Jump to content
Hudle

Skal vi vælge OXIE

Recommended Posts

Hejsa.. Min kæreste og jeg har set lidt på bolig i Oxie og jeg synes det virker til at være et godt sted.. Hvordan er det med børnepasning i form af vuggestue og hvordan med indkøb og naboskab. Hvad kan man sammenligne byen med i Danmark ?? Eller kan man i det hele taget sammenligne. Vi snakker lidt om om man måske kan komme til at føle sig ensom, men jeg har læst flere/ mange danskere bor i Oxie og som om man har noget med hinanden at gøre. Er der steder i Oxie man skal vælge frem for andre ?? Alle kommentarer og erfaringer er meget velkomne.. Hudle

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hejsa.. Min kæreste og jeg har set lidt på bolig i Oxie og jeg synes det virker til at være et godt sted.. Hvordan er det med børnepasning i form af vuggestue og hvordan med indkøb og naboskab. Hvad kan man sammenligne byen med i Danmark ?? Eller kan man i det hele taget sammenligne. Vi snakker lidt om om man måske kan komme til at føle sig ensom, men jeg har læst flere/ mange danskere bor i Oxie og som om man har noget med hinanden at gøre. Er der steder i Oxie man skal vælge frem for andre ?? Alle kommentarer og erfaringer er meget velkomne.. Hudle
Da alle kommentarer er velkomne vil jeg tillade mig at melde ind: Vi købte det hus vi gerne ville have - og så kommer vi nok til at kende nogen i området. Min erfaring er at det er jo mest egen indstilling der afgør om man kommer til at have noget med naboer og andre at gøre. Vi er flyttet over i vintermånederne og det giver naturligvis lidt mindre kontakt, da man ikke er så meget ude. Vi har dog selv skabt kontakt til naboerne og iøvrigt hilser alle pænt når vi går tur. Sidst men ikke mindst, så er debatten her jo et sted hvor der også skabes arrangementer og dermed mulighed for at møde de danskere, man synes man kender allerede lidt bare fordi vi er på sitet :th2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hej Hudle, Jeg kan ikke give dig så meget information om børnepasning da jeg ikke har nogen, men resten kan jeg da prøve at svare på. Alt det med hvor I Oxie man skal bo skal du nok bruge søgefunktionen da det har været oppe og vende flere gange og alle har en mening om det...... Indkøbs muligheder er gode, I oxie centeret ligger der en COOP og en Tempo som har åben alle dage fra 8-9 til 21 og I udkanten af Oxie ligger der også en ICA. Ellers er Oxie kun 5-10 min væk fra Jägersro centeret hvor der ligger en mega COOP, burgerking(Mmmmmm....) og en masse andre tøj & elektronik forretninger. Ellers ligger ICA Maxi også kun 5-10 min væk og det samme gælder for City Gross som begge skulle kunne dække jeres mad behov. Nu ved jeg jo ikke hvor I kommer fra I dk men hvis jeg skulle sammenligne Oxie med en by jeg kender så ville det nok være Solrød. Det er en dejlig by men der er selvfølgelig også alle de ting som høre med lige meget hvor man flytter til. Der bor mange dansker I Oxie men jeg ved ikke om folk ser noget sådan specielt til hinanden, jeg har selv 2 venne par der er flyttet til Oxie og dem ser vi selvfølgelig en del til når der er tid. Ellers snakker vi med et andet par dansker der bor næsten lige ved siden af os. Vores nabo snakker vi med når vi mødes på tilfældigt et eller andet sted, vi får julekort og julekage af dem og er ellers meget glade for dem de er nogle rigtig søde mennesker. Jeg håber at det kan give dig svar på nogle af de spørgsmål du har, ellers syntes jeg at I skal tage over og gå en tur I byen og se hvad I syntes om det. Mvh. Johan

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Hudle. Jeg har nu boet i Oxie i et år og har været meget tilfreds. Dog har jeg gjort mig en del iagtagelser, som jeg ikke bryder mig om. 1. Hold dig væk fra området omkring centret. Der kan være en delm larm især om sommeren fra unge mennesker. Du kan ikke parkere din bil natten over ved centret, da det med sikkerhed vil føre til en smadret rude. Hvis du ikke bryder dig om kulturel mangfoldighed, så skal du ikke købe lejlighed i den nye del af fajansvägen. (Det er lidt svært at forklare uden et kort) Eks. fajansvägen 24 og 78 set på hemnet. 2. Med hensyn til børnehave, så var det en ventetid på ca. 2 måneder. Deres børnehaver er super

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er meget enig med 1) i Splint's indlæg (har ingen børn så pasning osv. har jeg ingen mening om). Jeg har boet i Oxie i ca. 2 år og er også glimrende tilfreds - det er dejligt med lokale butikker, som har åbent helt frem til kl. 21 (Coop) og 22 (Tempo) og et "postkontor" i Tempo som dermed også har ekstremt brugervenlige åbningstider - og så er der ikke langt til store butikker og til området omkring Svågertorp, der har alt i byggemarkeder osv. Der er ganske rigtig meget støj omkring centret, men jeg bor på Fajansvägen og har aldrig problemer med larm. Der er så ikke på den nye del, som Splint skriver om. Jeg bor ud til vejen og hører engang imellem biler der synes det er sjovt at køre stærkt, men det er så også dét. Man kan også få huse, som ligger mere tilbagetrukket, og de har da i hvert fald ikke vej-støj. Dog skal man måske lige være opmærksom på, om et interessant hus ligger i nærheden af et fælleshus - det gør mit ikke, men jeg hører engang imellem om folk, der synes at der er meget larm, når andre holder fest i fælleshuset - men det er der måske nogen, der er ligeglad med. Jeg kan kun anbefale Oxie, som ligger bekvemt og er stille og roligt. Dog vil jeg foreslå, at man tager herover på forskellige tidspunkter - weekender, hverdage hvis muligt - og går lidt rundt og kigger på sagerne, kigger på naboerne, vurderer tingene....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Her skal du få en kommentar med på vejen fra en nyelig ankommen/tilflytter ( d. 2 december 2006 ) Vi brugte lang tid på at tale med folk i lokalområdet, gik en tur om dagen samt om aftenen i det område, hvor vi havde set på hus. Det gjorde vi, inden vi tog den endelige beslutning om at flytte. Det gav et rigtig godt og naturligt indblik i Oxies miljö. Vi er super glade for at bo her. Her er stille og roligt. Min opfordring til Jer, må väre samme fremgangsmåde. Kom frit frem og riv en dag ud af kalenderen og ta´til Oxie. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak for indlæggene. Det er rart nok lige at lodde stemningen af, hvordan andre har det og deres oplevelser ved at flytte.. Der vil altid være ting man overser inden man køber hus et andet sted så som for tæt på en stor vej osv. Men jeg synes nu også kun jeg har hørt positivt om Oxie. Men nu må vi se, hvordan og hvorledes. Der er jo lige lidt benarbejde med at undersøge diverse økonomiske og praktiske forhold.. Mange tak for responsen og er der flere der vil melde ind er de velkomne.. /Hudle

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Mht. togbanen - tja - svært at sige. Jeg bor vel ca. 5 min. på cykel fra stationen og kan ikke høre toget. Jo, hvis der er helt stille i mit soveværelse og vinduet er åbent, så kan jeg liiiiige ane lyde af toget. Absolut ikke bare i nærheden af at genere. Du siger noget med, at centret omtales som et skidt område - jeg ved ikke helt, hvad du lægger i ordet "skidt", men i min erfaring er det mest mht. larmende ungdommer - det er ikke et sted jeg fx. er bange for at gå ned. Jeg ville dog ikke være så glad for at bo alt for tæt på det. Nu ved jeg ikke helt præcist, hvad du mener med området ved golfbanen (om vi taler om den samme - jeg kender intet til golf og ved ikke, om der fx er mere end en??), men hvis det er hvor jeg tror det er, så er det vel ca. samme afstand fra centret som ovenfor - 5 min. på cykel eller så - ikke tæt nok på til at være et problem med andre ord.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svar. Skal over og se et par bostadsrätt(er) på søndag og rundt i området for at danne mig et indtryk. Mht centeret, blev det omtalt at man ikke kunne have sin bil parkeret der uden af få smadret en rude - i hvert fald natten over. Derfor tænkte jeg blot at hvis centeret lå tæt på fx fejansvägen så kunne det også være der var problemer med at parkere der... Den golfbane jeg taler om er den ligger på rönnebäcksväg

Mht. togbanen - tja - svært at sige. Jeg bor vel ca. 5 min. på cykel fra stationen og kan ikke høre toget. Jo, hvis der er helt stille i mit soveværelse og vinduet er åbent, så kan jeg liiiiige ane lyde af toget. Absolut ikke bare i nærheden af at genere. Du siger noget med, at centret omtales som et skidt område - jeg ved ikke helt, hvad du lægger i ordet "skidt", men i min erfaring er det mest mht. larmende ungdommer - det er ikke et sted jeg fx. er bange for at gå ned. Jeg ville dog ikke være så glad for at bo alt for tæt på det. Nu ved jeg ikke helt præcist, hvad du mener med området ved golfbanen (om vi taler om den samme - jeg kender intet til golf og ved ikke, om der fx er mere end en??), men hvis det er hvor jeg tror det er, så er det vel ca. samme afstand fra centret som ovenfor - 5 min. på cykel eller så - ikke tæt nok på til at være et problem med andre ord.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tak for svar. Skal over og se et par bostadsrätt(er) på søndag og rundt i området for at danne mig et indtryk. Mht centeret, blev det omtalt at man ikke kunne have sin bil parkeret der uden af få smadret en rude - i hvert fald natten over. Derfor tænkte jeg blot at hvis centeret lå tæt på fx fejansvägen så kunne det også være der var problemer med at parkere der... Den golfbane jeg taler om er den ligger på rönnebäcksväg
Hej Martin, Ja fajansvägen ligger tæt på centeret ca. 5 min gå afstand, du kan sagtens parkere din bil på vejen men der vil altid være en mulighed for at der er nogen der smader en rude og stjæler noget ligesom alle andre steder. Men der er ikke nogen grund til at smide bilen der da der følger en garage med til næsten alle de bostadsrätt der er I Oxie. Oxie er snart omringet af golfbaner når den næste åbner i 2008 så har vi tre stk. Men området nede ved den golfbane er ganske hyggeligt har selv en ven der bor der nede. Held og lykke med jagten.......:th2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej fajansvägen er ikke et skidt område, tværtimod. Der er utroligt stille og vi har aldrig været ude for nogle ubehaligheder. Bor i den "gamle" del af fajansvägen, ligesom johan. Det bedste råd er tag selv derud og se på området. Vi er jo så forskellige med hver sin smag. Personligt ville jeg ikke købe i den nye ende af fajansvägen (den del der ligger mellemfajansvagen, keramikvagen og lergodsvägen. Find et kort over oxie og se hvilket område jeg mener.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Kommer snart Hej. Jeg skriver i dette forum, da jeg regner med at jeg også høre til her, selv om det bliver Kristineberg jeg skal bo i. Vi skal til at bygge hus på de nye grunde i Kristineberg. Vi har et sæt tvillinger på 2 ½ år, som skal i børnehave når vi forhåbentlig flytter ind i september. Jeg ville jo meget gerne skrive os op til en plads til de 2. Er der nogle af jer som ved om dette kan lade sig gøre, da vi jo ikke har svenske personnummre endnu? Jeg vil selvfølgelig kontakte kommunen, når vi har en dato for indflytning, men det kunne jo være at der er nogle som ved noget. Ellers glæder vi os vildt meget til at komme over til jer andre (Bor på Østerbro).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Jan Du må vente til du får et personnummer, men prøv og kontakte Oxie's medborgerkontor og tag papirer med som kan vise at du/i har købt hus og har i sinde at flytte herover. Det kan være at de vil godtage den. Det er jo et forsøg værd. medborgerkontoret ligger i Oxie centret.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites