Jump to content
Furland

*When life throws you a lemon..tree* (a real experience in SE)

Recommended Posts

Ja undskyld mig lige for følgende, men trykket skal lige af kedelen hér... Ved godt i er "fremmede", men here goes anyway: Som alle jo ved, så har vejret jo ikke ligefrem været i et normalt "läge" her det sidste stykke tid, hvilket nu endeligt er ved at få ram på vores lille familie af omveje... Torsdag morgen er jeg ved at ryde lidt ud i kælderen, og opdager at der står en lille bitte smule vand i vores kældernedgang. Tænker, det er vel bare lidt regnvand der har fundet vej derned. Fredag morgen, pludselig står vi med en mindre udendørs swimmingpool uden for kælderdøren, og godt 1-2cm vand i alle kælderrum. Hvad endnu "sjovere" er, er det faktum at i den nederste samling af kælderdøren, ind mod fundamentet, pibler en lille lystig kilde nu ligefrem, og så er gode råd dyre... Det har nu udviklet sig til her på Tirsdag aften, at kilden er blevet til et springvand, jeg har en pumpe på 24/7 (en er slidt op). Jeg har hele natten til Lørdag og Søndag måtte gå "pumpe vagt" hver 1/2 time, for at starte den op igen, og igår gik det så igen galt, da de slanger som leder vandet væk fra huset var frosset til. Dog kører pumpen "delvist" af sig selv pt. pga. den langsomt øgende mængde... Men paranoia'en over om den nu også liiige kører er altså sat ind! Alle myndigheder, rädningstjänst, VVS'er, kyndige som ukyndige mennesker jeg har kontaktet over weekenden og de følgende dage siger en af to ting: 1."Vi kan tyvär inte göra nånting" 2."Ni får bara vänta på at det försvinner igen" Hvor paf bliver man så når man står dér med en situation der truer ens hjem, som man absolut ikke kan løse og ingen andre kan hjælpe én med... Det er godt nok første gang i mit 33 årige liv jeg nogensinde har været i en situation, jeg ikke kan komme ud af... Lige nu, har jeg hævet slangerne 1m over jorden, og håber så på at de ikke fryser, eller at pumpen siger stop, men det er vist på lånt tid da vi jo nok får en strengere vinter nu. At man så lige oveni det har en familie hvor alle er syge = minus overskud, og jeg oveni det søndag morgen fik en reminder om hvorfor ESP er en god ting i biler, så kan man altså sagtens se hvorfor nogle mennesker går ned med mentale problemer... Hvad gør man nu? Ingen kan gøre noget og så længe der er vand i og på jorden, er der næppe udsigt til bedring? Er der nogen som har en lille gård til leje til 5 katte, 2 heste, to voksne og en lille gut på 1 år? Sorry for mit personlige følelsesudbrud, men nu kan jeg selv se på det jeg her tænkt, og måske nyde det overskud jeg så har engang i Juli.... hvis problemet er ordnet...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Sikke da noget møg, jeg der troede at jeg havde et par dårlige dage.:( :( :( Du kan eventuelt finde det sted i kælderen hvor vandet flyder hen til, hak/grav et hul, stort og dybt nok til at der kan stå en drænpumpe, den vil automatisk starte med at pumpe når hullet er fyldt. Slangerne kan du pakke ind i nogle vintermåtter. Det her var bare et forslag.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Furland Sådan noget L.... Jeg er enig med Carsten, prøv at finde hullet ellers må du banke gulvet op på det laveste punkt. Du kan leje forskellige typer pumper (typisk et byggemarked, ellers hos en entreprenør dog er det sjældent at de har de små), som gør at du kan sove lidt mere roligt om natten, uden at skulle op hver halve time. Jeg krydser fingre for at vejret arter sig, så du kan finde ud af hvor problemet kommer fra og gøre noget ved det. Held & lykke

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Av, det er en meget sørgelig historie. Især at ingen kan hjælpe er bare helt vildt! Selvfølgelig må der kunne gøres noget! Svenskerne ved udemærket hvordan, de har jo både NCC og Skanska herovre, så der burde både være evner og isenkram til at ordne kældersituationen. Ang. kulde og frost i rørene, så kan du søge på "vinterforanstaltninger" - som er byggeplads lingo for alt hvad der skal gøres i forbindelse med vinteren (puha, det er godt nok længe siden jeg var bygningsingeniør :rolleyes: ). Jeg fandt følgende: http://www.bat-dk.org/Vejledning%20om%20vinterbyggeri.htm

Ad g. Frostsikring af vandinstallationer Vandinstallationer til vinterbyggebrug skal frostsikres eller være udført med taphaner, så de kan tømmes for vand, når de ikke bruges. Frostsikringen kan ske ved nedgravning, varmeisolering eller/og el-tracing af vandledningerne.
Ellers har Carsten jo nogle rimelig gode råd, især dykpumpen! Vi brugte dem hele tiden på de byggepladser jeg har været på.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Vandglas Jeg er ikke sikker på at det kan `lappe´ din stærkt trængende væg men jeg ved at et produkt ved navn Vandglas bliver bla bliver brugt til at lappe utætte vægge. Det er en klar væsk man kan hælde i/på, det tørre så og bliver det, TADAAA, som glas. Hvordan du skal bruge det helt præcis ved jeg ikke helt med produktet findes i fleste Silvan og andre butikker af den dur og de må da vide hvorn det skal bruges... Vandglas findes forresten også i Matas. Good Luck

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvilken slags vand ??? Din situation er bestemt ikke rar. Jeg er en smule i tvivl - kommer dit vand fra "vejret"? - eller kan der være tale om vand fra vandværket? Jeg spørger, fordi jeg selv for kort tid siden pludselig fik vand i kælderen. Ikke helt så dramatisk som du beskriver det - men hvis jeg ikke havde gjort noget, kunne det have udviklet sig til noget, som ligner. Årsagen til mit problem var, at vandledningen (stikledningen hedder det vist på dansk) fra vejen og ind til huset var blevet utæt. Jeg fik først fat i en rørlægger (på dansk VVS-mand), som lånte mig en "nøgle", så jeg kunne lukke for vandet ved hovedhanen. Det løste det akutte problem, men så havde vi til gengæld ikke noget vand til forbrug. Efterfølgende fik vi besøg af samme rørlægger + en bobcat med operatør, og tilsammen løste de problemet ved at trække en ny stikledning. Problemet opstod en fredag eftermiddag kl. 14:30, den akutte løsning var på plads kl. 15:30 og den endelige løsning den efterfølgende mandag - pris: lige godt SEK 10.000. Håber på dine vegne, at du også finder en løsning - snart ...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Dike med dige En god ide at undersøge, om hovedledningen er sprunget læk, men ellers er det usædvanligt vådt i disse uger, og vandet når ikke at synke ned, før der kommer mere oveni... Nu ved jeg ikke, hvordan din grund ser ud, men hvis der er bare en lille smule niveauforskel, kan du gøre din kælder og dig selv plus resten af familien glad(ere) med lidt smågrøfter, der i hvert fald kan tage toppen af vandtrykket. Jeg har selv tre sådanne strategisk placerede glædespredere, der forhindrer, at vandpumpen, der står i sin egen lille kælder nede ved udhuset - igen - bliver oversvømmet. De har været på overarbejde i de seneste uger, og nu kommer der tøvejr plus mere regn... Hvis terrænet skråner ned mod huset, vil vandet jo bevæge sig den vej på overfladen og gennem jordlagene, men så kan du afskære det med en grøft, der leder vandet forbi huset. For at få lidt fald på, skal grøften gå på skrå af bakken - eller faldet i terrænet. Du vipper bare græstørven op i en lang streng, så der bliver en rende med en lille tørvevold på den "tørre" side. Start det laveste sted. Sådan en rende kan ekspedere forbavsende meget vand. Man kan sikkert ikke lade være med at uddybe den lidt bagefter med gummistøvlehælen eller give den et ekstra spadestik, og så har man hurtigt en hel bæk. Når faren er overstået, kan man bare smække tørven på plads igen og stille krocketbuerne op. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for alle de gode råd! Nu er det sådan, at jeg har en dykpumpe stående, i et lille gammelt dræn hul (som dog ikke fungerer) midt i kældernedgangen. Den løfter så godt 2.5 meter op til en slange som leder vandet ud på den anden side af vores stald (godt 30m). Denne slange har jeg bundet op på pæle, med fald, så den ikke får frosten fra jorden. Problemet hér, er bare det at jeg kan sikkert banke hulllet og gulvet op, men risikerer så vare en større gennemstrømining, hvilket giver endnu større problemer som jeg pt. ikke kan overskue... Pumpen stopper så også hver en til to timer, pga. den ikke får nok vand til at holde trykket, hvilket gør jeg må stoppe og starte den igen for at få den til at pumpe igen. Det bliver man lidt træt af at skulle holde på med igennem nætterne. Bran¨åren hér kommer kun når det er akut = 50cm eller mere, og de tømmer kun, de kan ikke reparere. Vi bor uden for den kommunale vandforsyning, og har egen brønd, denne hiver vi vand fra med en cirkelpumpe, og fra brønden er der jo ikke tryk så det er ikke den. Jeg har haft alt vand lukket inkl. hovedhanerne til og fra vandtanken, pumpem og alt andet, uden det ændrede på mængden. Min vandbeholder taber hller ikke kontinuerligt tryk, hvilket jeg ville have kunnet se, nu jeg lænser ca. 10M3 vand bort i timen. Jeg er kommet til det, at grundvandet har fundet en lille ny vej at gå, og her har vi så bare været uheldige at den fandt et hul man aldrig ville har kunne se. Selve vandet fra vores folde bliver højst sandsynligt ledt ned under huset, da vores å, løber godt 160m bag huset. Samtidigt har jeg målt i vores brønd, som er af den gamle gravede slags, at vandpejlet står i ca. 1,80 fra overfladen. Det og så at det er 3/4 dækket kælder, som vel stikker 1.50 sammen med den enorme vandgennemstrømning der er i underjorden lige nu, må være årsagen til det hér... Kunne det så bare for f**den ikke have fundet en anden vej! Dog har jeg fået en lokal brandmand, der er ven til en af vores opstaldne, til at komme en af dagene, og så må vi se om han har prøvet det før, ellers så er der vist ikke meget tilbage end at hyre en entreprenør til at grave hele gårdspladsen op og bryde trappen ned for så at kunne komme til skaden. Spørgsmålet er så bare om de vil påtage sig det job, nu der jo kan være en reel fare for evt. underminering af huset. èn dag af gangen, nu skal jeg bare lige over min feber, og have resten af familien med så kommer kreativiteten vel tilbage... Men igen tak for input, alle råd modtages med taknemmelighed, nu man ikke har så mange andre danskere at trække på heroppe i nærheden af Kristianstad! :) (ikke at jeg ikke tækkes svensken, meeen ;))

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Når vinteren rinder Lad den stakkels trofaste beton være og grav en lille grøft, der leder vandet fra markerne uden om huset. Det vand, der ender i kælderen, er overfladevand på vej ned og ikke grundvand. Der er jo luksuriøst langt ned til grundvandsspejlet. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites