (barsel-/forældreorlov, langvarig sygdom, førtidspensionering, alderspensionering) eller inkludere problematikkerne i temaet Arbejdsmarked. Skader og sygdom kan jo desværre ramme os alle. Jeg stiller mig selvfølgelig gerne til rådighed med viden/erfaringer omkring førtidspensionering. :) Inge

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Inge, Tusind tak for dit bidrag til foreningen. Både at du er gået med som medlem, men bestemt også med dit forslag. Var det noget du ville være med i en arbedjsgruppe om? Grunden til jeg spørger er at vi jo alle er almindelige mennesker og har alle vores kæpheste vi ved mere eller mindre om.. Dvs. dit område er måske et vi ved mindre om, men gerne vil lære om, og hvis der så er en der ved noget om det der kan stå for arbejdsgruppen, ja så kan vi alle koncentrere os mest om det vi ved mest om, og blive klogere ved at lytte. Håber du forstår hvad jeg mener, for selvfølgelig vil vi også dække dit behov her.. Vi har som udgangspunkt kun udvalgt inden for de områder vi havde kompetencer indenfor. Jeg mener at dit område måske ville blive en undergruppe af vores arbejdsgruppe: Arbejdsmarked som du også selv foreslår. Hvis du kunne være interesseret i det så kontakt venligst den pågældende person men ellers lover jeg at vi vil have det her med også.. På den ene eller den anden måde

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Godt du er kritisk overfor foreningen og foreningens formål.
Hej Lars, Jeg er nu ikke specielt kritisk overfor foreningen og jeg kan kun se initiativet som noget positivt. Men, jeg mangler information. Specielt her i opstartsfasen vil det være nyttigt med så meget information som muligt. Jeg er da naturligvis enig i 10-punktsplanen, den er jo svær at være uenig i, kan man sige. Men, jeg ved stadig ikke hvad planerne for foreningen er ?? Men, det kommer vel i referatet ? Jeg kan sagtens følge de 10 punkter, men det fortæller mig bare intet om hvordan man har tænkt sig at arbejde hen imod en løsning på de problemer. Og, hvordan har man forestillet sig at informere medlemmerne om dette arbejde ? Altså, den information der mangler er på det lav-praktiske niveau. Noget man kan forholde sig til, og ikke bare (pkt. 5) "Udnyt Øresundsbrons potentiale som murbrækker for integration"

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hej Lars, Jeg er nu ikke specielt kritisk overfor foreningen og jeg kan kun se initiativet som noget positivt. Men, jeg mangler information. Specielt her i opstartsfasen vil det være nyttigt med så meget information som muligt. Jeg er da naturligvis enig i 10-punktsplanen, den er jo svær at være uenig i, kan man sige. Men, jeg ved stadig ikke hvad planerne for foreningen er ?? Men, det kommer vel i referatet ? Jeg kan sagtens følge de 10 punkter, men det fortæller mig bare intet om hvordan man har tænkt sig at arbejde hen imod en løsning på de problemer. Og, hvordan har man forestillet sig at informere medlemmerne om dette arbejde ? Altså, den information der mangler er på det lav-praktiske niveau. Noget man kan forholde sig til, og ikke bare (pkt. 5) "Udnyt Øresundsbrons potentiale som murbrækker for integration"
Jeg synes vi menige medlemmer skal respektere at de der pt tegner foreningen udfører FRIVILLIGT og ULØNNET arbejde. Dvs at vi kan forvente en velsmurt maskine med uanede ressourcer til rådighed. Det er en god politik: Er du utilfreds, må du selv tilbyde at hjælpe til! :) Inge

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg synes vi menige medlemmer skal respektere at de der pt tegner foreningen udfører FRIVILLIGT og ULØNNET arbejde. Dvs at vi kan forvente en velsmurt maskine med uanede ressourcer til rådighed. Det er en god politik: Er du utilfreds, må du selv tilbyde at hjælpe til! :) Inge
Nu er det jo sådan at det er en interesseforening, og ikke en fodboldklub vi snakker om. Derfor vil jeg da vide om der er interessekonflikter inden jeg melder mig ind (det tvivler jeg nu på). Jeg ville forvente at en ny forening kunne være interesset i at informere potentielle medlemmer om formålet med foreningen. Deriblandt et referat fra den stiftende generalforsamling. Men, skidt med det.. jeg væbner mig med tålmodighed, og så venter jeg med mit medlemskab.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hej Inge, Jeg ser ikke MC Hammers indlæg som en kritik af bestyrelsen eller andre aktive i foreningen. Tværtimod syntes jeg der er belæg for hans kommentarer, og jeg kan kun være enig meget langt henad vejen. Der efterlyses en udmelding om hvad du kan forvente at få for dine penge, hvis du melder dig ind. Det er der vel ingen der kan betænke ham, eller enhver anden interesseret / potentielt nyt medlem i at efterlyse, før de melder sig ind ? Problemet er at alting er så nyt, så der er ingen der endnu ved hvordan tingene kommer til at udvikle sig. Ja, der skal ske en information til medlemmerne - men er det nyhedsbrev, opdatering via hjemmesiden, medlemsblad, informationsmøder el lign?? Hele foreningen er jo stadig kun ved at finde ud af hvordan den kan indrette sig for at komme fremad - og det vil ændre sig en utal af gange endnu. Som jeg har forstået det (langt om længe) - så bruges de 100 kr i bund og grund til at sikre at foreningen har nogle penge til at komme i kassen her det første år. De bruges så til at lave posters, købe frimærker, rygmærker osv .. ( og købe Lernacken, så vores forening om et par år kan få bygget et ordentligt hovedsæde som DSR vil misunde ) Det er foreningens mål, så vidt jeg har forstået ihvertfald (ret mig hvis jeg tager fejl), at sikre sin økonomi hovedsageligt gennem bidrag og tilskud fra erhvervslivet og div offentlige muligheder. Dvs at medlems kontingentet skal være så lavt som muligt fremover for at gøre sig mere attraktiv overfor nye medlemmer. Jo flere medlemmer - jo bedre muligheder for at opnå resultater. Og jo flere medlemmer der kommer nu, jo bedre er chancerne for at få bidrag og tilskud. (jeg fastholder stadig at 20 dkk havde været et bedre niveau). 10 punkts målsætningen har fastlagt i hvilken retning forening vil, men det er op til de aktive medlemmer at finde ud af hvordan vi kommer derhen. Jo flere der puster i sejlet jo bedre (forudsat at de står på samme side :scared:)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg ville forvente at en ny forening kunne være interesset i at informere potentielle medlemmer om formålet med foreningen.
Formålet med foreningen står jo ligesom at læse på forsiden af deres hjemmeside.
Men, skidt med det.. jeg væbner mig med tålmodighed, og så venter jeg med mit medlemskab.
Ja, det letteste er vel også at forholde sig kritisk på sidelinien, for derefter at betale 100 kr. når foreningen har opnået noget. Jeg tror sgu også jeg melder mig ud igen og venter til vi får de gratis forenings-brobizzer...:rolleye: Det drejer sig jo alligevel om hele 27 øre om dagen.:scared:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ja, det letteste er vel også at forholde sig kritisk på sidelinien, for derefter at betale 100 kr. når foreningen har opnået noget. Jeg tror sgu også jeg melder mig ud igen og venter til vi får de gratis forenings-brobizzer...:rolleye: Det drejer sig jo alligevel om hele 27 øre om dagen.:scared:
Altså, jeg vil da heller ikke melde mig ind i en hvilkensomhelst anden forening uden at vide om jeg syntes foreningen bygger på et fornuftigt grundlag. Det har jeg iøvrigt gjort opmærksom på at jeg syntes den gør. Jeg spørger jo bare hvad man forventer at der sker af aktiviteter i foreningen. Du melder dig vel ikke ind i en fodboldklub uden at ha' forventning om at der spilles fodbold ? Jeg efterlyser bare et referat. Jeg var ikke tilstede og vil da naturligvis gerne vide hvad der er blevet sagt og gjort. Gi' mig een god grund til at melde sig ind i en forening som man ikke ved hvad står for.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Altså, jeg vil da heller ikke melde mig ind i en hvilkensomhelst anden forening uden at vide om jeg syntes foreningen bygger på et fornuftigt grundlag. Det har jeg iøvrigt gjort opmærksom på at jeg syntes den gør. Jeg spørger jo bare hvad man forventer at der sker af aktiviteter i foreningen. Du melder dig vel ikke ind i en fodboldklub uden at ha' forventning om at der spilles fodbold ? Jeg efterlyser bare et referat. Jeg var ikke tilstede og vil da naturligvis gerne vide hvad der er blevet sagt og gjort. Gi' mig een god grund til at melde sig ind i en forening som man ikke ved hvad står for.
Altså .. Danske Fokeparty har da vidst sig ret lydhøre overfor en del af de punkter som står på listen - måske skulle vi allesammen melde os derind istedet ? (de har nogle ret seje plastik etui'er til mimrekort har jeg hørt)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

MC Manden.. Jeg er helt enig og du er i din gode ret til at få at vide hvad du kan forvente at få for dine penge.. Desværre er det som Persson skriver, frivilligt arbejde og nogle ligger ret underdrejet for tiden og det er derfor vores referat ikke er kommet ud endnu. Sidste forlydender er i morgen.. jeg håber inderligt at det holder.. Ang. referatet.. Jeg ved ikke helt hvad du forventer at finde derinde, men der står ikke noget om hvad du får for dine penge.. det er beslutningsreferat fra den stiftende generalforsamling. Hvad du får for dine penge er op til Bestyrelsen at finde ud af.. og vi er alle travlt optaget af arbejde, bestyrelsemøder, hvor vi indtil videre har snakket om mange andre ting, interviews, kontakter til diverse politikere, flyers udformning, kontakter til interessegrupper, kontakter til medier, PR- og Markedsføringsstrategi og diverse andre "småopgaver". Vi har snakket om at vi vil lave noget nyhedsbrev. Vi har snakket om at ville lave fyraftensmøder for at hverve nye medlemmer.. Vi har ikke snakket så meget omkring hvor meget mere vi kan tilbyde medlemmerne lige nu og måske det første år end at vi bliver talerør, et nyhedsbrev på mail af og til, nogle medlemsmøder(betalt af dit kontingent) og diverse andre små påfund :-) Jeg forsøger ikke at bortforklare, komme med dårlige undskyldninger eller andet.. men det er den faktisk grund til at vi ikke har kunne svare konkret på dit spørgsmål..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg forsøger ikke at bortforklare' date=' komme med dårlige undskyldninger eller andet.. men det er den faktisk grund til at vi ikke har kunne svare konkret på dit spørgsmål..[/quote'] Se... det er sådan noget jeg har manglet. Jeg har fuldforståelse for at det er utrolig tidskrævende og jeg ved at I har fuldtidsarbejde ved siden af. Og, naturligvis kan ingen arbejde over evne,... det forlanges bestemt ikke. Jeg troede at man på generalforsamlingen havde talt om hvordan klubben havde tænkt sig at holde medlemmer ajour, og derfor havde jeg måske en lille forventning om at det kunne stå i referatet. Men, det er fair nok... jeg syntes bestemt foreningen gør et godt stykke arbejde, så det handler altså ikke om kritik. Jeg håber ikke I misforstår.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

MC Manden.. Vi er af den overbevisning at det er vigtigt at være åbne overfor alt og alle.. Dvs. at når nogen skriver noget, så tager vi det til os og prøver at se hvad vi kan gøre ved det. Så jeg har personligt ikke opfattet det negativt. Dog er bestyrelsen helt enige på det punkt at beløbet er for højt! Det burde ikke være andet end maks 50 kr. For foreningen snakker om alle barriererne der findes i regionen, men beløbet er faktisk en barriere for at få folk til at tilmelde sig og det kan gøre det meget svært at nå vores mål om 1000 medlemmer i år.. Men vi kæmper for det, gør vi :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Godt gået!! Jeg synes det er SEJT at nogle mennesker har hævet sig op over den almidelige utilfredshed med Bron's prispolitik og taget initiativ til at danne denne forening. :th2: Foreningen har og vil få et stort potentiale til at påvirke udviklingen i området - både politisk og praktisk. Allerede nu har foreningen fået en rigtig flot presse, som har givet en bevidsthed omkring pendlergruppen. Bliv endelig ved med at prioritere pressedækningen højt! Jeg glæder mig til at følge, hvordan foreningen udvikler sig til gavn for os alle gennem en seriøs dialog med diverse med- og modspillere med deraf følgende pressedækning. STOR ROS til jer :love2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites