Jump to content
thygesen

Berlingske Tidende idag

Recommended Posts

Pendlere er vrede over nye takster Berlingske Tidende 25. januar 2007, 3 sektion, business, side 14 Integrationsprop. Et nyt takstsystem for pendlertrafikken over Øresundsbroen skal øge pendlernes rejselyst over Sundet. Men den gør lige det omvendte, mener pendlerne. Rejser man »for meget«, ryger man op på den høje takst igen. Af David Tarp Egentlig var det meningen, at pendlerne skulle klappe i hænderne af tilfredshed over de nye pendlertakster, som træder i kraft 1. februar. Men lige det omvendte er tilfældet. Faktisk er de nye pendlertakster en af årsagerne til, at omkring 500 Øresunds-borgere har stiftet en forening, der har til formål at råbe politikerne og Øresundskonsortiet op. Medlemmerne mener, at den nye ordning ligesom den gamle afholder folk fra at tage på impulsture over broen. Og det er netop sådanne ture, der kan binde Øresundsregionen bedre sammen, mener formanden for foreningen Øresundsborger, Lars Hougaard. Reglerne først: For 220 kroner om året er man med i pendlerrabatordningen. De første 16 enkeltture per kalendermåned koster 130 kr. Fra den 17. til den 50. tur koster det 25 kr. per enkelttur. Kører man over broen mere end 50 gange per måned, ryger man tilbage på den høje brotakst på 130 kr. Og det er det, pendlerne er utilfredse med. For selv om den nye ordning gør tingene mere fleksible, fordi man før bandt sig til et bestemt antal ture, så afholder reglerne stadig pendlerne fra at bruge broen i fritiden. Fritidsrabat Jacob Vestergaard, markedsdirektør i Øresundskonsortiet, stiller sig uforstående over for pendlernes utilfredshed. Han mener, ordningen med den øgede fleksibilitet er et stort fremskridt i forhold til de gamle takster. »Vi tilbyder pendlerne den lavest opnåelige pris. Maksimumgrænsen på de 50 ture om måneden er lavet, fordi det passer med det antal gange, en gennemsnitlig pendler foretager. Øger vi den grænse, bliver det en fritidsrabat i stedet for en pendlerrabat,« siger Jakob Vestergaard. Med den holdning skyder Øresundskonsortiet sig selv i foden, mener Lars Hougaard: Fyr Trafikministeriet »Jakob Vestergaard har jo ret i, at den nuværende model er fin, hvis man blot ønsker en arbejdsbro. Men skal vi have skubbet gang i integrationen, duer det ikke, at man brandtakserer folk, der rejser over Sundet i fritiden. Desuden har vi masser af medlemmer, som pendler op til 70 gange om måneden på grund af specielle arbejdstider. De får en kæmperegning,« siger Lars Hougaard. Lars Hougaard efterlyser, at man som i Sverige giver et mere »udviklingsvenligt ministerium« ansvaret for Øresundsbroen. »I Sverige er det det svenske erhvervsministerium, som har ansvaret for landets 50 procents ejerskab i Øresundsbroen. I Danmark er det Trafikministeriet, som administrerer Danmarks halvdel af broen. Vores opfattelse er, at Trafikministeriet ser på broen som et stykke motorvej, der snarest muligt skal være tilbagebetalt. Flyttede man ansvaret til Økonomi- og Erhvervsministeriet, ville broen blive opfattet som den vækstkatalysator, den er,« siger Lars Hougaard. data@berlingske.dk

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Fritidsrabat Jacob Vestergaard, markedsdirektør i Øresundskonsortiet, stiller sig uforstående over for pendlernes utilfredshed. Han mener, ordningen med den øgede fleksibilitet er et stort fremskridt i forhold til de gamle takster. »Vi tilbyder pendlerne den lavest opnåelige pris. Maksimumgrænsen på de 50 ture om måneden er lavet, fordi det passer med det antal gange, en gennemsnitlig pendler foretager. Øger vi den grænse, bliver det en fritidsrabat i stedet for en pendlerrabat,« siger Jakob Vestergaard.
Okay, det er da nye ord, der kommer fra Øresundskonsortiet. Når nu det pludselig er 50 ture, der er det gennemsnitlige antal ture en pendler tager (mod tidligere nævnt 42 eller deromkring), hvorfor stiger prisen så med 14% - det er desværre ikke nævnt i artiklen! Oh og en skid fritidsrabat!!!! :sick: Jeg citerer lige fra det brev, jeg selv fik tilbage fra markedsdirektør Jacob Vestergaard: "De gennemsnitlige prisstigninger for alle pendlere fra 2006 til 2007 bliver på 1,8 procent. Godt 50 procent af vores pendlere kører i intervallet mellem 30 og 45 passager pr. måned (gennemsnittet ligger på 34,7 passager pr. måned) – hvor prisstigningerne balancerer på under +/- 10 procent. For de øvrige grupper er der prisfald eller prisstigninger som er større, men samlet set balancerer pris-stigningen altså på lige under 2 procent" Hmm... endnu en gang fordrejer de tallene, så det passer ind i deres sammenhæng!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Maksimumgrænsen på de 50 ture om måneden er lavet, fordi det passer med det antal gange, en gennemsnitlig pendler foretager. Øger vi den grænse, bliver det en fritidsrabat i stedet for en pendlerrabat,« siger Jakob Vestergaard.
En syg tankegang i og for sig. Øresundsbron er en moralsk bro, der godt kan lide, at folk bestiller noget, og derfor deler små gaver ud til flittige arbejderne, mens dem, der bare krydser broen for tant og fjas, skal betale ekstra. Meget mærkeligt selskab.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Det er vel kun et spørgsmål før prisen bestemmes af en række variabler. Hvor brede dæk Hastighed Farve Antal dæk (MC koster ekstra) Formål med turen Tid på døgnet/ugen/måned og år Beboelsesadresse Betales der afgift på bilen i DK Ryges der i bilen Antal af myg og fluer der er påklistret forruden

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...