Miriam 10 Anmeld indhold Skrevet January 25, 2007 Jyllandsposten køre en serie om Sverige, foreningen og lidt andet godt og blandet her i weekenden. For dem som er interesserde så bringer de artikler om det både lørdag og søndag. :th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
lorup 10 Anmeld indhold Besvaret January 26, 2007 Jp.dk 26-01-07 Sakset fra jp.dk idag: http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=4209452/ De mange danskere, der flytter til Sverige, bosætter sig i kolonier. Om få år forventes danskerne at have indtaget tre af fire boliger i et nyt område af Malmø-bydelen Hyllie. Boligområder i den svenske by Malmø er ved at udvikle sig til regulære danskerghettoer. Det sker som følge af, at byens godt 8.000 danske statsborgere vælger at slå sig ned i kvarterer, der er befolket af danskere i forvejen. Mest iøjefaldende er fænomenet i nybyggeriet Annestad tæt ved Øresundsbroen. Her er 40 pct. af ejerlejlighederne købt af danskere, hvilket har fået svenskerne til at kalde boligkomplekset Danskerhotellet. I Malmø-bydelen Hyllie forventes danskerne at komme til at udgøre 75 pct. af indbyggerne i et nyt område med 7.000 boliger. Det bliver virkelighed, når byens kommende metro åbner en station i bydelen i 2011, forudser Øresundsinstituttet i en analyse. Analysen bygger på, at flere tusinde danskere flytter til Skåne de kommende år. »De områder, som i forvejen er populære blandt danskere, kommer til at opleve en øget danskerkoncentration,« siger Niels Paarup-Petersen, analytiker ved Øresundsinstituttet. Advarsel mod danskerghetto Den nystiftede forening Øresundsborger advarer mod, at danskerne klumper sig sammen, når de flytter til Sverige. »Jeg er ikke tilhænger af, at der opstår danskerghettoer i Malmø. Det er afgørende for integrationen, at danskerne blander sig med svenskerne i så høj grad som muligt,« siger foreningens danske formand, Lars Hougaard, der selv netop er flyttet til Skåne. Malmøs socialdemokratiske borgmester, Ilmar Reepalu, er bekendt med, at Malmø kan få en bydel med en danskerkoncentration på 75 pct. Men han har ingen planer om at gøre noget for at få danskerne til at sprede sig. »Vi betragter ikke danskerne som udlændinge, men som vores broderfolk. De kender allerede vores sprog og kultur. Så jeg ser intet problematisk i, at danskerne flytter til steder i Malmø, hvor der bor mange danskere i forvejen,« siger han. Der bor nu omkring 20.000 danskere i Skåne. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret January 27, 2007 Der er jo en del gode grunde til at danskerne har det med at klumpe sig sammen, som ikke har noget med tryghed at gøre. Mange af "Ghettoerne" er jo de kvarterer, som ligger tættest på broen, hvilket jo er meget naturligt eftersom at det mindsker transporttiden mellem arbejde og hjemmet. Så er der lige kvartererne Västra Hamnen og Ön som har nogen af de højeste danskerkoncentrationer - her handler det nok mere om at man skal være dansker eller tilflytter fra Stockholm for at kunne/ville betale de priser. Teknisk set er det vel også forkert at bruge ordet "Ghetto". Slog det lige op på www.dictionary.com : ghet·to /ˈgɛtoʊ/ Pronunciation Key - Show Spelled Pronunciation[get-oh] Pronunciation Key - Show IPA Pronunciation –noun, plural -tos, -toes. 1. a section of a city, esp. a thickly populated slum area, inhabited predominantly by members of an ethnic or other minority group, often as a result of social or economic restrictions, pressures, or hardships. 2. (formerly, in most European countries) a section of a city in which all Jews were required to live. 3. a section predominantly inhabited by Jews. 4. any mode of living, working, etc., that results from stereotyping or biased treatment: job ghettos for women; ghettos for the elderly. [Origin: 1605–15; < It, orig. the name of an island near Venice where Jews were forced to reside in the 16th century < Venetian, lit., foundry for artillery (giving the island its name), n. deriv. of ghettare to throw < VL *jectāre; see jet1] "Slum area", "social pressure or hardships"...?? Nok ikke lige de ord som passer bedst på dansker-kvartererne. Man skal vist have mere end almindeligt godt forkælet for at kalde Turning Torso og kvarteret omkring for slum! Det faktum, at der bor mange danskere i et kvarter, er jo heller ikke noget, som vil skræmme de "indfødte" svenskere væk. Det eneste som kan skræmme nogen er kvadratmeterpriserne! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Brunholm 10 Anmeld indhold Besvaret January 27, 2007 Dansk ghettodannelse i Skåne Teknisk set er det vel også forkert at bruge ordet "Ghetto". Slog det lige op på www.dictionary.com : Kan man ikke antage at JP bruger "ghetto" som dansk ord? :-) Så er den (noget mere positive) betydning på http://da.wikipedia.org/wiki/Ghetto mere relevant, og bliver også dækkende igen. Jeg synes da at det er vigtigt at vi er opmærksomme på ikke bare at klumpe os sammen og primært omgås danskere herovre, især fordi det er lidt lettere at finde danskere at omgås med (man føler at man har noget sammen fra starten) end svenskere (hvor der faktisk er kulturelle forskelle som man støder på, og hvor de færreste af os føler os lige så godt rustet, sådan, rent sprogligt - javist, det kommer så småt med tiden og når man lægger en indsats, men det er ikke lige så let). Mvh Jesper Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Brunholm 10 Anmeld indhold Besvaret January 27, 2007 At så Foreningen Øresundsborgere blandes ind i det, er endnu mere dybt tåbeligt. Foreningen skal sgu ikke udtale sig om vores adfærd. Det er slet ikke med i formålsparagraffen, så man må formode Lars er blevet fejlfortolket. Uha - kan vi slet ikke tåle kritik, da En bydel med 40 eller 60% danskfødte og primært dansktalende vil jeg godt nok betragte som et problem, både fordi det ikke fremmer svenskernes forståelse for de danske tilflyttere (og de fleste af de skåninger som jeg kender betragter sig altså i høj grad som svenskere, ikke så en speciel slags svenskere der næsten er danske), og fordi det ikke ligefrem fremmer integrationen. Så vidt jeg har forstået Foreningen Øresundsborgere så skal den blandt andet arbejde på at fremme integrationen? Under alle omstændigheder så vil jeg håbe at Lars ikke er blevet fejlfortolket, jeg synes at hans udsagn om at man ikke ønsker at medvirke til ghettodannelse er helt i tråd med en forening som jeg gerne vil være med i (omend jeg endnu ikke er kommet ud af starthullerne :o ) Mvh Jesper Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret January 27, 2007 En forening der skal varetage DK-pendleres interesser må have væsentligere opgaver end at medvirke til at skabe negative forestillinger om den i øvrigt uafvendelige kendsgerning, at visse områder i Malmö har mange danske indbyggere og vil få flere i fremtiden. Skal vi nu virkelig med vores egen forenings bistand til at slæbe på forestillingen om, at danskerne bor i "ghettoer" i Skåne? Jeg synes, vi har broblemer nok i forvejen. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ClausN 10 Anmeld indhold Besvaret January 27, 2007 Det må godt nok være agurke tid i denne weekend. Tænk at alle danske medier gider at bruge tid på denne påstået "dansker ghetto" invasion i Annastad og Hyllinge. Er det ikke fjerde, femte, sjette eller xxxxx gang at der bliver skrevet om alle de dansker der bor i Annastad samt om alle de danskere som vil flytte til Hyllinge når det en gang bliver færdigt??? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret January 27, 2007 Det må godt nok være agurke tid i denne weekend. Tænk at alle danske medier gider at bruge tid på denne påstået "dansker ghetto" invasion i Annastad og Hyllinge. Er det ikke fjerde' date=' femte, sjette eller xxxxx gang at der bliver skrevet om alle de dansker der bor i Annastad samt om alle de danskere som vil flytte til Hyllinge når det en gang bliver færdigt???[/quote'] ...og nu venter vi bare på at den dukker op som reeksport i Sydsvenskan: "Danska pendlare fruktar för danskarghetton i Malmö" Suck :( Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Brunholm 10 Anmeld indhold Besvaret January 27, 2007 Så er vi godt nok uenige her Brunholm. Mener den lokale stemning vægter højere end en dansk bosiddende journalister. Jeg gad da godt bo i en bydel med 40-60% danskere' date=' det plejer hverken at være slum eller ghetto. Tværtimod.[/quote'] Prøv lige at læse mit indlæg en gang til, og fortæl mig så hvor jeg hævder at det bliver slum eller ghetto fordi der er en høj procentdel af danskere? :) Fordi jeg ikke modsiger JyllandsPeters journalist direkte, behøver jeg vel ikke være begejstret for hans artikel og hans dårlige sensationsjournalistik. Du skriver selv om mulig fejlfortolkning af Lars - jeg tror også på at journalisten har klippet sammen "ad libitum" så det passer til det billede han ønsker at give. Så vidt jeg læser så har Lars taget afstand fra ghettobegrebet, hvilket de fleste nok er enige med ham i. Han har sikkert også sagt noget i retning af at det er usmart at alle bosætter sig i en stor klump og lukker sig sammen som en dansk koloni. Det er man nok uenig i hvis man ønsker en dansk og en svensk del af Malmø, men jeg har svært ved at forstå det, hvis nogen tror at det kan fremme integrationen når et folkeslag slår sig ned i en samlet gruppe i et andet land, i forhold til hvis de sørger for at sprede sig ud. Det må være en fordel, i forhold til integration, at have en skole hvor man bevidst lader de to kulturer mødes, og gør noget for at de mødes, men jeg må nok indrømme at hvis jeg havde børn herovre, og vi havde tænkt os at blive (som vi har), så skulle de ikke på en dansk eller dansk/svensk skole. Det er vist helt sikkert at vi ikke har forstået den ens, eller at jeg tager den med et par gran salt mere end du lader til at gøre. Jeg har boet et par steder i DK og Frankrig hvor nogle grupper af udlændinge havde det med at lave "lokalområder" med anden nationalitet, og det gør nok at jeg er lidt allergisk overfor den opførsel, hvis vi danskere i Malmø er så meget bedre til integration så vi sagtens kan klumpe os sammen og stadig blive integrerede, så er det da 10-4 rubber duck :th2: Mvh Jesper Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
thygesen 0 Anmeld indhold Besvaret January 27, 2007 Nu vil jeg ikke direkte svare på Lars' vegne, men jeg er ret sikker på han IKKE er fejlciteret for foreningens holdning er helt klar! Vi ønsker ikke at støtte store koncentrationer af danskere.. men derimod vil vi jo arbejde for større integration med svenskerne(skåningene). Derfor mener jeg det er rigtigt hvad der er skrevet i JP. Vi støtter jo heller ikke rene danske skoler eller danske børnehaver eller.. eller... Det kan vi jo ikke når vi arbejder for integrationen Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Okroner 10 Anmeld indhold Besvaret January 27, 2007 Danskere klumper sig ikke sammen...for at bo med andre danskere Man skal høre meget før ørene falder af... Personligt har jeg ikke valgt Bunkeflostrand og et lille rækkehus der...fordi jeg så kan møde andre danskere i ICA og ved Annastad. Familien og jeg har valgt området, fordi det er økomomisk attraktivt og ligger tæt på København og i øvrigt har en god infrastruktur. Vrøvl fra ende til anden at påstå andet. Danskerghetto...er journalist ævl der skal skabe drama og skabe billedet af en bydel i problemer ...men det er der jo slet ikke tale om... Danskere der bor i Sverige har arbejde... Men selvfølgelig må foreningen Øresundsborger gerne skrive og fortælle at de er for integration...men det er jo en anden snak... Ole Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Toft 0 Anmeld indhold Besvaret January 27, 2007 Jeg kan seriøst ikke forstå hvis der bare skulle være én eneste dansker der primært er flyttet fra Danmark til Skåne, for at bo i en "dansker-ghetto" Hvis der sidder en der ude som er flyttet herover for helst at bo ved siden af en masse danskere, så meld dig lige på banen? Sådan som invasionen er fra DK til SE på nuværende tidpunkt (og de seneste 3 år tilbage), der er det sgu da ikke underligt at folk som sådan havner "de samme steder". Langt de fleste folk der vil købe hus, kigger jo også på de samme byer nær broen. Det virker som om de fleste helst vil bo i Vellinge kommune, Bunkeflostrand osv. De færeste flytter jo til Lund eller længere væk... Med de prognoser der er beregnet for hvor mange danskere der bor i Skåne om 10 år, så nævn mig ét sted/by i en radius på 20-25 km fra betalingsanlægget der ikke kan betegnes som "dansker-ghetto"... Ja, jeg oplever det sgu ikke som at danskerne klumper sig sammen, fordi vi er danskere. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret January 27, 2007 Dovenskaben tillader ikke Dovenskaben tillader ikke at jeg finder de indlæg frem her fra debatten hvor der står: Hvor er der andre Danskere, vil nødig bo alene. Derfor så mange Danskere i det mange Svenskere kalder "Rosengården 2" Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Markowitch 12 Anmeld indhold Besvaret January 27, 2007 Dovenskaben tillader ikke at jeg finder de indlæg frem her fra debatten hvor der står: Hvor er der andre Danskere' date=' vil nødig bo alene. Derfor så mange Danskere i det mange Svenskere kalder "Rosengården 2"[/quote'] Svenskere? Du mener vel skåninge - ikke sandt hehe ifølge ThomasO's link. Iøvrigt hedder det så ikke "Rosengård" uden "en" til sidst? Iøvrigt har jeg det fint med at danskere klumper sig sammen. Ikke noget problem herfra. Det er et frit land og et frit marked. Oftest vil man gerne have havudsigt og kort vej til broen... så Annested, Bunkeflo, Ön og Vestre Hamn er jo oplagte valg. Det skyldes jo ikke at man nødvendigvis ønsker at bo sammen med andre danskere, det kunne lige så godt skyldes at man gerne vil bo attraktivt i forhold til transport og omgivelser. Mere skal man ikke ligge i det. Hvis der er nogle der ikke kan lide det, så må det være deres helt eget private problem. Det er da lidt arrogant at være negativ over for folk, der af egen lomme betaler, at flytte derhen de vil. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Junkeren 10 Anmeld indhold Besvaret January 28, 2007 Jeg kan seriøst ikke forstå hvis der bare skulle være én eneste dansker der primært er flyttet fra Danmark til Skåne, for at bo i en "dansker-ghetto" Hvis der sidder en der ude som er flyttet herover for helst at bo ved siden af en masse danskere, så meld dig lige på banen? Jeg vil IKKE melde mig på banen, fordi motivet for at flytte til Annestad er at bo ved siden af en masse danskere. Vi flytter bl.a. derud for at finde ligesindede (danske / svenske / skåninge) og fordi vi gerne vil have byen inden for rækkevidde. Bor man derimod midt inde i byen hilser man dårligt på dem i opgangen - så Annestad giver bedre muligheder når man starter socialt fra scratch som tilflytter. Og alt det her ghettosnak... Vågn nu op! Hvis Hyllie og Annestad er "dansker-ghettoer", er det ghettoer allesteder. Blev vi boende i Århus-området, ville adressen sikkert ligge i Hinnerup eller Malling... Et område bliver mere tiltrækkende af at der bor ligesindede. Det handler om demografi og socialt tilhørsforhold - gider jo heller ikke bo i et kvarter med ene pensionister eller landmænd, når jeg intet har til fælles med disse grupper. Utroligt at man kan blive ved med at koge historier på den slags, men de sælger åbenbart hver gang. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Toft 0 Anmeld indhold Besvaret January 28, 2007 Træt af den latterlige snak der! Jeg omgås til daglig (på arbejdet) rigtig mange svenskere fra Malmö og omegn. Vi taler selvfølgelig meget om danskernes invasion af Skåne, men ingen har snakket om dansker-ghettoer, Rosengård 2, og hvad der ellers har været nævnt herinde i flere tråde! Ud fra egne erfaringer, er jeg ret overbevist om at svenskerne ikke har nogle problemer som sådan, med hvor danskerne slår sig ned. Og jeg har som sagt ikke hørt de negative udtryk fra nogle svenskere, så jeg anser det ikke som en generel holdning at "svenskerne siger sådan og sådan" I mine øjne, der er det danskerne (os) der selv skaber "problemet", og helt ærligt, så virker det sgu mere som om det har udviklet sig herinde til en "debat" om hvem der bor det rigtige sted, og hvem der bor et skod sted! Det er "min bil er hurtigere/dyrere/federe end din bil" pege fingre ævl om igen, bare med bolig områder! Sådan er det åbenbart når succes'en med at flytte fra DK til Skåne bliver for stor, så har folk behov for at give udtryk for at de er bedre end andre, eller i hvert fald ikke ville træffe det eller det valg mht bil/bolig/område, som andre har gjort. Det er til at brække sig over Jeg kan ikke se der er et problem, andet end der findes visse danskere der ønsker at skabe et problem danskerne i mellem her i Skåne. Get a life eller luk røven! Igår havde jeg lavet et indlæg til "Testeren" i en anden tråd (http://debat.sunddebat.com/showthread.php?p=98355#post98355), som jeg heldigvis ikke fik sendt! Men at vedkommende udtaler sig om at det er pinligt som folk klumper sig sammen, siger sgu mere om dennes uvidenhed og IQ, end det gør om noget andet! Og så har jeg hermed forkortet og udeladt visse gloser fra det oprindelige indlæg igår! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret January 28, 2007 Jyllands pesten idag Så har jeg lige läst Jp fra idag, og jeg siger bare TAK Miriam og familie. Tak fordi at i har valgt at gå ud med jeres mening om integration. Jeg gjorde det i Lorry for 1,5 år siden og det var jeg aldrig fortrudt, tvärtimod. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Markowitch 12 Anmeld indhold Besvaret January 28, 2007 I mine øjne, der er det danskerne (os) der selv skaber "problemet", og helt ærligt, så virker det sgu mere som om det har udviklet sig herinde til en "debat" om hvem der bor det rigtige sted, og hvem der bor et skod sted! Det er "min bil er hurtigere/dyrere/federe end din bil" pege fingre ævl om igen, bare med bolig områder! Sådan er det åbenbart når succes'en med at flytte fra DK til Skåne bliver for stor, så har folk behov for at give udtryk for at de er bedre end andre, eller i hvert fald ikke ville træffe det eller det valg mht bil/bolig/område, som andre har gjort. Det er til at brække sig over Jeg kan ikke se der er et problem, andet end der findes visse danskere der ønsker at skabe et problem danskerne i mellem her i Skåne. Get a life eller luk røven! Godt skrevet! Det bedste indlæg jeg har læst længe!! :th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rene Larsen 10 Anmeld indhold Besvaret January 28, 2007 Artikel fra JP For dem som endnu ikke har læst artiklen fra JP søndag, så er den her: http://www.jp.dk/kbh/artikel:aid=4210576/ Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Raveie 10 Anmeld indhold Besvaret January 28, 2007 Jeg kan ikke se der er et problem' date=' andet end der findes visse danskere der ønsker at skabe et problem danskerne i mellem her i Skåne. Get a life eller luk røven!QUOTE'] Og atter hørt :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Futz 12 Anmeld indhold Besvaret January 29, 2007 Grunden til at jeg flyttede til Sverige var, at jeg syntes man fra politisk side i København, ikke tog det stigende problem med Jydeghettoer alvorligt Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites