Hudle 10 Anmeld indhold Skrevet January 23, 2007 Hejsa. Ja et par spørgsmål til jer her i forummet.. Kæresten og jeg overvejer at flytte til SE, men vi er stadig lidt i tvivl om hvordan og hvorledes med børnepasning osv. Min kæreste skla først føde til april, men når vores barn så skal i vuggestue hvordan er det med jeres børn. Trives de? Hvordan med forståelsen fra pædagoger.. JEg er ikke speciel skarp til det svenske og hvad så når de har en meddelelse osv. Er de til at forstå og er samarbejdet mellem forældre oginstitution i orden. Vi har en anden tvivl som kommer i, at jeg arbejder skiftende arbejdstider og har ikke kunnet finde noget umiddelbart om åbne og lukketider for vuggestuer i SE. I må meget gerne komme med jeres erfaringer både om det jeg har spurgt om i indlægget men også jeres erfaringer udover. Jeg kunne godt tænke mig at komme til Oxie, så hvis man har nogle specielle erfaringer fra Oxie er det også meget velkommen Mvh Hudle Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Thomas 10 Anmeld indhold Besvaret January 23, 2007 Altså det er jo ikke afrika i skal flytte til!!! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Hudle 10 Anmeld indhold Besvaret January 23, 2007 Jaja Thomas det er jeg næsten med på hehe... Men det ville bare være rart at vide hvordan og hvorledes.. Det er nu mest min kæreste der er noget skeptisk over hvordan og hvorledes med pasningen osv og hvordan med lukketider og åbnetider osv.. JEg ved ikke om du kan følge min tankegang.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miriam 10 Anmeld indhold Besvaret January 23, 2007 Altså det er jo ikke afrika i skal flytte til!!! Virkeligt et svar de kan bruge til noget ! Til at starte med syntes jeg i skal bruge søge funktionen, de spørgsmål i har, er stillet mange gange herinde, og er også besvaret mange gang. Så brug lidt tid til at kigge siden igennem, hvis i derefter ikke har fået svar på heres spørgsmål, så send mig en PM, har både hus og børn så jeg kan nok svare på det meste. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Hudle 10 Anmeld indhold Besvaret January 23, 2007 Hejsa Miriam.. Ja jeg må nok erkende at den der søgefunktion efterhånden er noget nedslidt for jeg har været meget rundt omkring.. Har vel læst 8-12 timer herinde.. så der er søgt og læst lidt.. Men det er faktisk noget a la det du skriver jeg søger... En familie der har barn villa og nogenlunde samme forhold som os i form af at finde ud af hvordan det fungere og om det er noget man vil... Jeg vil vildt gerne, men kæresten er lidt skepsis omkring detaljer osv. Og det er meget forståeligt.. Så jeg sender dig lige en PM for at høre lidt mere om hvordan og hvorledes.. Det ville være fedt hvis du ville hjælpe.. /Hudle Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miriam 10 Anmeld indhold Besvaret January 23, 2007 Hejsa Miriam.. Ja jeg må nok erkende at den der søgefunktion efterhånden er noget nedslidt for jeg har været meget rundt omkring.. Har vel læst 8-12 timer herinde.. så der er søgt og læst lidt.. Men det er faktisk noget a la det du skriver jeg søger... En familie der har barn villa og nogenlunde samme forhold som os i form af at finde ud af hvordan det fungere og om det er noget man vil... Jeg vil vildt gerne, men kæresten er lidt skepsis omkring detaljer osv. Og det er meget forståeligt.. Så jeg sender dig lige en PM for at høre lidt mere om hvordan og hvorledes.. Det ville være fedt hvis du ville hjælpe.. /Hudle Ellers så køb Jyllandsposten på søndag, der er vi i, og svare på netop alle de spørgsmål :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Hudle 10 Anmeld indhold Besvaret January 23, 2007 Okay.. super.. så må jeg lige finde en jyllandspost her i KBH på søndag.. Det skulle være muligt.. Jeg har skrevet en PM til dig.. for der er lidt spørgsmål derudover som jeg gerne vil have svar på hvis du har tid og lyst til at svare.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Persson 10 Anmeld indhold Besvaret January 23, 2007 Jaja Thomas det er jeg næsten med på hehe... Men det ville bare være rart at vide hvordan og hvorledes.. Det er nu mest min kæreste der er noget skeptisk over hvordan og hvorledes med pasningen osv og hvordan med lukketider og åbnetider osv.. JEg ved ikke om du kan følge min tankegang.. De fleste institutioner har efterhånden været udsat for deres andel af danske forældre, så de har efterhånden udvidet deres ordforråd betydeligt :-) Der findes flere institutioner med udvidede åbningstider, hvilket man selvfølgelig gør opmærksom på når man skriver sig på vente listen. Vi har selv overlevet med skiftende arbejdstider og nattevagter. Sjovt er det ikke, men det kan sagtens lade sig gøre. Mht samarbejde mellem institution og hjem, så er det jo ligesom i Danmark. Der findes gode og mindre gode institutioner - og sådan vil det vel altid være. Samtidig vil jeg nu også fremhæve at vi altid har oplevet stor hjælpsomhed (og tålmodighed) i dialogen og samarbejdet, for at sikre det bedste grundlag for ens børn. Hvis jeres barn/børn er det eneste issue mht at flytte til Sverige, så gør jer alle 3 den tjeneste at komme igang asap. Børn har rigtigt gode forhold herovre (langt bedre end i de 4 steder i Kbh som vi kan sammenligne direkte med). Jeg kan anbefale http://uk.groups.yahoo.com/group/dk-mor-i-malmoe/ der kan høstes mange guldkorn (og ofte uden Afrika kommentarer ) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jenny 10 Anmeld indhold Besvaret January 23, 2007 Angående öppettider på förskolorna så har vi i Malmö några som har öppet 6.15-21.00 varje dag året runt, så kallat ob-platser, för de som har behov av det. Vi i Skåne har ganska lätt att förstå danska, kan ju vara några speciella ord som man har svårt att förstå. Har själv varit dagmamma till 3 danska familjer och vi har förstått varandra bra. Lycka till med flytten, ifall ni bestämmer er för att komma hit över! Jenny Ps. Har jobbat flera år inom förskolan, o har själv 2 barn, svarar gärna på frågor !! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
MissCath 10 Anmeld indhold Besvaret January 23, 2007 Børn har rigtigt gode forhold herovre (langt bedre end i de 4 steder i Kbh som vi kan sammenligne direkte med). OT, I know - men hvad mener du med ovenstående? Hvilke 4 steder er det? *nysgerrig* Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Persson 10 Anmeld indhold Besvaret January 23, 2007 OT, I know - men hvad mener du med ovenstående? Hvilke 4 steder er det? *nysgerrig* De 4 daginstitutioner vi nåede igennem på Nørre-/Østerbro inden vi flygtede til Malmö. De rangerede fra dybt kritisable til ganske gode iforhold til venners sammenligninger. Men det er snart 4 år siden, så det er vel ikke fair at nævne dem ved navn nu. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Hudle 10 Anmeld indhold Besvaret January 24, 2007 Tak for svarene.. Det er sgu dejligt at høre.. Ja jeg må da indrømme at jeg også er lidt nervøs omkring forståelsen af det svenske. Det er ikke kun børnepasningen der sætter lidt tvivl. Det er også om det er muligt at nå at hente og bringe børn med de arbejdstider. Jeg arbejder skiftehold og det er da beroligende at andre har prøvet det og det kunne lade sig gøre uden problemer.. Hvis flere har nogle input, så er de mere end velkomne. /Hudle Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret January 25, 2007 Vær opmærksom på Vær opmærksom på at man rasler med sablerne mht de "dagis" med lange åbningstider. De skal spare rundt omkring. Og husk ingen pladser herovre når barnet er 6 måneder !! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Hudle 10 Anmeld indhold Besvaret January 29, 2007 Skallstorp.. Jeg må nok er kende at jeg ingen intention har om at sætte mit barn i vuggestue når hun er 6 måneder gammel.. Det er jo synd for både barn og pædagoger.. Hun skal først afsted når hun er omkring et år.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miriam 10 Anmeld indhold Besvaret January 29, 2007 Skallstorp.. Jeg må nok er kende at jeg ingen intention har om at sætte mit barn i vuggestue når hun er 6 måneder gammel.. Det er jo synd for både barn og pædagoger.. Hun skal først afsted når hun er omkring et år.. Du har sådan set ikke noget valg, her får man først plads når barnet er 1 år, og dertil kommer der så evt. kø. Jeg tror de fleste får plads når barnet er ca. 1,5 år, afhængigt at kommune ! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mc.Kinnell 10 Anmeld indhold Besvaret January 29, 2007 Du har sådan set ikke noget valg' date=' her får man først plads når barnet er 1 år, og dertil kommer der så evt. kø. Jeg tror de fleste får plads når barnet er ca. 1,5 år, afhængigt at kommune ![/quote'] Og hvornår man vil ha barnet ind ... vil man ha det ind omkring august er det normalt ikke så svært som hvis det er dec/jan . ikke her ude i al fald :D Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Dreier 10 Anmeld indhold Besvaret February 13, 2007 Har du efterhånden fået svar? Hej! Vi har boet i Skåne (Skurup) i 1½ år nu. Vores datter går i Dagis /förskola - kan sammenlignes med børnehave. Vi er meget glade for hendes dagis og har faktisk kun en svensker som vi ikke kommunikerer så godt med. Hun er vikar på Carolines stue og er tilflytter fra Stockholm. Faktisk er problemet at hun ikke fatter noget somhelst hvis jeg åbner munden, jeg forstår hende fint og tydeligt. Jeg var rimeligt nervøs da vi flyttede herover, min lille prinsesse, omgivet af svenskere som hun ikke forstod og som ikke forstod hende. Snydt igen, der gik ikke en måned, så var det på plads. Selvfølgeligt kunne hun ikke i en alder af tre tale svensk på en måned, men hun forstod dem, og kunne gøre sig forstået. Min erfaring har været at der er mange ting herovre som er mere struktureret end i DK. Vores første besøg på vårdcentralen var en stor wauw oplevelse. På den helt positive måde. Da Caroline faldt på trappen og brækkede armen, var det også en positiv oplevelse at komme på skadestuen. Og vores sidste besøg på øjenklinikken på Ystad sygehus, det var også en god oplevelse. Jeg håber I tør, for jeg glædes selv over, at vi den gang - for næsten to år siden - turde tage springet. Da vi flyttede var det med den tanke at hvis det ikke var os, så kunne vi nå at komme tilbage til DK inden Caroline skulle starte i skole. Nu når vi bliver spurgt, så kan vi ikke finde nogen grunde til at vi skulle flytte tilbage, og da slet ikke for at udsætte vores datter for en DK skole kontra en svensk. Håber du kan bruge det her til noget. Held og Lykke Hilsen Mette Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites