Jump to content
Hudle

Nogen der lige har købt villa?? Hjælp

Recommended Posts

Hejsa.. Kæresten og jeg står og overvejer at flytte til SE. Jeg er ved at undersøge det hele og vi ser på villa/rækkehus.. Men det skal ikke være bostadsrätt. Jeg kan ikke helt gennemskue, hvordan det foregår med mægler osv. Jeg har opfattelsen af at man kontakter en mægler og så ser på huset og beslutter om det er det man vil købe. Skriver under osv. Og får så en besigtningsmand ud og ser på huset og lader handlen gå igennem. Hvordan er det med ejendomsskat kan man som dansker slippe for det eller hvordan hænger det sammen? Jeg har kigget på villa til omkring 2,5-3 mill svenske. Flere villaer er indrettet med fuld kælder og det er så ikke vurderet med i størrelsen af villaen og hvordan med det. ER det som i Danmark, hvor man egentlig ikke må bruge det til beboelse men man gør det bare alligevel. Nogen der lige har købt villa eller rækkehus og kan øse lidt ud af sine erfaringer.. På forhånd tak.. /Hudle:new:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hejsa.. Kæresten og jeg står og overvejer at flytte til SE. Jeg er ved at undersøge det hele og vi ser på villa/rækkehus.. Men det skal ikke være bostadsrätt. Jeg kan ikke helt gennemskue, hvordan det foregår med mægler osv. Jeg har opfattelsen af at man kontakter en mægler og så ser på huset og beslutter om det er det man vil købe. Skriver under osv. Og får så en besigtningsmand ud og ser på huset og lader handlen gå igennem. Hvordan er det med ejendomsskat kan man som dansker slippe for det eller hvordan hænger det sammen? Jeg har kigget på villa til omkring 2,5-3 mill svenske. Flere villaer er indrettet med fuld kælder og det er så ikke vurderet med i størrelsen af villaen og hvordan med det. ER det som i Danmark, hvor man egentlig ikke må bruge det til beboelse men man gør det bare alligevel. Nogen der lige har købt villa eller rækkehus og kan øse lidt ud af sine erfaringer.. På forhånd tak.. /Hudle:new:
Hej Hudle, Velkommen til :th2: Mht. det med mægler. Mange gange står der i annoncen hvornår der er visning og så tager I bare derud på det tidspunkt. Andre gange kan du ringe og bestille tid. I Sverige foregår nogle huskøb dog ret hurtigt, efter 1 eller 2 visninger kører der budgivning. Det er meget rart at have købsbeviset klart hvis der skal være "hurtig udrykning". Mht. det med kælderen, så er der jo noget med at det ikke er sundt at bo/sove i en kælder. Måske andre ved noget mere om det. Men det er jo ikke ulovligt at du indretter din kælder og bruger den - og det hænger vel også sammen med hvad du egentlig gør ved din kælder, hvordan klimaet så bliver dernede. Om det direkte er ulovligt at bo i kælderen ved jeg ikke, jeg ved da at der på et tidspunkt har boet en alkoholiseret mandsperson i vores kælder under tidligere ejer - men det kan jo godt være at han boede der ulovligt - who knows...:) Held og lykke, Winnie

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Som dansker - hvis du arbejder i Danmark - betaler du SEK 2800 om året per person i ejendomsskat uanset ejendommens værdi. Prøv at bruge søgefunktionen, der står det mere udførligt. Kælder tæller som biareal ligesom garage/udhus (og ikke som boligareal).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Som dansker - hvis du arbejder i Danmark - betaler du SEK 2800 om året per person i ejendomsskat uanset ejendommens værdi. Prøv at bruge søgefunktionen, der står det mere udførligt.
Gælder først fra det første fulde kalenderår:) For den første periode betaler man almindelig svensk fastighetsskatt - pro rata (altså i forhold til, hvor længe man har ejet boligen):sad:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg har kigget på villa til omkring 2' date='5-3 mill svenske. Flere villaer er indrettet med fuld kælder og det er så ikke vurderet med i størrelsen af villaen og hvordan med det. ER det som i Danmark, hvor man egentlig ikke må bruge det til beboelse men man gør det bare alligevel.[/quote'] Som miss W skrev, så ER der noget med, at det ikke er så sundt at bo i en kälder. Håber nästen du så "Kontant" (tror jeg det var) som netop omhandlede de ulovlige beboelser af käldre. Det er nästen umuligt at lave en kälder som vil fungere ordentligt til beboelse (eller bare fungere ordentligt for den sags skyld). Jeg ville i hvertfald få styr på om der var dräneret (ordenligt) og om kälderen var isoleret udvendigt (det kan dog lade sig göre at isolere invendigt), men hvis den slet ikke er isoleret, så skal der på ingen måde väre möbler direkte op af väggene dernede (og det skal der for den sags skyld aldrig op af nogen ydervägge -det kan ikke siges for tit) og I skal slet IKKE bruge den til beboelse af nogen art! Der er al al for stor risiko for fugtskader (og dermed svampeskader) i en kälder -og nej, det er ikke sundt...(en anden ting ved beboelse i käldre er så brandrisikoen, men det er en anden snak)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var nu ikke for at bruge den til direkte beboelse.. Det var nu mere som ekstra rum til overnattende gæster en gang imellem. Det drejer sig kun om entil to overnatninger en gang imellem.. JEg er godt med på at man ikke skal bruge den til fast beboelse.. Det var blot om man nu kunne blive beskattet af det eller hvordan og hvorledes.. Kim H: Vil det sige at flytter jeg ind i en ejendom pr 1/7-07, så betaler jeg ex. 1000 kr i ejendomsskat pr. måned indtil 1/1-08 og derfra betaler jeg så 2800 pr. person om året?? Eller er det helt i skoven

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Kim H: Vil det sige at flytter jeg ind i en ejendom pr 1/7-07, så betaler jeg ex. 1000 kr i ejendomsskat pr. måned indtil 1/1-08 og derfra betaler jeg så 2800 pr. person om året?? Eller er det helt i skoven
Hvis du har antaget, at den "normale" årlige skat er 12.000 er dit eksempel korrekt. Man betaler ikke hver måned, men en gang om året - i praksis når man får sin slutopgørelse fra det svenske skattevæsen. I dit eksempel ville du få denne slutopgørelse vedrørende sidste halvdel af 2007 i slutningen af 2008 - og tilsvarende betales skatten for 2008 i slutningen af 2009.. Det med 2.800 "pr. person" passer ikke. Hos os er vi 2 personer som sammen ejer huset. På vores svenske slutopgørelse bliver vi begge belastet med 1.400.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Husstandsindkomsten.... ja men vi arbejder begge i DK så der skal vel stå et stort fedt 0 på vores årsopgørelse for hvad vi tjener i sverige... Det vil sige det er kun 2800 svenske pr. husstand?? Nogen der kan be eller afkræfte dette??

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Husstandsindkomsten.... ja men vi arbejder begge i DK så der skal vel stå et stort fedt 0 på vores årsopgørelse for hvad vi tjener i sverige... Det vil sige det er kun 2800 svenske pr. husstand?? Nogen der kan be eller afkræfte dette??
Øøøøhhh - var det ikke lige hvad jeg skrev for 3 indlæg siden??? Har vi en tillidskløft?;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Kim H: Nej det har vi ikke.. der bliver bare tvivl når nogen skriver 2800 pr. person og så skriver du 1400 pr. person... Kan du følge mig? Dvs. i betaler 2800 sek samlet for husstanden pr. år... Det er lidt mindre end det vi giver i rødovre pt... der er ejendomsskatten 18000 + ejendomsværdiskatten på 13500 = 31500... i sverige = 2240 dkr.... der kan man se.. der bliver jo flere og flere fordele..:thumbup:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hej. Har desværre ingen erfaringer men ved man skal være meget hurtig med at skrive under da man ellers mister huset hurtigt. Vi havde budt på et hus og fik at vide det var vores og vi kunne skrive under på onsdag men dagen efter var huset solgt til anden side. Så finder i drømme huset og ved det skal være det så kør der over med det samme og skrive under. Hvorfår vil i ikke have bostadsret ? Venlig hilsen Karina.:new:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Kim H: Nej det har vi ikke.. der bliver bare tvivl når nogen skriver 2800 pr. person og så skriver du 1400 pr. person... Kan du følge mig? Dvs. i betaler 2800 sek samlet for husstanden pr. år... Det er lidt mindre end det vi giver i rødovre pt... der er ejendomsskatten 18000 + ejendomsværdiskatten på 13500 = 31500... i sverige = 2240 dkr.... der kan man se.. der bliver jo flere og flere fordele..:thumbup:
Godt ord igen :) Altså reglerne som de har været hidtil, resulterer i at en typisk dansk pendlerhusstand (altså uden indkomst i Sverige) betaler SEK 2800 pr. år. Det skal så nævnes, at den nye svenske regering arbejder på en ændring. Hvorvidt den bliver til fordel eller ulempe for den omtalte typiske pendlerhusstand kan kun tiden vise.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Bor du i villa, kun har indtægt i Dk og ingen i Sverige, betaler du ingen svensk fastighetsskat. Det er der en lov der sikrer. Det står også beskrevet andetsteds her på sitet. Aner ikke hvor i får det med 2800 kr fra. Det passer ikke. Vi har boet her i 4 år og aldrig betalt en krone. Men få styr på dit køberbevis enten fra DK eller fra Sverige, vær klar over hvad dit budget er, køb med forbehold for besigtigelse (som du iøvrigt selv må betale, da det ikke som i DK normalt er noget sælger ordner) og så er du klar til budrunde. Byder du højest er huset dit. Husk der er forskel på finansieringen i Sverige i forhold til DK = Billigst og nemmest i Sverige.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hej Vi bor i Trelleborg i en villa i børnebyen Skegrie. Det er 2800 sek pr husstand, såfremt ens indtægt er lav i Sverige. Dan: Din kommune må have glemt det :) mvh Christian Hinløv
Christian - tak for din uforbeholdne støtte :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Som tillæg kan nævnes at man ikke i Sverige betaler ejendomsskat af en nyopført bygning de første 5 år. De efterfølgende 5 år betales kun halv ejendomsskat (om det så også gælder lavindkomstfolk dvs. 2800 kr´s reglen udmyntes i kr. 1400 vides ikke) Det er derfor de er så vilde med at gode historiske bygninger ned.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

sorry guys - det er jeres kommune der opkræver jer ulovligt. Bare søg i dette forum, og der er så vidt jeg husker flere tråde om det. Uden indtægt i Sverige, ingen skattebillet at modregne i. Vi er omfattet af den lov (som jeg ikke kan huske hvad hedder) som blev indført da de gamle damer i sin tid havde store ejendomme i den svenske skærgård, men ikke havde nogen indtægt og derfor ikke kunne betale de voksende ejendomsskatter. Loven blev ændret så man uden indtægt skal betale et stort rundt 0. Jeg har senest fået det bekræftet af min Nordea Boligrådgiver i Limhamn, som er temmelig meget inde i Dansk/svensk forholdene. Hvad med alle jer andre der har villa? Betaler i ejendomsskat ?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

først - hvis kældere ikke inkluderes i boarealet, skyldes det at lofthøjden er mindre end minimumshøjden (som jeg tror er 220 cm). Vort hus har golvareal på 230 m2, men boareal på 180. De 50 skyldes at vi har skråloft, og at der i anden etage kun er 130cm højt ude i kanterne. Ejendomsskat: udgangspunkt: alle skal betale 1% af ejendommens skattemæssige værdi. undtag1: der skal ikke betales mere end 4% af husholdningens svenske indtægt i ejendomsskat. MEN - begræsningen gælder kun ved skattemæssig værdi mellem 280.000 og 3.000.000 SEK. Dvs at uanset indtægt, skal der betales ejendomsskat af de første 280.000 SEK, hvilket giver de 2.800 kr pr hushold. undtag2: ved nybygning - skattefrit de første 5 år, og halv ejendomsskat de næste 5 år. Den svenske regjering har som plan at fjærne den statlige ejendomsskat i 2008, og erstatte den med en kommunal skat. Den kommunale skat fastsættes af de enkelte kommuner, men skal max det samme som man betalte i statlig ejendomsskat i 2007. Og for Malmø kommune, som er en fattig kommune, vil nog det være ønsket at indkræve max skat...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites