thygesen 0 Anmeld indhold Skrevet January 25, 2007 Den svenske Metro Express har idag en lille notits i om os: http://www.metro.se/se/misc/pdf/2007/01/25/SEMMA_2007_01_25.pdf Dette er linket til PDF filen og man skal hen på side 9 for at finde notitsen om vores forening. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Walle 10 Anmeld indhold Besvaret January 25, 2007 Svensk Metro Fin lille notits der er skrevet.. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret January 25, 2007 Foreningen af Borgerlige Pendlere kritiserer i notitsen kompensationsordningen for at den giver de svenske kommuner for lidt. Der kan man bare se. Vi betaler skat til Sverige, hvorefter pengene som bekendt bliver fordelt ud over hele landet. En del millioner ender faktisk i Malmös kommunekasse, men det hører man ikke så meget om. :( Jeg synes foreningen skulle bruge sit mediegennemslag til at nuancere diskussionen om skatteforholdene, frem for at gå på Reepalu-linjen. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
thygesen 0 Anmeld indhold Besvaret January 25, 2007 Hej Nils, Jeg er helt enig i at vi skal nuancere billedet, men fakta er at der ikke ender nok penge i de forskellige kommunekasser. Der ender ikke nok penge til at dække de sociale udgifter, penge til at bygge nye skoler, vedligeholde gamle og hvad der nu ellers er af ting. Jeg tror personligt ikke at du kan måle de "småpenge" der ender hernede med det reellle beløb de burde få, hvis vi skattede her. Så kan man kalde det at følge Reepalu linien eller ej.. ikke desto mindre mener jeg at han har ret. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Persson 10 Anmeld indhold Besvaret January 25, 2007 Jeg har ikke set nogle tal på hvor mange penge der sendes videre til de pågældende kommune kasser (det er vel ikke kun malmö der har pendlere boende).. Jeg ved heller ikke hvordan dette beløb er blevet fastsat. Men jeg har en svag mistanke om at Stockholm har et regnestykke hvor der tages hensyn til de kr som vi lægger i hverdagen, de pendlere der bor i Dk og arbejder i Malmö/Lund osv - og jeg har en ligeså svag mistanke om at Kong Reepalu d. XVI kikker på nogle ret anderledes tal, uden nær så mange variabler. Som alt andet er denne situation ikke sort/hvid som nogle gerne vil sælge den som. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret January 25, 2007 Det er jo ikke kompensationsordningens skyld, at Reepalu får for lidt. Det skyldes den fordelingsnøgle, man anvender i Sverige, der sender pengene rundt i hele Sverige. Reepalus linje, som du går med på, er, at danskerne er nasserøve. For det første er det et trist og negativt udgangspunkt, for det andet er det forkert. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
thygesen 0 Anmeld indhold Besvaret January 25, 2007 Jeg synes nu ikke at jeg går med på den del af linien, men ja.. jeg er enig i at det er fordelingsnøglen der er forkert og det er jo det vi gerne vil ændre. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
patbateman 10 Anmeld indhold Besvaret January 26, 2007 fordelingsnøgle Uden at jeg har fuld information her, tror jeg at skatteoverføringen fra Danmark indgår i Sveriges samlede beskatningsindtægter. Dvs. at fordeling af skatteindtægterne fra pendlerne bliver fordelt på alle Sveriges kommuner, hvilket jo gør at f.eks. Malmö ikke får en andel der står i forhold til de udgifter de har til de samme pendlere. Reepalu kæmper for at få balance i det regnskab der gælder pendlere. Det lyder fornuft i mine ører. Så kan man godt være stærkt uenig i mandens øvrige meninger og udtalelser. De 300.000 jeg betaler til DK i skat, hvor måske 200.000 overføres til Sverige, og 15.000 videre til Malmø. Og når jeg så aldrig har vært i kontakt med hverken skoler/helsevæsen/sosialtjeneste i DK, har jeg svært at se at de skal beholde 100.000. Og jeg har svært at forstå at Stockholm skal få 35.000 af mine skattepenge, Göteborg 20.000 osv. Igen - jeg er ikke 100% sikker på fordelingsnøglen. Min information bygger i stor grad på spekulation af meg og andre. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jesper Lau 10 Anmeld indhold Besvaret January 29, 2007 Lige ved siden af den artikel som Thygesen henviser til, er der en lille artikel omkring den øgede trafik på broen. Det der overrasker mig er, at DSB og Skånetrafiken betaler det samme beløb år efter år, uanset at passagerertallet er stærkt stigende. Hvorfor skal de ikke være med til at betale for broen? Hvorfor er Øresundskortet steget her i januar? Jeg havde ellers en idé om, at de betalte efter hvor mange mennesker de transporterede over broen. Men som jeg ser det nu, så sparer de penge, jo flere der tager toget!! Er det bare mig eller.... /Jesper Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ulmus 0 Anmeld indhold Besvaret January 29, 2007 Den der studsede jeg også over. Det må kunne bruges i "snakken" med Broen. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites